Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

Historialliset eurooppalaiset lajit eli HEMA, Buhurt, historiallinen ratsastus, elävöitystaistelu jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Waelceasig
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 559
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Keuruu

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#166

Viesti Waelceasig »

Joeli T. kirjoitti: Luulen silti että kestää tovi ennenkuin Waelceasig uskoo ettei kaikkea kannata tehdä niinkuin itse tekee, tai sellainen kuva tulee ainakin mulle.
Hä? Minä en nyt yhtään saa sinun ajatuksistasi kiinni.
navajas kirjoitti: En siis tarkoittanut sanoa, ettei laji sisällä otteluita, vaan että sen painopiste ja toteutus on erilaista kuin esim. SCA:ssa.
No, ensin sinä vihjailit, että HEMA kamppailu on koreografioitua ("Tarvitsen koreografioimatonta ottelua... .").. Jonka jälkeen lisäsit, että HEMA-puolen ottelut eivät ole todellisia kamppailutilanteita: ("Itselle se tarkoittaa täyttä nopeutta, kovaa kontaktia ja ilman ennalta sovittuja tekniikoita."). Sitten suoraan sanoit, että HEMAn lyöntitekniikka ei sovellu kontaktiotteluihin: "HEMA:ssa ja SCA:ssa voimantuotto on erilainen. SCA:ssa voima tuotetaan koko kropalla ja erityisesti lantion kierrolla... HEMA:ssa liikkuminen ja etäisyyden hallinta ovat asioita, joista SCA-ottelijat hyötyisivät erittäin paljon. Lyöntitekniikasta ei niin paljoa.."

En nyt takerru siihen, että lajit ovat erilaisia, se lienee selviö kaikille. Se, mikä minua rassaa, on se, että esität HEMAsta kuvaa, joka ei pidä paikkaansa. Se on siis eri asia kuin todeta, että lajit ja tekniikat ovat erilaisia. Toki näin saa olla, ja aivan vapaasti. Kuitenkin sinä perustat näkemyksesi sellaisiin seikkoihin, jotka eivät ole tosia. Olet käynyt lajia yhden alkeiskurssin verran. Minä kysyin sinulta jo kerran, että miten se voima tuotetaan HEMAn puolella, jos ei kerran koko vartalolla. Perustelit tätä videoilla ja sillä mitä GW on sanonut SCA:n voimankäytöstä. :smt003 Um, onko sinulla käynyt mielessäsi, että "SCA voimantuotolla" on mahdollisesti tarkoitettu jotain ihan muuta kuin sitä, että lyönnit tuotetaan vartalolla ja lyödään läpi (jota harjoitellaan jo alkeiskurssilla aktiivisesti). Esimerkiksi sellaista voimantuottoa, joka ei ole taloudellista? Matias jo totesi, että täysiä lyöminen ei aina ole järkevää. Se ei ole sitä monesta eri syystä, mutta mainittakoon se, että täysillä lyömisessä altistaa itsensä vastustajalle. Ei täten ole taloudellista eikä taktisesti järkevää lyödä liian kovaa.

En edelleenkään ole sanonut mitään SCA-puolen systeemeistä, koska en niitä tunne. Ymmärrän hyvin, että lajit ovat erilaisia, koska niiden painopiste on erilainen. Sitä minä en ymmärrä, että perustelut asiasta tehdään vääristellen. Se ei liene kenenkään miekkailun harrastajan etu.
Täysikasvuinen ritari oli keskiajan sosioekologiassa ravintoketjun huipulla. Ritarien pahimpia vihollisia olivatkin pienet nisäkkäät, jotka söivät ritarien munat ja poikaset. Hikipedia: Ritari
Kuvake
Joeli T.
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 169
Lauteille: Tammikuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#167

Viesti Joeli T. »

Waelceasig kirjoitti:
Joeli T. kirjoitti: Luulen silti että kestää tovi ennenkuin Waelceasig uskoo ettei kaikkea kannata tehdä niinkuin itse tekee, tai sellainen kuva tulee ainakin mulle.
Hä? Minä en nyt yhtään saa sinun ajatuksistasi kiinni.
Niin, mä vaan sitä että kun tulee tekstiä kuten:
"MOdernia sovellusta urheiluna ei voi olla ilman rekonstruktiota."
"Jos meillä kerran on tietoa, miten asiat tehtiin, niin miksi sitä tietoa ei käytetä?"
"Heh, miksi ihmeessä (oikeasti, MIKSI?) minä haluaisin hakata kaveria kepillä, kun sitä voi hakata miekalla? Tai kirveellä. Tai tikarilla. Tai keihäällä. "

Niin tulee vähän sellainen fiilis että kärjistelet. Samaan aikaan heman piirissä tai ainakin hema-tapahtumissa vaikuttaa porukoita joiden tekemisessä ainoa historiallinen konteksti on se historiallinen rekonstruktio mitä muut hemalaiset tekevät. Itse tavallaan hiljaisuudessa hyväksyn sen että suuri yleisö pitää aina sitä mitä teen modernina/roolipelaamisena/avohoitotapauksena vaikka aika tarkkaan koitan ottaa selvää historiallisesta viitekehyksestä.

Toisaalta,
Sivulajit: Elitistinen dissaaminen
Niin ehkä tuon tulokulman ymmärtää. Mun sivulaji on kai sitten hajamielinen ajatuksenvirta.

Ehkä eniten minua ahdistaa hemassa se että tieto lisää tuskaa. Osaan lyödä etukäden suoran neljällä eri tavalla. Alku ja lopputilanne on suht' saman näköinen, tai ainakin voin ne sellaisiksi pakottaa. Tämän ymmärtäen, jos näen vajaita kuvauksia tekniikasta historiallisesta lähteestä, ahdistun. En voi aidosti tietää minkälaisen tietämistäni tekotavoista valitsen vai onko kyseessä tapa jota en vielä edes tiedä. En voi valita tekotapaa summamutikassa. Ennenkuin olen kartoittanut kehonkäytöllisiä vaihteoehtoja jokaisesta saman lähteen tekniikasta, verrannut siihen lähiseudun ja lähihistorian selityksiä samantyyppisistä tekniikoista ja funtsinut miten niiden selitysten perusteella kehoa on mahdollista käyttää, muodostanut näiden pohjalta jonkinlaisen tyylillisen ja yhtenäisen kehonkäytöllisen valinnan ja rukannut sitten tämän valinnan mukaisen kehonkäytöllisen ratkaisun jokaiseen tekniikkaan mihin se järkevästi sopii, sitten voin sanoa että olen valinnut summamutikassa mutta ainakin perustellusti. Ja hei, siinä vaiheessa pääsen treenaamaan omaa lajiani siten että voin tulla siinä hyväksi.

Hankalammaksi tämän tekee se että kehonkäyttöön kuuluu muutakin kuin voimantuottoa. On muuten aika työlästä herättää kamppailulaji henkiin, mitäköhän frankensteinin hirviötä tästä lopuksi pukkaa. Tämä myös tarkoittaa sitä etten voi luottaa mihinkään mikä vain näytetään minulle hemassa. Tässä mielessä, omasta norsunluuntornissani, lähtökohtaisesti pidän isoa osaa hemasta loppuviimein modernina puuhasteluna, enkä ressaa jos joku tekee modernia puuhastelua nimeten sen moderniksi, oli kyse siiten hemasta tai jostain muusta lajista joka kaivaa inspiraationsa eurooppalaisesta taisteluperinteestä. Onhan se mukavampaa kuin moderni puuhastelu mitä tekijä väittää historialliseksi. Mutta onneksi paljon löytyy lähteitä jotka ovat niin hyviä että kaikki lähdettä lukevat päätyvät samoihin lopputuloksiin toisistaan riippumatta.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

#168

Viesti DeusVult »

Se on vähän että kun ei voi tietää, niin ei vaan voi tietää. :( Jos nyt pääsisi juttelemaan jonkun Paulus Kalin kanssa pitkämiekankäytöstä, niin olisiko hän että "joo, about just noin. Onks jäbä siis oppinu koko jutun niistä kirjoista? Aika hyvin hei, tossa ehkä kantsii vähän jopa enemmän astua vasemmalle, niin saa paremmin ton kulman auki, mut muuten tosi hyvä, usvaa putkeen vaan!" - vai olisiko hän että "Mitäs scheissea tuo on?" ja sitten pitäisi jonkun tunnin luennon jostain luuston rakenteista, maadoittamisesta, syvistä vatsalihaksista ja voimalinjoista joiden ymmärtäminen on ehdottoman tärkeää mutta joista minulla ei ole harmainta aavistustakaan.

Tunnen erään porukan, joka innostui hema-pohjalta herättelemään henkiin toisen maailmansodan brittikommandoille opetettua, alkuperäistä fairbairn-metodia. Ymmärtääkseni hommaa on toteutettu etupäässä nimenomaan kirjalähteiden ja muiden hämärien vinkkien perusteella, aivan kuten hemaakin, plus sitten vielä muutama keskustelu vielä elossa olevien veteraanien kanssa. Kun he sitten ovat käyneet demoamassa hommaa jossain veteraanitapahtumissa, niin siellä vanhat parrat ovat olleet innoissaan että "just noin me treenattiin sillon back in the day!" Mitä tämä todistaa? No ei tietenkään mitään, mutta se antaa kummasti toivoa siitä, että kaikki kamppailutaidot eivät ehkä olekaan niin salatiedettä etteikö niitä oikeasti voisi kirjoista kopioda, päätyen käytännössä alkuperäistä hyvinkin pitkälti vastaavaan lopputulokseen.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Waelceasig
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 559
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Keuruu

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#169

Viesti Waelceasig »

Joeli T. kirjoitti: Niin, mä vaan sitä että kun tulee tekstiä kuten:
"MOdernia sovellusta urheiluna ei voi olla ilman rekonstruktiota."
"Jos meillä kerran on tietoa, miten asiat tehtiin, niin miksi sitä tietoa ei käytetä?"
"Heh, miksi ihmeessä (oikeasti, MIKSI?) minä haluaisin hakata kaveria kepillä, kun sitä voi hakata miekalla? Tai kirveellä. Tai tikarilla. Tai keihäällä. "
Eli suomeksi sanoen, olet vissiin sitä mieltä, että minä en hyväksy muiden tapaa toimia? Tämä ei pidä paikkaansa. Minulle on yksi haikea, mitä muut tekevät. Minun käsitykseni asioista on se, että jos minä haluan tutkia rautakautisia asetaitoja, on pakko käyttää olemassa olevaa tietoa ja arvata loput. Jos minulla olisi joku viikinkiaikainen manuska aiheesta, totta munassa minä sitä yrittäisin käyttää, jos minä haluan harrastaa viikinkimiekkailua, vaikka sitten modernina lajina (hence ensimmäinen kontekstistaan irrotettu kommenttini). Jos joku muu haluaa harrastaa viikinkimiekkailua siltä pohjalta, mitä lukee 1200-luvun saagoissa, aivan vapaasti. Jos joku haluaa harrastaa viikinkimiekkailua wingtsun pohjalta, go right ahead. Mutta asiat pitää kyetä perustelemaan. Tämä pätee sitä enemmän, mitä enemmän tekemisiään esittelee muille ihmisille ja muille yhteisöille, ja varsinkin suurelle kummalliselle yleisölle. Miksi mitäkin tehdään, ja varsinkin, miksi EI tehdä. Ja siihen pitää minusta kyetä ilman mielensä pahoittamista. Jos itse on varma tekemisistään, niin mitä ketun väliä sillä on, mitä mieltä muut on? Kaikille on tilaa, tietenkin.
Joeli T. kirjoitti: Toisaalta,
Sivulajit: Elitistinen dissaaminen
Niin ehkä tuon tulokulman ymmärtää. Mun sivulaji on kai sitten hajamielinen ajatuksenvirta.
Niin, se oli vitsi, koska on jokseenkin väsyttävää kuulla kysymysten ja kyseenalaistamisen olevan dissaamista. Joo, olisinhan minä voinut esittää kysymykseni HMB:n suhteen: "Tää näyttää ihan superkivalta, mihin tämä perustuu?". Mutta silloin minä olisin valehdellut. MInusta se näytti ja näyttää yhä järjettömältä hakkaamiselta. Mutta mitä väliä sillä on, mitä mieltä minä olen. Ei niin puupennin vertaa.
Joeli T. kirjoitti: Hankalammaksi tämän tekee se että kehonkäyttöön kuuluu muutakin kuin voimantuottoa.
Lisääpä tähän ase-ihminen -yhtälöön vielä hevonen, niin voin sanoa, että on vaikeaa... :smt003
Joeli T. kirjoitti: enkä ressaa jos joku tekee modernia puuhastelua nimeten sen moderniksi, oli kyse siiten hemasta tai jostain muusta lajista joka kaivaa inspiraationsa eurooppalaisesta taisteluperinteestä.
Juu, antaa palaa vaan. Sen sijaan olisin vähän varovainen siinä, miten esittelen touhujani. Eli sanonko, että ne ovat autenttisia ja ne ovat keskiaikaisia, rautakautisia tai mitä nyt ovatkaan. Se vastuu minusta meillä elävöittäjillä ja taisteluperinteen esittäjillä muodossa tai toisessa on. Touhu on aina tulkinta. Ja niissä tulkinnoissa on aina vaaransa. Minun moraalini mukaan on väärin esittää joku asia totena, jos se on tulkinta. Sama pätee naturally myös HEMAn suhteen. Meidän piireissä (eli kaikki ne, joiden kanssa nyt olen ollut lajin suhteen jonkinlaisessa tekemisessä) tämä on minusta selviö ollut aina, eli se, että laji on tulkinta ja se tulkinta muuttuu ja kehittyy koko ajan.

Olen tietoinen, että nämä ajatelmat eivät ehkä kohtaa suurimman osan kanssa. Olen ihmistyyppiä, jota ahdistaa asioiden esittäminen totena silloin, kun ei ole olemassa sellaista kuin varma totuus. Siinä toisaalta pätee sama kuin tieteessä; tiedon hankinnan nautinto, ja omien tulkintojen tekeminen sen tiedon pohjalta. Luonnontieteilijänä minulle kaikki pyörittelemäni asiat ovat sellaisia, että teoria on vaarassa muuttua toiseksi; eli sellaista kuin TOTUUS ei ole yksinkertaisesti ihan noin vain olemassa. Siksi minä puutuin Buhurtin (tämä on nyt se nimi, jota käytämme?) autenttisuuden ja keskiaikaisuuden käsitteisiin. Turhaa pyörittelyä varmaan suurimmalle osalle, mutta koen ainakin itse saaneeni jonkinlaisen kuvan touhusta verrattuna siihen, miten se esitetään. Näköjään myös toinen porukka (Faravidin sudet) on tarttunut asiaan, siitä päätellen, että blogiimme virtaa porukkaa FS:ien foorumilta aiheesta "Faravidin Sudet ärsyttävät". :D Joo, niissä ärsyttää sama asia, eli jonkin tulkinnan esittäminen totena ilman, että sen esityksen/tulkinnan olemus nimenomaan tulkintana jätetään kertomatta yleisölle. Olen pahoillani, jos tämä menee ihan yli aiheen, piti nyt vain selventää, miten minä näen maailman.

OT: DV, tilasin sen De Pisan kirjan, eli sitä saa sitten lainaan. Jos kiinnostaa, niin pistä minulle osoite yvllä.
Täysikasvuinen ritari oli keskiajan sosioekologiassa ravintoketjun huipulla. Ritarien pahimpia vihollisia olivatkin pienet nisäkkäät, jotka söivät ritarien munat ja poikaset. Hikipedia: Ritari
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

#170

Viesti Jorge »

Miksi mä luen tän otsikon aina, että "Butthurt"?

:smt017
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

#171

Viesti sinappi »

Jorge kirjoitti: Miksi mä luen tän otsikon aina, että "Butthurt"?

:smt017
Olet viettänyt liikaa aikaa internetissä.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

#172

Viesti Rojola »

Jorge kirjoitti: Miksi mä luen tän otsikon aina, että "Butthurt"?

:smt017
Sama :D
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

#173

Viesti Mika »

Ja niin laji sai ensi metreillään mukavan lempinimen... Potku = reilukerho brushteeth
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
navajas
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1173
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vihti

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#174

Viesti navajas »

Waelceasig kirjoitti: No, ensin sinä vihjailit, että HEMA kamppailu on koreografioitua ("Tarvitsen koreografioimatonta ottelua... .").. Jonka jälkeen lisäsit, että HEMA-puolen ottelut eivät ole todellisia kamppailutilanteita: ("Itselle se tarkoittaa täyttä nopeutta, kovaa kontaktia ja ilman ennalta sovittuja tekniikoita."). Sitten suoraan sanoit, että HEMAn lyöntitekniikka ei sovellu kontaktiotteluihin: "HEMA:ssa ja SCA:ssa voimantuotto on erilainen. SCA:ssa voima tuotetaan koko kropalla ja erityisesti lantion kierrolla... HEMA:ssa liikkuminen ja etäisyyden hallinta ovat asioita, joista SCA-ottelijat hyötyisivät erittäin paljon. Lyöntitekniikasta ei niin paljoa.."

Olet käynyt lajia yhden alkeiskurssin verran. Minä kysyin sinulta jo kerran, että miten se voima tuotetaan HEMAn puolella, jos ei kerran koko vartalolla. Perustelit tätä videoilla ja sillä mitä GW on sanonut SCA:n voimankäytöstä. :smt003 Um, onko sinulla käynyt mielessäsi, että "SCA voimantuotolla" on mahdollisesti tarkoitettu jotain ihan muuta kuin sitä, että lyönnit tuotetaan vartalolla ja lyödään läpi (jota harjoitellaan jo alkeiskurssilla aktiivisesti). Esimerkiksi sellaista voimantuottoa, joka ei ole taloudellista? Matias jo totesi, että täysiä lyöminen ei aina ole järkevää. Se ei ole sitä monesta eri syystä, mutta mainittakoon se, että täysillä lyömisessä altistaa itsensä vastustajalle. Ei täten ole taloudellista eikä taktisesti järkevää lyödä liian kovaa.
Yritetään sitten taas vääntää asia rautalangasta, kun ilmeisesti se on kovin vaikea ymmärtää. Vaikka epäilen, ettei siitä ole mitään hyötyä, koska ilmeisesti olet ihminen, jonka on aivan pakko olla oikeassa, eikä kenenkään muun näkemys ole oikea.

Olen harrastanut kamppailulajeja vuodesta 1985 ja treenannut tätä keppihommaa vuodesta 1996 ja opettanut runsaat kymmenisen vuotta. Joskin nyt olen viime kesästä ollut poissa otteluista vammautumisen vuoksi, mutta kumminkin.

Kropan käytön mekaniikka on tullut kohtalaisen tutuksi näiden vuosien aikana. Siltä pohjalta pysyy kohtalaisen hyvin arvioimaan sitä, miten esimerkiksi karaten ja nyrkkeilyn voimantuotto eroavat toisistaan sekä myös aseellisten lajien.

Jos joku siis sanoo minulle, että älä generoi voimaa lantiolla, vaan käytä pelkkiä käsiä, kun terävän miekan kanssa ei muuta tarvita, niin ymmärrän kyllä, mitä hän juuri sillä hetkellä haluaa sanoa ja tarkoittaa.

Eikä terävällä miekalla haarniskoimattomaan ihmiseen todellakaan tarvitakaan samanlaista voimaa kuin silloin, kun yrittää lyödä 2mm rosteria lommolle rottingilla. Jos minä lyön terävällä miekalla kys. suojaan, niin siinä kärsii etupäässä se miekka. Jos taas lyön rottinkikepillä haarniskoimatonta ihmistä samalla voimalla kuin mikä terävällä miekalla tekee erittäin pahaa jälkeä, niin kepin jäljiltä henkilöllä ei ole edes kovin isoa mustelmaa.

Väline on erilainen, kohde on erilainen, joten toteutus on myös erilainen. Tämän olen myös moneen ottaan tässä lukuisin eri tavoin sanonut.

Joten päästään siihen seuraavaan vaiheeseen. SCA:ssa halutaan käyttää rottinkisia keppejä ja halutaan hakata niillä haarniskoitua vastustajaa ja halutaan käyttää nykyisenlaista sääntörakennetta. Sen vuoksi siinä on pakko käyttää nykyisenkaltaista tekniikkaa ja lyönteihin on pakko saada juuri tietynlaista voimaa. Lajin parissa on vuosikymmenten kuluessa käynyt hyvin moni HEMA-ihminen kokeilemassa historiallisia tekniikoita. Itsekin olen otellut usean tällaisen henkilön kanssa. Tekniikat eivät ole yleensä toimineet tässä kontekstissa. Se ei todellakaan johdu siitä, että historialliset tekniikat olisivat huonoja, vaan siitä, ettei niitä ole suunniteltu näihin sääntöihin ja varusteisiin.

Kova kontakti ei tarkoita järjetöntä huitomista. Thainyrkkeilyssäkin on kova kontakti, mutta ei se ole sen holtittomampaa kuin vanha kunnon pistekarate. Lyönnit tähdätään vaan eri paikkaan. Karatessa näpäyttämään, thaikussa läpi vastustajan.

Kepillä voi lyödä aika hemmetin kovaa ilman, että siinä altistaa itseään yhtään mihinkään. Ota huomioon, että SCA:ssa pääase ei ole pitkämiekka, koska se soveltuu tähän lajiin huonoiten. Eniten käytetään yhden käden aseita. Ja ajoituksella on erittäin tärkeä rooli tässä. Jos lyönnin ajoittaa sopivaan kohtaan, niin vastustaja ei ennätä vastata siihen.

Kova kontakti ei myöskään rasita turhia, jos tekniikka on kunnossa. Suoritus on silloin äärimmäisen rento.

Kirjoittaessa ei voi näköjään oikoa mitään polkuja. Kirjoitan aika paljon puhelimella, joten en jaksa sepustaa kovin pitkiä juttuja. Sen vuoksi tulee yritettyä tulla ymmärretyksi vähemmällä, mutta ilmeisesti se on turha toivo

Kun puhuin koreografioista tai katatyyppisestä harjoittelusta halusin viitata esim. pariharjoituksiin, joissa vastustajan hyökkäys tiedetään ja siihen tehdään vastatekniikka, joka usein on myös ennalta annettu. Näitä on käsittääkseni HEMA-puolella kohtuullisen paljon, vai väitätkö, että olen tässäkin väärässä? SCA:ssa on enemmän täysin vapaata ottelua, jossa kumpikin saa tehdä sääntöjen puitteissa mitä lystää. Ja tällä kommentillani en väittänyt, että molemmissa lajeissa on pelkästään tätä, vaan että painopiste on toinen. Vai olenko väärässä? SCA:ssa keskitytään ottelemaan enemmän kuin muuhun. Niinpä se sopii minulle paremmin, kun pidän ottelusta. Onko nyt selkeämpi ilmaisu vai väitelläänkö vielä tästäkin?

Toki voimme tehdä niin, että sinä tai joku muu teidän harrastajanne tulee ottelemaan SCA-treeneihin SCA-säännöillä käyttäen teidän lajinne tekniikoita ja todistaa kaiken tämän vääräksi. Mielestäni siinä on tosin yhtä paljon järkeä kuin siinä että minä yritän otella HEMA-turnauksessa SCA-tekniikoilla.

Tai voimme tehdä niin, että hankimme jostain lyöntivoiman mittaukseen soveltuvan hilavitkuttimen ja katsomme kummalla tekniikalla tulee isompia lukuja käytettäessä samanlaista välinettä oli se sitten miekka, keppi vai kumikana. Tässäkään ei mielestäni ole mitään järkeä, sillä molempien lajien tavoitteet ovat täysin erilaiset, joten vertailu on turhaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

#175

Viesti Mika »

Ylipotkija: Tästä eteenpäin henkilökohtaisuudet jätetään keskustelusta pois ja kaikki keskittyvät vain itse asiaan. Siinä auttaa muiden näkökulman pohtiminen ja oman näkökulmansa esittäminen rauhallisesti. Henkilökohtaisemman tason keskustelua voi käydä vaikka yksityisviestien kautta. Kiitos.
Kuvake
Joeli T.
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 169
Lauteille: Tammikuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

"Uusi" kansainvälinen täyskontaktilaji Suomessa

#176

Viesti Joeli T. »

navajas kirjoitti: Kepillä voi lyödä aika hemmetin kovaa ilman, että siinä altistaa itseään yhtään mihinkään. Ota huomioon, että SCA:ssa pääase ei ole pitkämiekka, koska se soveltuu tähän lajiin huonoiten. Eniten käytetään yhden käden aseita. Ja ajoituksella on erittäin tärkeä rooli tässä. Jos lyönnin ajoittaa sopivaan kohtaan, niin vastustaja ei ennätä vastata siihen.

Kova kontakti ei myöskään rasita turhia, jos tekniikka on kunnossa. Suoritus on silloin äärimmäisen rento.
Hei, nyt tuli hyvää kamaa selkeässä paketissa niin että tämäkin ymmärtää. Itse olen kironnut heman piirissä tuota ajoituksen vaikeutta lyhyillä puisilla yhden käden aseilla, jotka mallintavat lyhyttä puista yhdenkädenasetta. Ei oikein viitsi torjua, joten puolustus hoituu joko lyömällä kaverin lyönnin päälle tai jaloilla väistäen, tai ensin väistämällä ja sitten kaverin lyönnin imuun lyöden - mutta kun haluaa aktiivisesti liikkuvaa vastustajaa vastaan noihin tilanteisiin lyödä sen parhaan laakinsa joka tuolla aseella alkaa lantiosta, piiskaa hartiasta lyönnin eteenpäin ja viedään loppuun jaloilla työntäen, tuota sopivaa ajoitusta on tosi vaikeaa metsästää. Veikkaan että lyönti on erilainen kuin sinulla, koska panssari ei ole tekijänä, mutta kyllä tuolla kapulalla kurjasti lähtee nahka varisemaan sormista kun sooloharjoituksia tekee, sen verran lujaa se pyristelee kädestä irti.
Kun puhuin koreografioista tai katatyyppisestä harjoittelusta halusin viitata esim. pariharjoituksiin, joissa vastustajan hyökkäys tiedetään ja siihen tehdään vastatekniikka, joka usein on myös ennalta annettu. Näitä on käsittääkseni HEMA-puolella kohtuullisen paljon, vai väitätkö, että olen tässäkin väärässä? SCA:ssa on enemmän täysin vapaata ottelua, jossa kumpikin saa tehdä sääntöjen puitteissa mitä lystää. Ja tällä kommentillani en väittänyt, että molemmissa lajeissa on pelkästään tätä, vaan että painopiste on toinen. Vai olenko väärässä? SCA:ssa keskitytään ottelemaan enemmän kuin muuhun. Niinpä se sopii minulle paremmin, kun pidän ottelusta. Onko nyt selkeämpi ilmaisu vai väitelläänkö vielä tästäkin?
Varmaan viittaat Suomessa laajallelevinneeseen hemakouluun, jossa ottelua harrastetaan noin 20 minuuttia kuukaudessa, johon pääsee mukaan kun on treenannut aktiivisesti peri vuotta. Eipä tuo tietenkään ole kaikkien juttu, mutta kyseessä lienee enemmänkin moderni ja lokaali tapa eikä mikään heman määrittelevä juttu. Maailmalla kun olen aiheesta kysellyt, sanovat usein hemakouluissa että jaottelu on 30/30/30 lajikunto-sooloharjoitusten, pariharjoitusten ja matsauksen välillä. Mutta se riippuu lähteestä ja aseista. Kun noilla dussakiksi kutsutuilla puu/nahkapatukoilla itse treenaan, ottelemisen osuus on puolet ajasta, mutta jos harjoittelun aiheena on vaikka historiallinen otteluformaatti, ottelua on sen 100% ajasta. Eikä tatte mennä kuin tukholman puolelle, löytyy jo koulu joka on kuuluista siitä että treenaavat sekaisin dogbrothers-kamaa ja hemaa, aina ulkosalla, ja pelkästään ottelun kautta. Varianssia siis on. Hemassa on maailmalla muutamia isoja ammattimaisesti johdettuja kouluja joilla on näitä kaikenmaailman moderneja kurrikulumeita. Niistä syntyviä omituisuuksia saa sitten tälläisen takapihojen pienten piirien jäärät selitellä ulkopuolisille, että ei se nyt tiukasti ottaen ihan noinkaan mene näiden omien lähdemateriaalien valossa. Kun mainitsin ekaa kertaa venäläisille buhurttaajille mitä itse pääasiassa teen, reaktio oli että teen siis John Clementsin ARMA:n juttuja. Piti pikkasen purra hammasta että sain pokkana nyökättyä, että joo sitähän minä kai suunnilleen. Ei ehtinyt siinä alkaa selittämään että aika vähän yhteistä tosiasiassa on. Toisaalta, ameriikan SCA-skenestäkin olen kuullut hurjia juttuja, kuulemma eivät ole verrattavissa suomen touhuun millään muotoa. Siellähän iso osa vanhan koulukunnan hema-opettajista on kotoisin SCA:sta, Greg Mele, Sean Hayes, Brian Price, Colin Gabriel Hatcher, Christian Tobler ja liekö Lee Smitkin. Mutta siksi ne tekeekin kaiken hemassa väärin. :smt003
Toki voimme tehdä niin, että sinä tai joku muu teidän harrastajanne tulee ottelemaan SCA-treeneihin SCA-säännöillä käyttäen teidän lajinne tekniikoita ja todistaa kaiken tämän vääräksi. Mielestäni siinä on tosin yhtä paljon järkeä kuin siinä että minä yritän otella HEMA-turnauksessa SCA-tekniikoilla.
Hei, toi voisi olla ihan kivaakin. Ei siten että mitään vääräksi todistaisin, mutta kai sitä kokeilla pitäisi. Mua on pyydetty mukaan kehittämään suomen teräs SCA:ta pariinkin otteeseen, ja jos sellaiseen ikuna ajanpuutteeltani suostuisin, pitäisi varmaan hakea pohjia siitä mitä se keppipuoli syvimmiltään on.
Kuvake
Joeli T.
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 169
Lauteille: Tammikuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

#177

Viesti Joeli T. »

No mut hei:
http://edition.cnn.com/2014/03/05/tech/ ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos tollaisia tulee markkinoille enemmänkin, voipi olla että aseellisia lajeja käydään harrastamaan nykyistä enemmän, ja modernimmalta pohjalta. On varmasti monia, jotka tykkäävät mättämisestä ja mätkinnästä, mutta eivät lämpene historiallisille varusteille, vaatteilla ja panssareille joita vaikka buhurtissa ja sca heavy combatissa käytetään. Tähän asti ne ihmiset ovat pyörineet moderneissa tamineissaan lähinnä hematurnauksissa, mutta varusteiden kehittymisen myötä voipi olla että joku armec combat & tactics saa uutta tuulta siipiensä alle.
Susikukko
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 86
Lauteille: Joulukuu 2013

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

#178

Viesti Susikukko »

Tossa muuten "uus" makee video Buhurtista 2013 " onclick="window.open(this.href);return false;

Jos tuomarointi muuten kiinnostaa ja sammalla "ilmaiset" tapahtumat niin http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 32#p842732" onclick="window.open(this.href);return false; saa jakaa jos tietää kiinnostuneita
Susikukko
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 86
Lauteille: Joulukuu 2013

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

#179

Viesti Susikukko »

Johan on taas juttu, oli kuulemma aloitteleva toimittaja. Viimeinen kappale on toimittajan mielipide, ei meidän lajiliiton tai harrastajien. Toivottavasti tulisi joskus semmonen uusi miekkatapaaminen johon emme aikanaan päässeet. Pidetään miekkalajit jatkossakin yhtä ja puhalletaan samaan hiileen, ilman että tuhkat lentää kaverin naamalle :) http://www.lappeenrannanuutiset.fi/arti ... enrannassa" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Buhurt Suomessa sekä keskustelua eri miekkalajeista

#180

Viesti Mika »

Kuulin huhua, että olitte järjestäneet jonkinlaisen baarikahakkaillan Tampereella nyt menneenä viikonloppuna. Jos olisin tiennyt, olisin saapunut paikalle katsomaan otteluita.

Voi tietysti olla, että kyseessä oli jokin muu laji tai järjestö. En tiedä siis varmaksi, koska en ole nähnyt mitään ilmoitusta (täällä).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 0 kurkkijaa