Potkulaisten kamppailevat harjoituspäiväkirjat

Lorenzo

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Lorenzo

Viesti Lorenzo »

Terve,

Alkuun hieman taustoja, olen 30-vuotias mies ja kamppailuharrastukseni olen aloittanut vuonna 1989. Alkuun pääsin ITF Taekwondon parissa, jota jaksoin harrastaa reilun vuoden vuosina 1989-1990 (vyöarvo 7. gup). Tämän jälkeen viihdyin punttisalilla enimmäkseen bodaustyyppisten harjoitusten kanssa. 1992 aloitin Wado-Ryu Karaten jonka melko aktiivista treenausta jatkoin vuoteen 2000 (vyöarvo 2. kyu). Tosin välissä oli vajaan vuoden tauko, kun käväisin suorittamassa varusmies palveluksen. Vuoden 2000 aikana treenimotivaationi hiipui täysin ja minusta tuli sohvaperuna :(

Viimein keväällä 2005 sain tarpeekseni löysäilystä kaivoin karatepuvun
kaapista ja suunnistin vanhan tutun seurani peruskarate harjoituksiin.
Huomasin, että vaikka läskiä oli kertynyt eripuolille kroppaa runsaasti,
niin 1.harjoítuskerta viiden vuoden tauon jälkeen sujui kohtalaisen hyvin.
Joten päätin aloittaa lajin harjoittelun uudelleen. Jatkoin harjoituksia 1-2 kertaa viikossa vuoden 2005 loppuun.

2006 alussa alkoi tuntumaan siltä, että kunto olisi jo kohtuullinen ja haluan lisätä harjoitusmääriä ja intensiteettiä. Motivaatiota lisäharjoitteluun sain runsaasti myös siitä, että vaaka näytti ihan järkyttäviä lukemia. Painoni oli 2.1.2006 118kg, pituus 187cm, vaikka olen ruumiinrakenteeltani vanttera, oli aivan selvää että ylipainoa on ja
ihan helvetisti. Treeniä lisäsin siten, että 2 x viikossa peruskaratea ja 1x
viikossa ottelukaratea WKF-säännöillä, lisäksi aika-ajoin yksi kävelylenkki
viikossa.

Em. treenimäärillä mentiin huhtikuun alkuun ja tällöin päätin aloittaa Karaten lisäksi Muay Thain harjoittelun. Muay Thai tuli mukaan kuvioihin sen takia, että Karate seuramme nykyisistä treeneistä puuttuu lähes täysin välineharjoittelu ja sparri (sparrausta lähinnä vaan WKF-säännöillä). Muay Thain myötä treeniviikkoni on 2 x Muay Thai alkeistreenit ja 2-3 x Karate, joista 1-2 on ottelutreeniä.

Tavoitteenani on reipas painonpudotus, kunnonkohotus ja monipuolisemmaksi kamppailijaksi kehittyminen. Tällä hetkellä ei vyöarvon korotus Karatessa kiinnosta pätkääkään. En oikein vielä tiedä onko molempien lajien treenaamista järkevää jatkaa, toistaiseksi eivät ole juurikaan haitanneet toisiaan. Täytyy katsoa sitten uudelleen Muay Thain alkeiskurssin jälkeen.

Painonpudotus on lähtenyt ihan kivasti liikkeelle, aamupaino on tällä
hetkellä 105,5kg, joten pudotusta on vuoden alusta tapahtunut 12,5kg.
Matka on kuitenkin vielä pitkä, sillä tavoitteeni on päästä alle 90kg kuntoon ja tämän vuoden puolella. Liikunnan lisäyksen lisäksi olen vuoden alusta lähtien kiinnittänyt erityishuomiota ruokavaliooni.

Nälkä kasvaa syödessä ja päätin aloittaa voimaharjoittelun painoilla lajitreenien lisäksi. Tarkoitus on aloittaa painojen kanssa todella kevyesti
kerran viikossa, jotta ei tule haittoja lajien harjoitteluun. Viimeksi olen raudan kanssa aktiivisemmin touhunnut joskus 10 vuotta sitten. Juoksulenkillekin olisi haluja lähteä, mutta en vielä uskalla tällä massalla juoksennella, sillä pelkään polvien ja nivelien ylirasitusta. Ehkäpäs sitten joskus alle 100 kiloisena...
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

TI 2.5 punttitreeni

Lämmitely: kuntopyörä 5min, soutulaite 5min, kevyt venyttely

Maastaveto: 1x15 (20kg), 3x12 (40kg)
Penkkipunnerrus: 1x15 (20kg), 2x12 (40kg)
Ylätalja leveällä otteella: 1x15 (25kg), 2x12 (45kg)
Hauiskääntö suoralla tangolla: 2x15 (20kg)
Vatsarutistukset: 5x12 (5kg)
Alavatsa, jalkojen nosto selinmakuulla: 2x25
Vinot vatsalihakset: 1x25

Loppuverryttelynä venyttelyä koko kropan osalta, n. 10min

Kovaa jalkatreeniä esim. jalkakyykyn avulla en ainakaan tässä vaiheessa ala tekemään, sillä lajitreeneissä jalat saavat varsin hyvin osansa.
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

KE 3.5

Säkin kanssa pelleilyä.

1)
Lämmittelyä käsi- ja jalkatekniikoita kevyesti heittelemällä 3x3min, 30s palautus erien välissä.

2min tauko

2)
Pelkät käsitekniikat, 5x2min, 1min palautus erien välissä.

2min tauko

3)
Pelkät jalkatekniikat, 3x3min, 45s palautus erien välissä.

2min tauko

4)
Käsi- ja jalkatekniikat, 3x3min, 1min palautus erien välissä

Harjoituksen intensiteetti kohtuullinen, syke 150-160 paikkeilla paitsi lämmittelyssä.

Loppuun 4x15 (4kg) vatsarutistukset ja 10 min venyttelyä.
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

TO 4.5

Karate otteluharjoitus 1,5h

Tällä kertaa karateottelun sijaan vedimme nyrkkeilynomaista treeniä nyrkkeilyhanskat kädessä. Parin kanssa tehtiin ennalta määriteltyjä hyökkäyskomboja pelkin käsitekniikoin. Uke yritti sitten parhaansa mukaan blokata/väistää. Jossain kohtaa myös uke sai tehdä vastaiskuja.
Harmikseni vapaata sparrausta ei ollut ollenkaan.

Lisäksi oli n. 15min "kropan hallinta" osuus, jolloin harjoiteltiin kärrynpyöriä, päälläseisontaa, puolivoltteja etc.

Lopussa vedettiin jonkinmoinen keskivartalotreeni vatsa- ja kylkiliikkein
ja lisäksi venyteltiin.
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

PE 5.5

Muay Thai peruskurssiharjoitus 1h

Tänään aiheena oli etukiertopotku ja potkun torjunta jalalla. Pikkuhiljaa alkaa sujumaan kiertopotku Thai tyylilläkin. Kyseisen potkun suoritustapa kun on Muay Thaissa melkolailla erilainen kuin Wado-ryu Karatessa. Karaten Mawashigeri on näköjään jäänyt selkärankaan sen verran, että siitä on ollut hieman harmia Thai potkun harjoittelussa :evil:
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

LA 6.5

Muay Thai peruskurssiharjoitus 1h

Vedettiin suoria lyöntejä ja etukiertopotkua padeihin, 3min erissä. Ihan mukavasti sujui, viimeisten erien lopussa tosin alkoi jo jonkin verran tekniikat hyytymään. Lopuksi kuntopiiriä, tehtiin myös muutama staattinen keskivartaloa vahvistava liike. Nämä liikkeet tuntuivat tosi raskailta, kun ei ole niistä aiempaa kokemusta. Täytyykin alkaa tekemään
niitä säännöllisesti.
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

SU 7.5

Lepopäivä

MA 8.5

Karate otteluharjoitus 1,5h

Ensin hieman salin ympäri juoksua ja venytyksiä. Seuraavaksi tehtäväsparria pistekaratesäännöillä 30min. Sitten tehtiin Kihonissa vihreän ja sinisen vyön yhdistelmätekniikoita 30min. Lopuksi sovellettiin käytännössä muutamia edellä tehtyjä yhdistelmätekniikoita parin kanssa. Tekniikat tehtiin liikkeestä ottelun omaisesti, aikaa sovelluksiin käytettiin 30min. Normaalisti emme ole tehneet ottelutreeneissä perustekniikkaa muodossa, tämän päiväinen johtunee siitä että lähiaikoina seurassamme on vyökokeet. Ja osa otteluryhmän kavereista on menossa suorittamaan seuraavaa vyöarvoa.

TI 9.5

Puntilla n. tunnin

Suurinpiirtein sama ohjelma kuin viikko sitten, hieman lisäsin joissain liikkeissä painoja ja toistoja.

Lämmitely: soutulaite 5min, kevyt venyttely

Maastaveto: 1x15 (20kg), 3x12 (40kg)
Penkkipunnerrus: 1x15 (20kg), 3x12 (50kg)
Ylätalja leveällä otteella: 1x15 (25kg), 3x12 (50kg)
Hauiskääntö suoralla tangolla: 3x12 (20kg)
Vatsarutistukset: 5x12 (5kg)
Staattiset keskivartalon pidot:
päinmakuulla käsien ja jalkojen varassa keskivartaloa jännittäen
1x45s, 1x30s
selinmakuulla ylävartalo irti lattiasta n. 45 asteen kulmassa keskivartalo jänityksessä
1x30s, 1x15s

Lopuksi venyttelyä.
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

KE 10.5

Tänään jäi Karaten perustekniikkatreeni väliin, sillä salillamme pidettiin vyökokeet. Päätin kuitenkin treenailla hieman itsekseni ja otin kokeiluun
tuon Questaon lanseeraaman keskivartalon lihaskunto-ohjelman. Tein ohjelman läpi 10 toiston sarjoilla. Ohjelma osoittautui todella hyväksi, ja aionkin ottaa sen säännölliseen käyttöön. Tulee mukavasti vaihtelua normi keskivartalotreeniin. Questaolle iso kiitos pätevästä ohjelmasta!
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

TO 11.5

Karate otteluharjoitus 1,5h

Alkuun kevyttä matsia ja venytyksiä lämmittelyksi. Tämän jälkeen harjoiteltiin parin kanssa counter tekniikoita käsillä. Sitten vähän pystypainia jonka lomassa heittoja+kaatoja. Lopuksi taas kevyttä matsia.
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

PE 12.5

Muay Thai peruskurssi 1h

Alkulämmöt hyppynarulla ja päälle venyttelyt. Sitten tekniikkaa padeihin, tämän päivän tekniikka oli etukiertari, jonka lisäksi ei sitten muuta tekniikkaa tehtykään. Pidin tästä kovasti, sopivan yksinkertaista treeniä yksinkertaiselle miehelle... Treenin jälkeen kotona vielä 100 vatsaliikettä.

Yllättävän vähän on ollut lihaskuntojumppaa peruskurssilla :shock: . Muistaakseni ollaan vain kaksissa treeneissä hieman punnerrettu ja tehty vatsoja. Muistan aikoinaan Karaten alkeisissa olleen huomattavasti enemmän jumppaamista. Tosin harjoituskerran pituus oli silloin puoli tuntia pidempi, joten aikaa meidän noviisien rääkkäämiseen jäi enemmän.
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

LA 13.5

Muay Thai peruskurssi 1h

Uutena tekniikkana opeteltiin etujalan pysäriä. Jälleen oli Karate pohjasta hieman haittaa, kun tämäkin potku tehdään Muay Thaissa ihan eritavalla. Meinaa ihan väkisin nousta polvi potkun alussa, vaikka kuinka yritän olla sitä nostamatta :evil:. Tämän jälkeen lyönti- ja potkuyhdistelmä- tekniikkaa padeihin, 3min erät 1min tauolla. Ehdittiin tekemään vaan jotain 4 erää kunnes harjoitusaika tuli täyteen. Onneksi peruskurssi loppuu jo kuukauden päästä, sillä sitten on mahdollisuus osallistua 1,5h-2h kestäviin treeneihin. Mielestäni 1h treeniaika on ollut liian lyhyt.
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

SU 14.5

Lepopäivä

MA 15.5

Karate otteluharjoitus 1,5h

1. aiheena päähän kohdistuvan Tobikomizuki hyökkäyksen torjunta etukäden lyhyellä Uchiukella ja sen jälkeen välittömästi oma vastahyökkäys. Vastahyökkäyksiä tehtiin muutamia erilaisia: Gyakuzuki chudan/jodan, Nagasizuki jodan (väistölyönti, joten tehtiin ilman torjuntaa), Mawashigeri chudan/jodan. 2.aiheena Gyakuzuki chudan hyökkäyksen torjunta + oma välitön vastahyökkäys. Vastahyökkäyksinä tehtiin esim. Ushirogeria ja Gyakuzukia chudaniin sekä soto-gari kaato + Gyakuzukilla tatamissa kaveria päähän. Loppuun kevyttä sparria pistekarate säännöillä.

Potkut pään korkeudelle tuottivat aikamoista tuskaa tänään vaikka oli alla ihan hyvät lämmittelyt. Jalat ovat lonkkien alueelta tosi kipeät ja tukossa. Uskoisin tämän johtuvan viime perjantain Muay Thai treeneistä, jolloin potkittiin kiertopotkua oikein urakalla padeihin. Tai sitten olen vaan liian vanha ja kankea äijä näihin touhuihin :roll:

TI 16.5

Jäi aamun puntille meno väliin työmatkan takia, enkä ehtinyt salille enää sitten illallakaan prkl... Yhtään lajiharjoitustakaan ei ole tänään tarjolla, joten pidänpä taas lepopäivän.
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

KE 17.5

Punttia 1h

Lämmitely: kuntopyörä 5min + soutulaite 5min, kevyt venyttely

Maastaveto kyykystä: 1x15 (20kg), 2x12 (40kg), 1x12 (60kg)
Penkkipunnerrus: 1x15 (20kg), 1x12 (50kg), 1x8 (70kg), 1x12 (50kg)
Ylätalja leveällä otteella: 1x15 (25kg), 3x12 (50kg)
Hauiskääntö suoralla tangolla: 3x12 (20kg)
Vatsarutistukset: 3x12 (5kg)
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

TO 18.5

Lepopäivä. Iski räkätauti ja armoton kurkkukipu. Jouduin jättämään kake treenit väliin.

PE 19.5

Edelleen flunssan kourissa, joten jäi Thai treeni väliin. Taas tuli ylimääräinen lepopäivä :(

LA 20.5

Olo oli jo parempi, joten riensin Muay Thai peruskurssi harjoituksiin, 1,5h

Alkulämmittelyjen jälkeen tehtiin koko treeni pelkkiä käsitekniikoita
pistehanskoihin. Lähdettiin liikkeelle etukäden suoralla ja tästä edettiin
useamman lyönnin kombinaatioihin. Oli oikein hyvä treeni.

Tästä päivästä lähtien valmentajamme päätti yhdistää perus- ja jatkokurssin harjoitusryhmät. Syytäkään en ihmettele, sillä meitä on peruskurssilaisia jäljellä enää 4 tyyppiä. Eli aika heikko on lajin suosio meilläpäin, kuitenkin yli 30 tuhanneen asukkaan kaupungissa. Peruskurssi jatkuu vielä n. kesäkuun puoleen väliin, vaikka treenaammekin jo samassa edistyneempien kanssa. Sparria tuskin kokeneempien kanssa aletaan ottamaan, kun ei meillä peruskurssilaisilla ole vielä edes kaikkia tarvittavia suojia. Harjoitusaika on nyt aiemman 1h sijaan 1,5h, joka on kovasti mieleeni.

SU 21.5

Lepopäivä

Lauantai illalla oli kaveriporukassa saunailta. Tuli ryypiskeltyä sen verran, että sunnuntai meni armottoman krapulan merkeissä.
Kuvake
Lorenzo
nilkkaanpotkija
Viestit: 38
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lorenzo »

MA 22.5

Ystäväni kurkkukipu ja päätäynnä räkää oireet
palasivat takaisin. Lepopäivä...

TI 23.5

Oireet jatkuvat, kävin lääkärissä ihmettelemässä. Jostain poskionteloihin liittyvästä jutteli ja määräsi muutaman päivän antibioottikuurin+flunssalääkettä. Lepoa.

KE 24.5

Lepoa edelleen, vaikka olo tuntui jo melkolailla paremmalta.

TO 25.5

Piti olla Karaten ottelutreenit, mutta kun saavuin salille, niin jätkät vetikin siellä jotain vyökoejuttuja hampaat irvessä. Selvisi, että tänään pidettäisiinkin harjoitusten sijaan vyökokeet osalle otteluporukan kavereista. Omassa treenissäni ei ole oikein ollut vyökokeet mielessä, joten suunnistin salimme punttipuolelle.

Punttia 1h

Lämmitely: kuntopyörä 10min kevyt venyttely

Maastaveto kyykystä: 1x15 (20kg), 1x10 (50kg), 1x7 (70kg), 2x10 (50kg)
Penkkipunnerrus: 1x15 (20kg), 3x12 (50kg)
Hauiskääntö suoralla tangolla: 2x10 (26kg)
Vatsarutistukset: 1x15 (6kg), 4x10 (6kg)
Erinäisiä muita vatsaliikkeitä ilman lisäpainoja 100kpl.
Sfinksi staattinen pito kyynärnojassa keskivartalo koonnossa 2x45s

Lopuksi irrottelin jalkoja potkimalla etukiertareita kevyesti potkumaaliin n. 30 toistoa per jalka, venyttelyä