Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Kuka on paras capoeirista?
Valvoja: Valvoja
Kuka on paras capoeirista?
Iltapäivää.
Ehkä hivenen provosoiva otsikko mutta päädyin vastaamaan kyseiseen kysymykseen ihan kohtuullisen vakavasti. Oikeasti siis tuleva teksti koskee eri capoeiraryhmiä ja joitain persoonia maailmalla. Ja ei, tämä ei ole niin vakavaa.
Eli siis jos ottaa jonkun yhden tietyn osa-alueen niin voi löytää jonkun nuoren tosi lahjakkaan akrobaatin mut se ei sit osaa laulaa. Tai on tosi epäluova. Mä oikeasti luulen et jos lasketaan kaikki yhteen eikä puhuta kuin elävistä capoeiristoista niin...
Paras all-round capoeirista = m. Camaleão
Mestre Camaleão on tätä nykyä Ranskassa opettava Rio de Janeirosta kotoisin oleva capoeirista, joka henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan on vallan hämmentävä. M. Camaleãon pelin tunnusmerkkejä ovat poikkeuksellinen pehmeys, luovuus ja ilmeisesti suurta taitoa vaativat heitot ja hypyt, joita hän suorittaa erittäin suurella kontrollilla. Camaleãon sanotaan pelaavan erittäin hyvin minkälaista peliä tahansa, hän osaa laulaa ja soittaa poikkeuksellisen hyvin ja on lisäksi aika mukava tyyppi.
M. Camaleão on tutustunut capoeiraan nuorena poikana ilmeisesti Caxiaksen slummissa muiden capoeiran tämän hetken riolaisten suurten tekijöiden, Russon, Angolinhan ja muiden keskellä. Kiintoisaa tässä yhteydessä on, ettei m. Camaleãolla ole varsinaista mestreä, vaan hän on kiertänyt Brasiliaa ja opiskellut usean mestren ohjauksessa.
M. Camaleão on myös yksi kolmesta capoeiristasta, jolla on esiintymisoptio Cirque du Soleilin kanssa(ne kaksi muuta ovat Forró ja Itapûa).
Paras akrobaatti(tää on ihan sikapaha) = luultavasti joku m. Suassunan oppilas, paras jonka oon itse nähnyt on m. Poncianinho.
M. Suassunan sãopaulolaisen Cordão de Ouro-ryhmän tunnuspiirteisiin kuuluu pitkälle kehittynyt lattia-akrobatia. Bahialta löytyy kyllä vaikka minkälaisia volttikoneita mutta parhaat nimenomaan capoeiralle tyypillisen lattia-akrobatian variaatiot saattavat löytyä tästä ryhmästä. Cordão de Ouro-ryhmän tekninen taso on mielestäni muutenkin hyvin korkea. Erityisesti ryhmän opettajaseula on hyvin tiukka.
Ovelin capoeirista = salettiin joku m. Moraesin oppilas, m. Angolinha tai m. Cobra Mansa varmaan mun tuntemista.
Joudun fanittamaan tässä tuttuja mutta kettumaisimmat capoeiristat ovat hakeneet oppinsa kadulta ja ovat nähdäkseni vanhoja. M. Angolinha ja m. Cobra Mansa ovat vanhoja tuttuja ja kotoisin Caxiaksen slummista Rio de Janeirosta. Molemmat osaavat inhottavia temppuja. M. Moraes on suurta keskustelua aiheuttanut vanhan koulun mestre Bahialta, joka perusti Rioon taannoin oman suhteellisen tiukan ryhmän. Tämän porukan hajottua hän palasi muistaakseni Salvadoriin opettamaan; sielläkin on tiukka ryhmä, jonne huhujen mukaan ei eurooppalaisena kannata ihan aina mennä.
Notkein capoeirista = joku Mar de Itapûa-ryhmän tyyppi, varmaan m. Esténio. Tulevaisuudessa meitsi.
Bahialainen Mar de Itapûa-ryhmä, psykoottista kyllä, on erikoistunut nimenomaan friikahtavan notkeisiin capoeiristoihin. Youtubesta löytyy muutama näiden video. Mun tekee pahaa katsoa näitä videoita. Vaikka notkeus onkin hyvälle capoeiristalle välttämätön ominaisuus, liika on liikaa.
Paras laulaja = m. Toni Vargas.
Senzala-ryhmän mestre Toni Vargasia pidettiin 80-luvulla aikansa parhaana capoeiristana. Väsyneenä jatkuviin tappeluihin rodassa Toni lopetti capoeiran 90-luvulla mutta palasi joitain vuosia sitten sceneen. Rockstaramainen olemus ja ääni johtavat yksimieliseen mielipiteeseen. On monia hyviä, mutta Toni on paras. Senzala-ryhmän toimintaa löytyy myös Suomesta; Senzalan johtohahmojen menestys capoeirakilpailuissa 60-luvun lopulla vaikutti capoeirakoulujen opetuskulttuuriin valtavasti.
Parhaat kierttarit = Gafanhoto tai sit joku Meia Lua Inteiran tai Cordão de Ouron tyyppi.
Meia Lua Inteira-ryhmä Bahialla on oppilaita, jotka tekevät armadat ja meia lua de compassot aivan liian nopeasti. Se on väärin. Meia Lua Inteira on suuri ryhmä, jolla on toimintaa ympäri maailmaa. Meia Lua Inteiran ginga on tunnusomaisen pystyä ja jalat ojennetaan potkuissa suhteellisen skarpisti. Sairaan hienoa.
8) 8) 8)
- Questão
Ehkä hivenen provosoiva otsikko mutta päädyin vastaamaan kyseiseen kysymykseen ihan kohtuullisen vakavasti. Oikeasti siis tuleva teksti koskee eri capoeiraryhmiä ja joitain persoonia maailmalla. Ja ei, tämä ei ole niin vakavaa.
Eli siis jos ottaa jonkun yhden tietyn osa-alueen niin voi löytää jonkun nuoren tosi lahjakkaan akrobaatin mut se ei sit osaa laulaa. Tai on tosi epäluova. Mä oikeasti luulen et jos lasketaan kaikki yhteen eikä puhuta kuin elävistä capoeiristoista niin...
Paras all-round capoeirista = m. Camaleão
Mestre Camaleão on tätä nykyä Ranskassa opettava Rio de Janeirosta kotoisin oleva capoeirista, joka henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan on vallan hämmentävä. M. Camaleãon pelin tunnusmerkkejä ovat poikkeuksellinen pehmeys, luovuus ja ilmeisesti suurta taitoa vaativat heitot ja hypyt, joita hän suorittaa erittäin suurella kontrollilla. Camaleãon sanotaan pelaavan erittäin hyvin minkälaista peliä tahansa, hän osaa laulaa ja soittaa poikkeuksellisen hyvin ja on lisäksi aika mukava tyyppi.
M. Camaleão on tutustunut capoeiraan nuorena poikana ilmeisesti Caxiaksen slummissa muiden capoeiran tämän hetken riolaisten suurten tekijöiden, Russon, Angolinhan ja muiden keskellä. Kiintoisaa tässä yhteydessä on, ettei m. Camaleãolla ole varsinaista mestreä, vaan hän on kiertänyt Brasiliaa ja opiskellut usean mestren ohjauksessa.
M. Camaleão on myös yksi kolmesta capoeiristasta, jolla on esiintymisoptio Cirque du Soleilin kanssa(ne kaksi muuta ovat Forró ja Itapûa).
Paras akrobaatti(tää on ihan sikapaha) = luultavasti joku m. Suassunan oppilas, paras jonka oon itse nähnyt on m. Poncianinho.
M. Suassunan sãopaulolaisen Cordão de Ouro-ryhmän tunnuspiirteisiin kuuluu pitkälle kehittynyt lattia-akrobatia. Bahialta löytyy kyllä vaikka minkälaisia volttikoneita mutta parhaat nimenomaan capoeiralle tyypillisen lattia-akrobatian variaatiot saattavat löytyä tästä ryhmästä. Cordão de Ouro-ryhmän tekninen taso on mielestäni muutenkin hyvin korkea. Erityisesti ryhmän opettajaseula on hyvin tiukka.
Ovelin capoeirista = salettiin joku m. Moraesin oppilas, m. Angolinha tai m. Cobra Mansa varmaan mun tuntemista.
Joudun fanittamaan tässä tuttuja mutta kettumaisimmat capoeiristat ovat hakeneet oppinsa kadulta ja ovat nähdäkseni vanhoja. M. Angolinha ja m. Cobra Mansa ovat vanhoja tuttuja ja kotoisin Caxiaksen slummista Rio de Janeirosta. Molemmat osaavat inhottavia temppuja. M. Moraes on suurta keskustelua aiheuttanut vanhan koulun mestre Bahialta, joka perusti Rioon taannoin oman suhteellisen tiukan ryhmän. Tämän porukan hajottua hän palasi muistaakseni Salvadoriin opettamaan; sielläkin on tiukka ryhmä, jonne huhujen mukaan ei eurooppalaisena kannata ihan aina mennä.
Notkein capoeirista = joku Mar de Itapûa-ryhmän tyyppi, varmaan m. Esténio. Tulevaisuudessa meitsi.
Bahialainen Mar de Itapûa-ryhmä, psykoottista kyllä, on erikoistunut nimenomaan friikahtavan notkeisiin capoeiristoihin. Youtubesta löytyy muutama näiden video. Mun tekee pahaa katsoa näitä videoita. Vaikka notkeus onkin hyvälle capoeiristalle välttämätön ominaisuus, liika on liikaa.
Paras laulaja = m. Toni Vargas.
Senzala-ryhmän mestre Toni Vargasia pidettiin 80-luvulla aikansa parhaana capoeiristana. Väsyneenä jatkuviin tappeluihin rodassa Toni lopetti capoeiran 90-luvulla mutta palasi joitain vuosia sitten sceneen. Rockstaramainen olemus ja ääni johtavat yksimieliseen mielipiteeseen. On monia hyviä, mutta Toni on paras. Senzala-ryhmän toimintaa löytyy myös Suomesta; Senzalan johtohahmojen menestys capoeirakilpailuissa 60-luvun lopulla vaikutti capoeirakoulujen opetuskulttuuriin valtavasti.
Parhaat kierttarit = Gafanhoto tai sit joku Meia Lua Inteiran tai Cordão de Ouron tyyppi.
Meia Lua Inteira-ryhmä Bahialla on oppilaita, jotka tekevät armadat ja meia lua de compassot aivan liian nopeasti. Se on väärin. Meia Lua Inteira on suuri ryhmä, jolla on toimintaa ympäri maailmaa. Meia Lua Inteiran ginga on tunnusomaisen pystyä ja jalat ojennetaan potkuissa suhteellisen skarpisti. Sairaan hienoa.
8) 8) 8)
- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.
Liity etupotkijaksi!
Liity etupotkijaksi!
- Suvi
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 729
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Auckland, NZ
Viime vuonna oltiin Riossa Senzalaworkshopissa ja Toni Vargasin ääni ainakaan muhun mitään lähtemätöntä vaikutusta tehnyt. Kuulemma sen ääni on vime aikoina heikentynyt paljon, tuolloin sen puheäänikin oli tosi käheä.
Enpä osaa kommentoida juuri muuta, Brasseissa taso on kyllä hiukan eri luokkaa kuin meillä täällä Suomessa. Joko niiden aloittelijat on hemmetin hyviä tai sitten niitä ei juurikaan ollut mukana sillä kertaa kun käytiin niissä ryhmissä vierailemassa.
Enpä osaa kommentoida juuri muuta, Brasseissa taso on kyllä hiukan eri luokkaa kuin meillä täällä Suomessa. Joko niiden aloittelijat on hemmetin hyviä tai sitten niitä ei juurikaan ollut mukana sillä kertaa kun käytiin niissä ryhmissä vierailemassa.
The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
-J. R. R. Tolkien-
Down from the door where it began.
-J. R. R. Tolkien-
Päivää.
- Questão
Toni! Mun sankarini! No se siitä sitten, täytyy keksiä joku muu.Suvi kirjoitti: ...Toni Vargasin ääni ainakaan muhun mitään lähtemätöntä vaikutusta tehnyt. Kuulemma sen ääni on vime aikoina heikentynyt paljon, tuolloin sen puheäänikin oli tosi käheä.
Ne vie aloittelijat aina kulman taakse kun vierailijoita tulee mestoille.Enpä osaa kommentoida juuri muuta, Brasseissa taso on kyllä hiukan eri luokkaa kuin meillä täällä Suomessa. Joko niiden aloittelijat on hemmetin hyviä tai sitten niitä ei juurikaan ollut mukana sillä kertaa kun käytiin niissä ryhmissä vierailemassa.
- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.
Liity etupotkijaksi!
Liity etupotkijaksi!
- Suvi
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 729
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Auckland, NZ
Siinä miehessä on kyllä karismaa vaikka muille jakaa (tyylitajusta sen sijaan voidaan olla montaa mieltä...).Questao kirjoitti: Toni! Mun sankarini!
Edit: Ja miksihän muuten kirjoitin tuolla edellä että meillä täällä Suomessa, kun olen tosiaan Skotlannissa. En ole oikein päässyt tähän näiden meininkiin oikein vielä sisään
The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
-J. R. R. Tolkien-
Down from the door where it began.
-J. R. R. Tolkien-
- Samurai
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 318
- Lauteille: Marraskuu 2005
- Paikkakunta: Baía
Joo, Tonin ääni on kyllä tosi tunnistettava. Itse tykkään siitä toisinaan paljonkin (toisinaan pidän puhtaasta laulusta), mutta siitä kyllä kuulee sen, että se on todella kuluttava, siis äänelle.
En yhtään ihmettele että sen ääni oiskin vähän väsynyt/menossa. Noin ihan vaan muutaman laulutunnin ottaneena voin sanoa että ääntä säästävä, teknisesti "puhtaampi" laulu on jotain ihan muuta kuin Tonin käheä, hieman "pakottavan" kuuloinen laulutekniikka. Mutta kuten sanoin, on sitä kiva kuunnella toisinaan. Energiaa siinä on, niin kauan kun sitä jaksaa työntää ääntä.
Itse koetan laulaessa pyrkiä samalla tavalla kestävään, taloudelliseen, rentoon ja teknisesti mahdollisimman puhtaaseen suoritukseen kuin muissakin tekniikoissa tai liikkeissä. Se on vielä kaukana, mutta samalla tavalla äänihuulet ovat lihaksia kuin mikä tahansa muukin lihas, ja samalla tavalla niiden hallintaa voi siis harjoitella. (ihan turha siis sanoa että en osaa laulaa enkä opikkaan, ko ala-asteella maikka sanoi että "jarmo et sitten enää ikinä laula, onko sovittu!?", treenin puutetta se vaan on).
Pitäis taas ehtiä laulutunneille, mutta perheenlisäys on kyllä priorisoinut ne nyt vähän turhan alas listassa...
Huom kaikille muiden lajien harrastajille:
VAIN Capoeiristat saavat puhua potku.netissä Laulamisesta jossain muualla kuin kahvilassa/ilokaasuteltassa
En yhtään ihmettele että sen ääni oiskin vähän väsynyt/menossa. Noin ihan vaan muutaman laulutunnin ottaneena voin sanoa että ääntä säästävä, teknisesti "puhtaampi" laulu on jotain ihan muuta kuin Tonin käheä, hieman "pakottavan" kuuloinen laulutekniikka. Mutta kuten sanoin, on sitä kiva kuunnella toisinaan. Energiaa siinä on, niin kauan kun sitä jaksaa työntää ääntä.
Itse koetan laulaessa pyrkiä samalla tavalla kestävään, taloudelliseen, rentoon ja teknisesti mahdollisimman puhtaaseen suoritukseen kuin muissakin tekniikoissa tai liikkeissä. Se on vielä kaukana, mutta samalla tavalla äänihuulet ovat lihaksia kuin mikä tahansa muukin lihas, ja samalla tavalla niiden hallintaa voi siis harjoitella. (ihan turha siis sanoa että en osaa laulaa enkä opikkaan, ko ala-asteella maikka sanoi että "jarmo et sitten enää ikinä laula, onko sovittu!?", treenin puutetta se vaan on).
Pitäis taas ehtiä laulutunneille, mutta perheenlisäys on kyllä priorisoinut ne nyt vähän turhan alas listassa...
Huom kaikille muiden lajien harrastajille:
VAIN Capoeiristat saavat puhua potku.netissä Laulamisesta jossain muualla kuin kahvilassa/ilokaasuteltassa
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
- mronkain
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 8623
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Roihuvuori
Ainakin tuolla Last FM:ssä näkyy olevan hänen biisejään. Mika kertoo lisää jos et tiedä mikä Last FM on...Suvi kirjoitti: Tiedättekö muuten mistä netistä voisi kuunnella Toni Vargasia? En löytänyt tähän hätään muuta kuin youtubesta yhden lyhyen videopätkän...
http://www.last.fm/music/Mestre Toni Vargas" onclick="window.open(this.href);return false;
- Marko
- Carrapicho
- sääreenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 99
- Lauteille: Heinäkuu 2006
- Paikkakunta: Raahe
Hei.
Kävin tuolla Riossa Toni Vargasia moikkaamassa ja kyllä sillä oli ääni ja meininki ihan entisellään, myös se huivi. Niillä on tosin jotkut uudet tuulet, rodassa soitettiin/pelattiin angolaa(!), benguelaa(!) ja são bento grande do mestre Bimbaa(!). Angolassa oli varmaan joku opetteluvaihe menossa, benguelasta en oikein tajunnut homman nimeä vaikka kuinka tuijotin ja Bimba ei oikein pysynyt kasassa. Mutta ääntä siitä ryhmästä lähtee. Ja Tonista! Toni on rock!
- Questão
Kävin tuolla Riossa Toni Vargasia moikkaamassa ja kyllä sillä oli ääni ja meininki ihan entisellään, myös se huivi. Niillä on tosin jotkut uudet tuulet, rodassa soitettiin/pelattiin angolaa(!), benguelaa(!) ja são bento grande do mestre Bimbaa(!). Angolassa oli varmaan joku opetteluvaihe menossa, benguelasta en oikein tajunnut homman nimeä vaikka kuinka tuijotin ja Bimba ei oikein pysynyt kasassa. Mutta ääntä siitä ryhmästä lähtee. Ja Tonista! Toni on rock!
- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.
Liity etupotkijaksi!
Liity etupotkijaksi!
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa