Potkulaisten kamppailevat harjoituspäiväkirjat

Libermanus

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Libermanus
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Libermanus

Viesti Libermanus »

Maailma lienee valmis harjoituspäiväkirjalleni. Tämä on ensimmäinen harjoituspäiväkirjani, joten en tiedä mitä tähän kirjoittaisin.

Tähän alkuun taidan kuitenkin kertoa itsestäni ja elämänfilosofiastani. Kaikki kirjoittamani asiat ovat VAIN MIELIPITEITÄNI. En väitä, että olisin aina oikeassa. Jos olet jostakin asiasta eri mieltä, kerro siitä minulle, niin saatan oppia sinulta jotakin.

Olen 17 vuotta, n. 175 cm ja (luultavasti) 65-70 kiloa. Luonteeltani olen altruisti, humoristi, optimisti, absolutisti, filosofi ja jonkin verran zen-ajattelija. Minua kiinnostaa harjoittelun ohella myös taistelulajien filosofia ja historia. :bow:

Harjoittelen taistelulajeja, ettei minun tarvitsisi taistella. Harjoittelen myös säilyyttääkseni hyvän fyysisen ja henkisen tasapainon. Joskus harjoittelen pelkästä harjoittelun ilosta. :)

Olen harjoitellut taistelulajeja yli puolet elämästäni, mutta se ei tarkoita, että minulla ei olisi mitään parannettavaa. Tiedostan hyvin vahvuuteni ja heikkouteni. Tiedän mihin pystyn ja mikä vaatii vielä paljon harjoittelua. Maailmassa ei kuitenkaan ole mitään, mihin en pystyisi.

Suurin vahvuuteni on lyönnit. Olen saanut harjoittelemalla käteni nopeiksi ja vahvoiksi. Saan sammutettua kynttilän liekin käteni aiheuttamalla ilmavirralla. Seuraavaksi yritän oppia hallitsemaan yhden tuuman iskun. Harjoittelen lyöntejäni joka päivä hiekalla täytettyihin iskutyynyihin ja mahdollisuuksien salliessa nyrkkeilysäkkiin.

Suurin heikkouteni on akrobatia. Sen varmaan huomaa, jos teen hyppypotkuja tai voltteja. Minun pitäisi harjoitella akrobatiaa enemmän ja parantaa ponnistusvoimaani. Akrobatia-puutteeni takia olen keskittynyt enemmän käsiini ja jalkoihin. Minulla on suhteellisen lyhyet jalat, niin tämä voi olla myös syynä kyseiseen heikkouteen.

Toista heikkoutta en halua sanoa, koska se liittyy otteluun. Enkä tiedä kuka tätä lukee, joten pidän sen omana tietonani. En myöskään paljasta erikoisuuttani ottelussa. ;)

Lajitaustaani:

Kreikkalaisroomalaispaini:
Harjoittelin kyseistä lajia lähes koko ala-asteen ajan, ainakin 4 vuotta. Pidin lajista todella paljon. Minulla oli silloin pientä kapinallisen luonnetta, enkä halunnut kuulua mihinkään seuraan. Siinä syy lopetukseen. Mielessäni ja lihasmuistissani on vielä useita opittuja liikkeitä painista. Tästä lajista sain innostukseni taistelulajien tutkiskeluun.

Thainyrkkeily/Nyrkkeily:
Kuuluin paikalliseen seuraan noin 4 vuotta. Minua painostettiin ottelemaan, joten erosin seurasta. Harjoittelen näitä tekniikoita vielä lähes päivittäin eli nyrkkeily- ja thainyrkkeily-tekniikat muistan todella hyvin.

Kung Fu:
Mieleisin laji. Olen harjoitellut tätä lajia 1,5 vuotta. Eläintyylit ja sisäiset lajit ovat suosikkejani. Pidän myös liikesarjoista. Kesällä lähden kuudeksi viikoksi Kiinaan harjoittelemaan.

Bujinkan Budo Taijutsu:
Minulla on 9.kyu

Luotan eniten jokaisen yksilön henkilökohtaiseen tyyliin, enkä niinkään vaadittuihin asentoihin ja tekniikoihin "todellisen elämän" taisteluissa. Määrätyt tekniikat tekevät joskus taistelijasta vain jäykän kappaleen. Eli sovellan ja muokkaan kaiken oppimani itselleni sopivaan käyttöön. Mutta se ei tarkoita, ettenkö harjoittelisi perinteisesti! Kunnioitan suuresti myös perinteistä harjoittelua.

Olen kehitellyt viimeiset viisi vuotta itselleni sopivaa taistelulajia, koska uskon siihen, että ei ole olemassa sellaista lajia, joka sopisi kaikille ihmisille täydellisesti. Jokaisen on löydettävä oma lajinsa itsestään pienen opastuksen avulla. Sitä ei voi opettaa. Itse etsin inspiraatiota kaikesta. Minulla on useita kirjoja taistelulajeista, etsin niistä itselleni parhaiten soveltuvat tekniikat ja sovellan sekä hyödynnän niitä. Suurimmat tekniikat saan kuitenkin irti valmentajilta "perinteisissä" treeneissä.

En halua lajilleni nimeä. Olen joskus opettanut lajiani myös kavereilleni. Lajini oikeastaan muistuttaa kaikkia lajeja ja samalla se ei muistuta ollenkaan yhtään lajia. (Huomaatko zen-ajattelun? ;) )

Pidän lihaskuntoa myös suuressa arvossa. Valitettavan usea taistelija ei tajua tätä, joten heidän iskuissaan ei ole suurinta mahdollista voimaa. Lihaskunnon harjoittelu on lähes yhtä tärkeää kuin itse tekniikka, mutta ei koskaan pidä unohtaa liikkeen sulavuuden merkitystä. Taistelijan pitäisi harjoitella lihaksia, jotka eivät hidasta tekniikoita vaan liikkeitä, jotka nopeuttavat niitä. Taistelijalle ihanteellisin vartalo on laiha, mutta lihaksikas. Mielestäni Bruce Leen vartalo on hyvä esimerkki ihanteellisesta taistelijan vartalosta.

Lihaskuntoni on erinomainen. Punneruksia, vatsoja ja selkiä menee nykyisin niin paljon, että yleensä käytän painoja tehoja lisäämään. En ole leuan vetoja harjoitellut moneen kuukauteen, mutta kesän loppuun mennessä sain niitä 20. Nykyisin menee vähintään puolet tuosta.

Nopeus on myös tärkeää taistelijalle. Nopeus mahdollistaa voiton vahvempaakin vastustajaa vastaan. Eli sitä harjoittelen paljon.

Tärkeimpänä taistelun kannalta pidän kuitenkin tahtoa. Jos ihmisellä on tahtoa ja hyvä syy voittaa taistelu, niin kyseinen yksilö pärjää hyvin taistelussa. Jos et löydä hyvää syytä taistella, älä taistele ollenkaan. Näin minä ajattelen.

Olen aina verrannut taistelua elämään. On aivan turhaa ennustaa tulevaisuutta elämässä, sama se on taistelussakin. Et voi olla koskaan varma tulevaisuudestasi. Taistelussa kuten elämässä sinun pitää elää hetkessä eikä ajatella tulevaa tai murehtia mennyttä. Älä koskaan kuvittele voittoavasi, koska se vähentää vain tarkkaavaisuuttasi. Voitto tulee, jos se on tullakseen. Elä hetkessä.
Joskus taistelussa elämäsi on läsnä ja joskus elämäsi on taistelua. Joskus taistelusi voi ratkaista elätkö vai kuoletko. Joskus elämässäsi joudut päättämään taisteletko vai luovutatko. Taistelu ja elämä ovat vastakohtia, mutta molemmat ovat riippuvaisia toisistaan, joten niiden kokonaan erottaminen ei ole oikein. Elämän ja taistelun suhde on koko ajan muuttuva, mutta silti se on aina sama.

Mielestäni taistelulajit ovat myös paras tapa ilmaista itseään.

En koskaan masennu, jos kohtaan ihmisen, joka osaa suorittaa jonkin tekniikan paremmin kuin minä. Yritän oppia häneltä vain kaiken mahdollisen.

En tunne vihaa. Mielestäni maailma sisältää kolmea erilaista ihmistyyppiä:

1) ihmiset, jotka vihaavat,
2) ihmiset, joita vihataan ja
3) ihmiset, jotka eivät tunne vihaa.

Jos tunnet vihaa, et näe maailmaa kokonaisuudessaan, joten vapaudu vihasta. Nouse vihan yläpuolelle.

Jos sinua vihataan, älä koskaan vihaa vihamiestäsi, vaan nouse henkisesti hänen yläpuolelleen.

Kun et tunne vihaa, lähestyt täydellisyyttä.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että hyväkyisin jokaisen ihmisen toiminnan. En vain vihaa pahoja ihmisiä. Tekisin kaikkeni, jos pystyin estämään pahuuden, mutta tekisin sen ilman vihaa. En pidä kaikista ihmisten teoista, mutta mielestäni ei ole oikein vihata ketään. Ei ole mitään niin pahaa, ettei jotain hyvääkin. Jokainen voi tehdä parannuksen. Pyrin myös siihen, että minua ei "vi*tuta" mikään. Etsin kaikesta hyvät puolet.

Elämäni:

Olen lukion toisella luokalla ja asun Joensuussa. Pyrin lääketieteelliseen lukion jälkeen.

Ruokavaliostani vielä vähän:

Haluan olla koko ajan täysin tietoinen ympäristöstäni, joten en juo koskaan alkoholia. Se ei vain sovi mielestäni taistelijalle. Haluan pitää yllä virtaavaa mieltäni. ;)

En myöskään polta, käytä kofeiinia tai mitään muitakaan huumausaineita.

Syön hyvin harvoin epäterveellisesti. Juon harvoin muuta kuin vettä tai maitoa.

Kulutan, minkä syön.

Eiköhän tämä riitä filosofiastani ja elämästäni tällä kertaa. Jos olet jokaisesta näkemyksistäni täysin eri mieltä, niin kunnioitan mielipidettäsi. Ihmisellähän on mielipiteenvapaus.
Ja korostan vielä sitä, että kaikki mitä kirjoitan tänne ovat vain minun MIELIPITEITÄNI taistelulajeista ja elämästä. En väitä, että olisin aina oikeassa.

Nyt kun olen kertonut ajatuksistani, niin sinun on helpompi ymmärtää harjoitteitani. Joskus saatan kirjoittaa muustakin filosofiastani.

Ja nimi oli Joonas. Nimimerkki tulee latinan sanojen "libertas" ja "manus manus" yhdistymisestä. Eli libermanus on "vapauden kädet". :)

Jos et huomannut, niin olen saanut paljon vaikutteita tapaamieni ihmisten lisäksi myös Jeet Kune Dosta ja filosofiasta.

Kirjoitan tänne harjoituksistani jatkossa.

----------------------------------------------------------

Tähän loppuun vielä satunnaisia sitaatteja ja muuta mielenkiintoista.

"Man, when perfected, is the best of animals, but when separated from law and justice, he is the worst of all."
- Arisoteles

Warriors creed:

Wherever I go, everyone is a little bit safer because I am there.
Wherever I am, anyone in need has a friend.
Whenever I return home, everyone is happy I am there.

Bushidō (soturin tie):

1) Oikeudenmukaisuus, velvollisuudentunto
2) Rohkeus
3) Armeliaisuus
4) Kohteliaisuus
5) Rehellisyys
6) Kunnia
7) Uskollisuus

"Don't get set into one form, adapt it and build your own, and let it grow, be like water. Empty your mind, be formless, shapeless — like water. If You put water into a bottle it becomes the bottle. You put it in a teapot it becomes the teapot. Now, water can flow or it can crash. Be water my friend." - Bruce Lee

PS: Ihmettelen suuresti, jos jaksoit lukea kaiken. Kiitos siitä, jos teit niin. :bow:
Kuvake
Andy
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 83 kertaa
Tykätty: 223 kertaa

Viesti Andy »

Way to go. :shock:
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Suvi
munillepotkija
Lauteille: Joulukuu 2004

Viesti Suvi »

Tämän luettuani jotenkin vakuutuin että tulet pääsemään sinne lääkikseen. Perusteellinen ainakin olet :D.
The Road goes ever on and on
Down from the door where it began.
-J. R. R. Tolkien-
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2005

Re: Libermanus

Viesti Tohtori Krabola »

Libermanus kirjoitti: Bujinkan Budo Taijutsu:
Minulla on 9.kyu
Pääsit siis vyökokeesta läpi, onneksi olkoon :smt026
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
Mika
etupotkija
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 350 kertaa
Tykätty: 128 kertaa

Viesti Mika »

Särmä sälli. :thumbsup:

Kysytään yksi kysymys: miten pidät hauskaa kavereidesi kanssa (muuten kuin salilla)?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Libermanus

Re: Libermanus

Viesti Libermanus »

Tohtori Krabola kirjoitti: Pääsit siis vyökokeesta läpi, onneksi olkoon :smt026
Kiitos :)
Mika kirjoitti: Kysytään yksi kysymys: miten pidät hauskaa kavereidesi kanssa (muuten kuin salilla)?

Luulen, että tämä on suora viittaus siihen, että en käytä alkoholia. No tätä on minulta kysytty monesti aiemminkin, joten voin vastata siihen mielelläni nytkin.
Kyllähän sitä voi hauskaa pitää ilmankin alkoholia. Teen samaa mitä muutkin, mutta ilman tulilientä.

Kaverieni kanssa matkustelen paljon. Viime kesäkuun vietin Maltalla ja olemme suunnitelleet lähtevämme intterreilamaan kun palaan Kiinasta (näillä näkyminen intterreilaus valitettavasti toteutuu vasta 2008). Muita yleisiä ajanviettoja meillä on texas hold'emin pelaaminen, elokuvien katselu ja puujalka-vitsien kertominen. Olemme myös miettineet kuvaavamme itse elokuvia. Yksi käsikirjoittamani elokuva kuvattiin jo koulussa, mutta se oli harmillisesti sensuroitu versio.
Olin siinä pääosassa ja söin yhdessä kohtauksessa banaanin kuorineen, mutta se päätettiin poistaa koko elokuvasta. Elokuvan loppu muutettiin myös kokonaan.
Muitakin nerokkaita kohtauksia poistettiin, eivät näköjään ymmärtäneet mahtavaa huumorintajuani. :D
Mietimme mahdollisien jatko-osien kuvaamista vapaa-ajalla. Minulla on mielessäni ainakin kolme elokuvaa lisää ja kaikki niistä ovat komedioita. Vaikka emme kuvaisikaan elokuvia, vitsien suunnittelu elokuviin on kaikista hauskinta. Meillä olisi aineksia jopa komediasarjaan, koska keskustelumme alkavat useasti "Keksin taas yhden hauskan sketsin. Siinä on mies, joka on pitämässä puhetta. Pidettyään puheen mies..."
Sitä ei sitten tiedä, nauravaisivatko muut meidän vitseille, mutta meillä ainakin on hauskaa. :D

Ihmiset sanovat, että olen humoristi. Psykologisesti ajateltuna kyseinen rooli on vastapainona filosofiselle ajattelulle. Eli osaan pitää myös hauskaa, eivätkä taistelulajit ole koko elämäni. Vaikka joskus olenkin joutunut muuttamaan suunnitelmiani harjoitusten takia. :?
Onnellisuus kuitenkin ennen kaikkea.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 63 kertaa
Tykätty: 164 kertaa

Viesti Mjölnir »

Hitto, jätkähän on ihan niinkuin minä 18 vuotta sitten :D

Hauskaa alkaa muistella sitä kehityskaarta siitä, kun itse aloitin 22 vuotta sitten treenaamisen, mitkä olivat asenteet silloin, ja mihin nyt on tultu. Ja missä ollaan 30 vuoden päästä...

Tervetuloa. Säilytä toi kirjoitus, kun luet sitä 20 vuoden päästä, se herättää varmaan tunteita.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Libermanus, miksi ajattelit minun, aikuisen ihmisen, kuvittelevan että alaikäinen tarvitsisi alkoholia yhtään mihinkään tarkoitukseen?

Tuolle on siis latinankielinen nimi...

Mutta hyvä vastaus, tasapainoiselta vaikuttaa. Jatka samaan tyyliin! :thumbsup:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Libermanus

Viesti Libermanus »

Mika kirjoitti: Libermanus, miksi ajattelit minun, aikuisen ihmisen, kuvittelevan että alaikäinen tarvitsisi alkoholia yhtään mihinkään tarkoitukseen?
Olen pahoillani, mutta olen elämäni aikanani kuullut lähes kaikkien ihmisten tuomitsevan elämäntapani, jopa aikuisten. Sen takia tulkitsin viestisi sillä tavalla kuin tulkitsin, vanhasta tottumuksesta. Sitäpaitsi olemme Suomessa ja hyvin useat valitettavasti ajattelevat, että alkoholi kuuluu jokaisen nuoren elämään. Hyvä, jos ajattelet noin. Täällä näköjään ihmiset ymmärtävät edes jotakin. Tarkoitukseni ei ollut missään nimessä kyseenalaistaa arvojasi. Pahoitteluni.
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Mitäs noista. :D

Halusin kartoittaa nimenomaan sitä, että onko sosiaalinen elämäsi yhtä rikasta ja värikästä kuin pääsi sisäinen elämäsi. Näin vaikuttaisi olevan.

Eipä tuohon kaikkeen oikein muuta voi lisätä kuin sen, että muista vitamiinisi. :D

Kiinalaisen sanonnan mukaan elämä on kuin huone: jos se on liian täynnä, ei mahdu lainkaan lepäämään. Tuota olen itse yrittänyt seurata - joskus vähän liiankin tehokkaasti. :D Mutta saattaa tulla aika, jolloin osa elämän valinnoista tuntuu (ja oikeastaan onkin) enemmänkin velvollisuuksilta. Joskus pitää karsia, joskus pitää osata sanoa ei, joskus pitää osata ajatella itseään.

Muuten, mitä kungfua harrastat (piti kysyä jo aiemmin)?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Libermanus

Viesti Libermanus »

Harrastan wushua Tohtori Krabolan alaisuudessa ainakin vielä tällä hetkellä, kun hän asuu Joensuussa. Eli olen Suomen wushu kung fu -seuran kasvatteja. :)

Minun valintani eivät ole vielä koskaan tuntuneet velvollisuuksilta. Päinvastoin. Mielestäni, jos ihminen tekee valintansa oman elämänsä suhteen, niin se ei ole velvollisuus vaan etuoikeus. Pitää vain tehdä se, mikä oikealta tuntuu, eikä sitä, mitä muut tekevät. Vain näin ihminen voi tuntea itsensä täysin vapaaksi. Kuten Seneca sanoi: "Orjuus kahlehtii vain harvoja, useimmat kahlehtivat itse itsensä."
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija

Viesti Kalle Koskinen »

Libermanus kirjoitti: Olen pahoillani, mutta olen elämäni aikanani kuullut lähes kaikkien ihmisten tuomitsevan elämäntapani, jopa aikuisten.
Heh heh, Suomi on paras maa. Itsekin olen ollut yhdeksän vuotta humaltumatta kertaakaan (ikää 25 vuotta) ja muutaman kerran olen kuullut ihmettelyjä siitä, että miksi alkoholi ei kiinnosta. Ja eikös normaalin järjen mukaan ihmisen pitäisi ennemmin selittää, että miksi hän juo, kuin että miksi hän ei juo? Kovin ryyppykerta tänä aikana on ollut kaksi pientä kulausta venäläistä kaljaa ja pieni maistiainen whiskyä. Koko ajan vahistuu se ajatus, että ilo viinan kanssa on teeskentelyä, vaikka viinan ystävät väittävätkin päinvastaista. Kyllä osaan nolata itseni ihan selvinpäinkin.
Kuvake
flammee
etupotkija
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 20 kertaa

Viesti flammee »

Kalle Koskinen kirjoitti: Itsekin olen ollut yhdeksän vuotta humaltumatta kertaakaan (ikää 25 vuotta)... Kovin ryyppykerta tänä aikana on ollut kaksi pientä kulausta venäläistä kaljaa ja pieni maistiainen whiskyä. Koko ajan vahistuu se ajatus, että ilo viinan kanssa on teeskentelyä
Joo, kyllähän se toki niin on että kokemattomat tietävät parhaiten nämä jutut. :-!
Libermanus

Viesti Libermanus »

19.12

En kirjoita tänne mitään japanilaisia tai kiinalaisia termejä, koska haluan pitää harjoituspäiväkirjani sellaisena, että kaikki ymmärtäisivät.

2000 lyöntiä,
300 punnerrusta,
300 vatsaa,
300 selkää,
20 kilometriä pyöräilyä,
1,5 tuntia Bujinkan Budo Taijutsua

Bujinkan meni ihan hyvin. Yhden tekniikan kuitenkin kyseenalaistan. Kyseisessä tekniikassa torjutaan nyrkillä potku, jossa nyrkin tarkoituksena olisi osua hyökkääjän sääriluuhun. Mielestäni tässä tekniikassa nyrkki hajoaa ennen sääriluuta. En käyttäisi tätä koskaan taistelussa.
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Lauteille: Elokuu 2006

Viesti porky »

En kirjoita tänne mitään japanilaisia tai kiinalaisia termejä, koska haluan pitää harjoituspäiväkirjani sellaisena, että kaikki ymmärtäisivät.
Loistavaa :D .
Yhden tekniikan kuitenkin kyseenalaistan. Kyseisessä tekniikassa torjutaan nyrkillä potku, jossa nyrkin tarkoituksena olisi osua hyökkääjän sääriluuhun. Mielestäni tässä tekniikassa nyrkki hajoaa ennen sääriluuta. En käyttäisi tätä koskaan taistelussa.
Olen usein hiljaa itsekseni miettinyt tuota samaa. Miksi on ehdoin tahdoin pantava kättä väliin kun toinen potkaisee. Käteen sattuu kuitenkin enemmän kun potkaisijan jalkaan. Tietenkin siinä tapauksessa on kiva saada käsi väliin jos muuta mahdollisuutta ei ole. Väistäisin kuitenkin mieluiten.

Seuraajat

Hollow
Kuvake
Joni Samanen