Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Grupo de Capoeira Angola Engenho Velho

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Isopahamasa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 7
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Grupo de Capoeira Angola Engenho Velho

#1

Viesti Isopahamasa »

Moi!

Liikkuuko tällä foorumilla ketään kyseisessä capoeiraryhmässä ollutta. Tapasin vuodenvaihteessa Salvadorissa ryhmän entisen pääopettajan Juha Vaskun, suomalaissyntyisen Salvadorissa asuvan contramestren, joka on omistanut elämänsä slummilapsien auttamiselle. Juha pyysi minua ottamaan selvää entisistä suomalaisista oppilaistaan, koska hän halusi herätellä henkiin 90-luvulla Helsingissä toiminutta capoeira angola-ryhmäänsä jossain vaiheessa.

Itse olen liian kankea capoeiraan, mutta olen taas erään opiskelijajärjestön puolesta toiminut Vaskun pyörittämän slumminuorten capoeirakoulun ja toimintakeskuksen hyväksi. Toivottavasti täältä löytyisi joku Juhan vanha oppilas tai joku, joka muuten vain tietää kyseisen ryhmän.

-Matti Koivisto
Kuvake
Carrapicho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Raahe

#2

Viesti Carrapicho »

Suomalaissyntyinen contra-mestre? Hyvin mielenkiintoista olisi kuulla lisää kyseistä kaverista... ja muutenkin että onkohan noita arvokkaasti graduoituja suomalaissyntyisiä capoeiristoja maailmassa enemmänkin.
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#3

Viesti Questao »

Hei Matti!

Voisiko olla, että matkaoppaananne vuodenvaihteessa Salvadorissa olisi ollut eräs Veijo-niminen nuorimies?

Ja joka tapauksessa, jos sinä tai joku muu tietää Juha Vaskun elämänvaiheista enemmän, niin olisi todella mielenkiintoista kuulla vähän lisää. Ainoa, mitä itse tiedän hänestä, on kaverini kuvaus hänen olemuksestaan ja se, että hän tosiaan tavalla tai toisella on päätynyt contramestre-nimikkeen alle. Hän asuisi nykyään eräässä Salvadorin favelassa ja pitäisi yllä capoeirakoulua, joka toimisi jonkinlaisena katulasten auttamisprojektina. Ellen ole ihan väärin ymmärtänyt. Matti, jos mahdollista, kerro toki lisää.

En tiennyt, että Grupo de Capoeira Engenho Velho on hänen perustamansa. Helsingissä on ryhmä nimeltään Grupo de Capoeira Angola Helsinki, jota vetää tällä hetkellä nuorimies nimeltä Tapani Suihkonen, mutta ryhmän linjaava opettaja on ilmeisesti mestre Valmir Salvadorista. Tämä ryhmä kuitenkin näköjään kokoontuu kulttuurikeskus Caisassa, samoin kuin toisen linkin mukaan tuo GCEV. Olisiko kyseessä juurikin tuon Juha Vaskun vanhojen oppilaiden ryhmä vai kokonaan eri porukka? Joka tapauksessa noista linkeistä löytyy yhteistiedot, GCAH:n sivu ei auennut ainakaan minulle, vaikka olen sitä kyllä joskus selaillutkin.

Grupo de Capoeira Engenho Velho

Oranssin capoeirasivu

- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Para-raio
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#4

Viesti Para-raio »

Olin CM Bujarrãon (Juha Vasku) intensiivikurssilla Helsingissä elokuussa 2001. Ymmärtääkseni ryhmän nimi oli tuolloin Grupo Capoeira Engenho Velho, mutta nykyään Grupo de Capoeira Angola Helsinki. Jos yhdistän nimen oikeaan naamaan, niin Tapani Suihkonen jäi mieleen järjestävän ryhmän edustajana.

Olin aloittanut capoeiran Sirin ryhmässä ~kuukausi ennen tuota kurssia ja olin aivan pihalla, mutta muistan että oli aivan sairaan kivaa. Jos Bujarrão tulee joskus Suomeen pitämään workshoppia, niin koitan kyllä anoa viikonloppuvapaan kotoa...
Isopahamasa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 7
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#5

Viesti Isopahamasa »

Questao kirjoitti: Hei Matti!

Voisiko olla, että matkaoppaananne vuodenvaihteessa Salvadorissa olisi ollut eräs Veijo-niminen nuorimies?

Ja joka tapauksessa, jos sinä tai joku muu tietää Juha Vaskun elämänvaiheista enemmän, niin olisi todella mielenkiintoista kuulla vähän lisää. Ainoa, mitä itse tiedän hänestä, on kaverini kuvaus hänen olemuksestaan ja se, että hän tosiaan tavalla tai toisella on päätynyt contramestre-nimikkeen alle. Hän asuisi nykyään eräässä Salvadorin favelassa ja pitäisi yllä capoeirakoulua, joka toimisi jonkinlaisena katulasten auttamisprojektina. Ellen ole ihan väärin ymmärtänyt. Matti, jos mahdollista, kerro toki lisää.

En tiennyt, että Grupo de Capoeira Engenho Velho on hänen perustamansa. Helsingissä on ryhmä nimeltään Grupo de Capoeira Angola Helsinki, jota vetää tällä hetkellä nuorimies nimeltä Tapani Suihkonen, mutta ryhmän linjaava opettaja on ilmeisesti mestre Valmir Salvadorista. Tämä ryhmä kuitenkin näköjään kokoontuu kulttuurikeskus Caisassa, samoin kuin toisen linkin mukaan tuo GCEV. Olisiko kyseessä juurikin tuon Juha Vaskun vanhojen oppilaiden ryhmä vai kokonaan eri porukka? Joka tapauksessa noista linkeistä löytyy yhteistiedot, GCAH:n sivu ei auennut ainakaan minulle, vaikka olen sitä kyllä joskus selaillutkin.

Grupo de Capoeira Engenho Velho

Oranssin capoeirasivu

- Questão
Moi,

Matkaoppaanamme ei ollut ketään Veijoa, koska hengasimme Juhan kanssa oikeastaan koko reissun ajan. Sen sijaan Juha Paltilan (miks kaikki Salvadorissa asuvat suomalaiset on Juhia?) pitämässä matkatoimisto Trip Brasilissa oli kuulemma ollut duunissa joku Veijo. Tapasin siis Paltilan reissulla myös.

En Juhan henkilöhistoriasta rupea hirveästi nettifoorumeilla selittämään, mutta voin kyllä kertoa kuulleeni aika hurjia juttuja - myös capoeirasta, mm. muutamasta tämän foorumin katucapoeiraspekulaatiosta.

Grupo de Capoeira Angola Helsinki on tietääkseni joidenkin Juhan vanhojen oppilaiden ryhmä, joilla tuli jotain kinaa entisen opettajansa kanssa.

Tietoa toimintakeskuksesta netissä:

http://www.ky.hkkk.fi/kehyj/projekti.html
Kuvake
jogistar
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 10
Lauteille: Heinäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#6

Viesti jogistar »

Itsekin kävin Juhaa moikkaamassa siellä Engenho Velhon favelassa joskus viime vuoden loppupuolella, kun olin jotain kautta kuullut tuosta Kehyn projektista.

Siihen aikaan ei ollut capoeira-treenejä, kun oli koulujen kesäloma ja suurin osa favelan lapsista oli sitten myös lomalla capoeirasta. Juha ja hänen oma edistynein oppilaansa kuitenkin pitivät mulle ihan privaatin angola-tunnin. Juha on siis henkeen ja vereen angola-tyyppi ja oli oikeasti antoisaa saada kokeilla ensimmäisen kerran angolaa.

Kipuaminen favelaan oli muutenkin aika mielenkiintoinen, hurja, sävähdyttävä, avartava ja ehkä vähän pelottavakin kokemus ja sai minut pohtimaan myös capoeiraa hieman toisesta näkökulmasta.

Jos en ihan väärin muista tai ymmärtänyt, niin Juha puhui mielestäni, että hänellä olisi ollut yhteyksiä ryhmään Kotkassa (tai jossain muussa pienemmässä kaupungissa). Tässä vaiheessa täytyy kyllä myöntää, että muisti pettää pahasti.

Toivottavasti Juha löytää entiset oppilaansa ja tulee joskus vielä capoeiraamaan Suomessakin.
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#7

Viesti Questao »

Hei!
jogistar kirjoitti: ... ja sai minut pohtimaan myös capoeiraa hieman toisesta näkökulmasta.
Kerro toki lisää, matkakertomukset ovat muutenkin hyvää luettavaa!

- Q.
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Caroço
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Huhtikuu 2008

#8

Viesti Caroço »

Hei!

Minä aloitin capoeiran tuossa Grupo de Capoeira Angola Engenho Velho -ryhmässä, vuosi oli ehkä 2000. Juha Vasku oli tosiaan tuolloin ryhmän pääopettaja ja kävi kyllä Suomessa opettamassa meitä sen vuoden aikana kun olin mukana. Normaalisti treenasimme Tapani Suihkosen johdolla siellä Kulttuurikeskus Caisassa. Tuo Caisan treenitilahan oli siis varsinaisesti taidenäyttelytila, sellainen aika pieni huone jossa oli kyllä parempi treenailla vain sitä angolaa sillä taulut olivat siinä seinillä..;) Ryhmäläiset tekivät kyllä jonkun matkankin sinne Brasiliaan Vaskun luo, siellä en ollut mukana. Kuten yllä mainitaan, Vasku kaiketi toimii vielä nytkin siellä slummilasten hyväksi.

Muistan Forca Naturalin mestre Sirín käyneen ryhmässä vierailemassa kerran. Tuolla kertaa yritimme osoittaa kunnioitusta seisomalla rodassa (yleensä istuimme aina). Kai luulimme Sirín harrastavan vain contemporanea..

Ryhmä teki myös joitain esiintymisiä. Olin mukana jossain näytösrodassa, mahtoiko olla vanhassa satamassa?

Jossain vaiheessa ryhmä ei sitten enää ollutkaan tekemisissä Vaskun kanssa, jotenkin ne välit menivät poikki. Valkoiset treenikamppeet vaihtuivat silloin noihin angolan keltamustiin. En tiedä mitä sitten tapahtui, kun lopetin capoeiran vuosiksi. Varmaankin tästä ryhmästä muotoutui tuo Grupo de Capoeira Angola Helsinki. Paras olisi tietysti kysyä Tapani Suihkoselta itseltään..

No, minulla oli aina hauskaa siellä. Muistan joitakin etunimiä ja naamoja. Mieleeni on syöpynyt kuva Juhasta seisomassa päällänsä; hän oli kyllä ketterämpi kuin olisin ensi näkemältä uskonut.

P.s. korjatkaa jos muistelen väärin
Isopahamasa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 7
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti Isopahamasa »

Jos jotakuta kiinnostaa järkkäillä jotain Grupon hommia Suomeen tms., niin pistäkää ihmeessä privaa.
MidianProtect
joukkopotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Lokakuu 2010

Grupo de Capoeira Angola Engenho Velho

#10

Viesti MidianProtect »

Juha Vaskusta sen verran että herra elelee tällä hetkellä Valkeakoskella ja on laittamassa ryhmää kokoon.
Ja nykyään on mestre arvoltaan.

Jos vielä tämän ketjun kautta kiinnostuneita ryhmästä niin ottakaa yhteyttä kari.kakonen@midianprotect.com
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 19 kurkkijaa