Potkulaisten kamppailevat harjoituspäiväkirjat

Wenya

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Wenya
sääreenpotkija
Lauteille: Elokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Wenya

Viesti Wenya »

Luultavasti tämäkään päiväkirja ei tule jatkumaan kovin kauaa, mutta kokeillaan nyt kuitenkin.. Jos vaikka tulisi pidettyä paremmin kirjaa tekemisistään ja liikuttua säännöllisimmin kun tietää jäävänsä kiinni jos laiskottelee :D

Vuonna -82 syntynyt, keskipituinen ja vähän liian laiha koululiikuntatraumaatikko olen. En ole oikein koskaan ollut hyvä minkäänlaisessa liikunnassa. Lähes ainoa paikka missä sitä nuorena harrastin oli koululiikuntatunnit, ja ne olivat tietenkin täyttä tuskaa. Lopulta teini-ikäisenä löysin lajin, jossa en ehkä ollut kauhean hyvä mutta josta nautin todella, nimittäin tanssimisen. Jostain kumman syystä sen ikäisille vaan ei ole mitään peruskursseja tarjolla. Yhden musikaalin taustajoukoissa olin mukana, mutta sen jälkeen sekin harrastus jäi omassa huoneessa heilumiseksi kun vaihtoehdot olisivat olleet pyöriä 10-vuotiaiden kanssa tai astella kantrimusiikin tahtiin keski-ikäisten seurassa.

Pari vuotta sitten tapasin nykyisen aviomieheni ja muutin häntä lähemmäs päästäkseni Ouluun opiskelemaan. Mieheni on aikoinaan harrastanut Tai Shin Mun Kung Futa ja hehkutti sitä minulle kovasti. Viime talvena huomasin mainoksen alkeiskurssista, kävin katsomassa näytöksen ja lähdin innoissani treeneihin mukaan. Se oli ainakin yhtä mahtavaa kuin tanssiminen. Aivan hemmetin vaikeata, mutta mahtavaa. Reidet tuntuivat olevan tulessa viiden minuutin mapussa seisomisen jälkeen, puolessa välissä tuntia henki tuskin enään kulki, ja en oppinut millään tekemään liikkeitä oikein, useamman liikkeen yhdistelemisestä puhumattakaan. Mutta koskaan minuun ei turhauduttu, koskaan ei sanottu "tämähän on ihan helppo juttu, kyllä kaikki tämän osaa", aina uudestaan tultiin neuvomaan, muut alkeiskurssilaisetkaan eivät katsoneet kieroon ja kumma kyllä, välillä huomasin oppineeni jotakin! Liikkuminen tuntui mukavalta ja mielekkäältä ja joka kerta kun selvisin tunnin loppuun, tunsin ylittäneeni itseni. Olin aivan myyty heti ensimmäisten treenien jälkeen.

Iloa ei kuitenkaan kestänyt kauaa. Suunnilleen kuukauden ehdin käydä treeneissä ennen kuin aloin sairastella. Minulla oli pientä kuumeilua ja puhti oli täysin poissa. Lopulta minun piti mennä appivanhempien hoivattavaksi (missä miehenikin asuu hoitamassa appivanhempien maatilaa) kun en jaksanut itse käydä edes kaupassa saatika kokata ja tiskata siihen päälle. Varsinaista diagnoosia en koskaan saanut (vaikkakin erilaisia teorioita mistä moinen voisi johtua) ja lopulta parin kuukauden jälkeen vaiva hävisi itsestään. Tässä vaiheessa ei enää ollut oikein järkeä mennä takaisin treenaamaan. Jos alkeiskurssia vielä oli jäljellä niin olisin ollut auttamattomasti jäljessä muista.

Nyt yritän kohottaa kuntoani ihan itsekseni odottaen seuraavaa alkeiskurssia (jonne ehkä miehenikin tulee mukaan :) ). Yritän käydä lenkillä aamuisin ja venytellä perään. Lisäksi kolme kertaa viikossa teen hieman vatsalihaksia ja punnerruksia ja muuta sellaista. Elän siinä toivossa, että seuraavalla alkeiskurssilla kunto on sen verran parempi, että en ole ihan puolikuollut joka treenin jälkeen :D

En tiedä johtuuko moninaiset vaivani liikunnan puutteesta vai liikunnan puute monenlaisista vaivoistani. Minulla on astma, ei kovin paha sellainen mutta selvästi elämää haittaava kuitenkin. (Ihanat treenien vetäjät jopa jättivät suitsukkeiden polttamisen alkeiskurssin treenien ajaksi ihan vain astmani takia. :smt049 ) Niveleni ovat vissiin hieman yliliikkuvat tai jotain, ja rasitus usein tuntuukin nivelissä. Sen kuulemma pitäisi alkaa helpottaa 25. ikävuoden jälkeen, odotan jännityksellä... Minulla on myös hieman huono näkö, joka oli joskus ongelma kun yritti parin kanssa harjoitella. Olen vähän likinäköinen, mutta sen lisäksi silmissäni on jokin toinenkin ongelma jonka takia en kuulemma koskaan voi saada 100% näköä. Etenkin ilman lasejani hahmotan todella huonosti etäisyyksiä, mikä tekee toiseen osumisen hankalaksi ("ai, hups, siinäkö se sinun pääsi jo olikin" tai useammin "ensi kerralla täytynee yrittää kaksi senttiä lähempää niin voisi jopa osuakin"). Pieni mutta häiritsevä asia on myös se, etten pysty tekemään vatsalihaksia kovalla alustalla. Uskoisin että sitä pientä nystyrää kutsutaan häntäluuksi, ja se rutisee ja muljuu jos yritän. Kerran päätin, että kyllä minä pärjään ja tein kivusta huolimatta treenien lopussa vatsalihakset muiden kanssa, ja sitten olikin viikon verran hankala istua kun sattui.

Huh. Tulipas pitkä sepostus. Lienee parempi lopettaa itsestäni puhuminen ja siirtyä puhumaan siitä lenkkeilystä :D
Kuvake
Wenya
sääreenpotkija

Viesti Wenya »

Lenkillä käyty. 25 min yhteensä, josta puolet hölkkäsin. Lenkkeilen siis siten, että juoksen kaksi minuuttia ja kävelen kaksi minuuttia. Jos yritän vain juosta, alan köhiä limaa viimeistään kymmenen minuutin jälkeen ja lenkki loppuu siihen. Tahtini ei ole kovin hurja, mutta varmasti parempi kuin ei mitään :)

Lyhyt lihaskunto-osuus oli tänään vuorossa myös. Vähän vatsalihaksia, punnerruksia, selkälihaksia, "koirankusetuksia" ja reisilihaksia. Venyttelynkin jaksoin ja muistin tehdä kerrankin. Jalat on nyt melko perusteellisesti venytelty, mutta yläkroppaa en oikein osaa venytellä. Potku.netin sivuilla taisi olla kirjoitus venyttelyistä, pitää ehtiä jossain välissä lukea se.
Kuvake
Wenya
sääreenpotkija

Viesti Wenya »

Nämä kaksi päivää tuli oltua reissussa, joten lenkkeily oli vähän hankalaa. Huomenna taas takaisin ruotuun.

Huomasinpa, että minulla on ongelma. Menisin mielelläni TSM alkeiskurssille oikein pian, mutta mieheni on sitä mieltä, että hän olisi menossa vasta kevään kurssille. Kuulemma haluaa edes vähäsen ehtiä kohottaa rapautunutta kuntoaan sitä ennen. Tuntuisihan se vähän tyhmältä jos kävisimme samalla salilla treenaamassa samaa lajia mutta vain eri aikoihin :roll: Ehkäpä käyn alkeiskurssin kahteen kertaan, oppisinpahan ainakin asiat kunnolla ;)
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2005

Viesti Tohtori Krabola »

Treeneissähän se kunto nousee, eiku lauteille vaan 8)
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Nade
kylkeenpotkija
Lauteille: Heinäkuu 2005

Viesti Nade »

Wenya kirjoitti: Huomasinpa, että minulla on ongelma. Menisin mielelläni TSM alkeiskurssille oikein pian, mutta mieheni on sitä mieltä, että hän olisi menossa vasta kevään kurssille. Kuulemma haluaa edes vähäsen ehtiä kohottaa rapautunutta kuntoaan sitä ennen. Tuntuisihan se vähän tyhmältä jos kävisimme samalla salilla treenaamassa samaa lajia mutta vain eri aikoihin :roll: Ehkäpä käyn alkeiskurssin kahteen kertaan, oppisinpahan ainakin asiat kunnolla ;)
Menkää vaan yhdessä heti seuraavalle kurssille. Ei kannata ottaa mitään suorituspaineita siitä, että pitäisi olla jo hyväkuntoinen. Aina voi levätä jos siltä tuntuu ja eipä aikaakaan kun kunto kohoaa kohisten.
Kuvake
flammee
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 20 kertaa

Viesti flammee »

Nade kirjoitti:
Wenya kirjoitti: Huomasinpa, että minulla on ongelma. Menisin mielelläni TSM alkeiskurssille oikein pian, mutta mieheni on sitä mieltä, että hän olisi menossa vasta kevään kurssille. Kuulemma haluaa edes vähäsen ehtiä kohottaa rapautunutta kuntoaan sitä ennen. Tuntuisihan se vähän tyhmältä jos kävisimme samalla salilla treenaamassa samaa lajia mutta vain eri aikoihin :roll: Ehkäpä käyn alkeiskurssin kahteen kertaan, oppisinpahan ainakin asiat kunnolla ;)
Menkää vaan yhdessä heti seuraavalle kurssille. Ei kannata ottaa mitään suorituspaineita siitä, että pitäisi olla jo hyväkuntoinen.
Jep, juuri näin. Kun se nyt on vaan alkeiskurssi, niin kyllä siellä selviää vähemmälläkin kunnolla. Ideahan taitaa kuitenkin olla sellainen että vedetään oman kunnon mukaan.. Ideaalitilanteessa parempikuntoiset tekevät sen verran kovemmin, että ovat yhtä uupuneita kuin huonompikuntoisetkin. Lisäksi itsenäinen kunnon nostaminen on varmasti paljon hankalampaa ja tylsempää kuin treenaamalla kung fua. Eikä itsekurikaan välttämättä riitä, kun ei oikeastaan ole kiinteää aikataulua sille lenkille/puntille ja se on täysin itsenäistä, treeneistä ei niin helposti vaan jää pois ja siellä on muitakin.. Ja jos se kunto sitten ei kohoakkaan odotetusti kevätkurssille tai keväällä ei päätetäkkään pitää alkeiskurssia niin eihän siinä tule kuin paha mieli ja pahimmassa tapauksessa vanhana sitten muistelee: "olipa harmi kun ei kung fuakaan sitten lopulta tullut jatkettua, vaikka se oli niin mahtavaa.." :?
Kuvake
Wenya
sääreenpotkija

Viesti Wenya »

Kiitos kannustuksesta, yritän vielä puhua sitä miestä ympäri :D

Nukuin univelkoja pois ja nyt on tosi pöhlö ja vetämätön olo. Ei yhtään kiinnostaisi lähteä lenkille. Plaah. Tulkaa joku potkimaan minua ulos ovesta, jookos.
Kuvake
Wenya
sääreenpotkija

Viesti Wenya »

Puolen tunnin lenkki hoidettu pois alta.

Eilenkin tosiaan lenkille sitten raahauduin, mutta jäi vähän vajaaksi, 25 minuutin jälkeen päätin jo että riittää. Vähän lihaskuntoharjoituksiakin tein, mutta venytykset unohtui. Toivottavasti tänään muistan.
Kuvake
Wenya
sääreenpotkija

Viesti Wenya »

Sunnuntainakin taisin käydä lenkillä, maanantait pidän lepopäivänä (kun maanantaisin tulee kuitenkin pyöräiltyä hieman enemmän).

Tänään oli tosi hyvä fiilis lenkkeillessä. Vettä ripsotti vähäsen, mutta ei tarpeeksi että olisin kastunut kunnolla. Ei ollut liian kuuma eikä liian kylmä, lenkki sujui hyvin ja mietin jo että jospa vaikka syyskuun alkamisen kunniaksi lisäisin hölkän osuutta lenkeissäni.

Sitten vastaan tuli tupakoitsija. Keuhkot teki tenän ja lenkki loppui siihen. Jäi n. 24 minuuttiin, eli taas vähän vajaaksi lenkin pituus. Nyt alkaa kohtauslääke auttaa ihan kunnolla, joten ehkä kohta kokeilen varovasti jaksaisinko tehdä vielä niitä vatsalihaksia ja sen sellaisia.

Tällaisina päivinä tekisi mieli tehdä jotakin vähemmän ystävällistä jokaiselle vastaantulevalle tupakoitsijalle :evil:
fatman
kylkeenpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 7 kertaa

Viesti fatman »

Astmasta ja köhimisestä. Treenaatko ilman avaavaa lääkettä ja jos niin miksi?

Itselläni on rasitusastma, ei vakava, mutta kuitenkin. Otan ns. kohtaus- eli avaavan lääkkeen aina ennen treenejä, ettei treeni kärsi pihinästä.
Kun astmani lopulta varmistui ja siihen määrättiin lääkkeet, jo lääkäri sanoi että kannattaa ennen treenejä lääkitä. Astma ei parane "siedätyshoidolla" ja treenistä saa enemmän irti lääkittynä. Pystyy treenaamaan kovempaa eli keuhkotkin saavat parempaa harjoitusta.

Ja mahdollisen jatkuvan (tulehdusta hoitava) lääkkeenhän otat säännöllisesti, eikö?
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
Wenya
sääreenpotkija

Viesti Wenya »

En tykkää ottaa avaavaa lääkettä ellei ole ihan pakko, sillä se aiheuttaa minulle ikäviä sivuvaikutuksia. Hermostuneena vapisten on huomattavan hankala treenata yhtään mitään. Nyt on kokeilussa toinen kohtauslääke, ja tämä aiheuttaa sentään vähän vähemmän oireita kuin edellinen mutta vaikeuttaa elämää kuitenkin. Kysyn kyllä lääkäriltä taas vuositarkastuksessa että olisko vielä jotakin vaihtoehtoja olemassa, mutta alkaa vähän pelottaa että ehkäpä sellaista minulle sopivaa ei ole olemassakaan. :cry:

Hoitavan lääkkettä otan toki aamuin illoin, joskus olen unohtanut ja ei tee mieli unohtaa uudestaan :)

Niin, jäipä tältä päivältä sitten punnerrusosuus tekemättä kun se ei oikein onnistu kohtauslääkkeen sivuvaikutusten takia. Turhauttavaa.
fatman
kylkeenpotkija

Viesti fatman »

Okei, siis sopivaa lääkettä ei ole vielä löytynyt. Uskon, toivon ja luotan että sellainen kyllä löytyy.
Sopivan lääkkeen löytäminen on aika tärkeä juttu, kun liikuntaa onneksi haluat harrastaa. Lääkärin kanssa asiaa täytyy ja kannattaa vatvoa aktiivisesti niin kauan, että sopiva löytyy.
Ole itse aktiivinen! Lääkäreille kun tuntuu joskus riittävän että potilas on vain elossa. Unohtavat, että eläminen on muutakin kuin olemista.

Toivotan onnea sairauden hoitoon ja tsemppiä harjoitteluun.
Ja kuten edellä jo monet sanoivat, revi ukkosi mukaan nyt heti sinne kurssille! Kyllä se kunto siitä kohenee.
Kuvake
Wenya
sääreenpotkija

Viesti Wenya »

Huono ihminen minä. Tänään en mennyt lenkille ja syynä ihan vain se, että ei huvittanut. :badgrin: Nukuin huonosti ja näin painajaisia ja heräsin niin huonotuulisena, että teki mieli tehdä jotakin tuhmaa. Yleensä se olisi sipsipussin ostaminen kaupasta, mutta kun en ole menossa kauppaan vielä useampaan tuntiin, niin lenkin pois jättäminen oli helpompaa. Tuhma olen.
fatman
kylkeenpotkija

Viesti fatman »

Ei sipsipussin ostaminen ja sisällön syöminen ole tuhmaa. Se on kivaa! Perunalastut ovat kahvin ja liikunta-addikton lisäksi ainoat paheeni. Siksi en niistä niin jaksa murehtia.
Kuvake
Wenya
sääreenpotkija

Viesti Wenya »

Nyt on ostettuna uusi astmalääke. Tuo ei sit ollukaan varsinainen kohtauslääke näköjään vaan sen vaikutus alkaa vasta n. vartin päästä ja huipputeho vasta parin tunnin päästä. Pitää siis ottaa hyvissä ajoin aamuisin että siitä on lenkille lähtiessä apua. Toivottavasti tuo auttaa, se olisi vähintäänkin hienoa.

Kyllä sipsipussin ostaminen on tuhmaa kun ne maksaa paljon ja minä olen köyhä opiskelija. Sitä paitsi, eikö paheet juuri ole tuhmia :lol:

Seuraajat

Kuvake
Wenya