Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Italialaiset veitsitaidot

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Italialaiset veitsitaidot

#1

Viesti Paappa »

Paappa, onko tuosta italianpuukosta esimerkkejä?
Mä nimittäin olen nähnyt veitsityylejä joissa "lepatus" on olleellinen osa käsittelyä..
Ranskan espanjalaisia, yksi veitsistä oli kaksiteräinen iso linkkari, siis oikeasti kaksi terää kahvan eripäissä.
Se terä eli ja liikkui, muistaakseni nimi oli cuchillo.. joka tosin tarkoittaa vain veistä.
Tuosta Roberto Lauran tyyliä:



Ehkä parhaiten näkyy tässä.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Vanhat suomalaiset tappelutaidot

#2

Viesti Kari Aittomäki »

Kiitos.
Aika kepeää on, tulee vahvasti sellanen olo että painopiste on teoriapelillä, ohituksissa.
Tai sitten nuo terät on partaveitsitasoa, jota terävyystasoa olen itse aina hiukan vierastanut.
Tosin, ohut terä ja suuri liikenopeus ovat hyvä kombo.

Kiitos jokatapauksessa.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhat suomalaiset tappelutaidot

#3

Viesti MikaelF »

Tuli siitä keveydestä mieleen että onko kyseessä enemmän kaksintaistelutaktiikka jossa olisi vain tarkoitus edetä haavoittamiseen eikä toisen lopulliseen eliminointiin ( joko herrasmiestyylin tai sitten selvittääkseen välejä mutta niin että vältetään koston kierrettä)?
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Vanhat suomalaiset tappelutaidot

#4

Viesti halmehe »

Keveydestä ja haavoittamisesta. Tais olla jotain aikarajoja sille kuinka kauan on peliaikaa mikäli ventti tulee ranteeseen, kyynärtaipeeseen tai kainaloon. Lähinnä sitä, et toiset koittaa tikata suoraan ja toiset tyytyy tekeen viiltoja ja vastapuoli pumppaa itsensä kuiviin.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Italialaiset veitsitaidot

#5

Viesti Paappa »

Ajattelinkin että tämä pitää saada omaksi ketjukseen.

Italialaisissa veitsitaidoissa on vahvasti mukana vanhojen kyläyhteisöjen kilpailu, vähän kuten pohjanmaalla. Veitsitappeluita tapahtui useastakin syystä, verikoston takia tai jonkun loukkauksen hyvittämiseksi, naisistahan tapeltiin aina. Toisaalta myös oli taitojen koetuksia, joissa ei ollut tarkoitus surmata vastustajaa. Näiden kaksintaistelujen luonne varmasti näkyy säilyneissä "kouluissa". 1 vs. 1 on se normaali asetelma.

Tosin on ilmeisesti mukana myös enemmän itsepuolustukseen viittaavaa tekniikkaa. Niitä en itse vielä tunne, mutta toivottavasti pääsen jossain vaiheessa tutustumaan. Myös partaveistä on näissä otteluissa käytetty.

Lauran lisäksi on toinen italialaisten taitojen kokoaja jonka "tyyli" Lajolo di cossano on kiistanalaisempi. Kuitenkin näissä näkyvät samat juuret.

https://www.youtube.com/user/calix6
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 36 kurkkijaa