Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Capoeira vaatetus & soittimet.

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Carrapicho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Raahe

Capoeira vaatetus & soittimet.

#1

Viesti Carrapicho »

Jokaista capoeirasta kiinnostunutta ja sen harrastamista aloittelevaa varmasti mietityttää jossain vaiheessa mistä ja miten nuo ihme pimputtimet ja verkkarit ovat tänne kotosuomeen raahattu. Stockan hyllystä kun niitä ei ihan tahdo löytyä...

Mistäkö tilata/hankkia (ehkä isokin erä) laadukkaita pelivaatteita?
-
Mistä yleensäkin saa Brasiliassa noita laadukkaita levenevälahkeisen mallisia abada housuja?
-
Teettääkö omat paidat suomessa vai halpatyönä Brasilianmatkalla?
-
Soittimet ehjinä kotimaahan saakka, tilatessa ja itse kuljettaessa?
-
Postikulut, painorajoitukset tullissa, tavaroiden pakkaaminen yms. hankaluudet?
-
Vinkkejä tarvikkeiden helppoon hankkimiseen?

Kaikki alan harrastajat, pistäkäähän vinkkiä, linkkiä ja tarinoita kokemuksistanne asian tiimoilta.

-Carrappa
A.A.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1166
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

#2

Viesti A.A. »

Yksi näkemys tähän vaateongelmaan on univormuston puuttuminen. Henk. koht. pidän tästä vaihtoehdosta. Omat treenivaatteet yleensä aina parhaat. Näytöksissä tosin luonnollisesti yhtenäinen vaatetus. Yhtenäisellä vaateparrellakin on toki omat pronsa, 1. nimenomaan se yhtenäisyyden luominen.

Mitä kysymyksiin tulee, nähdäkseni suurin osa sälästä on aina kulkeutunut mestrejen ym. opettajien visiittien kautta tänne Suomeen. Silmät vain kiiluvat kun synnynnäiset kauppamiehet ja malandrot pääsevät suomipojille ja -tytöille välineitään kaupittelemaan treenien jälkeen (pienellä ulkomaanbonuksella...). :D

Varsinaisissa logistiikkapalavereissa en kuitenkaan ole ikinä ollut mukana, joten säästän paremmat vastaukset enemmän tietäville ja puuhastelleille. :)
Kuvake
Carrapicho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Raahe

#3

Viesti Carrapicho »

Hmmmm...no joo, kukin kerho taaplaa tyylillään.

Satun juuri itsekin kuulumaan noihin mainitsemiisi henkilöihin jotka visiittien kautta tänne Suomeen tavaraa tuovat.
Silmät eivät kyllä paljon dollarinkuvia kiilu vaikka siihen pöksyjen hintaan muutaman eskon verran hintaa laittaakin lisää Brasilian hintojen lisäksi.
Niitä kamoja kun on roudannut muutaman tuhat kilometriä repussaan selkä vääränä tänne niin ei ole järkevää +/-0 hinnalla niitä myydä pois.
Varsinkin jos aikoo sillä keinolla saada hieman paikallisyhdistyksen taloutta ylöspäin, eli yhteiseen hyvään menee ne ulkomaanbonukset jokatapauksessa.

Palikkakielelle käännettynä tämän topicin päällimäisenä tarkoituksena on siis jakaa tietoutta capoeiraharrastajien materiaalihankinnoista, niin yksityisistä pienhankinnoista, kuin toimihenkilöidenkin tekemistä isoista tilauksista, paikanpäällä Brasiliassa tai postin kautta suomeen saakka toimitettuna.
A.A.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1166
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

#4

Viesti A.A. »

Carrapicho kirjoitti: Silmät eivät kyllä paljon dollarinkuvia kiilu vaikka siihen pöksyjen hintaan muutaman eskon verran hintaa laittaakin lisää Brasilian hintojen lisäksi.
Niitä kamoja kun on roudannut muutaman tuhat kilometriä repussaan selkä vääränä tänne niin ei ole järkevää +/-0 hinnalla niitä myydä pois.
Varsinkin jos aikoo sillä keinolla saada hieman paikallisyhdistyksen taloutta ylöspäin, eli yhteiseen hyvään menee ne ulkomaanbonukset jokatapauksessa.
Tämähän on aivan totta. No pun intended siis. Pientä huumoria kuitenkin tuppaamme parin kaverin kanssa viljelemään, jokseenkin melkein kaikkea kohtaan. Mutta edelleen, niitä parempia (=Questão&Samurai oletan?) vastauksia odotellessa. :)
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#5

Viesti Samurai »

Nyt ei ehdi vastaan, lento kuusamoon lähtee kohta.

Palaan ensi viikolla varmaan tähän, ehkä jotain sanottavaa löytyy.

Samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

Re: Capoeira vaatetus & soittimet.

#6

Viesti Questao »

Aamupäivää.

Melkoinen liuta kysymyksiä.
Carrapicho kirjoitti: Mistäkö tilata/hankkia (ehkä isokin erä) laadukkaita pelivaatteita?
No, Devorerin tuotteet ovat tunnetusti laadukkaimpia. Se on yhden Marromin oppilaan firma. Devorerin housut on sellaisia, mitä noi mestret yleensä tuo mukanaan. En nyt ihan tiedä millaiset teillä oli mielessä; itse suosisin kuitenkin noita. Ellette sitten teetä Suomessa.
Mistä yleensäkin saa Brasiliassa noita laadukkaita levenevälahkeisen mallisia abada housuja?
Ilmeisesti vain pohjois-Brasiliasta. En ainakaan Riossa ole ikinä törmännyt. Senkin hipit :D.
Teettääkö omat paidat suomessa vai halpatyönä Brasilianmatkalla?
Voisin kuvitella, että helpointa teettää Suomessa. Ei tartte sitten kantaa. Ei kai ne nyt täällä niin kalliita ole.
Soittimet ehjinä kotimaahan saakka, tilatessa ja itse kuljettaessa?
Kun itse kuljettaa niin tiedät ainakin minkä takia ne meni rikki. Cabacat on ongelmallisia, ne kannattaa kasvattaa itse 8). Toin Riosta ison atabaquen ja ison kasan berimbauita - pakkasin sellaiseen muovirullaan lentoasemalla ja ihan hvyin toimi. Painorajat ja kantamisen käytännöllisyys ovat suurimmat ongelmat. Ei ne mulla ainakaan hajonnut. Tilaamisesta en oikeasti kyllä tiedä mitään.
Postikulut, painorajoitukset tullissa, tavaroiden pakkaaminen yms. hankaluudet?
Mun mielestä se postittaminen tuli aivan liian kalliiksi, ellet sitten tilaa jotain tosi huokeaa määrä. Muistaakseni lentorahdin suurin koko olisi ollut 1 kuutiometri, sinnehän ei atabaquet ynnä muut mahdu, isommat joutuu muistaakseni lähettämään laivarahtina ja maksaa hulluna. Painorajoitukset on lentoyhtiöistä kiinni, olisiko KLM:llä olllut mannertenvälisille 35 + 35 kg.
Vinkkejä tarvikkeiden helppoon hankkimiseen?
Minkä tarvikkeiden? Meet itse paikalle ja niin edelleen. Mä en tiedä noita materiaalikauppoja oikeastaan muualta kuin Riosta. Jos oikeasti haluat rakentaa tosi järkeväksi tuon materiaalin hankinnan niin pyrit löytämään tavarat ja materiaalit mahdollisimman läheltä. Eli Suomesta.


- Questão

edit: lisäsin kommentteja
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Carrapicho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Raahe

#7

Viesti Carrapicho »

Kiitoksia vastauksista.

Paitojen suhteen oot varmaan ihan oikeassa, niistä Brasseissa halvalla teetetyistä paidoista kun lähtee logojen väritkin kuukauden pesujen aikana, niin turhaa niitä varmaan selkä vääränä tänne kantaa.

Housut joutuu jokatapauksessa roudaan sieltä, suomesta kun en ole tähän päivään mennessä löytänyt mistään hyvää kangasta. Vaikka mallihousut kyllä ois olemassa minkämukaan teettää lisää.

Cabacoja ei saatu itämään kirveelläkään vaikka tungettiin niitä siemeniä keväällä kaikenmaailman tunkiot täyteen. Kyl ne ehjänä pysyy pahvilaatikossa heinien seassa kun ei leikkaa niitä auki vasta kun suomessa.

Kamppeiden tilauspuolesta oon löytäny yhden kivan olosen putiikin* jonka kans oon vaihtanu muutamia sähköposteja ja he jopa lupasivat isomman vaate-erän tilaajalle eli siis capoeiraseuran edustajalle muistaakseni perästi 20% alennuksen tilauksen kokonaissummasta.

Se kattaa laskelmieni mukaan rahtikulut suomeen saakka. Rahaliikenne heidän välillään tapahtuisi WesternUnion nimisen yhtiön kautta, heidän lähin tietämäni toimipiste sijaitsee Tampereen stockmannilla.
Jos jollakulla on moisista jutuista kokemusta niin olisin halukas vaihtamaan ajatuksia asiasta.
* http://www.tiendabahia.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Täytynee nyt vielä koluta se Natali ja Recife läpi jos sieltä nyt seuraavalla yrittämällä löytys sellasia kamppeita mitä voisin pukea viidet päälle ja 70:t reppuun lähtiessäni kantamaan samalla tullin sedille parinkymmenen kilon ylikuormaa cabacolaatikosta ja verganipusta.
:D


Moderaattori: Linkki muokattu toimivaksi.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#8

Viesti Jussi Häkkinen »

Jos haluaa teettää suuria määriä vaatteita edullisesti, kannattaa suunnata katseensa veden taakse ja tutkaista, mikä Eestin firma tekee halutunlaisia kamppeita halvimmalla.

Voittavat kuulemma Pakistanin hinnat jossain suhteessa. Ja laatu on kankaan & langan valitsijasta ja kaavoittajasta kiinni, ei niinkään firmasta.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#9

Viesti Questao »

Hei.

Tuli tosiaan mieleen, että capoeirahousut tehdään tyypillisimmillään helanca-nimisestä kankaasta(ainakin portugaliksi). Kangas oli suosituimmillaan maailmanlaajuisesti 70-luvulla, mutta kulta-aikansa jälkeen se jäi vakavaan käyttöön ainoastaan Etelä-Amerikkaan. Saattaa siis olla, että helancaa ei saa Virosta. Jos saa, Skandinavian capoeiristoja kyllä kiinnostaa.

- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Carrapicho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Raahe

#10

Viesti Carrapicho »

Cotton=Algodón
Polyester=Helanca
Polyester kangastahan kyllä saa skandinaviassakin, mutta ei jostain kumman syystä yhtä vahvana kuin etelä-ameriikoissa. Täkäläisestä valkoisesta verkkarikankaasta kun pykää housut niin niistä loistaa kivasti kaikki vehkeet lävitse.
Jos tuota vahvaa polyesteriä joku tietää tosiaan jostain löytyvän niin varmaan moni skandinavian capoeirista olisi siitä kiinnostunut. (Monet kangastukut olen läpisoittanut ilman tulosta)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#11

Viesti Jussi Häkkinen »

Carrapicho kirjoitti: Jos tuota vahvaa polyesteriä joku tietää tosiaan jostain löytyvän niin varmaan moni skandinavian capoeirista olisi siitä kiinnostunut. (Monet kangastukut olen läpisoittanut ilman tulosta)
Millainen kangas olisi tarpeen? Polyesterikanvaasi? Joku joustavampi? Verkkarityyppinen nukkavuorikangas (tai verkkarityyppinen muu kangas)? Ribattu puuvillapolyesteri?

Erinomaisena vaihtoehtona (ei aivan yhtä paksua ja jäykkää kuin kanvaasi, mutta silti vahvaa ja kutistumatonta) on Finlaysonin Masa -puuvillakangas. Ei jousta, mutta kestää erittäin hyvin käyttöä ja pesua (lisäksi etuna polyesteriin nähden se, että kangas ei pala puhki esim. parkettilattiaa vasten hangatessaan).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Suvi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 729
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Auckland, NZ

#12

Viesti Suvi »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Millainen kangas olisi tarpeen? Polyesterikanvaasi? Joku joustavampi? Verkkarityyppinen nukkavuorikangas (tai verkkarityyppinen muu kangas)? Ribattu puuvillapolyesteri?
Sellainen paksu ja aika tiivis polyesterineulos, kun otetaan huomioon että peruscapoeirahousut on valkoiset niin olisi todellakin mukavaa että sieltä näkyisi mahdollisimman vähän läpi. Ohut venyy liikaa eikä ole kovin kestävää. Ei tarvitse olla erityisen joustavaa, mielummin sellaista joka säilyttää muotonsa.

Verkkarityyppinen nukkavuorikangas on huonoa, se on hikisenä tosi ällöttävää eikä mitään kestävää. Venyy liikaa ja menettää muotonsa, lisäksi näissä on yleensä tosi ihq kiiltävä pinta.

Puuvillakangas ei myöskään käy, imee liikaa kosteutta ja ei veny yhtään. Varmaan nuhjaantuukin nopeammin.

Tuollaista capoeirahousukangasta ei tosiaan Suomesta tunnu löytyvän, olen tehnyt mun abadat Finn Karelia Virke Oy:n tehtailta saaduista jäännöspaloista. Noi on vähän tavallista ohuemmat ja voisivat olla hiukan vähemmänkin läpinäkyvät (koskapas ei), mutta ei ne nyt mikään pahin vaihtoehto ole.
The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
-J. R. R. Tolkien-
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#13

Viesti Jussi Häkkinen »

OK, eli "ohut" polyesterikanvaasi/markiisikangas tai vastaava (ehkä sekoitteena, se kun ei hirveästi läpinäkyvyyteen vaikuta). Elastaanilla, jos saatavilla. Kestettävä jossain määrin maakontakteja ja muutenkin oltava jämäkkää.

En takaa yhtään mitään, mutta laitoin tuossa mailit muutamalle kangastukuissa raatavalle kaverille. Kertoilen, mitä vastaavat.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#14

Viesti Questao »

Hei!

Helanca on pikaisen surffailun perusteella tuotemerkki tietynlaiselle polyamidikudokselle. Se ei mielestäni ole samanlaista kuin polyester. Helancan venymisominaisuus on vähän erilainen kuin esimerkiksi verkkari- tai collegekankailla, se nimittäin venyy yhtä hyvin molempiin suuntiin(vaikka helanca ei venykään kovin paljoa). Vanhan koulun verkkaritakit ovat ainakin silmämääräisesti arvoituna tehty samanlaisesta kankaasta.

Lisäksi helanca on aivan julmetusti paksumpaa kuin normaali polyesterikangas. Helanca ei paksuutensa vuoksi palaisi puhki lattiaa vasten hinkkautuessaan, capoeiristathan eivät tietenkään osu housuillaan lattiaan... Yksi ongelma vaatetukkuja läpiselatessa ongelmana voi olla sekin, etteivät parhaat tai paksuimmat materiaalit aina päädy kenen tahansa ostettaville. Tiedä häntä.

Ja edelleen, tietynmalliset ja tietystä kankaasta tehdyt capoeirahousut ovat ns. keksitty traditio. Niin tai näin, olen ainakin itse hyvin mieltynyt firman housuihin.

Jos Suomesta haluaa kangasta löytää, ehkä joku hyvin tiheäkudoksinen verkkarikangas voisi toimia. Kankaan tulee minun mielestäni olla venyvää ja pinnaltaan liukasta, eikä se saa muuttaa väriä kastuessaan tai olla pahasti läpinäkyvää.

- Q.
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Suvi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 729
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Auckland, NZ

#15

Viesti Suvi »

Niin tosiaan, tuota samaista polyamidia taitaa munkin tehdashousut olla, nuo mitkä olen itse tehnyt on tietääkseni polyesteriä joka sekin näyttäis toimivan ihan hyvin.
The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
-J. R. R. Tolkien-
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa