Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Minoru Akuzawa ja Aunkai

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#106

Viesti diesel 64 »

Akuzawan potku glippejä

Tuossa on jo sitä kehokieltä,mutta potkun vaikutus vaikea arvioida visuaalisesti.Pitäis ottaa itse vastaan :)


[youtube][/youtube]


[youtube][/youtube]

:)
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#107

Viesti tohtorismies »

Kiitos!

Hyviä klippejä.

Tuossa ekassa selittyykin erittäin seikkaperäisesti miksi potkuissa tuntuu olevan jerkkua ihan eritavalla kuin ennen. Enkä ole edes treenannut potkimista kun en oikein diggaile yleisesti ottaen..

Vastaus löytyy taiji pätkästä mitä olen sahannut päivittäin. Eli juurikin tuo ekan pätkän stomppi liike.

Piru kun ei ole vieläkään vastannut...
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#108

Viesti marcus »

Lasse Candé kirjoitti: Tämä taitaa jo mennä Aunkai-aiheesta ohi kun on laajentunut yleisemmin voimantuottojuttuihin ja nyt pyörii jo Shotokai-video...
Ei sinänsä, että noiden harjoituksissa näkyy, miten homma pidetään paketissa, ja miten sitä voi treenata :D... Samaa asiaa kaikki tyyni, mielestäni.
Lasse Candé kirjoitti: Kovuudessa täytyy muistaa suhteellinen puoli. Jos vastustaja ei huomaa saapuvaa potkua ei tarvitse kovin kovaa potkaista, kun taas absoluuttisesti kovempi potku on helpompi huomata eikä siksi saavuta täyttä tehoaan. Pelkkä jokseenkin "irtonaisen" säären heitto jättää sisälle kivan tunteen kun ajoitus on sopiva.

Asemointi sellaisella tavalla että selän kaareutuminen jää pois on hitaampaa. Myöskin etäisyys pitää huomioida. Sen korjaaminen tapahtuu liikuttamalla lantiota.
Ymmärrän sähköttämättömyyden yms osuuden tuossa. Silti, tuossa näkyy minun silmääni ihan suoraan se, miten voima vuotaa. Kun jalka nousee ylös, näkyy kun lantion kulma lähtee jalan mukaan, ja selkä kaartuu. Väitän, että jos liikkuvuus ja stabiliteetti riittävät, niin potkusta tulee vielä vähemmin sähköttävä. Yksinkertaisesti paino on tuettu tukijalalla, ja ylä- ja alakeho tuottavat voimaa. Jos keho ei pysty pitämään itseään kasassa (esim. riittämättömän liikkuvuuden tai stabiliteetin vuoksi), niin asennon on annettava periksi - eli selkä ja lantio joutuvat kaartumaan. Tällöin tuotettua voimaa purkautuu kaaretuuveen, eikä se siirry kunnolla yläkehosta potkaisevaan jalkaan. Omalta kohdalta nähty ja koettu juttu. Etupotkun suorittaminen niin, että kehon yhtenäisyys pysyy, vaatii yllättävän paljon liikkuvuutta, varsinkin lantion alueella, mitä useimmiten ei kauheasti työstetä.

Kyse ei ole lajikohtaisesta vaan biomekaanisesta asiasta.
Lasse Candé kirjoitti: Oikeastaan tässä tullaa siihen että "etupotku on etupotku" ei pidä paikkansa. Jos tuota katsoo silmillä jotka ovat tottuneet näkemään etupotkun pitkän etäisyyden hyökkäysaseena, saattaa jäädä huomaamatta että melko hyvin sähköttämättä mies ehtii käyttää potkua lyöntihyökkäystä vastaan reagoimalla. Tarkoitus on eri kuin hyökkäävässä/vastahyökkäävässä etupotkussa. Samoin helposti myös suoritustapa muuttuu.
Jep, samaa mieltä, että suoritustapa muuttuu etäisyyden mukaan. Mutta en puhu siitä - myös pitemmällä etäisyydellä mukaan pystyy tuomaan yläkehon voiman siihen, se on vain (vielä) vaikeampaa. Yksi tapa katso olisi, mihin muihin suuntiin kuin voiman suuntaan syntyy liikettä. Ja sitten katsoa, onko tämä liike tarpeellista voiman tuottamiseksi. Potku on tehokkaan ja hyvän näköinen, ja mielestäni käyttää enemmän tuota aunkai-maista kehonkäyttötapaa kuin mitä yleensä ole karatekoiden nähnyt tekevän. Eli sikäli mielenkiintoista vertailumateriaalia.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#109

Viesti marcus »

diesel 64 kirjoitti: Laitoin tuon shotokai glipin siksi,että kiinnostuin Aunkain tyylistä juuri sen takia,kun samanlaisuutta voimantuotossa on havaittavissa.
Joo, ihan samaa mieltä, samankaltaisuutta näen minäkin. Minulle harvinaista herkkua nähdä noin rentoa tekemistä karaten piiristä, kun sen verran näen karatea...
diesel 64 kirjoitti: marcus. Systema mielenkiintoinen,kuten Ankukai ja haluaisin kyllä joskus mennä treenaan kumpaakin.Toivottavasti Leirejä tulee ja ajankohta sopii.
Tuntuis, että karate-treenaajat olis hyvässä asemassa systeman hyvistä puolista hyötymiseen, kun yleensä on kokemusta jämäkkyydestä ja selkeä tekniikkakäsitys. Systemassa on hauskoja harjoituksia, joilla lisätä rentoutta ja nopeaa tekniikan vaihtamista. Karate-taustalla on varmaan sen verran paine-testauksesta kokemusta, että systemassa joillekin kehittyvä liiallinen löysyys ei liene ongelma.
diesel 64 kirjoitti: minulla itsellä vuotaa asento,kun yläkroppa"heiluu" ja työstän sitä pois.Haastavinta on saada kroppa pysymään muuttumattomana ja luonnollisena,kun tehdään potkua / lyöntiä tai torjuntaa.

tässä glippissä muuten 28s kohdalla kroppa vuotaa,niinkuin minulla,jota työstän pois ;)

[youtube][/youtube]
En tuossa Akuzawan pätkässä näe itse kauheasti sitä vuotoa, mielestäni voima (tuotettu liike) menee kohteeseen osumahetkeen asti erittäinkin kasassa.. Yksi hyvä vinkki on mielestäni lähestyä tuota vuotoa mm. sen kautta, että jos kehossa syntyy tai näkyy liikettä suuntaan josta ei näytä olevan hyötyä tekniikassa, kannattaa selvittää onko se turhaa. Tyypillisiä potkuissa on esim. jalan noustessa lantio karkaa hieman sivulle, jalan suoristuessa hartiat kallistuvat taakse tai pää menee eteen, tai alaselkä antaa periksi jolloin selkä kaareutuu vähän. Rentouden ja liikkuvuuden lisääminen ovat ainakin itselläni pienentäneet noita, ja lisänneet tehoa.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#110

Viesti Lasse Candé »

Olen samaa mieltä että asiaa kannattaa yrittää lähestyä akateemisestikin ja sitten taas testailla. Siltikin on myös mielenkiintoinen kysymys mistä virheet johtuvat? Kumartuminen potkussa johtuu vastavoimasta suhteessa kehon kallistumiseen. Samalla logiikalla potku voi saada tehoa kumartumisesta. Pepun meneminen taakse johtuu siitä että tämä tapahtuu suhteessa kokonaissuoritukseen. Ellei painopiste liiku eteenpäin, liikkuu lantio taaksepäin - absoluuttisestikin. (Paitsi jos takakenotetaan tms.)

Esimerkiksi etupotkussa kumartumisen puuttuminen ja lantion paikallaanpysyminen johtuisivat koordinoinnista missä ensiksi laitetaan kenoa taakse ja siirretään painopistettä eteen. Sitten hyvin nopeasti kanavoidaan näiden ruumiinosien jarrutusta liikkeeksi sinne jalkaan. Edetään siis pelkästään jalan osalta ja nostetaan se vastustamalla liikkeellelaukaistua takakenoutumista. Koska jalkapohja ei ole äärettömän pieni piste, tämä on mahdollista. (Toki myös muita ohjaavia osaliikkeitä tapahtuu.) Kumarruksen puute on siis sitä että kumartuminen tapahtuu suhteessa kokonaisuudessaan taakse kallistuvaan kehoon. Tällöin ylävartalo pysyy paikallaan. Esimerkissäni alkukuvassa ja loppukuvassa olisi vartalo samalla paikalla, mutta loppukuvassa yksi jalka eteen ojennettuna. Tässä on selvästikin hieman kallistuttu taaksepäin ja edetty.


Sanon usein että päällisin puolin samoissa tekniikoissa on samat rakennuspalikat mutta ajoitukset ja painotukset vaihtelevat. Se mikä on potkiessa virhe ja mikä ei, riippuu yhteydestä ja suorittajasta. Tuolla videollahan teho on riittävä. Toki kaikki voi aina parantua yhä edelleen. Näen vain että asiat mitkä jossain yhteydessä olisivat virheitä ovat tuolla videolla osa selitystä asian onnistumiselle. Esim kumartaminen on tällainen asia. Se nopeuttaa potkua kun ei ensiksi siirretä voimaa kenottamiseen ja sitten jarruteta, kuten selkäsuorassa potkiessa. Elikkäs:

Normaalisti tekniikka on koordinointi missä koko keholla tuotetaan hetkenaikaa joitakin perustavanlaatuisia ikäänkuin vauhtia ottavia toimenpiteitä ja lopuksi puretaan tämä suhteessa omaan kehoon. Esim potkiminen kumarruksella on sitä että ollaan jätetty ensimmäinen vaihe vajaammaksi. Samaten takakeno sitä että "otetaan enemmän vauhtia" ennen purkamista, kuten myös näkyvä eteneminen on. Selvästikin "vauhdinoton" puute nopeuttaa tekemistä!

Suorittajan fysiikan tapauksessa arvioisin että suoritustapa mahdollistaa hyvän onnistumisen. Toinen kysymys on voisiko suorittaja parantua teknisesti ja kehollisesti. Tottakai voisi. Kaikkihan me voitaisiin. :D


Aloittelijoiden katsominen voi antaa analyyttisesti paljon. Yleiset virheet ovat karikatyyreja oikeiden suoritusten rakennuspalikoista. Jos ei ymmärrä jotakin virhettä, kannattaa miettiä. Virheistä on hyötyä suoritukselle. Niiden välttämisestä aika ajoin taas on hyötyä harjoittelulle. Joskus myös suoritukselle. Vaikuttaisi että Aunkai-hommissa maailman tosiasiat tunnustetaan kivalla tavalla ja käännetään ne hyödyksi. Että tavallaan otettaisiin tällaiset "virheet" tarkasteluun ja katsottaisiin mitä ko kehonkäyttölainalaisuudesta voi repiä irti. Mahtaisinkohan olla yhtään jäljillä?
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#111

Viesti diesel 64 »

marcus kirjoitti: En tuossa Akuzawan pätkässä näe itse kauheasti sitä vuotoa, mielestäni voima (tuotettu liike) menee kohteeseen osumahetkeen asti erittäinkin kasassa..
Jep, eli osumahetkeen asti! Tämä on minulle ominainen Taekwondo ajoilta ja toimi skapoissa hyvin,mutta nyt haen potkuun sitä "syvyyttä" eli se voima jatkuu eteenpäin.
Tuossa kun katsoo sitä ukea,niin impakti jää pintaan.
:)
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#112

Viesti tohtorismies »

Akuhan vetelee vaan pintaan, ihan vaan demoilee. Eikä vedä täysiä niin siksi varmaankin näyttää "vuotavan".
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#113

Viesti diesel 64 »

tohtorismies kirjoitti: Akuhan vetelee vaan pintaan, ihan vaan demoilee. Eikä vedä täysiä niin siksi varmaankin näyttää "vuotavan".
Jep, en sitä epäile. Käytin vaan tuota verrokkina omaan "vuotoon". Tuolla toisessa glipissä se alapotku on jo eritasolla ja ei varmaan kaasu pohjassa siinäkään potki ;) eli kova äijä ja kuten todettu,niin leirille menen avoimin mielin.

Ari Jouppi ITA 6dan
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#114

Viesti KungFuMiäs »

Sitten on myös olemassa toinen mahdollisuus. Että vaikka ei ole vuotoa niin on mahdollista että keho ei vaan tuota niin paljoa voimaa, eli central energy ei ole tarpeeksi vahva. Got gong fu? Mutta kyllähän se ihan jees vetää.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#115

Viesti tohtorismies »

No on sekin aivan mahdollista, jossakin tänne linkatussa aikidojournanalin haastattelussa oli sanoi itse että hänen treeninsä on vielä "kesken" ja haluaa välittömästi muokata metodia ja jakaa kaiken tiedon mahdollisimman nopsaan oppilailleen.

Fiksu mies.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#116

Viesti tohtorismies »

No niin nyt tuli jotakin pientä vastausta eräältä Akuzawan oppilaalta. Ei ole itse vielä täydellinen opettaja mutta kertoi tuntevansa Akuzawan ja hänen läheisimmät oppilaat ranskasta.

Ottaa kuulemma yhteyttä mahdollisimman nopeasti ja pistää alkuperäistä postiani eteenpäin.

Jäämme odottamaan mielenkiinnolla.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#117

Viesti Lowclass »

Mut voi lisätä listaan.. Onkin jo liikaa aikaa mistään leiristä.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#118

Viesti Lasse Candé »

KungFuMiäs kirjoitti: Sitten on myös olemassa toinen mahdollisuus. Että vaikka ei ole vuotoa niin on mahdollista että keho ei vaan tuota niin paljoa voimaa, eli central energy ei ole tarpeeksi vahva. Got gong fu? Mutta kyllähän se ihan jees vetää.
Onko tämän central energyn puuttuminen eri asia kuin että tekniikassa on vuoto? Vai tarkoitatko vain sitä että mitä kovempaa vetää, sitä kovempaa vetää? :)


Unohdin mainita että kumarrus on myös vastavoima jalan nostolle. Kun jotain nousee jotain myös laskee.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#119

Viesti KungFuMiäs »

Onko tämän central energyn puuttuminen eri asia kuin että tekniikassa on vuoto? Vai tarkoitatko vain sitä että mitä kovempaa vetää, sitä kovempaa vetää? :)
Joo se olis kai sitä kovempaa vetämistä :D . Se on yleensä sellanen asia minkä näkee puuttuvan, kun on sellanen fiilis että kaikki on suunnilleen kohdillaan mutta jotain puuttuu. Sellanen räjähtävä ja raju, mutta ilman että käyttää turhaa lihasjännitystä. Niikuin tiikeri joka tappaa saalistaan.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Minoru Akuzawa ja Aunkai

#120

Viesti tohtorismies »

" onclick="window.open(this.href);return false;

Ranskalainen heppu opettaa. Kolme osaa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 2 kurkkijaa