Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

Historialliset eurooppalaiset lajit eli HEMA, Buhurt, historiallinen ratsastus, elävöitystaistelu jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#16

Viesti Alioppilas »

Minun mielestäni ainoa järjetön tekninen seikka noissa taisteluissa on se, että sitä miekkaa viitsitään yleensä kantaa mukana, kun jengi tuntuu kaatuvan parhaiten päälle juoksemalla tai tönimällä. Joku pesismaila rautavahvikkeilla voisi kanssa olla aika kova sana. Tosin harrastajat itse luultavasti tietävät parhaiten, millä se vastustava nihti putoaa.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3279
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#17

Viesti sinappi »

Alioppilas kirjoitti: Minun mielestäni ainoa järjetön tekninen seikka noissa taisteluissa on se, että sitä miekkaa viitsitään yleensä kantaa mukana, kun jengi tuntuu kaatuvan parhaiten päälle juoksemalla tai tönimällä. Joku pesismaila rautavahvikkeilla voisi kanssa olla aika kova sana. Tosin harrastajat itse luultavasti tietävät parhaiten, millä se vastustava nihti putoaa.
Olen funtsinut aivan samaa. Kun maahan suistaminen pudottaa vastapuolen pelaajan pelistä niin kannattaisiko keskittyä kaatamaan heitä painimalla sen sijaan että hakkaa tylsällä miekalla suojuksiin.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#18

Viesti DeusVult »

No sinälläänhän tuo ON "järjetöntä hakkaamista", että siinä ilmeisesti pistot eivät ole sallittuja, ja lyönnitkin vain suojattuihin paikkoihin. Tämä on tietysti tositilanteeseen nähden nurinkurista - ei sillä etteikö moista olisi varmasti tapahtunut oikeastikin, mutta yhtälailla sitä olisi pidetty järjettömänä hakkaamisena myös silloin ye' olde ajalla. Varmasti kovvoo hommoo, mutta satunnaisen lukijan on hyvä ymmärtää että HMB ei ole mikään HEMAn hardcore-versio, vaan kyse on kahdesta täysin eri asiasta.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#19

Viesti Aihki »

Jos en nyt ihan väärin ole ymmärtänyt niin esim. Fiore sisältää paljon kaatoja eri tilanteista ja eri tavoilla, eli tuo ajatus ei ilmisesti ollut aikanaankaan tuntematon.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3279
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#20

Viesti sinappi »

Aihki kirjoitti: Jos en nyt ihan väärin ole ymmärtänyt niin esim. Fiore sisältää paljon kaatoja eri tilanteista ja eri tavoilla, eli tuo ajatus ei ilmisesti ollut aikanaankaan tuntematon.
Selvähän se, että kaataminen on toimiva taktiikka panssaroitua vastustajaa vastaan, koska maassa makavaa on helpompi puukottaa jostain haarniskan raosta vaikka naamaan.

Onko Fiore muuten enemmän kaksintaisteluun siviilivaatteissa vai taistelukenttätoimintaan keskittyvä manuaali?
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#21

Viesti DeusVult »

Ymmärtääkseni Fiore (kuten Liechtenauerkin mikäli minulta kysytään) on all-round settiä joka on tarkoitettu soveltuvaksi niin sodankäyntiin, kaksintaisteluun kuin itsepuolustukseenkin.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#22

Viesti Aihki »

sinappi kirjoitti: Onko Fiore muuten enemmän kaksintaisteluun siviilivaatteissa vai taistelukenttätoimintaan keskittyvä manuaali?
Hyvä vastaus vaatisi parempaa osaamista kuin minulla, mutta ymmärtääkseni se katta aseita ja tilanteita, jotka ovat kaksintaistelun ulkopuolella. Kattaa myös kyllä kaksintaistelutilanteen ja äkillisen itsepuolustuksen.

(Jaaha, DV oli suunnilleen samaa mieltä.)
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#23

Viesti Risto R »

En ole missään nähnyt mitään "autenttisuuteen" viittaavaa ko. lajin mainoksissa, vaikka lajilla onkin ainakin ajatuksen tasolla historiallinen esikuva. Kyseessä siis ovat 1500-1600 luvuilla käydyt ns. behourd turnaukset, jossa oli siis massamättöä joko tylsillä miekoilla tai puupampuilla. Touhu oli sen ajan "combat sporttia" ja varmaankin aikalailla etääntynyttä sodan realiteeteista. Aatelisten ajanvietettä. Tosin tuo tehtiin käsittääkseni enemmänkin hevosen selästä ja osallistujat tiesivät kuitenkin oikeasta sodankäynnistä ja terävin miekkojen käsittelystä jotakin. Tällöin touhulla on ehkä ollut hieman enemmän yhteyttä reaalimaailmaan kuin tällä BotN touhulla.

HEMA kisaporukoissahan tehdään saman tapaisia juttuja: on tietty historiallinen konteksti, jossa kilpaillaan miekoilla. HEMA kisaporukat vaan yrittävät käyttää historiallista manuaalitekniikkaa pärjätäkseen kisoissa BotN tyypit keksii tekniikkaa joka toimii BotN kisoissa. On luonnollista etteivät nämä samat jutut toimi eri sääntöseteillä. Kysymys ei ole siitä että kumpi on lähempänä totuutta, vaan lähempänä mitä totuutta.

Itse olen sen verran nössö etten BotNiin lähtisi.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Waelceasig
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 559
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Keuruu

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#24

Viesti Waelceasig »

sinappi kirjoitti: Jos HMB-kavereiden tekeminen on teknisesti järjetöntä hakkaamista, niin eikö teidän historiallista miekkailua (2000-luvulla manuaaleista opiskeltua taitoa) harjoittelevien HEMA-kavereiden olisi helppo mennä noihin turnauksiin jakamaan isän kädestä ilosanomaatm teidän ylivertaisilla tekniikoilla?
Minä en ole tainnut puhua ylivertaisuudesta mitään? Varmastikin keskiajalla on ollut niin osaamatonta kuin osaavaakin porukkaa, ja siitä ei nyt kyse ollutkaan. Minua kiinnostaa lähteet toiminnalle, varsinkin kun se sana autenttinen - liitettynä sanaan keskiaika - nousee esille. Ja kyllä kaikki saavat harrastaa, mitä haluavat, ei minulla ole ongelmaa sen suhteen. Luulen, että montaa HEMA-harrastajaa kiinnostaisi kohdata BON- ja SCA-taistelijoita one-on-one, eli esimerkiksi sparrileireillä. :) Eihän se suinkaan minulta ole pois, jos joku haluaa hakata kaveria kirveellä takaraivoon. :smt003 Se, missä minulla alkaa olla ongelma, on se, että lajia esitellään kuvauksena keskiaikaisesta sota- ja asetaidosta esimerkiksi keskiaikamarkkinoilla ja vastaavilla suurelle yleisölle. Huomautan, että tämä on vain minun asenteeni asiasta. Minua tosin ärsyttää jo Faravidin sudetkin keskiaikamarkkinoilla. :lol:

Lähinnä nyt esimerkiksi tässä videossa (lajin harrastajat varmaan voivat korjata, jos linkitän täysin epäkelpoa materiaalia): " onclick="window.open(this.href);return false; suurin osa hyökkäyksistä tapahtuu kilvellä. Tai potkimalla. Kilvellä lyöminen on varmasti ollut historiallinen tekniikka, ja niin varmaan potkiminenkin. Mutta miksi edes kantaa miekkaa?
Täysikasvuinen ritari oli keskiajan sosioekologiassa ravintoketjun huipulla. Ritarien pahimpia vihollisia olivatkin pienet nisäkkäät, jotka söivät ritarien munat ja poikaset. Hikipedia: Ritari
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#25

Viesti Aihki »

Risto R kirjoitti: Kyseessä siis ovat 1500-1600 luvuilla käydyt ns. behourd turnaukset, jossa oli siis massamättöä joko tylsillä miekoilla tai puupampuilla.
Ihan noin nopeasti ajatellen parempi vertailu saattaisi olla hieman aiempien ajankohtien Mêlée, joka ilmeisesti jo lähtökohdiltaan oli sekaista huidontaa, jossa historiankirjojen mukaan kyllä jotkut olivat oleellisesti muita taitavampia ja taisipa tämä vielä korreloida sodassa hengissäpysymiseenkin. Taidetaan kuitenkin liikkua alueella, josta on kuitenkin aika vähän tietoa finesseistä.
Kuvake
Waelceasig
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 559
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Keuruu

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#26

Viesti Waelceasig »

Risto, eikös behourd ollut aina kevyessä varustuksessa, ei haarniskaa siis?

Tämäpä juuri, kun koko lajin sisöltö ja lähtökohta on (ainakin minulle) epäselvä. Melee on sitten jo ihan eri juttu. Tästäpä syystä minä kyselen, kun minulla on kuva mättölajista ja kuitenkin näitä referenssejä historiaan haetaan. Kai. :)
Täysikasvuinen ritari oli keskiajan sosioekologiassa ravintoketjun huipulla. Ritarien pahimpia vihollisia olivatkin pienet nisäkkäät, jotka söivät ritarien munat ja poikaset. Hikipedia: Ritari
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#27

Viesti DeusVult »

Niin kyllähän tuollaisia joukkotappeluita (melee) oli turnajaisten ohjelmassa ymmärtääkseni jo joskus 1100-luvulla, mutta niinkuin Risto sanoi niin silloin osallistujilla oli myös yleensä omakohtaista kokemusta ihan oikeasta sodankäynnistäkin. Ja oli siinä muitakin elementtejä joiden vuoksi kyse ei ollut ihan pelkästään hauskanpidosta. mm. William Marhshallin ura lähti nousuun juuri tällaisesta skabasta, ja tarinan mukaan sepän piti jossain vaiheessa irroittaa lyttyyn hakattu kypärä hänen päästään.

Ilmeisesti HMB:kin on vielä sen verran uusi laji, että suoritusten optimoinnille ei ole vielä oikein uhrattu ajatusta? Jos taistelija on poissa pelistä kun kaatuu maahan, niin tosiaan luulisi että tehokkaampaa olisi jättää miekat ja kirveet pois kokonaan.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#28

Viesti Risto R »

Käsittääkseni vaikka behourdit/meleet tai miksi niitä nyt haluaakaan kutsua olisikin tehty topatuissa vehkeissä pääosin, löytyy tietoa (olenkohan nähnyt muutaman kuvan tjsp) siitä että jossain vaiheessa sitä hommaa on tehty metallihaarniskat päällä tylsillä ko. tarkoituksen tehdyillä teräs miekoilla/pampuilla. Tarkempaa tietoa mulla ei juuri näiden tapahtumien säännöistä tai muista ole. Mutta kun on jotain historiallista taustaa, ni eikun vaan. Tosin en ole ihan varma siitä miten moni tapahtumiin osallistujista tietää tämän spesifin historiallisen taustan ja osaa erottaa sen muusta keskiajan touhusta. Ohan se komeeta suuren yleisön silmissä ja pääsee varmaankin tommosen massamätön fiilikseen paremmin kuin missään muussa lajissa (ehkä massamätöt SCA:ssa). Voishan sitä ottaa historiallista matsia Talhofferin ihonmyötäisissä rasvatuissa nahkapuvuissakin, mutta jostain syystä se ei varmaan kerää yhtä paljon kiinnostuneita ihmisiä?
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#29

Viesti Risto R »

Lueskelin lisää ja ainakin jossain vaiheessa noissa saksalaisissa Kolbenturnier otteluissa ekku hakattiin pampuilla toisiaan heppojen selästä ja sit yritettiin teräsmiekalla lätkiä kypärässä kiinni olevia koristeita palasiksi. Tuossa vaiheessa vastustajaan ei enää saanut osua.

EDIT: nyt tärppäsi, tämmösen olin nähnytkin aikaisemmin:

Kuva
Kuva
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#30

Viesti navajas »

Kannattaa huomioida, että tuo melee ja singlepuoli on BotN-puolella kaksi ihan eri asiaa. Meleepuolella pitää saada vastapuoli pötkölleen ja singlepuolella on tuomarit, jotka laskee osumia. Siellä lyöntitekniikalla on merkitystä.

Sanoisin, ettei aidonpaa haarniskoitua matsikokemusta saa missään. Jos pistot haluaa mukaan, niin SCA on meleehommissa parempi.

Ja veikkaisin, että kyllä tämän ketjun väelläkin saattaisi tulla ihan autenttista pelkofiilistä tuolla skaboissa. Itsellä on täyskontaktikokemusta vuodesta 1996, mutta keski-iän tuoma terve järki pitää poissa venäläisten kisoista. En halua menettää sormia enkä päätyä rullatuoliin.

En ymmärrä halveksuntaa ilman mitään kontaktipintaa koko juttuun. Jos omat taidot on ylivertaiset, niin ei muuta kuin näyttämään näille mistä kana pissii.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 0 kurkkijaa