Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#106

Viesti Kari Aittomäki »

Nyt tulee pari k-18 tarintaa..

Mähän olen nähnyt tuollaisen kädetkiinni-välienselvittelyn, nöösipoikana. Heidät oli tosiaan kytketty toisiinsa ja meno oli vauhdikasta, myös kokoteräpistoja käytettiin. Eli taisi olla jostain vakavammasta kyse, ainakin toinen kannettiin paikalta vek.

Olen myös nähnyt verikoston (kerrotusti), reilukerhoversiona, jossa joltain piruparalta oli leikattu kurkku auki ja neljä sälliä seiso ympärillä terät esillä varmistamassa ettei kekään pääse apuun.
En perhanasoikoon päässyt näkeen varsinaista verityötä vaan vain loppunytkähtelyt, sekä viiltojälki että kertomat indikois että kurkunleikkaus ois ollu nimenomaan viilto eikä aukirepiminen, jostaoppimastani pistin esimerkin tonne kaspinketjuun.
Siitä tuo viiltotekniikan massankäyttökyssärini.

Tässäkin ketjussa on jo tullut esimerkkejä mustalaisten taipumuksesta joukkohyökkäyksiin, olen kuullut selityksen että kyseessä olisi mamu-pohjainen omaksuttu tapainrappeutuma.
En tiedä. Kyllä niitä kehänkeskelle sulkemisia näky jo seitkytluvulla.
Ja onhan tossa ka1:sen esimerkissä syvyyttä, aika hankala on myllyttää vietävän kanssa kun takana tikkaa akkalauma reikiä nahkaan.

Itseasiassa, ei niin kovinkauan sitte yks autokunta nuormustalaissällejä huuteli mulle parkkipaikalla "anne meille se keissi (Sandels) niin et saa turpaas."
Olin tulossa purkamasta erästä piharakennusta ja pölysissä työreleissä ja kutakuinkin halukas..
- Tulkaa ottaan.
Jajuujep, mölömölö ja kohti käsiä näyttävästi taskuun vieden.
Ne tosin pysähty ja veti vaateet takas ja kaasutti vamonostiehensä kun otin loosterista kokometallisen purkukirveen ja hymyilin vienosti, kävellen kohti.

Näitä tarinoita riittää.
Tää ois ikäänkuin ristiriidassa ton maine&kunnia-kaksinkamppailuperinteen kanssa, eller hur?
Ehkä se on vaan realismia.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3385
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#107

Viesti Jasse »

Ihanteet on ihanteita ja realismi usein jotain muuta. Näin siis varmasti niin samuraiden, romanien sun muiden junkkarien kohdalla.

On itsellänikin joitain epämiellyttäviä kohtaamisia romanien kanssa joihin veitset liittyy. Mutta ihan tarkoituksella pyrin tässä ketjussa esittelemään aihetta ihaillen ja ideaaleja korostaen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#108

Viesti Mika »

Jasse kirjoitti:Ihanteet on ihanteita ja realismi usein jotain muuta. Näin siis varmasti niin samuraiden, romanien sun muiden junkkarien kohdalla.
:D 8-)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#109

Viesti Jopo »

Mika kirjoitti:
Jasse kirjoitti:Ihanteet on ihanteita ja realismi usein jotain muuta. Näin siis varmasti niin samuraiden, romanien sun muiden junkkarien kohdalla.
:D 8-)
Oon monesti miettinyt, että velvoittiko nimi kiinnostumaan kotimaisesta kamppailuhistoriasta
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3385
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#110

Viesti Jasse »

Jopo kirjoitti:
Mika kirjoitti:
Jasse kirjoitti:Ihanteet on ihanteita ja realismi usein jotain muuta. Näin siis varmasti niin samuraiden, romanien sun muiden junkkarien kohdalla.
:D 8-)
Oon monesti miettinyt, että velvoittiko nimi kiinnostumaan kotimaisesta kamppailuhistoriasta
Junkkarihan tulee sanoista jung herr ja merkitsee kutakuinkin "itsevaltaista nuorta miestä".

Vaikkakin olen pienestä pitäen tykännyt puukoista niin kotimaan kamppailuhistoria alkoi löytymään/kiinnostamaan vasta kun BJJn historiaa tutkiessani törmäsin catch-painiin.

Isäni on tutkinut suomen historiaa, sukuamme ja junkkari-sanaa vuosikymmeniä, joten luulen että olen häneltä perinyt tutkijan luonteen.

Takaisin aiheeseen. Olin tuossa yksi päivä taas lengailemassa opettajani kanssa. Tällä kertaa huomioin että teki paljon tason vaihtoja yhdessä erässä.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 5272
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#111

Viesti MikaM »

OT Eikö se olekaan ung karl?
Korjaan itseäni.

Junkkari (saksasta: Junker, jossa se tarkoittaa nuorta herraa) tarkoitti Venäjän keisarikunnassa aatelissäätyistä upseeria. Venäjän vallan aikana Suomessa junkkari oli henkilö, joka oli käynyt jonkin junkkarikoulun, esimerkiksi Helsingin jalkaväen junkkariopiston.
Saksan Fahnjunker tarkoitti alkujaan lipunkantaja-aliupseeria, mutta myöhemmin on nimitystä käytetty joissakin maissa upseerikokelaasta. Keisariajan Venäjällä upseeriksi aikovia koulutettiin junkkarikouluissa.
Junkkari on ollut myös hoviarvonimen osa, kuten arvonimissä hovijunkkari, kamarijunkkari.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#112

Viesti Kari Aittomäki »

Koskapa juttelu on sivunnut tanssia tai tanssillisuutta niin laitanpa tällasen puukkotanssi-version.



Heh, tuota voinee verrata soololengailuun.. ja näyttää tosi pöhköltä.
Ja kuitenkin Gurkhien maine ja teot ovat miltei epätodellisen kovia.
Eli lengailuun on varmasti melko painavat syyt.
Eli olen väärässä kun olen aina lievästi vierastanut jonglööritemppujen painottamisia.
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#113

Viesti Jussi Ekholm »

Äärettömän kiinnostava ketju! Kiitos Jasselle tämän avauksesta. Minulla ei ole mitään fiksua lisättävää, mutta tätä oli ilo lukea.
Jussi Ekholm
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#114

Viesti DeusVult »

Kyynikko kirjoitti:
Kari Aittomäki kirjoitti:
Se veriura meikäpuukoissa ei ole vertavarten vaan antaa haavaan ilmaa, ehkes se hevosenpää antaa myös kätevyyttä poisvetoon.
Sivujuonteena, kaspinin osalleensaama pashkanheitto tuntuu kohdistuvan tietotaidon jäsentämispyrkimyksiin..
Tää ketju on todella mielenkiintoinen.

En kyllä usko että "veriura" on minkään muun tarkoituksen vuoksi puukossa kuin ulkonäkö/mekaaninen vaikutus terään. En nyt muista oliko se niin että se kevensi ja jäykisti terää vai antoi vääntökestävyyttä vai mikä siinä oli. Nuo kaikki muut selitykset on ymmärtääkseni kumottu ihan miekkaseppien yms taholta..

Ja en kyllä jaksa uskoa että kaspinin ongelmat johtuvat heidän treenityylistään. Kyllä siihen vaikuttavat enemmän aivan muut asiat.
"Veriura" on miekoissa sen vuoksi, että materiaalin poistaminen pitkittäissuunnassa tekee terästä kevyemmän, kuitenkaan tekemättä siitä olennaisesti taipuisampaa tai heikompaa. Veitsissä veriura on usein siksi, että historian hämärissä katkenneista miekanteristä tehtiin sillointällöin puukkoja ja tikareita, ja veriurien huomattiin näyttävän tyylikkäiltä myös veitsissä, vaikkei niistä lyhyissä terissä samalla tavalla mitään käytännön hyötyä olekaan.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3385
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#115

Viesti Jasse »

Kari Aittomäki kirjoitti:Koskapa juttelu on sivunnut tanssia tai tanssillisuutta niin laitanpa tällasen puukkotanssi-version.



Heh, tuota voinee verrata soololengailuun.. ja näyttää tosi pöhköltä.
Ja kuitenkin Gurkhien maine ja teot ovat miltei epätodellisen kovia.
Eli lengailuun on varmasti melko painavat syyt.
Eli olen väärässä kun olen aina lievästi vierastanut jonglööritemppujen painottamisia.
Tästä innostuneena ostin tänään Nepalissa taotun Kukrin ja ehdin jo pätkiä vesakkoa sillä. Vaikuttava kalu.

Juu. Kyllähän noista noissa puukkotansseissa varmasti oma ideansa on. Oppii hallitsemaan asettaan ja voi esitellä tätä hallintaa.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#116

Viesti Paappa »

Opin muuten sen, että esim. Sisiliassa saatettiin käyttää hattua vasemmassa kädessä torjumiseen. Tätä varten hatun (erityisesti lippahatun) vuorin sisään takaraivon puolella oli ommeltuna paino, vaikka lyijylevyn pala. Kun hatun ottaa päästä luonnollisella liikkeellä tarttuen lippaan siitä on helppo sivaltaa hatun painotetulla päällä kasvoihin tai käsivarteen.

Ja veitsen kanssa tanssimisesta:
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 5272
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#117

Viesti MikaM »

Tuosta lyijystä vähän OT. Englannin kielen sanonta 'mad as a hatter'. Ennen vanhaan hyvän istuvuuden takia hatut vuorattiin lyijyliuskoilla. Hatuntekijät olivat siis koko ajan lyijyn kanssa tekemisissä ja sitä imeytyi verenkiertoon huimia määriä. Hulluja tuli heistä. En siis suosittele tavan käyttäjällekään....
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Jklak
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 274
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Espoo/Karakallio
Etulaji: ZNKR jodo 3.dan
Sivulajit: Kendo 2.dan, ZNKR iaido 2.dan, Shindo Muso ryu jojutsu, Muso Shinden ryu iaido.
Takalajit: Aikikai aikido, Judo, Taekwon do

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#118

Viesti Jklak »

Minustakin sangen kiintoisa ketju.... :rauhaa:
Jarkko Lakkisto
Kendo 2. dan, ZNKR jodo 3. dan, ZNKR iaido 2. Dan
Porin kendoseura - Dai Kuma Ken Kai / jodovastaava

" As the Spirit Wanes, the Form Appears." © C.Bukowski
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#119

Viesti Kari Aittomäki »

Niinon. Mä olen aina luullut että mad as a hatter viittaa vain Hulluun Hatuntekijään elikkä Maija Poppasen tai joku sellasen sivuhahmoon..

Onkos väki tutustunut partaterien hyötykäyttöön?
Blokissa ne aivan heitteli niitä ja pirut vielä ikävän tarkasti. Timpa varmaan oppis nopeasti senkin tempun, sen kropankäyttö kun on optimia.
Mimmit kerrotusti laitto terän pottuun ja tunkivat sisäänsä sakemanniraiskaajaa väijymään..
Briteissä ne laitteli niita rotsinkaulukseen tarttumista hankaloittamaan, Ranskassa niitä oli vähä vaikeaselkoisesti taitetun takinhihan reunassa, vetoviiltoja varten. Näin itte.

Britit laitteli niitä myös lippiksiin ja veteli kohti silmiä, lenggailumaisesti. Näin senkin, kohteeksi en sentään joutunut.
Jos keka katteli tätä fantastista sarjaa niinsiinä se on oikeen keskeisenä teemana.

Kuva
Kuvake
Kiehinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 85
Lauteille: Elokuu 2017
Etulaji: Sambo
Sivulajit: Karate, MMA
Takalajit: Kraw Maga, KAS-PIN

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#120

Viesti Kiehinen »

Andy kirjoitti:Kun niitä puukkotyylien tuntijoitahan piti olla niin paljon että niitä riitti Suomen varsin mittavan kaukopartiotoiminnan keulamiehiksi käyttämään paranormaaleja havaintoja jne.
Kaukopartiotoiminnassa ei tehty yhtäkään "kaatoa" puukolla. Jos, joku muuta väittää, niin kertoo missä tehtävässä jne. Lähipartiossa puukkoa sen sijaan käytettiin, useastikin. Näitä on siis jonkun verran dokumentoitu. Kas-Pin syntyi, kun Kallelle oli muodostunut kuva taistelulajeista. Joku näytti jonkun puukkojutun, ja sen jälkeen se olikin jo "kas-pinia". Kas-Pin on keksitty saunalauteilla kännissä Hankasalmen murtoisilla, joskus -90 luvun loppupuolella.

Mitä mustalaisten lengailuun tulee, on se kotoisin sieltä mistä mustalaisetkin, Intiasta. Tarkemmin pohjois-Intiasta, josta he lähtivät noin 600 vuotta sitten muslimeja pakoon. Mustalaiset olivat vuosisatoja käsityöläisiä ja taidot kulkivat suvuissa. Sitten kun perustettiin KELA ja sosiaalitoimi, ei enää töitä tehtykään, minkäänlaisia.

Mustalaisten puukon käsittelytavoissa on huomattavasti eroja. Toiset eivät osaa juurikaan kuin tökkäämään, kun taas toiset pystyvät käyttämään puukkoa sujuvasti potkimisen lisäksi suoranaisina liikesarjoina. Kyllä, ne on opeteltu kotona vuosien ajan. Mustalaiset suosivat ns. Perinnepuukkoja, kun taas Lappalaiset isoa leukua, jolla voi lyödä ihmisen solisluun kohdalta keuhkoihin asti halki. Samoin kuin lyödä jäisestä poronlihasta lastuja käristyksen raaka-aineeksi.

Vanhoilla mustalaissuvuilla oli tiedossaan myöskin laaja tuntemus erilaisista luonnosta saatavista myrkyistä etc. Aivan kuten Kas-Pinissa ;)

Juutalaisia kehutaan maailman parhaimmiksi kaivojen myrkyttäjiksi, mutta kyllä mustalaiset Intiasta lähtiessään jätti viimeisen koston. Tarinoissa myrkky on joskus ulostetta, joskus auringossa mädätetystä lihasta peräisin olevaa nestettä, jonka on annettu muhia kalanraatojen seassa viikkotolkulla ennen kaivoon laskemista. Huomio ei kuitenkaan pidä keskittyä itse myrkkyyn, vaan siihen, että kaivo on jätetty sen näköiseksi ja kaivovesi sen makuiseksi, että sitä on imaamikin juonut. Loppu tulos onkin sitten historiaa. Mustalaisia takaa-ajanut muslimiensotajoukko tårta på tårta ensiksi vettä viikkotolkulla toimintakyvyttömänä ja lopuksi silkkaa verta, kun elimistö viimein antoi periksi kuolemalle.
Kotiapteekin tarpeisiin valkosipulia lisätään runsaasti viinan mausteeksi. Rohto valmistuu viikossa ja sitä nautitaan lusikallisittain.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 4 kurkkijaa