Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Angola vs Regional
Valvoja: Valvoja
Iltapäivää.
Kirjoitin tähänkin aiheeseen vastaten toisaalle joten laitan herkän tuotokseni tännekin.
Eli lähihistoriaan ja capoeiran leviämiseen liittyen:
Samankaltaisia taistelutansseja löytyy muualtakin maailmasta, lähinnä paikoista, joissa tällaista kreolisaatiota on tapahtunut. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi Kuuba ja Mauritius. Capoeira ei ole kulttuurillisena synteesinä ainutlaatuinen. Capoeiran ainutlaatuisuuden tekee sen levinneisyys. Tässä kuvaan astuvat mestret Bimba ja Pastinha, joiden suurin arvo on capoeiran länsimaalaistaminen nimenomaan sen koulutusmenetelmien kohdalla. He onnistuivat nostamaan capoeiran helposti levittäytyvän edes jossain määrin varakkaan sosioekonomisesti keskimmäisen (ja ylemmän) luokan harrastukseksi. Oli muitakin yrityksiä keskiluokkaistaa capoeira, näissä muissa ei onnistuttu. Ja tärkeää: samaan aikaan oli monta muuta capoeiramestreä joiden työn jälki aivan salettiin näkyy nykycapoeirassa. Bimba ja Pastinha eivät olleet suinkaan ainoita capoeiraopettajia siihen aikaan.
Tässä yleensä tapahtuu myös virhe nykycapoeiran määritelmässä:
virhe 1. "Me treenataan regionalia."
-Ette treenaa, ellette ole Bimban tai Bimban pojan oppilaita. "Regional" on nimitys nimenomaan Bimban opetuslinjalle, hänen henkilökohtaiselle opetukselleen. On eri juttu, jos soitetaan são bento grande de mestre Bimba-rytmiä ja sitten pelataan regionalia, mutta silloinkin, jos tarkkoja ollaan, pelataan nykyregionalia.
virhe 2. "Me treenataan angolaa."
-Ette treenaa, ellette ole Pastinhan tai sen muutaman pääoppilaan oppilaita. Ihan sama juttu kuin tuossa regional-jutussakin, angola on nimi vain Pastinhan opetustyylille. On eri juttu soittaa angola-rytmiä ja pelata angolaa, silloinkin tosin pilkkua viilaten pelataan nykyangolaa.
Jos tarkkaan viilataan, voidaan opetella pelaamaan ja pelata eri pelejä, íunaa, benguelaa, jogo de dentroa, regionalia, angolaa, são bento grandea mutta käytännössä aina treenataan "vain" capoeiraa tai nykycapoeiraa tai capoeira contemporâneaa tai sitten ollaan lähihistoriallisesti epätarkkoja.
- Questão
Kirjoitin tähänkin aiheeseen vastaten toisaalle joten laitan herkän tuotokseni tännekin.
Eli lähihistoriaan ja capoeiran leviämiseen liittyen:
Samankaltaisia taistelutansseja löytyy muualtakin maailmasta, lähinnä paikoista, joissa tällaista kreolisaatiota on tapahtunut. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi Kuuba ja Mauritius. Capoeira ei ole kulttuurillisena synteesinä ainutlaatuinen. Capoeiran ainutlaatuisuuden tekee sen levinneisyys. Tässä kuvaan astuvat mestret Bimba ja Pastinha, joiden suurin arvo on capoeiran länsimaalaistaminen nimenomaan sen koulutusmenetelmien kohdalla. He onnistuivat nostamaan capoeiran helposti levittäytyvän edes jossain määrin varakkaan sosioekonomisesti keskimmäisen (ja ylemmän) luokan harrastukseksi. Oli muitakin yrityksiä keskiluokkaistaa capoeira, näissä muissa ei onnistuttu. Ja tärkeää: samaan aikaan oli monta muuta capoeiramestreä joiden työn jälki aivan salettiin näkyy nykycapoeirassa. Bimba ja Pastinha eivät olleet suinkaan ainoita capoeiraopettajia siihen aikaan.
Tässä yleensä tapahtuu myös virhe nykycapoeiran määritelmässä:
virhe 1. "Me treenataan regionalia."
-Ette treenaa, ellette ole Bimban tai Bimban pojan oppilaita. "Regional" on nimitys nimenomaan Bimban opetuslinjalle, hänen henkilökohtaiselle opetukselleen. On eri juttu, jos soitetaan são bento grande de mestre Bimba-rytmiä ja sitten pelataan regionalia, mutta silloinkin, jos tarkkoja ollaan, pelataan nykyregionalia.
virhe 2. "Me treenataan angolaa."
-Ette treenaa, ellette ole Pastinhan tai sen muutaman pääoppilaan oppilaita. Ihan sama juttu kuin tuossa regional-jutussakin, angola on nimi vain Pastinhan opetustyylille. On eri juttu soittaa angola-rytmiä ja pelata angolaa, silloinkin tosin pilkkua viilaten pelataan nykyangolaa.
Jos tarkkaan viilataan, voidaan opetella pelaamaan ja pelata eri pelejä, íunaa, benguelaa, jogo de dentroa, regionalia, angolaa, são bento grandea mutta käytännössä aina treenataan "vain" capoeiraa tai nykycapoeiraa tai capoeira contemporâneaa tai sitten ollaan lähihistoriallisesti epätarkkoja.
- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.
Liity etupotkijaksi!
Liity etupotkijaksi!
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 1166
- Lauteille: Huhtikuu 2005
- Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Mistäs lähtien (Bimban) regional tai kaikki "pystymmät" nykycapoeiramuodot (esim. Senzala-perinteestä ponnistavat) ovat olleet lähinnä sitä voltteilua?
Näinhän et toki sanonut. Herätin lähinnä kysymyksen, kiinnostaako angola sinua enemmän mm. siksi, ettei se olisi niin voltteilua, vai yleisesti capoeira, joka ei ole niin voltteilua?
Näinhän et toki sanonut. Herätin lähinnä kysymyksen, kiinnostaako angola sinua enemmän mm. siksi, ettei se olisi niin voltteilua, vai yleisesti capoeira, joka ei ole niin voltteilua?
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 3302
- Lauteille: Tammikuu 2006
- Etulaji: Taihojutsu
- Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.
Voltteilu on kivaa ja kaunista katsoa, ei siinä mitään. Näkisin vain Angolan olevan lähempänä kamppailua. Näkemykseni taas perustuvat paljolti näkemääni, kuulemaani ja lukemaani - joskin tietoni tästä aiheesta ovat vähäiset.A.A. kirjoitti: Mistäs lähtien (Bimban) regional tai kaikki "pystymmät" nykycapoeiramuodot (esim. Senzala-perinteestä ponnistavat) ovat olleet lähinnä sitä voltteilua?
Näinhän et toki sanonut. Herätin lähinnä kysymyksen, kiinnostaako angola sinua enemmän mm. siksi, ettei se olisi niin voltteilua, vai yleisesti capoeira, joka ei ole niin voltteilua?
Capoeira kiinnostaa minua oikeastaan eniten silloin, kun sen tajutaan olevan kamppailulaji, samalla kuitenkin säilyttäen sen leikkisän asenteensa pelinä.
-
- ilmaanpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 22
- Lauteille: Kesäkuu 2006
Hei.
- Questão
Ne ovat olleet sitä voltteilua suunnilleen siitä lähtien, kun Pohjois-Brasiliaan on mennyt paljon matkailijoita. On paljon bahialaisia ryhmiä, jotka keskittyvät aika pitkälle esitysten tekemiseen, jolloin akrobatia ja voltit nousevat tietysti aika suureen osaan. Tämä on tavallaan vähän harmi, mutta kuitenkin eräs tapa ansaita elantonsa. Heittäisin siis 1960-lukua. Tämä ei siis missään nimessä koske kaikkia tai edes suurinta osaa capoeiraryhmistä, mutta Bahialta näitä kuitenkin löytyy.A.A. kirjoitti: Mistäs lähtien (Bimban) regional tai kaikki "pystymmät" nykycapoeiramuodot (esim. Senzala-perinteestä ponnistavat) ovat olleet lähinnä sitä voltteilua? ?
- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.
Liity etupotkijaksi!
Liity etupotkijaksi!
-
- ilmaanpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 15
- Lauteille: Tammikuu 2008
- Paikkakunta: Helsinki
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 93920
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
- Carrapicho
- sääreenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 99
- Lauteille: Heinäkuu 2006
- Paikkakunta: Raahe
Ihan samaa mieltä. Bimban regionalin, Pastinhan angolan, sekä myös contemporanea sekametelisopan alkuperät yms. jutut on capoeiristan hyvä tuntea jollain tapaa. Jollain tapaa muuten musta on alkanu tää laji tuntuun siltä että on parempi mennä sydämensä johdattelemana kuin yhden jos toisen capoeirafilosofin johdattelemana. Eli niin pelataan kuin berimbau soittaa.Painajainen kirjoitti: Kaikki kolisee, kunhan on Capoeiraa. Sitä pelataan mitä Berimbau (kirjoitusasu pielessä?) soittaa.
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa