Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Komba

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Komba

#406

Viesti Jasse »

Jasse kirjoitti: kesä 1, 2020, 21.24 Jusukin. Vieläkö tuo Kombapäivä la 6.6 on voimassa? Monelta sopii tulla pelipaikoille?

Nyt kun en ole vielä omakohtaisesti kokeillut Kombaa, enkä tavannut Juskinia, niin voisin kirjoittaa vähän ennakkokäsityksistäni ja -luuloistani.
Kaiken näkemäni materiaalin pohjalta määrittelisin Komban jonkinlaiseksi itseilmaisuksi. Tulee mielleyhtymä kontakti-improvisaatioon. Minun on vaikea nähdä että kombaaminen hyödyttäisi kamppailijaa enemmän kuin vaikka paritanssi - joka sekin varmasti hyödyttää. Sanoinkin aikaisemmin että ryhmäkombaaminen saattaa parantaa harjoittajan kykyä tiedostaa ja havaita potentiaaliset hyökkääjät.

Minun on vaikea nähdä mitä lisäarvoa komban-harjoittelu voisi tavoitteellisesti treenaavalle täyskontaktilajin kamppailu-urheilijalle, mutta ehkä mieleni muuttuu kun pääsemme Jusukin kanssa sparraamaan.

Arvostan Jusukinin omaperäisyyttä, avoimuutta ja innokkuutta, mutta välillä tuntuu että usko omiin kykyihin ja kehitelmiin on liiankin korkealla.
No niin. Saavuin juuri Jusukinin taistelutantereelata. Jusuki teki persoonallaan, taidoillaan ja tiluksillaan vaikutuksen. Myös hänen hippikaverinsa olivat mukavia. Juskukin laittaa varmaan aikanaan tänne videon jossa kobaan ja pystypainin hänen kanssaan ja jossa avaan omia fiiliksiäni harjoitteiden tiimoilta. Mutta avaan silti tänne kirjallisesti vielä vaikutelmia kun ne ovat tuoreeltaan muistissa.

Ensinnäkin sanoisin että Komba on hyvin omanlaisensa laji/metodi joka kuitenkin sopii mielestäni uutena tulokkaan yhtä hyvin kamppailulajien joukkoon kuin vaikkapa aikido. Ymmärsin ensimmäisen harjoitteen kautta paremmin no-force idea. Siinä kummallakin oli tehtävänä pyrkiä laittamaan käsi toisen kaulalle ja valtaamaan toisen keskusta. Ei saanut käyttää voimaa toisen työntämiseen, mutta suojauksen/rakenteen/freimin sai pitää tukevana jonka suojissa siirryttiin itse kauemmas hyökkäyksestä. Minulle tuli kyllä yhtymäkohtia mieleen BJJstä jossa myös esim. mountista karataan katkaravulla pitämällä kaveri freimillä paikallaan ja liikuttamalla itseään. Näen yhtymäkohtia myös aikidon harmonisen ideaalin ja komban väkivallattoman vuorovaikutuksen välillä. Ilmeisesti kombassa ei ole tekniikoita vaan harjoitteita/pelejä ja periaatteita. Tässä suhteessa mieleen tuli shenshido ja ehdotinkin Jusukinille tutustumista tähän systeemiin jos haaluaa tuoda enemmän realistisen itsepuolustusharjoittelun elementtejä tekemiseensä.

Lopuksi hieman painimme thaikku-tyylistä niskapainia jolloin no-force periaate ei juuri näkynyt tai tuntunut. Itse en edes pyrkinyt tähän. Minun on edelleen vaikea nähdä että kombasta olisi merkittävää hyötyä kamppailu-urheilijalle, mutta kannustin Jusukinia jatkamaan thai nyrkkeilyä ja kisaamaan lajissa. Jusukin vaikuttaa kaikin puolin lahjakkaalta tyypiltä. Hänen veitsenheittotaitonsa teki ehkä suurimman vaikutuksen - omaperäisyyden ja avoimuuden jälkeen.

PS: Jossain vaiheessa otimme Lassen mukaan ja pelasimme combaa kolmistaan. Uskon että tällainen joukkokombailu parantaa harjoittelijan kykyä havaita potenttiaalisia ja aktuaalisia hyökkääjiä sekä harjoittajan liikkumista ja positiontia tilassa. Jopa paremmin kuin paritanssi :D
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#407

Viesti Lasse Candé »

Oli kyllä kivaa! Kiitokset Jusukinille ja Kombaajille sekä Jasselle ja Nicolle täältä!

Vaikka kokeiltiinkin Kombaa miitissä ja asioita on avattu tässä ketjussa, itsellenikin luultavasti aukeni laji ja varsinkin sen voimankäyttämättömyysperiaate paremmin. Jusukin sanoi yhdessä kohtaa keskusteluja hyvin, että hän mietti minkälaisella ohjeella ihmiset saa noudattamaan periaatetta ja sitten päätynyt Jassen tuossa kuvailemaan ja videolla paremmin näkyvään. Vaikka se ohje tulikin muistaakseni jo miitissä, olin jo unohtanut koko homman. Tällainen kuitenkin tekee periaatteesta ihan oikean periaatteen sen sijaan että se jäisi pelkäksi sananhelinäksi.

Videolle tuli muistaakseni kolme eri sparrimuotoa plus ryhmäsparri. Ensimmäinen on kevytkontaktinen ja rauhallinen ja jossa Komban periaatetta voi noudattaa ja hakea hyvin. Sitten oli hieman kovempi niskapaini ja sitten vielä kovempi. Videolla ilmenee paremmin miten hyvin tai huonosti periaate pysyy mukana kun otteet kovenee. Muistaakseni Jasse pyrki vielä keskimmäisessä hakemaan periaatetta ja viimeisessä ei enää ollenkaan. Tämä käsitellään videolla. Sitten minä ja Jusukin kombataan kevyimmällä, valmistautumisena ryhmämeininkiin, jonka jälkeen kombaamme kolmestaan.

Videolta jäi pois ainakin puukon heitot, keppien pyörittelyt sekä pohdinnat potkimisesta. Sain Jusukinilta ja kaveriltaan vähän opetusta kepin pyörittämiseen. Aa, lisäksi videolta jäi pois Jassen ja Jusuikinin keppisparri. Pehmusteuilla kepeillä Jusukinilla oli sellainen tehtävä sparriin, mikä nosti kierrokset itse asiassa melko korkeiksi. Näytti tässä suhteessa hyvältä ja kekseliäältä. Ehkä Jasse voi avata fiilistä siitä.



Ymmärrän Kombasta selkeästi kaksi asiaa:
- On olemassa voimankäyttämättömyysperiaate ja sitä käytetään ainakin kevyissä niskapaineissa.
- Keppien pyörittämisessä on olemassa periaate liikemäärämomentin kerryttämisestä ja hyödyntämisestä lyömiseen. Tämä vaikuttaa minulle kikkailun yhdistämiseltä voimantuottoon.

Lisäksi:
- Kombaajat heittävät puukkoa. Ainakin Jusukin.
- Kombassa on aseellista toimintaa ja kokeiluja.


Vaikutelma on sellainen, että selkeästi yhteneväisin ja lajille ominaisin osa Kombaa on kevyt niskapaini jossa noudatetaan Komban periaatetta ja tämän joukkomuodot. Lisäksi on videolla näkyvä suuntaus kokeilla hieman kovempia niskapaineja, mutta tämä on vissiin osin vielä työn alla ja kombamaisuus katoaa kontaktin koventuessa. Keskusteluissa sain kuvan että Jusukin osaltaan hakee ideoita Kombaan noista kovemmista muodoista ja tästä syystä myös lajin ulkopuolista opetusta näihin paineihin. Että idea ei ole pelkästään ammentaa settiä Kombasta kovempiin muotoihin, vaan ehkä jopa suuremmissa määrin päin vastoin, tehdä välillä kovaa, jotta saa sieltä ideoita Kombaan. Tämä saattaa olla liian pitkälle spekuloitu, joten ehkäpä Jusukin avaa asiaa vielä.

Jusukinin ja Jassen työskentelyä oli ilo seurata, kun Jasse halusi ymmärtää Kombaa juuri Kombana ja Jusukin halusi oppia Jasselta painia ja pystyosaamista. Molemmat olivat todella vastaanottavaisia sille opille mitä tulee ja treenaaminen oli intensiivistä. Tämä liittyy paitsi päivään, minun nähdäkseni siihen, millä tavalla Komba tai vähintään Jusukin on utelias oppimaan lajeista, mikä ehkä kertoo jotakin siitä miten Komba suhteutuu lajikenttään.

Olen itse ajatellut että Komba ei ole kamppailulaji, mutta että se on ilmiö kamppailun maailmassa. Nyt pidän Kombaa ehkä suuremmissa määrin kamppailulajina kuin ennen. Mutta tällä kysymyksellä on ainakin minulle hyvin vähän relevanssia, koska rajanveto riippuu siitä millä määritelmällä sitä rajaa lähtee vetelemään. On mielekkäämpää että kombaajat kombaa, oli se Komba mitä tahansa kuin jokin ajatus siitä, että toiminnan tarvitsisi vakuuttaa ketään siitä että se on heidän määritelmän mukaista kamppailua.



Yksi hieno juttu päivässä oli kaikki upeat keskustelut niin Kombasta ja lajimaailmasta kuin toisaalta perimmäisistä filosofisista ja yhteiskunnallisista asioista. Jusukin ja frendinsä ovat fiksua ja niin mukavaa porukkaa että olisi voinut keskustella miten paljon tahansa.



Kiitokset vielä kerran kaikille! Pitää yrittää käydä moikkailemassa toistekin!
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#408

Viesti Jusukin »

Joo tässä videoo! Kolmas variaatio oli siis clich-game, joka on enemmän thai-nyrkkeilyä, kuin varsinaisesti kombaa. Kombaamimen näkyy ainakin omassa osaamisessani, koska olen oppinut sitä kautta operoimaan lähiottelussa.

Oma tavoitteeni on laaja-alaisesti ymmärtää kamppailua ja tuoda ihmisiä tekemisen kautta yhteen. Otetaan perus improon mielellään vaikutteita muista lajeista, mut sit se vaatii tekniikan opettamista ja osallistujien mielenkiintoa, eli parhaiten toteutuu kun on lajiosaajia paikalla, niin syntyy tämmöstä minikurssitusta. Jasse näytti painin kädestä vetoa ja selkään pääsyä, oivallista tekniikkaa mitä voin integroida omaan osaamiseen ainakin frendien kanssa treenatessa ja oppii soveltaa.

Kepit ja veitset yms. on ennenkaikkee tätä free stylee, eli omaa tutkimusmatkaa tekniikoiden ja liiketyylien kehityksen parissa. Kombassa sit näitä voi tuoda samaan pöytään ja kattoo et mitä niillä saa aikaan käytännössä.



Tässä vielä kuva uudesta potkupaikasta mitä päästiin testailee

Kuva
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#409

Viesti Lasse Candé »

Olisin sitä mieltä että tuo video on sen verran tiivis, että se kannattaa katsoa.

Aikamerkkejä, jotka saattavat helpottaa katsomista, mutta ehkä erityisesti jatkokeskustelua:



Alussa Jusukin ja Jasse juttelevat. Jo ennen kuin on minuuttia mennyt, Jusukin kertoo mitä tulee tapahtumaan: No force, vähän voimaa mukaan ja sitten clinch game.

About 1:00 Jusukin kertoo ensimmäisen harjoitteen idean ja mitä pitää tehdä. Tätä jatkuu kunnes...

2:48 alkaa ensimmäinen sparri. Sparrin aikana Jasse kysyy miten homma toimii ja Jusukin kertoo. Tulee pieni tauko selittämistä varten ja sitten sparria kohtaan 4:20 saakka.

Sitten Jusukin kertoo että normaalisti haetaan flowta ja vähän lisääkin. Sitten että asetelmaan voidaan tuoda mukaan voiman käyttö. Hän kertoo mitä tämä tuo juttuun mukaan.

Juuri ennen 6:00 alkaa toinen sparri, jonka aikana tehtävänantoa avataan edelleen. Tämä loppuu kohdassa 7:17, jolloin minä kysyn että tuntuuko että ymmärtävät säännöt samalla tavalla ja Jasse vastaa. Keskustellaan tästä hieman ja minä kyselen lisää. Jusukin avaa tätä. Kysyin näitä ennen kaikkea tätä ketjua varten ja tein parhaani. Noin 9:20 Jasse vertaa brassijujutsuun ja keskustelu jatkuu. Jossain 10:30 hujakoilla kyselen siitä mikä tässä on Kombaa vs onko kyseessä vain ihan perinteinen himmaileva sparri. Jassekin sanoo että ensimmäisessä muodossa se Komba oli ymmärrettävämpää mutta että hän vielä haki näitä tässäkin.

Hahmotettuani yhden mahdollisen annin muille lajeille kysyn vähän ennen 11:30 siitä että voisiko tämä toimia treeninä siirtyä muihin suuntiin kuin perääntyä. Tämä jää vähän avoimeksi, mutta voisi olla hyvä puheenaihe tässä ketjussa. Heti sen jälkeen Jusukin kertoo millä meiningeillä lähdetään clinch gameen ja Jasse varmistaa että ymmärtää samoin.

12:25 alkaa tämä sparri, joka päättyy 13:50.

Keskustelu alkaa ja Jasse vertaa trappingiin ja kertoo kohta realiteeteista jos olisikin esim polvet mukana tai toisaalta jos säännöt sallii tiettyjä painitekniikoita. Sitten 15:45 tämä otetaan toisessa sparrissa mukaan ikäänkuin variaationa. Se loppuu 16:35.

Minä kyselen proggressiosta ensimmäisestä harjoitteesta näihin kovempiin ja miten asiaa katsotaan Kombassa, johon Jusukin vastaa. Tässä hän suhteuttaa Kombaa muihin lajeihin tai kamppailun realiteetteihin. Tämä kohta mahdollisesti avaa Kombaa hyvin.

Minulla vielä kysymys siitä että onko Kombaa tuossa viimeisimmässä ollenkaan ja Jasse kertoo että hän ainakin luopui kombaamisesta. Samoin sanoo Jusukin.

20:20 Jusukin ja minä alustellaan sparria ja minuuttia myöhemmin sparraamme ensimmäisen setin mukaisesti. Tämä kohta saattaa avata vielä lisää sitä treenimuotoa mikä esiteltiin jo edellä. Sparrin aikana Jusukin vielä tarkentaa tehtävää ja sparri loppuu 23:05.

Sitten aletaan tekemään kolmestaan. Jusukin avaa ideaa ja 23:35 aloitetaan. 24:40 loppuu ja puhutaan siitä miten hyvin se idea tulee mukaan. Minä koin vaikeaksi ja Jasse taas että sai vielä tässäkin Komban ideaa mukaan. Sitten Jasse pohtii treenimuotoa joukkotappelun kannalta, verraten eri muotoihin, kuten paritanssiin tai kumipuukkotreeniin. Jasse jatkaa kokonaiskuvaan ja tekee yhteenvetoa.

26:35 Jusukin jatkaa tästä, kertoen Komban missiosta ja miten asioita on pohdittu. Sitten lopetellaan videota, mutta treeni ja keskustelu jatkuu!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Komba

#410

Viesti Kari Aittomäki »

Positiivista ilmapiiriä.

Saiskos sitä puukonnakkelua tarjolle hiukan?
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#411

Viesti Jusukin »

Täytyy kuvaa veitsenheittoa joku kaunis päivä, en rupee ainakaan enempää selittää asiasta :D
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Komba

#412

Viesti AlexMachine »

Tämä oli ehkä parasta Potkussa tänä vuonna. Täytyy ajatuksella katsoa video ja peilata sitten omaa taustaa vastaan (nyrkkeily, Filipinolajit yms.)
The beatings will continue until morale improves.
zzxx
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3
Lauteille: Kesäkuu 2020

Komba

#413

Viesti zzxx »

Ehkä ei liity aiheeseen,mutta silmään tarttu vihreäpaitaisen miehen kropparakenne,ihan samanlainen kun mulla siis yliliikkuvat nivelet.
Vidumainen valuvika,joka pahenee vanhetessa siihen ei auta mikään,jos painaa niin ok mutta kun päästää vapalle ja paine häviää,niin rupee paikat napsuun,välillä häviää voimat kokonaan ja joutuu oikeen mennä istuun,tai pitkällen,että nivelet imeytyy takas kasaan.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Komba

#414

Viesti Jasse »

Mulla kyllä on aliliikuvat nivelet jos jotain.. Ellei notkoselkää lasketa. Kropan rakenne on kuin jätti-kääpiön: iso pää, pitkä selkä, lyhyet raajat.

Mutta itse aiheeseen. Veitsenheitosta olisi tosiaan hauska saada yksityiskohtaisempaa videota. Jusukin pystyy nakkaamaan puukkoa kummallakin kädellä ja yllättävän kaukaa puolella kierroksella. Ja hänellä oli veitsenhoittoonkin omat kehinkäyttötapansa ja ideansa.

Jusukin tarkenrakoon tai korjatkoon mutta sanot yhdessä vaiheessa kun nakeltiin kahdestaan puukkoa jotenkin niin että " Ehkä ei voi olla para, mutta aina voi olla omaperäinen." Voisiko tätä pitää jotenkin kantavana ajatuksena kombassakin? Tai ehkä kaikessa tekemisessäsi? Siis että omaperäisyys ja luivuus lähes itseisarvoja?
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#415

Viesti Jusukin »

Niin mietin omaperäisyyttä kilpailuedun näkökulmasta, että jos haluaa pärjätä jossain lajissa, jota harjoittaa vaikka miljoona ihmistä, niin miten todennäköistä on että voittaa? Jos soveltuu lajiin, aloittaa tarpeeksi nuorena ja tekee kuten muut, mutta vaikka vähän ahkerammin todennäköisyydet pärjäämiselle on ihan hyvät, mutta parhaaksi tuleminen silti hyvin epätodennäköistä. Jos treenaa huipputasolla, mutta tuo peliin jotain uutta joka toimii, tyyliä tai tekniikka tms. todennäköisyydet kasvaa.
Mä en vielä oikeastaan kilpaile mitään, joten mietin lähinnä omaksi huvikseni asioita, joilla teoriassa voisi olla lisäarvoa jossain kilpailuasetelmassa.
Tein videon siitä veitsenheitosta, oon tossa about 4,5m kuten Jasse kertoi, että suomenmestaruuskisoissa heitetään. Kehitän tota tekniikkaa ja kun saan sen riittävän valmiiks voin rueta lisää voimaa niin et se pysyy koossa ja sit lopulta heittää tarkkuutta. Kisoissa on tikkataulumainen pisteytys ja varmaan hurja taso ja mä olen tähtäyksen kanssa vielä ladon-ovi vaiheessa, niin ei tällähetkellä ole sinne asiaa, mut teoriassa kun toi tekniikka on valmis mä tähtään koko keholla kuitenkin niin että käsi heittää aika tavallisesti lopuksi, joten tarkkuushan saatta tulla aika hyväksi. Sen lisäks tossa tekniikssa pystyy käden heittoa edeltävillä liikeradoilla ballistisesti tähtäämään ja esim. kehon alasviennillä heiton yhteydessä hidastamaan spinniä, joten puolella kierroksella voi heittä ainakin 3-10m matkalta. Ajattelen, että tarkkuutta voi lopulta heittää yhtäkaukaa kuin pallollakin kuhan opin intuitiivisesti säätelemään kaikkia muuttujia.

Vois sanoa, että omaperäisyys ja luovuus on mulle lähes itseisarvoja, mut tarkentasin, että kyse on itsensä tuntemisesta ja ilmaisemisesta. Siitä on hyötyä itselleen ja maailmalle, vie elämässä jotenkin eteenpäin. Jos koittaa olla omaperäinen ja luova muiden takia tai vääristä syistä, niin eihän siinä ole mitään
järkeä.
Tää freesyle martial arts on mun kotikenttä, eli teen mitä haluun ja koitan saada sen toimii ja näyttää hyvältä. Se on pelkkää omaperäisyyttä ja Kombassa ihmiset voivat toteuttaa noita asioita muiden kanssa mahdollisuuksien mukaan. Esim kepinpyöritystä voi ujuttaa ainakin panssaroidussa joukkotaistelussa väleihin kun on irti kontaktista ja sitä kontaktin oton eli hyökkäämisen rytmistystä voi tehdä niin, että kokonaisuus näyttää smuutilta.
Se on varmaan ilmeistä, että jos en olis tehny just näin, niin ei tätä hässäkkää olis syntynyt, joten Komba lienee hyvin omaperäinen viritelmä. Tavotteet flown lisäks nyt on aika tavanomaisia, taitavaa toimintaa monenlaisissa tilanteissa.

https://www.youtube.com/watch?v=kLYPt73ZKgY
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#416

Viesti Lasse Candé »

Kombassa on hyvässä ja pahassa tuo puoli että kilpailu tai muu paremmuus on toissijaista.

En pikaselauksella huomaa maininneeni, että Jusukinin treenitila on kyllä ihan älytön ja jokaisella vähänkään ninjailuun ja vastaavaan taipuisalla kamppailijalla tulee kaiken sen nähtyä melko vahvoja kateuden tunteita. 😄 Siis se on täsmälleen se mesta mitä minä kaverini kanssa kolmannella luokalla suunniteltiin.

Uskon Jusukinin vieraanvaraisuudesta ja potkulaisten paikalle kutsumisesta päätellen, että halukkailla voisi olla mahdollisuus tarkistaa mesta. Jos tällainen mahdolisuus ilmaantuu, suosittelen vahvasti, ainakin kaikille sellaislle, jotka joskus halusivat kaikki Turtles-setit ja unelmien treenimestan kaikelle tällaiselle.

Voisin kuvitella että esim Timpalla (Timpa) ja Jusukinilla olisi paljon keskusteltavaa siitä, miten näitä hemmetin hienoja asioita rakennetaan ja niissä toimimista toteutetaan. :D
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Komba

#417

Viesti Kari Aittomäki »

Minä hiukan vierastan tätä että soljuvuus eli periaate astuu käytännön edelle.
Samoin kuin traditiolajeissa joissa se korrekti tekeminen on tärkeämpää kuin suora myllytysteho.
Mutta suunnattoman kiinnostava on näkemys, koska tajuan kyllä että omat prioriteettini eivät ole kaikkivoipaisia.

Soljuvuuden asettaminen tappelutehon edelle näkyy oikke hyvin tossa veitsenheitto-videossa, jossa hiukan hammasta lisäämällä olisivat kyseessä jo vaaralliset tekniikat. Sisäinen ajoitus on moitteetonta ja kropankäyttö hienoa.
Ja onhan tuo ympäristö perkeleen stimuloiva.

Ihailtavaa kahdenkäden tekniikkaa.. mutta itse en ole katsonut tarvitsevani huonomman käden heittotekniikkaa.
Tuo akilles-spinni voisi aidossa taistelutilanteessa olla hyvä ja ilkeä ylläri kyllä..

Tämä on hyvä projekti.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Komba

#418

Viesti Jussi Häkkinen »

Kari Aittomäki kirjoitti: kesä 13, 2020, 06.04 Samoin kuin traditiolajeissa joissa se korrekti tekeminen on tärkeämpää kuin suora myllytysteho.
Harvemmin se lopulta näin on, mutta näissä haittaa on siitäkin että porukka lähtee sooloilemaan ja "parantamaan" ennen kuin tajuaa edes mitä on oppimassa. Bruce Lee oli hyvä huono esimerkki tässä, onneksi toki lahjallisesti hemmetin pätevä.

Se saamarin shu-ha-ri on aikas vahvasti totta.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Komba

#419

Viesti Kari Aittomäki »

Asia on kuten se toteutetaan.
Hifistely selittämällä ja poseeraamalla on paha tauti sekin.

Nimenomaisesti karaten on pakko tuottaa voimakkaita myllyttäjiä.
Koska karate on maailman tehokkain metodi.

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#420

Viesti Lasse Candé »

:D
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa