Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

Historialliset eurooppalaiset lajit eli HEMA, Buhurt, historiallinen ratsastus, elävöitystaistelu jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#31

Viesti Andy »

Waelceasig kirjoitti: Eihän se suinkaan minulta ole pois, jos joku haluaa hakata kaveria kirveellä takaraivoon. :smt003 Se, missä minulla alkaa olla ongelma, on se, että lajia esitellään kuvauksena keskiaikaisesta sota- ja asetaidosta esimerkiksi keskiaikamarkkinoilla ja vastaavilla suurelle yleisölle. Huomautan, että tämä on vain minun asenteeni asiasta. Minua tosin ärsyttää jo Faravidin sudetkin keskiaikamarkkinoilla. :lol:
Tässä on kuitenkin se puoli että mitä enemmän yhtään missään julkisella paikalla näkyy ihmisiä miekat kädessä ja haarniskat päällä, sitä enemmän porukkaa tulee myös teidänkin lajiinne. Eivät maallikot osaa erotella erilaisia lajeja vaan kaikki keskiaikamiekkailu on heille sitä samaa hommaa ja yhden mainos on kaikkien mainos. Negatiivinen puoli on tietysti se että jos jonkun lajin tapahtumassa joku kuolee tai loukkaantuu vakavasti, huonokin maine tulee kaikille.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#32

Viesti Risto R »

Siinä mielessä olen Navajaksen kanssa samaa mieltä että parempaa massataistelufiilistä ei varmaan missään saisi. Jos minäkin olisin nuorempi ja rahaa kunnon varusteisiin jne niin tuo olisi kyllä ihan semmoinen kokemus minkä haluaisin käydä. Pelkofiilikset ja kaikki mukaanlukien.

Mikä on määritelmäsi "aidommasta haarniskakokemuksesta"? Jos puhutaan vaikkapa noista historiallisista behourd matseista niin olet oikeassa. Ja jos puhutaan adrenaliinista, loukkaantumisen pelosta ja muista todelliseen kamppailuun liittyvuistä jutuista, niin eipä taida tuota kovempia matseja haarniskat päällä löytyä. Kuitenkin samat fiilikset varmaan saa tällä hetkellä ilman noita haarniskoja noissa isoissa HEMA kisoissa.

Kyse ei ole ollenkaan siitä että miten taitavana itseään pitää. Kyse on molemmissa aivan eri taitoseteistä. Ei thaiboksauksen mm-kaverit pärjää taekwondon mm-kisoissa ja toisin päin. Molemmat kehittää kamppailullisia taitoja eri painotuksilla. Tämän pitäisi nyt kaikille olla täysin selvää.

Näkisin että nuo botn jutut kehittää kovuutta ja urheilullisuus tuntuisi olevan aika selkiö. Hema puolella ei noin pitkälle vietyä haarniskapuolta ole, johtuen sen toteuttamisen vaikeudesta hema periaatteiden mukaan ilman kohtuuttoman suuria riskejä. Urheilullisuus on kisa HEMA puolen huipulla varmasti samalla tasolla. Ero tulee vain pisteytys menetelmistä ja sääntöseteistä. HEMA puoli yrittää pääosin säätää säännöt sellaisiksi että matsit muokkaisivat harrastajien käyttäytymistä ja taitoja siihen suuntaan että ne toimisvat ns. tositilanteessa ja että siitä tilanteesta selvittäisiin mahdollisimman vähin itselle tullein vammoin. (Ihan kaikkia matseja katsellessa tämä ei ihan heti tule kyllä mieleen, mutta homman toteuttaminen on aika haasteellista) Osa tosin on jo siirtymässä ehkä siihen että ne toimisivat 1500-luvun fechtschule-kisoissa, jotka olivat jo sitten taas jossain määrin eri juttu. Vähän niinkuin vapaaottelu ja defendo on eri juttuja. Botn puolella oman "ohkaisen" käsitykseni mukaan pyritään saamaan mahdollisimman paljon niitä pisteitä ja tekniikat keskittyvät nimenomaan siihen. Pyrkimystä saavuttaa tietyntyyppistä realismia ei siis ole. Kovuus on todellista, samoin hiki, raskaus ja loukkaantumisen pelko. Toisen haarniskassa olevan ihmisen tappamiseen suunnattujen tekniikoiden tekeminen itselleen mahdollisimman turvallisella tavalla ei ole yksi päämääristä.

Andyltä ihan hyvä huomio, närää vain monissa herättää se että tuo touhu antaa hieman erilaisen kuvan keskiaikaisesta taistelusta kuin mitä itse haluaisi siitä antaa. Suuri yleisö ei siinä eroa näe sen kummemmin kuin ne välttämättä näkee erilaisten painimatsien ja vaikkapa bjj:n välillä. "Siellähän ne hakkaa toisiaan" "Siellähän ne nyhjää matossa".
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
MarkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 307
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Turku

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#33

Viesti MarkoS »

Botn:iin tarkoitetut haarniskat ja varusteet eivät ole 'autenttisia' siinä mielessä että esikuviensa vastaisesti niitä ei ole suuniteltu suojaamaan leikkaavilta teriltä ja nuolilta vaan tylsiltä ylipainoisilta astaloilta. Tästä johtuen panssarit ovat ylipainavia ja -paksuja. Siinä mielessä ne muistuttavat enemmän 1500- 1600-lukujen turnajaispanssareita kuin 1300- ja 1400-lukujen taistelukenttävarusteita, joiden mukaan visuaalisesti nämä nykyiset varusteet ovat monasti valmistettu.
Se että 'miekan' nirkko on 4mm paksu ja 'miekka' painaa 3kg 'turvallisuussyistä' on pölhöyttä. Käyttäisivät sitten niitä nuijia.
HEMA, sarvikypäräviikingit ja hobitit ovat valitettavasti suuren yleisön mielestä sitä samaa sössöä, kiitos mm. Botn-porukan.
Vor Nach Schwech Stärke Indeβ|Fühlen
+C:A:F:A+
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#34

Viesti DeusVult »

Nooh, vaikka Botn lakkaisi olemasta heti huomenna, olisi meillä vielä historian elävöittäjät pitämässä huolen siitä että suuri yleisö saa kummallisia käsityksiä keskiajan sodankäynnistä... :) Vaikka miten periaatteessa dissailen sportti-hemaa ja höpöjä puhuvia re-enactoreja (on niitä varmaan ihan oikeasti asiantunteviakin), olen taipuvainen uskomaan samaan kuin Andy eli että kaikki ne lopulta pelaa samaan pussiin.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
MarkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 307
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Turku

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#35

Viesti MarkoS »

Sen takia kirjoitinkin mm. = muun muassa ;)
Vor Nach Schwech Stärke Indeβ|Fühlen
+C:A:F:A+
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#36

Viesti navajas »

Tuolla meleepuolella käytetään erittäin paljon kirveitä hilpareita ja maceja juurikin siitä syystä, ettei miekalla tee mitään. Falchioneja suositaan tavallisten sijaan Tehokkain silti on varmaan kilpi Eikä ne singlepuolen miekat ole erityisen painavia. Kannattaa tutustua hommaan hieman tarkemmin ennen dissaamista.

Monet ovat sanoneet minulle, että heidät on pitänyt HEMA-puolelta pois lajin opettajien ja harrastajien elitistinen halveksunta kaikkea muuta kuin omaa juttua kohtaan. Tätä ketjua kun lukee niin alan itsekin ymmärtää mitä he ovat ajaneet takaa

Kaikki nämä meidän itse kunkin pyjamalajit on niin marginaalijuttuja, että on järjetöntä pissiä toisten muroihin. Jos homma ei nappaa, niin sen voi sanoa nätisti ja rakentavasti. Yritän itse kaiken aikaa opetella olemaan kohteliaampi, tiedostaen omat puutteeni. Hyvien tapojen rappio on mielestäni nykyajan ikäviä vitsauksia ja netissä se korostuu.

I
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#37

Viesti Risto R »

Joo, siis tähän "kritiikkiin" pitäisikin suhtautua samalla tavalla kuin historia nörttien valitukseen siitä miksi leffoissa joku juttu ei "oo niinkuin keskiajalla", "Suuri yleisö saa ihan väärän kuvan!". Kun nörien pitäisi ennemminkin iloita siitä että keskiaikaleffat on siistejä.

Harmillista on jos tämä asenne näkyy liian paljon ulospäin ja työntää mahdollisia harrastajia lajista pois. Tosin joku SCA tyyppi tais lopettaa meillä siksi ku "Tämä on sitä mitä vanhat SCA äijät puuhastaa, ku ei enää pysty matsaamaan" :D

Kaikilla on se oma lajiylpeys, pitäisi vaan miettiä miten sitä tuo julki.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#38

Viesti Mika »

Minusta teidän ei kannattaisi liiaksi huomioida @waelceasigin viestejä. Jos kertaatte hänen viestihistoriaansa, huomaatte nopeasti hänen olevan erittäin kärkäs ja temperamenttinen (netti)persoona. Hän ei siis varmaankaan tarkoita tämänkään ketjun viestejään pahalla.

Jos on mahdollista, olkaa hyviä ja palatkaa pelkkään aihekeskusteluun. :)
Kuvake
Waelceasig
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 559
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Keuruu

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#39

Viesti Waelceasig »

Pahoittelut, jos pahoitin mieliä. Vaikka se ei ehkä näy kommenteissani, niin minua ihan todella kiinnostaa vastaukset esittämiini kysymyksiin. Vielä enemmän minua kiinnostaa se, onko minun kuvani lajista väärä. Jos on, korjatkaa nyt joku ihmeessä. Asenteeni ei suinkaan ole se, että "tää on hanurista ja ihan pa5kaa" vaan kovasti toivon, että lajia harrastavat kertoisivat lisää. Se, että minä kerron rehellisen asenteeni lajista tällä hetkellä ja noilla spekseillä, ei liene keneltäkään pois. Mielipide on kuin per5ereikä, everybody's got one.
Risto R kirjoitti: Jos minäkin olisin nuorempi ja rahaa kunnon varusteisiin jne niin tuo olisi kyllä ihan semmoinen kokemus minkä haluaisin käydä. Pelkofiilikset ja kaikki mukaanlukien.
Minua houkuttaisi jousting. Jos siis jossitellaan "jos olisi rahaa". Laji, jossa ei voi puolustautua mitenkään; kerrassaan mahtavaa. :smt003
Risto R kirjoitti: Botn puolella oman "ohkaisen" käsitykseni mukaan pyritään saamaan mahdollisimman paljon niitä pisteitä ja tekniikat keskittyvät nimenomaan siihen. Pyrkimystä saavuttaa tietyntyyppistä realismia ei siis ole. Kovuus on todellista, samoin hiki, raskaus ja loukkaantumisen pelko. Toisen haarniskassa olevan ihmisen tappamiseen suunnattujen tekniikoiden tekeminen itselleen mahdollisimman turvallisella tavalla ei ole yksi päämääristä.
Minä olen käsittänyt samoin, Risto vaan puki sanoiksi paremmin (rakentavammin). Tässä syy, jonka vuoksi minua rassaa ajatus lajista keskiaikamarkkinoilla. Antakaas kun selitän. Jos joku harrastaa lajia "historical renaissance dance", oletan, että siellä osataan tanssia aikalaistansseja. Jos minä menisin renessanssimarkkinoille, joilla esiintyy lajia harrastava porukka hienoissa asuissa tanssimassa branlea, totta kai kuvittelisin, että tältä siis renessanssin tanssi näytti. Vaan jokainen, joka tuntee tansseja, tietää, että se olisi täysin väärä kuva. Puolittainen kuva. Kaikki ne laajat tanssimanuaalin systeemit jäävät tästä määritelmästä pois, samoin tanssimestareiden taidot ja taide. Jää käteen se, mitä ns tavallinen ihminen ehkä osasi. Sama juttu HMB:n kanssa. Se on väärä kuva. Minä käytän ihan surutta sanaa väärä, koska se ON väärä. Keskiaikainen taistelu oli paljon, paljon, paljon muutakin kuin jengi hakkaamassa toisiaan haarniskassa. Sitä paitsi, jos oli varaa haarniskaan, lienee ollut varaa kunnon opettajaankin. Taistelukentällä asenteella ja voimalla pääsee pitkälle, mutta mikäli jotain oikeasti osaakin, paranevat mahdollisuudet selvitä hengissä aina vain useammasta tilanteesta.
MarkoS kirjoitti: HEMA, sarvikypäräviikingit ja hobitit ovat valitettavasti suuren yleisön mielestä sitä samaa sössöä, kiitos mm. Botn-porukan.
Näinpä.
navajas kirjoitti: Kaikki nämä meidän itse kunkin pyjamalajit on niin marginaalijuttuja, että on järjetöntä pissiä toisten muroihin. Jos homma ei nappaa, niin sen voi sanoa nätisti ja rakentavasti. Yritän itse kaiken aikaa opetella olemaan kohteliaampi, tiedostaen omat puutteeni. Hyvien tapojen rappio on mielestäni nykyajan ikäviä vitsauksia ja netissä se korostuu.
Myönnetään. Olen pahoillani, jos tökkäsin liian kovaa. Hei, olen itsekin kuullut aika monet niistä ihmettelyistä, joita voi tätä lajia harrastaessaan kuulla. Mukaan lukien: onko tuo nyt ihan sun ikäisen naisen harrastus. :lol:
Täysikasvuinen ritari oli keskiajan sosioekologiassa ravintoketjun huipulla. Ritarien pahimpia vihollisia olivatkin pienet nisäkkäät, jotka söivät ritarien munat ja poikaset. Hikipedia: Ritari
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#40

Viesti DeusVult »

Waelceasig kirjoitti: Keskiaikainen taistelu oli paljon, paljon, paljon muutakin kuin jengi hakkaamassa toisiaan haarniskassa.
Lukemalla vain jotain modernien eliittijoukkojen koulutusoppaita, voisi helposti saada sellaisen käsityksen, että nykyaikainen taistelu on paljon muutakin kuin epämääräisesti varustettuja taistelijoita räiskimässä ruosteisilla rynnäkkökivääreillä raffisti jonnekin vihollisen oletettuun suuntaan. Silti tämä viimeksimainittu on nimenomaan se todellisuus mikä kaikista uutispätkistä ja dokumenteista välittyy.

Jos joskus aikana ennen hema-lajeja oli yleinen harhakäsitys että keskiajalla tapeltiin vain pelkällä vaistolla ja voimalla, niin nykyään tuntuu että moni hemaaja kuvittelee kaikkien keskiaikasten taistelijoiden olleen jotain miekkamestareita joiden jokainen liike oli virheetön ja pelkkä olemassaolo taidetta. Näin ei varmastikaan ollut.

Toisaalta pitää myös ymmärtää että splättäys tai airsoft eivät myöskään ole kovin tarkkoja simulaatioita modernista taistelusta, vaikka se kuula miten sattuisi osuessaan ja hiki kuinka lentäisi tetsatessa.

Sitä paitsi, jos oli varaa haarniskaan, lienee ollut varaa kunnon opettajaankin.

Snadisti aiheen vierestä, mutta myöhäiskeskiajalla voitiin ymmärtääkseni varustaa välimallin haarniskoilla jo ihan värvättyjäkin joukkoja, eli ei se peltipurkki aina ollut tae varallisuudesta. Lisäksi vaikka varaa olisikin ollut, niin lukemani mukaan ainakin aiemmilla vuosisadoilla (sydänkeskiajalla) ritarit ja ylimystö eivät aina suhtautuneet kamppailuopettajiin varauksettomasti, sillä kamppailujärjestelmät nähtiin eräällä tavalla kilpailijana sille luontaiselle urheudelle ja taistelutaidolle, jota pidettiin eliitin syntymälahjana.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#41

Viesti Risto R »

DeusVult kirjoitti: Lisäksi vaikka varaa olisikin ollut, niin lukemani mukaan ainakin aiemmilla vuosisadoilla (sydänkeskiajalla) ritarit ja ylimystö eivät aina suhtautuneet kamppailuopettajiin varauksettomasti, sillä kamppailujärjestelmät nähtiin eräällä tavalla kilpailijana sille luontaiselle urheudelle ja taistelutaidolle, jota pidettiin eliitin syntymälahjana.
Joo, tosin Norjan kunkkukos se kehotti poikiaan 1200 tai 1300-luvulla reenaamaan miekkailua ainakin pari tuntia päivässä tjsp.

Muuten tuohon "ylenkatsontaan" on jossain määrin syynä se että HEMA:n tällä hetkellä hyvin pitkälle määrittelee, "oikeuttaa", validoi (ja hirveesti muita hienoja sanoa) ne alkuperäiset lähteet. Se että ne jättää huomiotta ja "harrastaa keskiaikaista taistelua" ilman niitä,' sotii HEMA:n perusrakennetta vastaan. Sellainen voi tuntua aivan käsittämättömältä joidenkin HEMA-harrastajien nä'kökulmasta.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#42

Viesti Aihki »

Risto R kirjoitti: Muuten tuohon "ylenkatsontaan" on jossain määrin syynä se että HEMA:n tällä hetkellä hyvin pitkälle määrittelee, "oikeuttaa", validoi (ja hirveesti muita hienoja sanoa) ne alkuperäiset lähteet. Se että ne jättää huomiotta ja "harrastaa keskiaikaista taistelua" ilman niitä,' sotii HEMA:n perusrakennetta vastaan. Sellainen voi tuntua aivan käsittämättömältä joidenkin HEMA-harrastajien nä'kökulmasta.
Tätä olen joskus hieman kyseenalaistanut ja useimmiten sieltä saa takaisin kontra-antivastareaktion, dokumenttipohja on kuitenkin kapea ja kun oikea traditio on monilta osin katkennut niin tulkinnalle jää sijaa. Tätä taasen kaikki HEMAajat eivät oikein tunnusta, tai ainakin siltä tuntuu.
Viimeksi muokannut Aihki, helmi 24, 2014, 18.35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#43

Viesti Mika »

Mainittaakoon tässä välissä tiedoksi, että HEMA on kattotermi ja lyhenne sanoista Historical European Martial Arts.




Alan ihmiset voivat sitten kommentoida noita sivustoja ja tarjota halukkaille muitakin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#44

Viesti Risto R »

Aihki kirjoitti: Tätä olen joskus hieman kyseenalaistanut ja useimmiten sieltä saa takaisin kontra-antivastareaktion, dokumenttipohja on kuitenkin kapea ja kun oikea traditio on monilta osin katkennut niin tulkinnalle jää sijaa. Tätä taasen kaikki HEMAajat eivät oikein tunnusta, tai ainakin siltä tuntuu.
Niinpä. Tässä kun on pidemmän aikaa reenannut niin se on aika selkiö. Tulkintoja on yhtä paljon kuin vetäjiäkin. Joissain tilanteissa ei juuri tulkinnan varaa ole, toisissa taas paljon enemmän. Tässäkin ehkä mielestäni tällä hetkellä pätee sama juttu kuin muidenkin lajien puolella. Ei se laji vaan ne muut jutut, vetäjä, porukka, miten vedetään ja millä asenteella.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#45

Viesti Aihki »

Risto R kirjoitti: Joissain tilanteissa ei juuri tulkinnan varaa ole, toisissa taas paljon enemmän. Tässäkin ehkä mielestäni tällä hetkellä pätee sama juttu kuin muidenkin lajien puolella. Ei se laji vaan ne muut jutut, vetäjä, porukka, miten vedetään ja millä asenteella.
Koska tulkinnan varaa on niin ehkäpä ihan oikeasti pitäisi ottaa sellainen tutkivampi ja analysoivampi asenne. Toisaalta tietyissä liikkeissä/liikesarjoissa on olemassa hyvinkin rajallinen määrä järkeväntuntuisia vaihtoehtoja ja on ihan mahdollista (voisinpa kuvitella jopa todennäköistä), että jos näin on, niin useimpia niistä on käytetty, toisaalta on tietenkin myös mahdollista, että historiallisista jatkumoista johtuen vain yhtä on käytetty. En silti näe näissä kohden tehtävän isoa virhettä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 0 kurkkijaa