Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
myrtonen
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Syyskuu 2008

Re: Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#91

Viesti myrtonen »

Kovasti on tälläkin foorumilla vellottu "hermopistekamppailusta", mikä on jo itsessään mielestäni huono sana kuvaamaan kyusho-jitsua.

Aloitin lajin juuri, ja jo peruskurssin käyneenä huomasin muutoksia omissa ajatusmalleissani ihmisyydestä ja maailmasta. Kyseessä on ennen kaikkea kamppailu itsensä kanssa oman henkisen puolensa kehittämiseksi ja itsensä ruokkimiseksi.

Hermopisteiden käyttöön "tositilanteessa" en ota vielä kantaa. Jotenkin tuntuu kummalliselta, että jotkut treenaavat pääasiassa ns. tositilannetta, eivätkä itseään varten. Jos jatkuvasti tähtää harjoittelunsa sparraamiseen ja tositilanteeseen, eikä se tositilanne koskaan tulekaan, mitä on lopulta oppinut? Huomaako edistystä pelkästään sparraamalla; lyönkö kenties kovemmin, potkaisenko tarkemmin ja tehokkaammin - vai onko minussa muuttunut esim. asenne muita ihmisiä ja itseäni kohtaan. Näenkö tilanteen kadulla samaksi kuin aina ennenkin - luonnolliseksi ja rennoksi tilaisuudeksi oppia taas lisää itsestäni ja tavastani toimia.

Toivonkin, että "hermopisteily" tulee jossain vaiheessa mukaan luonnollisena kuin ajatus. Sitä odotellessa on todettava matkan olevan vasta alussa: vielä on hurjasti oppimista itsensä ja muiden kanssa kamppailusta.
Kuvake
Juike
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 55
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Liminka

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#92

Viesti Juike »

Lähtökohtana omalle harjoittelulleni on ajatus
siitä, että kun tarpeeksi harjoittelee, niin kehittyy ihmisenä
eikä tappelua enää tarvi (työhommat erikseen).

Saapa nyt muistella kaiholla 9 vuoden takaista TKD:n peruskurssia
kun saatiin monisteet kouraan. Eipä nuita "Kunnioita sitä ja tätä"-
kohtia juuri sillon tullut ajateltua, mutta vanhempana on oppinut
niiden tärkeyden.

Tämä viesti lähinnä vastineena edelliseen viestiin....
http://s2.fi.gladiatus.com/game/c.php?uid=23339" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#93

Viesti Lohikäärmepallo »

Pahoittelen, jos tämä asia on jo täällä sanottu, sillä hinku kirjoittaa tästä iski jo kolmannella sivulla. Omasta hermopistekamppailustani sen verran, että kuljin Laaksosen seminaareilla vuoden verran joitakin vuosia sitten ja osa entisistä treenikavereistani harrastaa ja opettaa EKJT:a edelleen, joten jonkin verran on tullut opeteltua juttuja aktiivisen harrastamisen jälkeenkin. Pohjoisen karhun katoja olen opetellut harrastusmielessä osaavan kaverin opissa.

Olen siis hankkinut aiemmassa harrastuksessani jonkinlaisen matalan tason ymmärryksen hermopisteistä ja qi-energiasta. Olen huomannut, että hermopisteisiin hyökkääviä tekniikoita on mm. korealaisissa, japanilaisissa ja kiinalaisissa lajeissa, vaikka opettajat ja oppilaat eivät tiedä niitä harjoittelevansa.

Juutuubasta löytyy hyvä video, jossa tehdään tyrmäyksiä hakemalla iskut vatsa 5 hermopisteeseen:

" onclick="window.open(this.href);return false;

olkaapa hyvä
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#94

Viesti Mika »

Lohikäärmepallo kirjoitti: Olen siis hankkinut aiemmassa harrastuksessani jonkinlaisen matalan tason ymmärryksen hermopisteistä ja qi-energiasta. Olen huomannut, että hermopisteisiin hyökkääviä tekniikoita on mm. korealaisissa, japanilaisissa ja kiinalaisissa lajeissa, vaikka opettajat ja oppilaat eivät tiedä niitä harjoittelevansa.
Tai sitten niitä ei kutsuta hermopisteiksi, eikä sillä, ovatko ne hermopisteitä vai kehon heikkoja osia, ole käytännössä merkitystä muutenkaan näissä lajeissa tai joissakin niistä (kuten omassani).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#95

Viesti Lohikäärmepallo »

Jos harjoittelun tavoitteena on vastustajan tehokas ja nopea tyrmääminen, ei ole väliä tietääkö miksi jostain kohdasta putoaa ja jostain ei. Kuitenkin se mistä hermopistetekniikoiden olemassaolo kertoo on, että joku systeemiä kehittänyt taho tietää tai on ainakin joskus tiennyt jotain meridiaaneista ja hermopisteistä. Olen törmännyt esimerkiksi karate ja kempo opettajiin, jotka tietävät ilmeisesti hyvin paljon näistä mystisistä hermopistetekniikoista. Kuitenkin ilmeisesti ajattelevat, että liika keskittyminen korkeamman tekniikan teoriaan sekoittaa aloittelijan harjoittelua, eivätkä siksi opeta niistä kuin toimivia sovelluksia.

Toisinaan käy niin nämä oppilaat parjaavat suureen ääneen opettajia, jotka opettavat hermopistetekniikoita avoimesti, vaikka oikeastaan harjoittelevat itsekin samoja asioita, mutta eri muodossa ja eri tavalla osana omia harjoituksiaan. Älä käsitä väärin, en yritäkään arvostella lajeja, joissa hermopisteitä ei opeteta alusta asti muodollisti, omassakaan lajissani ei sitä tehdä. Yritän vain selvittää että mitä tuossa edellisessä kommentissani ajoin takaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#96

Viesti Mika »

OK, kiitos. Nyt olisi melkein pakko jo päästä esimerkkitasolle. Antaisitko? :)

Mikä muuten on oma lajisi (tätä kirjoittaessa ei näy tiedoissa)?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
imeiz
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 55
Lauteille: Lokakuu 2009
Paikkakunta: Kemi

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#97

Viesti imeiz »

Terve! Näkyy olevan aika vähissä "hermopistekamppailijat" Potkussa.

Minä olen useamman vuoden harrastanut EKJT:tä täällä pohjoisemmassa. Opiskelen myös akupunktiota ja jossain määrin yleisesti kiinalaista lääketiedettä.

Mietin että tätäkin ketjua voisi yrittää herätellä. :)
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#98

Viesti jussip »

No kerro vaikka että miten mielestäsi hermopistekamppailu sopii yhteen noiden sivulajiesi (BJJ, MMA) kanssa?
Kuvake
imeiz
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 55
Lauteille: Lokakuu 2009
Paikkakunta: Kemi

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#99

Viesti imeiz »

Mietin hetken että merkkaisinko sivulajeiksi mitään, mutta päätin sitten kuitenkin tehdä noin. Suht alkuvaiheessa olen molempien kanssa, mutta joitain sovelluksia noihinkin lajeihin löytyy. Sinänsä jo käsite hermopistekamppailu on mun mielestä aika epämääräinen ja harhaanjohtava, ihan siitä syystä ettei ainakaan EKJT:ssä - enkä usko että muissakaan hermopisteitä hyödyntävissä lajeissa - painopiste niillä ole niinkään suuri. "Oikeaa" hermopistekamppailua löytyy mm. Narutosta, joka on kamppailuaiheinen animesarja överisti fiktiolla höystettynä. Siinä erään klaanin jäsenet näkevät hermopisteet ja tökkivät niitä sormillaan kiinni tuosta vain.

Vapaaotteluun hermopisteistä on ehkä enemmän hyötyä kuin brassijutsuun, koska jälkimmäisessä on lyöminen kiellettyä, mikä sulkee pois monia pisteitä. Niistä kun osa aktivoituu paremmin (ja enemmän sillä halutulla tavalla, eli vastustajan liikkeiden manipulointi ja/tai kivun tuottaminen) lyömällä, osa esim painamalla tai hankaamalla vaikkapa rystysillä tai kyynärluulla. Vaparissa oman ongelmansa tuo tietenki se, että toinen on takuuvarmasti valppaana ja osaa odottaa kaikenlaista, mikä ei välttämättä ole tilanne itseään puolustaessa.

Hyviä esimerkkejä pisteistä, jotka toimii vaparissa löytyy naaman alueelta, kun siihen sen verran paljon tähdätään lyöntejä ja potkuja. Leukaperässä, leuan kärjen sivuilla ja esim poskipäässä on pisteet, joihin lyödessä ei paljon tarvi ajatella niihin tähtäävänsä. Ne ovat muutenkin anatomisesti hyviä paikkoja lyödä. Lyönti vain tehostuu, jos se tulee vähän ylä- tai alaviistossa eikä aivan suoraan edestä tai sivusta, vaan vähän tässäkin suunnassa vinosti, jolloin piste aktivoituu paremmin. Monesti kun joku saa ilmaisen paikan mällätä kaveria poskelle, lyönti tulee tällaisesta "oudosta" kulmasta. Jossain toisessa ketjussa jo mainitsinkin hyvänä esimerkkinä A. Silvan lyöntityöskentelyn.

En siis tässä tarkoita yhtään sitä, etteikö hyvä pystyottelu toimisi ajattelematta tai tietämättä pisteistä, mutta mun mielestä niistä voi olla apua, jos niitä ja niiden käyttömahdollisuuksia jaksaa tarpeeksi opiskella. EKJT on pohjimmiltaan itsepuolustuslaji, joten siinä käytetyt perustekniikat eivät suoraan sellaisinaan monesti toimi matsitilanteessa, mutta jossain määrin niitäkin voi soveltaa. Hermopisteet eivät ole mikään ykkösasia, mutta niitä opitaan vähitellen (sekä itse pisteitä, että tekniikoita joissa niistä voi olla hyötyä) ja jokaisessa vyökokeessa edellytetään tietyn tasoista osaamista teoriankin tasolla. Eli meillä on kirjallinen osuus vyökokeessa. :) Mua kyllä kiinnostaa hermopisteet muutenkin, kun lueskelen vapaa-ajallani kiinalaista lääketiedettä ja harjoittelen akupunktiota, mutta se mitä noissa kokeissa pitää osata, on aika suppea osa asiasta verrattuna esim. akupunktion harjoittamiseen.

Lähinnä erittelen kuitenkin hermopistehommat itseni puolustamiseen tai akupunktiossa särkyjen/vaivojen tai muiden vastaavien hoitoon ja kamppailu-urheilun omaksi jutukseen.
Esa Koivu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 207
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Pori

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#100

Viesti Esa Koivu »

Mä olen aina lyönyt leuan kärkeen SUORAN ja arvaas kuinka siinä käy ?
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#101

Viesti bodyguard »

Mikäs tuo EKJT:n tilanne muuten nykyään oikein on?

Tuntuu aika hiljaiselta, opetetaanko sitä enää missään muualla kuin Turussa?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
imeiz
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 55
Lauteille: Lokakuu 2009
Paikkakunta: Kemi

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#102

Viesti imeiz »

bodyguard kirjoitti: Mikäs tuo EKJT:n tilanne muuten nykyään oikein on?
Kemissä ja Ylitorniol pyörii EKJT Pohjois-Suomen harkat. Etelän hommista en tiedä tarkemmin.
Esa Koivu kirjoitti: Mä olen aina lyönyt leuan kärkeen SUORAN ja arvaas kuinka siinä käy ?
Tarviiko mun arvata? Mikäli et ymmärtänyt, pisteen aktivoituessa lyönnin voimakkuuden ei tarvi olla lähelläkään sitä, mikä sen tarvii normaalisti olla. Jos tykkäät niin voit lyödä päätäs seinään, mut toivoisin että teet sen oikeassa kulmassa. ;) Tarkoitin siis lähinnä sitä, että esim. vain puoliksi perille menevillä lyönneillä voi olla yhtä hyvä vaikutus kuin täysin osuvilla.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#103

Viesti Tyttö »

bodyguard kirjoitti: Mikäs tuo EKJT:n tilanne muuten nykyään oikein on?

Tuntuu aika hiljaiselta, opetetaanko sitä enää missään muualla kuin Turussa?
Kyllä sitä Espoossa muutaman hengen porukka treenailee.
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
IIsakki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1624
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: E-Pohojanmaa

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#104

Viesti IIsakki »

Tyttö kirjoitti:
bodyguard kirjoitti: Mikäs tuo EKJT:n tilanne muuten nykyään oikein on?

Tuntuu aika hiljaiselta, opetetaanko sitä enää missään muualla kuin Turussa?
Kyllä sitä Espoossa muutaman hengen porukka treenailee.
Kemi, Ylitornio, Seinäjoki, Jalasjärvi. Muista ei oo tietoa..
Potkuholisti
"The Art is in the Person, all we have to do is Bring it Out!"
"Kun harjoittelee ahkerasti, onni potkii useammin." -Mjölnir
"Mora. Kun sanat ei auta ja kädet ei riitä"
Kuvake
Doug
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 1204
Lauteille: Lokakuu 2006
Paikkakunta: Järvenpää

Hermopistekamppailijoiden oma ketju

#105

Viesti Doug »

Esa Koivu kirjoitti: Mä olen aina lyönyt leuan kärkeen SUORAN ja arvaas kuinka siinä käy ?
No kuinkas siinä käy?
Questions are a burden to others;
answers a prison for oneself.

Järvenpään Kehäkarhut
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 63 kurkkijaa