Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Komba

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Petri Puolakka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 14
Lauteille: Tammikuu 2015

Komba

#346

Viesti Petri Puolakka »

Luin ketjun läpi. Olen ulkopuolinen enkä omaa oikein mitään lajitaustaa.

Selkeästi Jusu on kompastunut johonkin/kehittänyt jotain, joka tuntuu hänestä kovasti potentiaalia sisältävältä, joltain jossa on *jotakin*, ja hän yrittää tutkia sitä, löytää sille kontekstin, henkisen kodin ja sijan. Hän on myös saanut käytännön näyttöjä peruskonseptin toimivuudesta (saadaan ihmiset liikkumaan yhteisessä tilassa turvallisesti).

Selkeästi se sija ei ole perinteinen urheilukamppailu tai mikään viranomaisluonteisen toiminnan voimankäytön tai itsesuojelun sovellus. Eikä myöskään tehokas ja nopeasti opetettava itsesuojelumenetelmä. On myös hedelmätöntä yrittää arvottaa kombaa näiden arvotuksilla tai ymmärtää näiden käsitteillä . Ja on osittain jopa vaarallista väittää komban soveltuvan näihin.

Paremmin näyttävät soveltuvan leikkien, pelien, performatiivisten martial arttien, kontakti-improvisaation, teatterimiekkailun, tanssin, liikemeditaadion, aikidon, taidon, yms. filosofisen liikuntakasvatuksen käsitteet.

En usko että komban kannattaa yrittää olla muuta kuin kombaa. Siinä se on varmaan paras.

Itse näen, että jos tuota haluaa myydä, se kannattaa tehdä tykytoiminnan, liikuntakasvatuksen, osallistavan performatiivisen näytöksen, liikemeditaation jne. konteksteissa, mutta kombana.

Se varmasti edistää terveyttä ja yhteisöllisyyttä, sosiaalisia valmiuksia ja sopii ihan hyvin samaan pöytään taidon, aikidon, joidenkin wushusuuntien ja taichin kanssa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Komba

#347

Viesti Jussi Häkkinen »

Petri Puolakka kirjoitti: touko 19, 2020, 09.02 Itse näen, että jos tuota haluaa myydä, se kannattaa tehdä tykytoiminnan, liikuntakasvatuksen, osallistavan performatiivisen näytöksen, liikemeditaation jne. konteksteissa, mutta kombana.

Se varmasti edistää terveyttä ja yhteisöllisyyttä, sosiaalisia valmiuksia ja sopii ihan hyvin samaan pöytään taidon, aikidon, joidenkin wushusuuntien ja taichin kanssa.
Jotta tuosta varmistuisi ja esim. tykykäyttöön olisi yhtään mitään perusteita (kasvatuksista puhumattakaan), lajia lienee ihan hyvä vähän analysoida ja myös ehkäpä tsekata, onko ohjaajilla minkäänlaista soveltuvaa koulutusta näiden vetämiseen.

Komban kannattaa olla kombana, mutta en ihan heti lähtisi sitä toimintakyvyltään vajaiden tai nuorien/lasten puolelle viemään.

Performanssiin ja liikemeditaatioon menee varmasti, siellä on tonttia.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Komba

#348

Viesti Kuhmu »

Jos Komba on kamppailun omaista liikuntaa, niin se ei ole mielestäni kamppailulaji. Olenko väärässä? Mitä Mieltä muut ovat?
”You must enjoy this”.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Komba

#349

Viesti Kuhmu »

Kuhmu kirjoitti: touko 20, 2020, 01.56 Jos Komba on kamppailun omaista liikuntaa, niin se ei ole mielestäni kamppailulaji. Olenko väärässä? Mitä Mieltä muut ovat?
Komba on Jusukinin mukaan meditatiivista ryhmäliikuntaa. Joten vedän kysymykseni takaisin.

Komba vaikuttaa Jusukinin luomalta utopialta, mitä voi olla vaikea saada markkinoitua ja sovitettua kamppailulajien maailmaan. Jusukinin vähäinen kokemus kamppailulajeista näkyy hänen käsityksestään tuoda meditatiivisella ryhmäliikunnalla eri kamppailulajeihin hedelmällinen toiminnallinen lisänsä. Kykenemättä kuitenkaan toteuttamaan ajatuksiaan käytännössä niin, että asia aukeaisi eri kamppailijoille. Ilman vahvaa kokemusta kamppailulajeista tehtävä saattaa olla jopa mahdoton.

Komba ei vaikuta universaalilta totuudelta kamppailulliseen onneen.
”You must enjoy this”.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#350

Viesti Lasse Candé »

Mikä sitten vaikuttaa universaalilta totuudelta kamppailulliseen onneen ja mitä tämä edes on? :D

Mitäköhän siinä tarkalleen ollaan edes lähdössä ratkomaan, jos kysytään, onko Komba kamppailulaji? Kamppailulaji millä määritelmällä ja miksi ollaan päädytty juuri tähän määritelmään? Mahtuuko sen määritelmän piiriin samanaikaisesti kilpa-BJJ ja mummojen puisto-Taichi? Entäs Capoeira?

Miten paljon vastaus kysymykseen onko Komba kamppailulaji siis edes käsittelee Kombaa vs sitä miten vastaaja määrittelee käsitteen kamppailulaji? Eihän kysymyksen vastauksesta voi olla varmuudella samaa mieltä, ennenkuin lukitaan määritelmä kamppailulajille.

Ja ymmärsinkö siis oikein, että jos laji on sekä ryhmäliikuntaa että meditatiivista, niin se ei ole kamppailulaji?

Kun sanot että Komba vaikuttaa utopialta, herää taas kysymys että minkälaisella utopian määritelmällä mahdat olla liikkeellä? Itse näen utopian liittyvän enemmän yhteiskuntiin tai niiden tiloihin ja sitä vasten tuo vaikutelmasi näyttää erikoiselta.

Mitä tarkoittaa "Komban sovittaminen kamppailulajien maailmaan" ja minkälaisesta tarpeesta tässä sillä sovittajalla on kyse, jolla on vaikeuksia tämän sovituspyrkimyksensä suhteen?

Siinä en sinänsä näe mitään ihmeellistä, että lajiopetus tällaisessa ketjussa ei ole tehokasta eikä edes lajin olemus avaudu, jos tarkoitit sitä sen avaamisella kuinka hedelmällinen (?) toiminnallinen (?) lisä tuodaan kamppailulajeihin.



Viestisi aikaansaa noita kysymyksiä. Se on ehkä hyväkin, jos jaksat vastailla niihin. Muuten tuosta on vaikea jatkaa oikein minkäänlaista keskustelua.


Noin muuten näkisin, että noita asioita on jo käsitelty tässä ketjussa, enkä ihan hahmota millä uusilla kysymyksillä olet liikkeellä. Selasin kolmea ensimmäistä sivua (90 viestiä minun asetuksillani) ja en nyt ole oikein varma, oletko lukenut käytyä keskustelua.

Omalta osaltani annoin vastauksen (jatkokysymykset) tuohon kamppailulajipohdintaan jo viestissä numero 27 ja myöhemmin vastauksena Andyn viestiin jossain numero 70 tai 80 hujakoilla.
Se ei tietenkään ole mikään lopullinen vastaus mihinkään, mutta kun noita samoja kysymyksiä esitetään parikymmentä kertaa ketjussa, olisi hyvä jos kertoisi tässä yhteydessä miltä osin (varsinkin Jusukinin) aiemmat vastaukset eivät ole toimineet. Tässä olisi hyvä esittää kysymyksiä suoraan liittyen näihin vastauksiin. Muuten tulee sellainen vaikutelma että keskustelua ei ole ollenkaan edes luettu. Ja ketjun tallaaminen paikallaan tuollaisesta johtuen on ikävää.
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Komba

#351

Viesti Kyynikko »

Jusukin on ihan itse useaan otteeseen todennut Komban tuovan lisäarvoa kamppailuun ja selvästi tuonut esille sen kamppailullisia piirteitä myös. On ihan relevantti akysyö onko se kamppailulaji, varsinkin jos keksustelu on jatkunut pitkään ja (jusukinin viesteistä päätellen) laji on vähintäänkin käymistilassa koko ajan.,.sehän voi olla ensi viikolla aivan eri asia.. :D Etkö ole lukenut näitä viestejä?
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Komba

#352

Viesti Paanari »

Joo, pitänee ite käydä kattomassa mikä on meininki
Ei sitä koskaan tiedä ellei käy kattomassa.
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#353

Viesti Lasse Candé »

Olen lukenut kaikki ketjun viestit ja muutamaan kertaan selaillut ketjua satunnaisesti. Kaikkia videoita en ole jaksanut katsoa.

Minun mielestäni Jusukin on parhaansa mukaan avannut sitä, kuinka hän näkee Komban suhteutuvan kamppailuun. Yksi hyvä tapa nähdä joitain otteita tästä on laittaa ketjun hakukenttään tuonne ylös sana "kamppailu". Tästä tulee tuloksia joissa näkee miten Jusukin on tuota suhdetta kuvaillut.

Ei ole mielestäni haitallista että kuka tahansa kysyy kuinka Kuhmu tarkoittaa kamppailulajikysymyksensä, kun tosiaankin sitä kamppailun ja Komban välistä suhdetta on tässä ketjussa tiedusteltu ja avattu melkein 400 viestin verran. Voi olla että Kyynikko ja Kuhmu ymmärtävät tuon kysymyksen samalla tavalla, mutta monet muut eivät.

Vai onko tuossa taustalla sellainen ajatus, että ketjun pitäisi mennä sitä kohti että se lopulta vastaa kysymykseen, onko Komba kamppailulaji? Minä en itse ajatellut asiaa näin, mutta jos tämän ketjun melko turhautuneissakin tenttauksissa on takana se ettei siihen ole vielä tullut selkeää vastausta, ymmärrän paremmin.

Jos alkaa olla kiire saada se vastaus, olisi ensisijaisen tärkeää sitten avata sitä kamppailulajisanaa niin että edes se kysymys olisi ymmärrettävissä. Siihen saakka ei ole minun mielestäni edes outoa että Jusukin kertoo Komban ja kamppailun suhteesta. Niin monitulkintaisen avoin kysymys ansaitsee niin avoimen vastauksen eikä oikein voi muuta tietenkään saadakaan.
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#354

Viesti Mika Väyrynen »

"Kamppailulaji" sanassa ei lienee paljoa selvitettävänä. Se kun on kamppailun harjoittelua. Komba yrittää kyllä mielestäni jollakin tapaa siinä genressä heilutella käsiä.

Aika moni tässä ketjussa toistaa itseään. Minä mukaanlukien.

Voisi vaikka ymmärtää että joitakin ärsyttää täysin epäselvän komba-nimisen jutun kaupitteli ihan rahaa vastaan. Ainakin minä vastustan kaikkea ammattitaidotonta opettamista tms. Minkä tahansa taidon oppimisessa 10 vuotta on lyhyt aika. Komba on sitten kehityksensä alussa. Koska mitään ei oikeastaan ole olemassa, mä ehdotan että kombaisivat ensin muutaman vuoden keskenään siellä takapihalla ja tulisivat sitten ihmisten ilmoille kun olisi jotain näytettävää. Sellaista joka on laadukasta ja selkeää. Jos toi homma olisi laadukasta ja selkeää ei tätä debattia edes olisi käyty.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#355

Viesti Lasse Candé »

Tietenkin Kuhmun kysymystä voi käsitellä myös jostakin lähtökohdasta jonka sitten itse valitsee. Ja koska kysymys on kaikille osoitettu, voin minäkin vastata omien tietojen pohjalta.

Jos kutsutaan kokonaisvaltaista Taichia joka kattaa sekä terveysliikunnan että lajin kamppailusovellukset ja pariharjoittelun kamppailutaichiksi ja sitten taas pelkkää modernin taichin liikesarjan vatkaamista puistossa puistotaichiksi, laittaisin neljä lajia järjestykseen seuraavalla tavalla "eniten kamppailulajista" siihen mikä on "vähiten kamppailulaji". (Perustuu mielikuviini.)

Kamppailutaichi
Komba
Capoeira
Puistotaichi

Kahden viimeisen osalta voi mielestäni perustellusti olla sitä mieltä että järjestys pitää kääntää. Mutta minun mielestäni kaksi ensimmäistä on sijoitettu oikein.

Tämä "kamppailutaichi" on selkeästi kamppailulaji, jossa on myös terveysaspekteja. Se ei ole muistaakseni edes Oscarin (tätä harrastava potkulainen) mielestä pelkkää kamppailua, minkä takia se on tuolla listalla. Samaa voi argumentoida lähes jokaisesta perinteisestä lajista muutenkin, mutta se on jo toinen kysymys miten niitä järjestellään tuolla spektrillä.

Komba ei ole minun silmissäni selkeästi kamppailulaji, vaan se on laji jossa on kamppailun harjoitteita, tehdään kamppailutekniikoita ja jonka harjoitteilla nähdään yhteyksiä kamppailuun. Kamppailun harjoitteisiin lukeutuu niskapaini, veitsen heitto ja lyöminen. Näistä kaksi viimeistä on tekniikoita (joita tehdään vaikka niitä ei vissiin ole listattu vrt Senshido) ja sisällöillä nähdään yhteyksiä esim kamppailutilanteiden vuorovaikutukseen ja omien tuntemuksien tarkkailuun. Tästä voisi jatkaa enemmänkin, mutta kaikki on jo sanottu ketjussa.

Capoeirasta tiedän vähiten kommentoidakseni, mutta olen käsityksessä että sen harrastajat eivät miellä sitä ainakaan täysin kamppailulajiksi ja että lajin nähdään myös olevan tanssimuoto. Yhteistä Komballa ja Capoeiralla on että on olemassa sparrimuoto jonka kamppailullisuuden aste ei ole kovin kova. Ketjussa vastikään nähty Komban niskapaini on kuitenkin Capoeiraa paljon kamppailullisempaa ja Komban kytkökset kamppailuasioihin minun silmiini selkeämpiä.

Puistotaichi taas on terveysliikuntaa, minkä liikkeiden tausta on kamppailulajeissa. Yksin sellaisenaan ilman mitään kamppailullisia motiiveja harrastajalla, se päätyy minun rankkauksessani tämän listan hännille.



Jos tämä "onko Komba kamppailulaji" tuntuu jostakusta jotenkin tärkeältä puheenaiheelta, ehdotan että jos asiasta on mielipiteitä, kirjoittaja kertoo mielipiteensä siitä miten hyvin kokee minun onnistuneen järjestämään tuon listan ja perustelemaan tämän. Ja sitten kun vaikkapa nuo lajit on järjestelty miten haluaa järjestellä, tästä keskustelija ilmoittaa mihin väliin itse piirtää sen rajan.

Tästä asiasta on ihan oikeastikin mahdollista keskustella, mutta se pitää sitten aloittaa ja se saattaa vaatia keskustelijalta hieman yrittämistä.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Komba

#356

Viesti flammee »

Kombassa ongelmana kait on lähinnä se että siinä pyrkyröidään kohti vapaaottelua, täyskontaktikamppailu-urheilua ja voimankäyttöjuttuja. Nähdäkseni soveltuvuus olisi jossain ihan muualla, esim. vaikkapa shintaidon (eri juttu kuin taido) suunnalla...
"The purpose of shintaido is not to learn fighting techniques, rather it's to help us live in better way..."


SInänsä on ihan fine että puuhaa kombaa tms., mutta jossain vaiheessa se tyly tuomio kamppailuyhteisöltäkin on paikallaan. Esimerkiksi yellow bamboo kerkesi nousta melko suosituksi, ennen kuin joku kävi todistamassa että homma ei oikeasti toimi. Sittemmin ei ole niin hirveästi siitä lajista kuulunut, mikä kait tarkoittaa sitä että ihmiset eivät olleet siellä mukana siksi että se oli hauskaa ajanvietettä, vaan siksi että oikeasti kuvittelivat että homma toimii. Eli ihmisiä huijattiin. Siksi se tyly tuomio pitää jossain vaiheessa antaa, vaikka ei varsinaisesti haluttaisi olla epäkohteliaita ja sanoa pahasti. Joissakin tapauksissa on vaikuttanut myös siltä että lajin mestari itsekin luulee että hänen hommansa toimii, koska kukaan ei kunnolla puutu asiaan tai osoita että ei toimi. Sitten jonain päivänä tulee vastaan ihan tavallinen jantteri, joka vetää turpaan, kun vuosikymmenten harjoittelulla ei ole saavutettu mitään sellaisia taitoja, joilla pystyttäisiin estämään tätä jantteria vetämästä turpaan.

Esim. ite en harrasta(nut) kamppailulajeja siksi että oppisin tappeleen, vapaaottelemaan tai edes puolustamaan itseäni. Mielestäni matsaaminen on mielenkiintoinen peli. Täyskontakti tekee siitä astetta tympeämpää touhua, koska sillon joutuu varomaan liikaa ja toisaalta en koe että mielellään löisin/potkisin ihmisiä sen lujempaa kuin pisteen merkkauskontaktilla. Tekniikoiden harjoittelu on mielekästä liikunnallista touhua. Reaalimaailman itsepuolustus sen sijaan on melkosta inhorealismia.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#357

Viesti Lasse Candé »

Se "tyly tuomio" on rakentavuuden mielessä paras kohdistaa asioihin eikä kokonaiseen lajiin. Tässä ketjussa onkin ihan hyvin kerrottu että sparri ei oikeasti mennyt niin hirveän hyvin ja vastustaja himmaili, että palvelualan koulutukseen ei oikein siitä setistä ole mitä nähtiin jne. Siis vastaavasti kuin että Yellow Bamboon etätyrmäykset eivät toimi ja jos jotakuta huijattiin, niin sitten että jotakuta huijattiin.

En muista nähneeni kenenkään tässä ketjussa sanovan mitään sinne päinkään että tällaista rakentavaa palautetta ei saisi antaa vaan enemmänkin päin vastoin, sitä peräti antaa melkein jokainen.

Jotkut sitten kertovat lisäksi itsestään jakelemalla jonkin näköisiä kokonaisarvioita lajista jota eivät tunne. En ole ihan vakuuttunut onko tämä taas hyvä asia, mutta ainakin se tuntuu olevan näille henkilöille tärkeää.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Komba

#358

Viesti Andy »

Kamppailullisesti en näe toiminnalla mitään annettavaa. Jusukin ei voi opettaa ketään kamppailemaan, koska ei osaa sitä itse vaan on täysin aloittelijatasolla. Huippuvalmentajan ei tarvitse itse olla mestarikamppailija, mutta kyllähän nyt perusasiat pitää osata, eikä se nyt sillä tavalla toimi että peruskurssilta hypätään suoraan ohjaajaksi ja ajatellaan saatavan jotain tuloksia. Ei voi opettaa, jos ei ole mitä opettaa.

Lisäksi tämä tuotteistaminen hämmentää minua, kun yritetään kaupata näitä opetuslisenssejä suhteellisen korkeaan hintaan ennen kuin on itse saatu sillä toiminnalla taloudellista menestystä. Miksi ihmeessä joku haluaisi ostaa tonnilla opetuslisenssin konseptiin, jota sen konseptin kehittäjäkään ei saa kaupaksi kellekään?

Tässä on esimerkkinä Jooel Vatanen, joka pitää kuntosaleja ja rakentaa franchise-ketjua nimellä PVT Gym.

https://www.youtube.com/user/fucktherulesracing

Hän perusti ensin kuntosalin ja sitten toisen ja on dokumentoinut hommaansa säännöllisesti Youtubeen. Salit tuottivat mukavasti, minkä voi katsojakin havaita esim. siitä, että Vatanen ajaa Lamborghinilla. Kun hän tämän jälkeen tarjosi konseptiaan franchiseyrittäjille, kiinnostus oli kohtuullisen laajaa.

Mutta ei se niin toimi, että treenataan jossain navetassa sekalaisella porukalla, joista kukaan ei maksa harjoitusmaksuja. Ja sitten odotetaan jonkun maksavan tonnin siitä että saa tehdä samaa hommaa Kombassador-lisenssillä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#359

Viesti Lasse Candé »

Ehkä Jusukin jossain vaiheessa avaa hinnaston laadintaperusteita. Mutta minä ainakin ymmärtäisin sen että ei ole valmis vetämään jotakin koulutusta vaikkapa 500 eurolla, mutta että tonnilla on valmis. Se, että lisäkoulutettavat nostavat hintaa vain 20 e myös omaan silmääni viestii siitä että bisneksestä ei ole sen kummemmin kyse. Jos olisi ja olisi oletettavissa että joku maksaa tonnin, niin kai se lisäkoulutettava nyt nostaisi hintaa satasilla eikä kympeillä.



Niin, mitä kamppailullista annettavaa kukaan on esittänytkään Komballa olevan? Niiltä osin kuin joku on esittänyt, olisi mielekkäämpää rajoittua pohtimaan sitä. Tietenkin on mahdollista pohtia vaikkapa että mitä kamppailullista annettavaa valssin tanssimisella on, mutta tarkoitan itse sitä, että imho järkeä siinä on vain niiltä osin kuin joku sellaista väittää eikä yhtään sitä laajemmin.
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Komba

#360

Viesti Kyynikko »

Lasse Candé kirjoitti: touko 20, 2020, 17.27 Ehkä Jusukin jossain vaiheessa avaa hinnaston laadintaperusteita. Mutta minä ainakin ymmärtäisin sen että ei ole valmis vetämään jotakin koulutusta vaikkapa 500 eurolla, mutta että tonnilla on valmis. Se, että lisäkoulutettavat nostavat hintaa vain 20 e myös omaan silmääni viestii siitä että bisneksestä ei ole sen kummemmin kyse. Jos olisi ja olisi oletettavissa että joku maksaa tonnin, niin kai se lisäkoulutettava nyt nostaisi hintaa satasilla eikä kympeillä.
Tämä on tietenkin vain sinun henkilökohtainen tulkintasi asiasta,jota en usko kovinkaan monen jakavan. Tuhat euroa konseptista jonka ydintä kehittäjä ei vielä itsekään oikein pysty määrittämään niin että sen ulkopuolinenkin ymmärtäisi ja joka on luotu höntsäämällä navetassa kavereiden kanssa.... on aika paljon. Jos sinusta se on kohtuullinen hinta niin minulla olisi myytävänä maata Floridassa, Vain yksi omistaja joka ajoi sillä vain sunnuntaisin.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 35 kurkkijaa