Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Selityksiä Systemasta.

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
pikkuhukka
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 111
Lauteille: Huhtikuu 2005

Selityksiä Systemasta.

#1

Viesti pikkuhukka »

Tiedän joutuvani tulituksen kohteeksi tämän takia mutt ajattelin hiven kerota näkemyksiäni systemasta(koska en ole mikään guru niin nämä eivät välttämättä ole se totuus ;) ) koskien muutamia yleisiä seikkoja jotka nousevat esiin lajista puhuttaessa.

Systemassa hakatataan kepillä takamukselle.
Kumma että tämä nousee aina esiin. kyllä tämä pitää paikkansa mutta viimeisen puolen vuoden aikan olen törmännyt kyseiseen harjoitukseen peräti kahdesti ja yhteis pituus on ollut n20min ja sillä kepillä lyödään myös käsiin, jalkoihin ja mahaan. kyseessä on oman kivunsieto kyvyn kasvatus harjoitus jossa pyritään keskittymään siihen mitä tekee kivusta huolimatta.

Systemassa harjoitellaan aina hitaasti.
Alussa kyllä että oppii kehon oikeanlaista käyttöä ja hengitystä yms. Kyllä vauhtikin ja voima tulevat mukaan kuvioihin usein.

Systemassa ei ole tekniikoita.
Mielestäni tämä tarkoittaa sitä että systemassa ei opeteta tekniikoitaa tyylin.-Vasemman käden ranneote johon vastataan jollain tietyllä rannelukolla yms. vaan keskitytään keksimään itselle sopivia vaihtoehtoja kyseiseen tilanteeseen. ja kyllä ne varsin usein muistuttavat tunnetumpien lajejen vastaavien tilanteiden jekkuja. Ja lyömisen tekniikka -no sisäisten koulukuntien kung fuissa vissiin se on yhtä tarkkaa.
Petteri K

"Katotahan painimalla, jotta kuka on kuka"
-tuntematon Pohjan-Maalainen jääkiekon ystävä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mika »

Mulle Systema on melko outo laji. Jonkinasteinen maine on taitanut tulla niistä no touch knockout -jutuista, joiden todenperäisyydestä en itse osaa sanoa tietenkään mitään, kunhan olen kuullut.

Onko jossakin olemassa suomalaisten tekemää videota lajista?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Selityksiä Systemasta.

#3

Viesti AriJ »

pikkuhukka kirjoitti: ...kepillä lyödään myös käsiin, jalkoihin ja mahaan. kyseessä on oman kivunsieto kyvyn kasvatus harjoitus jossa pyritään keskittymään siihen mitä tekee kivusta huolimatta.
Itse olen nähnyt että samaa tehdään (paljonkin?) myös nyrkeillä. Hmm, itseasiassa ainoa mitä valitettavasti olen sattunut systemasta näkemään* on olleet nämä "koita kestää nämä iskut" harjoitteet... Noh, väärässä paikassa väärään aikaan. Vaikeaa siis vetää johtopäätöksiä.
pikkuhukka kirjoitti: Systemassa ei ole tekniikoita.
Mielestäni tämä tarkoittaa sitä että systemassa ei opeteta tekniikoitaa tyylin.-Vasemman käden ranneote johon vastataan jollain tietyllä rannelukolla yms. vaan keskitytään keksimään itselle sopivia vaihtoehtoja kyseiseen tilanteeseen. ja kyllä ne varsin usein muistuttavat tunnetumpien lajejen vastaavien tilanteiden jekkuja.
Hmm, eli jos omaat jotain lajitaustaa, niin varmaan toimit sen vanhan lajisi repertuaareilla. Tietty pikkuhiljaa varmaan "lajiominaiset piirteet" karsiutuvat ollessasi enemmän heterogeenisessa "tekniikkaympäristössä". Jos systeemi toimii, niin sittenhän se toimii.

Mutta miten tähän liittyvät ne munkit jossain luostarissa joskus kauan kauan sitten?


* BD Hki harjoittelee samalla salilla jossa myös Systemaa opetetaan
______________________
Kuvake
falkoni
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 556
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#4

Viesti falkoni »

Mika kirjoitti: Jonkinasteinen maine on taitanut tulla niistä no touch knockout -jutuista
Tekevätkö systemistitkin no touch ko -showta? Itse en ole tuosta kuullut, eikä System Finlandin sivuillakaan tuollaiseen viittaavaa mielestäni mainittu. Ettet vain olisi nyt sekoittanut johonkin toiseen outoon lajiin? Vaikka onhan se aina mahdollista, että jollakin system salilla tehdään myös lajiin kuulumatonta scheissea. :)

Mainittakkoon etten itse ole systemaa koskaan treenannut tai edes livenä nähnyt (videoitahan on netti pullollaan), mutta olen tavannut ainakin osan lajia Suomessa opettavista henkilöistä ja he vaikuttivat ihan päteviltä jalat maassa tyypeiltä, joiden luulisi pysyvän kaukana Dillman-tyyppisistä touhuista.
Mika Rantanen
Never reinvent the wheel
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#5

Viesti Mika »

Minähän en mistään mitään tiedä, mutta tämän no touch -jutun Systemaan liittyvänä väitteenä (ei siis faktana) muistan kyllä melkoisen varmana. Muistan sivustonkin, mutta ei sillä nyt niin väliä. Kommentti meni jotenkin niin, että muuten varmaan ihan hyvä laji, mutta että tuo osa tekee sitä epäilyttävän. Tämä oli vastineena kyseisen sivuston Systeman kurssi- tai viikonloppuseminaarimainokselle joku pari vuotta sitten, vaikka mainoksessa ei kyllä puhuttu mitään no touchista, tämä kommentin esittäjä vain "tiesi" kertoa lisää. .
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
falkoni
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 556
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#6

Viesti falkoni »

Minä vähän epäilen että tuon vastineen kirjoittajalla oli nyt mennyt puurot ja vellit sekaisin, tai oli muuta hampaankolossa. Tai sitten kyse oli jostakin epäilyttävästä systema-porukasta, joka päälajin lisäksi tekee näitä taikatemppuja, ei ainakaan tuosta Systema Finland -sivujen jengistä.
Mika Rantanen
Never reinvent the wheel
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#7

Viesti Mika »

Se voi olla, vaikka Suomen jengiin viittasikin. Siksi on hyvä että näitä ketjuja on, virheet tulee korjattua.
Aion käydä lukemassa sen ketjun uudelleen, luulen löytäväni sen. Jos ei kuulu, en löytänyt, mutta muussa tapauksessa peistaan jotakin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
pikkuhukka
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 111
Lauteille: Huhtikuu 2005

#8

Viesti pikkuhukka »

Mulle Systema on melko outo laji. Jonkinasteinen maine on taitanut tulla niistä no touch knockout -jutuista, joiden todenperäisyydestä en itse osaa sanoa tietenkään mitään, kunhan olen kuullut.


Systeman pääkouluttaja Ryabko käyttä paljon oman kehonsa liikeitä ja vastustajan reaktioita niihin tavalla joka muistuttaa no touch knockout tekniikoita esim saa tyypin potkaisemaan ihan väärään suuntaan ja kaatumaan oman potkunsa voimasta mutta että tyrmäyksiä ilman että koskettaa-en ole ainakaan kuullut. ,Ja mielstäni näillä on ero.
Itse olen nähnyt että samaa tehdään (paljonkin?) myös nyrkeillä. Hmm, itseasiassa ainoa mitä valitettavasti olen sattunut systemasta näkemään* on olleet nämä "koita kestää nämä iskut" harjoitteet... Noh, väärässä paikassa väärään aikaan. Vaikeaa siis vetää johtopäätöksiä.
Kyseessä on Systemalle yleinen lyöntiharjoitus. jossa harjoitellaan no lyömistä oikein. ja kaveri sitten yrittää opetella kestämään iskuja. Tämä harjotus tehdään kivuliaisuutensa vuoksi yleensä viimeisenä. Eli oikeastaan toinen esittää säkin virkaa.
Mutta miten tähän liittyvät ne munkit jossain luostarissa joskus kauan kauan sitten?
Systema pitää sisällän paljon muutakin kuin pelkän kamppailutaidon. Olen systemaa harjoitellessa törmännyt nipuun erilaisia hierontoja, rentoutus harjoituksia jne. Ja osa näistä ovat ihan suoraan samoja kuin ortodoksi munkkien käyttämät kuten esim. niin sanottu kirveshieronta. Mutta ihan täydellistä vastausta tähän en osaa antaa.
Petteri K

"Katotahan painimalla, jotta kuka on kuka"
-tuntematon Pohjan-Maalainen jääkiekon ystävä.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#9

Viesti Miklu »

Ainakin Ryabkon systema foorumilla väittävät, ettei tekniikoita ole :)
Tuolta foorumilta löytyy paljon mielenkiintoista juttua mm:
The Bujinkan and systema.

Mun all-time-favorite viestiketju on:

Throwing someone "magically"
, jossa kerrotaan mm. choshi dorista, "matelija-aivoista" ja siitä miten näitä käytetään ihmismielen johdatteluun. Kysymyksessä ei ole sen "maagisempi" juttu kuin aivojen kiusaamisen siten, että saadaan primitiivisemmät toiminnot esiin ja näitä hyväksi käyttäen saatetaan antagonisti haluttuun tilaan.

Niin ja sen "biojätettä housuun" -lyönnin minäkin haluan oppia. Mikäpä sen nöyryyttävämpää vaan kun kukaan ei suostu harjoittelemaan :D
Bruce Lee elää!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#10

Viesti AriJ »

Äkkiseltään ajateltuna, lukemani ja näkemäni perusteella, en usko että Systemassa olisi mitään mitä ei olisi useissa Budôlajeissakin. Systemassa vaan tunnutaan lähtevän liikkeelle "eri kohdasta" (tulevaisuus näyttänee mihin suuntiin siitä sitten lähtee). Ehkä tämä on se "lajisidonnaisvapaa itsepuolustus" josta on puhuttu muissa aiheissa enemmänkin.

Jos, kuten ymmärrän, Systema on kehitetty sotilaiden käyttöön, aseettomaan taisteluun vain ja ainoastaan oikeaa tilannetta silmällä pitäen, niin lähtökohta on ymmärrettävä. Tosin, tällä tavalla katsottuna Systema on siinä missä nykyiset vanhat japanilaiset (ja varmaan kaiken muunkin maalaiset) koulukunnat olivat omassa kehityskaaressaan satoja vuosia sitten. En usko että se perinne on ollut se mistä laji on kehittynyt, en usko että muodot ovat olleet asia josta oppi on alkanut, vaan kyseessä on ollut "vihulainen tulossa, tossa ase, tälleen voit osua, tälleen voit ehkä väistää, hyvää onnea!" Ei ole ymmärrettävästi sodan aikana aikaa alkaa hioa muotoja ja etikettiä ja perinteitä ja asentoja ja ja ja.... Nämä tulevat sitten myöhemmin, jos ollaan selvitty, tutkitaan "miksikäs me se äijä voitettiin" ja ehkä jatketaan asian pohtimista seuraavaa kertaa varten, ehkä jopa harjoitellaan tuon kokemuksen pohjalta, opetetaan ideoita muillekin, pohditaan yhdessä näiden eloonjääneiden kanssa (vrt. myös Kravmagan historia)...

Pikkuhiljaa se koulukunta syntyy, perinteet muodostuvat, periaatteet lyödään lukkoon. Usein japanilaisissakin lajeissa mainitaan että koulukunta syntyi silloin ja silloin sen ja sen toimesta, mutta ei se prosessi varmaan ole ollut vain sinä vuonna, vaan hommalla on ollut jatkumoa jo runsaasti ennen sitä. Tämä ja tämä vain oli se joka sen "kirjasi ylös" ja ehkä nimesikin...
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#11

Viesti Mika »

Löysin sen oman viestini sieltä, mutta ilmeisesti kommenttini oli viittauksena jossakin muualla tapahtuneeseen keskusteluun.

Korjaan sen verran, että ainakaan tuossa kohtaa kyseessä ei ollut no touch vaan hermopisteet. Ja muistan aiemmin nähneeni Systeman nimellä mainostetun videon, jossa näitä temppuja tehtiin varsin mainostyyliin. Voin vielä yrittää etsiä linkkiä videoon, jos muistan alkuperäisen sivuston oikein.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#12

Viesti AriJ »

Mika kirjoitti: Korjaan sen verran, että ainakaan tuossa kohtaa kyseessä ei ollut no touch vaan hermopisteet.
Jaa, niin hermopisteet!!! No, niitähän on joka lajissa :D Riippuu vaan millä nimellä kutsutaan, paljonko painotetaan jne. Tuskin missään lajissa opetetaan esim. lyömään paikkoihin joista tulee vähiten vaikutusta 8)

Usein vain, kun hermopisteet mainitaan, vedetään viiva välittömästi Dillmanin setään ja johonkin EKJT hommeleihin... Lienee "hyvä mainoskampanjointi" :D
______________________
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#13

Viesti Miklu »

Nii joo, tiettyä porukkaa vetää puoleensa aina nämä http://www.bullshido.net" onclick="window.open(this.href);return false; jutut. Sielläkin Systemaa mollattiin ja naureskeltiin kunnes niiden miittiin saatiin systemaisteja. Sen jälkeen alkoivatkin kehua ko. touhua.
Bruce Lee elää!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#14

Viesti Mika »

Kävin 19 sivua viestejä läpi... :cough:

En löytänyt linkkiä. Mutta kyseessä oli siis samanlainen hermopistemanipulointivideo kuin joskus näkee muuallakin. Paikkana oli muistaakseni jokin iso liikuntasali. Olisi voinut olla Venäjällä. Tietääkö kukaan ko. videota?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#15

Viesti Mika »

Vieläkään ei videota. Linkin löysin, mutta se oli kuollut.

Kommentti videoon liittyen:
Guys that is a great clip. That's me doing the knife attacks :D
The guy being knocked over with out being touched, in the sleeveless shirt and gi pants, is a full contact MMA fighter (forgot his name) who beat Sakuraba in rings and has a few other victories in Japan and in the same circuit that Bas Ruten fought in. And used to be Carlos Newton’s training partner at the Samurai club (when it was the Samurai club) in North York Toronto Ontario.
Have to read the E-budo threat before I can comment. Thanks.
Itselläni ei ole mitään mielipidettä Systemasta, koska en lajia tunne. Alunperinkin halusin vain tietää lajista lisää ja nimenomaan siksi, että tuollaiset kyseenalaistukset selviäisivät. Aina kun jotakin lajia mollataan, on todennäköistä että jollakulla on jotakin henkilökohtaista hampaankolossa tai että mollaaja ei muuten vain tiedä mistä puhuu. Joskus on toki syytäkin kritisoida vahvastikin, mutta aina pitää esittää vankat perusteet.

Toivon siis Systeman harrastajien valaisevan lajinsa taustaa ja selvittävän mahdolliset väärinkäsitykset lajin suhteen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 19 kurkkijaa