Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Capoeira ja kamppailu

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#46

Viesti Samurai »

Polvi kirjoitti: Olen häkeltynyt.
Ja et ole ainoa. :lol:

Se on laji jossa on kamppailullisia elementtejä tekijästä ja paikasta riippuen vaihteleva määrä. Joillekin se on kamppailu/taistelulaji, joillekin se on kulttuuria, hauskanpitoa musiikkia ja jumppaa.

Jos kysyt joltakin wanhemmalta mestreltä, että onko capoeira tanssia vai taistelua, hän todennäköisesti sanoo, juuri varhaisen ja lähihistorian vuoksi, sekä sen vuoksi että on brasilialainen, että capoeira on taistelulaji (käyttäen sanaa luta -> taistelu).

Mutta yritetään sitten päästä seuraavaan potkumiittiin, niin sitten näet ja voit ehkä hieman paremmin muodostaa käsityksesi :)

- samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#47

Viesti Samurai »

no niin, kävin syömässä niin heti questao ehti ensin. Parempi ja kattavampi vastaus myös, komppaan.
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11130
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#48

Viesti flammee »

Olen ihmetellyt sitä että suuressa osassa tapauksia, joissa capoeirassa otetaan kontakti,a niin siinä on jotain mukana jotain pöhköä näyttämisen tarvetta, välienselvittelyä, agressiivisuutta tms. Tätä en oikein ymmärrä.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#49

Viesti Questao »

Vastataanko taas molemmat, Samurai?

Flammee, itsekään en ymmärrä :D. No ei vaan, kyse voi olla siitä, että nuo näkemäsi tapaukset(?) ovat varmaan sitten olleet välienselvittelyä, näyttämistä tai aggressiivista käytöstä. Mikäli asia on näin, kyseessä on silloisten pelaajien oma valinta ja käytös. Näen tällaista toimintaa itse asiassa varsin usein ihmisten käyttäytymisessä, oli asiayhteys mikä tahansa.


- Questão


edit: minun on usein lisättävä selkeyttä
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#50

Viesti Samurai »

Flammee, Questao..

Itse näkisin tuon niin, että kyllähän Capoeirassa otetaan useinkin kontaktia. Ainakin itse jopa haen sitä yleensä. Haettu kontakti tosin on kevyttä, tahi suhteellisen vaaratonta vahingoittumisen kannalta (esim kaadot, pyyhkäisyt, työntöpotkut). Tämä jo suojien puuttumisenkin kannalta on mielestäni järkevää.

On sitten ERI asia, jos ollaan liikkeellä vahingoittamistarkoituksella, ja se on usein myös selkeästi nähtävissä. Kädet ovat usein nyrkissä, ginga häviää, samoin liikkeen sulavuus. Ehkä puhuitte molemmat juuri tästä..? Näissä kyse yleensä on mainituista asioista.

Questao, minua lämmittävät samat asiat kuin sinuakin. Veitsitappeluihin en mielelläni joudu, mutta eurooppalaisen capoeiran kesyys hieman haittaa. Ehkä kyseessä on ohi menevä ilmiö, jossa brasilialaiset ovat ensin havainneet että eurooppalaiset "ostavat" tanssin ja kulttuurin paljon helpommin kuin turpiinvedon, ja nyt koukutettuaan meidät, alkavat (kuten marrom tässä taannoin) vidduilla että te olette aivan liian kesyjä ja hyväntahtoisia... :D

Näinhän meidän omalle mestrellemmekin kävi, siis kun perusti lontooseen ryhmän aikoinaan ja pieksi oppilaansa joka treeneissä, ei sinne kohta enää tullut kovin montaa ihmistä :) Hommaa oli siis pakko miettiä vähän uudelta kantilta.

safkaa ajatuksille.. Samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#51

Viesti Questao »

Huomenta.
Samurai kirjoitti: Itse näkisin tuon niin, että kyllähän Capoeirassa otetaan useinkin kontaktia. Ainakin itse jopa haen sitä yleensä. Haettu kontakti tosin on kevyttä, tahi suhteellisen vaaratonta vahingoittumisen kannalta (esim kaadot, pyyhkäisyt, työntöpotkut). Tämä jo suojien puuttumisenkin kannalta on mielestäni järkevää.
Niin siis tämä on kyllä ihan totta.
On sitten ERI asia, jos ollaan liikkeellä vahingoittamistarkoituksella, ja se on usein myös selkeästi nähtävissä. Kädet ovat usein nyrkissä, ginga häviää, samoin liikkeen sulavuus. Ehkä puhuitte molemmat juuri tästä..? Näissä kyse yleensä on mainituista asioista.
Juuri tätä tarkoitin.


- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
sinhazinha
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 22
Lauteille: Kesäkuu 2006

#52

Viesti sinhazinha »

Huomanta taas,

Pieni "tositarina" tähän väliin: Olin äskettäin Mestre Samaran kurssilla. Eräs oppilas liikkui vähän laiskasti eikä tehnyt käsillään juuri mitään, antoi niiden vaan heilua sivuilla. Samara tuskastui tähän ja sanoi: You can't do like that (matkii oppilaan liikkumista), you have to defend. This is a fight, for hell!
Tässä tilanteessa en olisi mennyt sanomaan Mestrelle, että täällä Suomessa meillä on se käsitys että capoeira on vaan jotain älyttämän näköistä tanssia...

aurinkoista päivää kaikille, sinhazinha
Kuvake
Suvi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 729
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Auckland, NZ

#53

Viesti Suvi »

sinhazinha kirjoitti: Samara tuskastui tähän ja sanoi: You can't do like that (matkii oppilaan liikkumista), you have to defend. This is a fight, for hell!
Tässä tilanteessa en olisi mennyt sanomaan Mestrelle, että täällä Suomessa meillä on se käsitys että capoeira on vaan jotain älyttämän näköistä tanssia...
Eikös Samarakin ollut niitä jotka huitoo naamaan jos ei pidä käsiä edessä :lol:. Myönnän itse pelaavani yleensä aika kilttiä peliä ihan vaan sen takia ettei hirveesti kannata näillä taidoilla alkaa kokeneempia vastaan uhoamaan :(
The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
-J. R. R. Tolkien-
sinhazinha
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 22
Lauteille: Kesäkuu 2006

#54

Viesti sinhazinha »

Eikös Samarakin ollut niitä jotka huitoo naamaan jos ei pidä käsiä edessä :lol:. Myönnän itse pelaavani yleensä aika kilttiä peliä ihan vaan sen takia ettei hirveesti kannata näillä taidoilla alkaa kokeneempia vastaan uhoamaan :(
Niin, en tiedä kuuluuko hän niihin jotka huitoo naamaan - ehkä välillä, näyttääkseen ettei pidä olla liian luottavainen. Siinähän käy usein niin, että kun pelaa enimmäkseen oman ryhmän tuttujen jäsenten kanssa, niin tietää aina mitä kaikkea toiselta osaa odottaa. Samarasta olen sitä mieltä että hän pystyy hyvin arvioimaan millä tasolla oppilas on ja pelaa uusien kanssa kilttiä peliä, mutta jos joku yrittää näyttää kovalta pelissä, niin silloin myös Mestren peli kovenee. Joskus harvoin näkee hänet pelaamassa samantasoisten kanssa, ja kyllä siinä huomaa että 50-vuotias vielä pärjää, kun on kerran kunnolla homman oppinut.


Moderaattori: Lainaukset korjattu.
Kuvake
Nabil Mokhtari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 498
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#55

Viesti Nabil Mokhtari »

" onclick="window.open(this.href);return false;
Jännää menoa :)
Kuvake
Boozehound
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 883
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#56

Viesti Boozehound »

Näin ihan puskista joudun lisäämään muutaman turhan sanan tähän ketjuun. Ensin ruoditaan JanneM:n käytös. Janne Janne jos menet rodaan otat audiovisuuliset tallennus laitteet mukaan. Hetken päästä saadan netti sivuillemme bjj vs capoeira videoita. Ja tääs lähti homma eteen päin.
Questao kirjoitti: JanneM ei päättänyt yrittää lyödä minua nyrkillä naamaan viime sunnuntaina rodassa(which was nice :)).
Ei siis enää näitä. :smt018
Pieni capoeira kirja oli todella hauska lukea. Kunhan veikkaus vapauttaa minut työnteon ikeestä(eli ihan anyday now) aloitan capoeiran heti. Erityisesti mieleeni kirjasta on palanut laulejen markitystä ja sanoitusta selvittävä osuus. Kirjoitan nyt ihan muistista joten asia virheitä voi ilmetä. Kannustaakseen omaa ukkoa ja lannistaakseen vierailijaa voitiin laulaa "vastustajalle" laulu jossa kehutaan oman ottelijan ominaisuuksia yms. Yksi säe joka oli suomennettu meni tyylin tämä: sori kaiffari, et pärjää, koska meidän jeppe on niin kova, siis ihan ihmeellinen, kerran käärme puri sitä ja myrkyttyikin itse.
Toi on vaan niin siistiä. Mä ainakin laulausin tota laulua vaan kokoajan ihan sama mikä tilanne. Miksei mulla muuten ole enää täällä mitään "sanottavaa" mihinkään? Kirjottelen vaan tälläsiä ihan joutavia juttuja...
It's like a game of chess, but your ass is in the line...
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#57

Viesti Samurai »

Nabil Mokhtari:

Hyvä video, kiitos kun jaoit. Tuossa oli homma mielestäni melko kuosissa, ajatellen "kovaa Capoeiraa". Eli matto-vääntöön ei lähdetty vaan homma keskeytettiin, kumpikaan jampoista ei tehnyt mitään liiallista floreioa (koristelua). Ja gingaakin tehtiin aina välillä :)Tuosta kävi ilmi myös että bandat (pyyhkäisyt) ovat melko isossa asemassa, joko tarttumisella tai ilman. Johtunee Capoeiran taipumuksesta korkeisiin potkuihin, johon nyt vaan on helpompi mennä pyyhkäisemään.

Ollakseen brasseja (?) tyypit pysyivät yllättävän viileäpäisinä. :D

Boozehound:
Nimenomaan.

axé samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#58

Viesti marcus »

Nämä ainakin harjoittelevat tekniikoiden perilleviemistä.
http://www.youtube.com/watch?v=4qLMWAje ... ed&search=

Sääli että nämä näyttävät menettävän kontaktin tullessa peliin paljon capoeristojen yleensä rennosta ja hyvästä liikkumisesta. (Kun potku tulee eivät väistä, vaan jännittyvät ja ottavat vastaan)
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
sinhazinha
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 22
Lauteille: Kesäkuu 2006

#59

Viesti sinhazinha »

joo, kyllä minä maallikkona olisin luullut että tuossa harjoitellaan karatea tai taekwondoa, mutta kun sanotaan että se on capoeiraa, niin kai sitten...
Mitenkähän tuon ryhmän rodassa toimitaan :?:
sami
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 407
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: JKL

#60

Viesti sami »

Tuossa taitaa olla noiden samojen heppujen Rodaa:
http://www.youtube.com/watch?v=U2imcLsj ... ed&search=
Paremmin tietavat arvostelkoot.
-Oman elämänsä sankari-
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa