Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Latino-Amerikan esgrima

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3385
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Latino-Amerikan esgrima

#16

Viesti Jasse »

Haitilaista machete esgrimaa:

[video][/video]

[video][/video]

Siten taas samalta alueelta kun ketjun ekat videot Columbian Caucasta, mutta eri opettaja:

[video][/video]
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Latino-Amerikan esgrima

#17

Viesti Kyynikko »

Saakeli että tuossa Los Morochos valles videossa häiritsi tuo jalannostelu..muuten oli niin hyvännäköstä touhua..Mikäköhän lie senkin idea... Tähän ketjuun pitäisi saada KariA mukaan, innostuisi taatusti :) On aikast juurevan oloista meininkiä tämä. Kuiteski.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3385
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Latino-Amerikan esgrima

#18

Viesti Jasse »

Linkkasinkin jo tämän videon, mutta nyt kuuntelin hieman tarkemmin alkaen kohdasta 14.00 jossa puhutaan manuaaleista/sertifikaateista. Mestari kopio ne käsin, tehden jokaiselle persoonallisen version. Vanhin paperi on vuodelta 1857.

HEMA-harrastajat hoi! Osaako kukaan sanoa mitään noista kuvista? Voisiko olla että alun perin on jäljennetty jostain vanhasta espanjalaisesta manuaalista? Ehkä jopa jostain nykypäivänäkin tunnetusta?

[video][/video]

Ylipotkija: Video upotettu.
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Latino-Amerikan esgrima

#19

Viesti Risto R »

Mie yritin kyllä jo aiemmin tiirailla noita kuvia, mutten kyllä osannu niistä sanoa mitään. En kyllä tunne tuota espanjan osastoa juurikaan. Muistaakseni Hartikaisen Ilkkakin noita katteli, mut eipä tainnut tulla hällekkään mitään mieleen. Pitäisi olla joku joka tuntee nuo Espanjan lähteet kunnolla. Ja kun miettii että miten paljon eri tyylejä/linjoja on ollut olemassa, todennäköisyys sille että tuo videoissa näkyvä olisi jotain samaa linjaa josta on vielä säilynyt manuaalia Euroopassa, on kyllä aika pieni.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3385
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Latino-Amerikan esgrima

#20

Viesti Jasse »

Pitkä englannin kielinen artikkeli aiheesta:

Asgeir
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 250
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Meilahti

Latino-Amerikan esgrima

#21

Viesti Asgeir »

Olipas mielenkiintoinen artikkeli, tää evoluutio on kiiinnostanut aiemminkin sillä sama on nähtävissä FMA-lajeissa. Jogo Do Pau (portugalilainen keppitaistelu) oli Luis Preton samannimisen kirjan mukaan keino hillitä macheten heilutteiijoita ja capoeiristoja Brasiliassa. Osaltaan se muutti varmastikin aika paljon machete-tekniikoita.

Artikkelissa mainittiin Venezolano Moderno tyylisuunta, jossa saattaa keppitaistelun kautta olla yhteys espanjalaisiin miekkailuun. Olen ajatellut FMA:n ja muiden lajien osalta että eniten espanjalainen miekkailu näkyy vapaan käden käyttämisessä blokeissa, hämäyksissä ja vastalyönneissä. Nykypäivänähän tästä puhutaan paljon keppitaistelupiireissä ja esimerkiksi Inosanto on maininnut että mielellään opettaisi keppiä ja veistä (Espada y Daga) ensimmäisenä kategoriana singlestickin sijaan.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3385
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Latino-Amerikan esgrima

#22

Viesti Jasse »

Lueskelin viikonloppuna tämmöistä kirjaa kun "Cebuano Escrima - Beyond the myth".
" onclick="window.open(this.href);return false;


Siinä kiritisoitiin vahvasti sellaista FMA piireissä liikkuvaa käsitystä että Filippiiniläiset lajit olisivat kukoistaneet ennen Espanialasiten tuloa tai ja että varsinkin Kali olisi tällainen valloittajien vaikutteista vapaa tyyli.

Kirjassa esitetään että Filippiinit olisivat oppineet asetaitoja Espanialaisilta jotta voisivat puolustautua Moro-heimoja vastaan ja muutenkin toimia tehokkaammin taisteluissa. Ilmeisesti 1650 oli erityisen merkittävää aikaa tässä suhteessa. En nyt muista mitä tuolloin tapahtui. Peustelut vaikuttavat loogisilta ja historian tutkimukseen perustuvalta, mutta pientä Moro-vihaa olin havaitsevani.

Ja tämähän liittyy Latino-esgrimaan niin että Espanjalaisltahan hekin taitonsa oppivat.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3385
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Latino-Amerikan esgrima

#23

Viesti Jasse »

Jasse kirjoitti: Pitkä englannin kielinen artikkeli aiheesta:

Luin tuon vihdoin. Enimmäkseen siinä kerrotaan siitä kuinka Afro-Latinot käyttivät keppiä tai machetea eri tilanteissa - kapinoissa, sodissa, riidoissa ja kaksintaisteluissa.

Kopion kiinnostavat kohdat tuohon alle. Lyhyesti: Näkemykset vaihtelevat siitä kuinka paljon nämä tyylit ovat Eurooppalaisten tai Afrikkalaisten kehittämiä. Hector oppi 1900-luvun puolivälissä tyylin Español Reformado mestari Fidel Castillolta. Tyylin kurrikulumissa on kuusi osiota. Opetus alkaa voimistelu- ja liikkumisharjoittelilla jonka jälkeen tulevat mukaan aseet liikesarjoineen. Lopulta improvisoidaan ja sparrataan. Monissa tyyleissä on käsinrustatut diplomit/käsikirjat joissa esitellään tekniikkaa, strategiaa ja jopa kaksintaisetlun sääntöjä.

"Was there a historical link between the grima style Español and the colonial Spanish sword fighting system? The answers to such questions are not yet clear.25 Among contemporary masters of the art, there are a number of competing ideas as to the origins of grima. Although there are numerous variants on these, they fall into four groups. The first group views grima as having come from Africa along with enslaved Africans brought to work in the mines of Colombia and the second group traces grima directly to European sword-fighting experts who visited Colombia in colonial times. The third sees grima's desgonses as evidence that Colombian grima was formed by blacks developing their own styles inspired by the European sword-fighting they witnessed, while the fourth group traces grima to the Wars of Independence when it was taught by foreign soldiers to Colombian troops. In the near future comparative research on the fencing histories of the Atlantic world may provide clearer details on the historical relationship between Colombian grima styles and other fencing traditions in the wider Atlantic world"


"Around the mid-twentieth century Maestro Hector Sandoval, one of the most skilled living exponents of grima in Puerto Tejada, learned the style of Español Reformado from Maestro Fidel Castillo through a five level curriculum. The first level was gymnastics in which the student learned exercises that taught them how to move their bodies according to the dictates of the style. Students practiced basic blows with empty hands and trained their bodies to perform the basic falsos. In the second level students trained using a stick in a series of eleven choreographed sequences called cruzas. Each cruza had a special name like "La Culebra" and "El Crucero." The third level taught fourteen named choreographed sequences called paradas that began with special opening postures, also called paradas. This level of instruction was named juego sencillo as it utilized a single weapon, the peinilla. The fourth level also covered a series of thirteen parada positions and choreographies, but this time in juego doble, meaning with a weapon in each hand, usually a stick and machete. The fifth level taught the juego de ataque y defensa, which reviewed the previous levels but teaching the student to be prepared to improvise in case of a live opponent. This prepared the adept for juego abierto, a free fighting session where practitioners fought friendly or competative fights to develop their techniques and malicia, or strategies for overcoming an opponent in real confrontations. Talented students might be able to pass through each of the four basic levels of the curriculum in about three months with continuous practice."

"Maestros also took pride in perpetuating a particular lineage of grima, symbolized by their possession of a special book. Most students only progressed as far as they felt they needed to for their own self-protection. However, skilled students who continued in their training could eventually be given the title of contra-maestro with the charge of helping to teach novice students. Finally, a gifted disciple that showed promise could ultimately be declared a maestro and given a document called a cartilla or cartilla de malicia. These books recalled European manuals of swordsmanship but were hand made by each maestro for his future maestros. These cartillas contained pictures and descriptions of the paradas, teachings, and histories otherwise passed down orally. They acted both as a type of diploma, and as a guide for teaching their own students according the same rigorous standard so that the style would remain strong and respected."

"The cartilla of Español Reformado, "Arte de Esgrima: O sea el juego español de ordon y sable," ends with an appendix restating the articles of a "codigo de duelo" found in various forms in seventeenth and eighteenth century Europe. Grimismo, or fighting with machetes by trained or untrained individuals, had its own codes and social practices that were distinct from the codified sword duels of France. But what the code duello of Europe and grimismo shared was sensitivity to insults and challenges that had to be met openly in order to prove oneself valient in the community."
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3385
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Latino-Amerikan esgrima

#24

Viesti Jasse »

Pikku dokkari Haitilaisesta Machete-papasta:
Replot
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 29
Lauteille: Marraskuu 2007

Latino-Amerikan esgrima

#25

Viesti Replot »

Kyynikko kirjoitti:Saakeli että tuossa Los Morochos valles videossa häiritsi tuo jalannostelu..muuten oli niin hyvännäköstä touhua..Mikäköhän lie senkin idea... Tähän ketjuun pitäisi saada KariA mukaan, innostuisi taatusti :) On aikast juurevan oloista meininkiä tämä. Kuiteski.
Jalannostojen idea on se, ettei keppi tms. osu jalkaan kun sitä lyödään. :D Lähes identtistä jalkatyöskentelyä toiselta puolelta Tyyntämerta, Filippiineiltä:

Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 7 kurkkijaa