Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jussi Häkkinen

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 168
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Jussi Häkkinen

#271

Viesti Jussi Häkkinen »

PDC kirjoitti: Kävitkö Jussi siis Iwama Ryu vai Aikikai puolella?
Iwama-lähtöistä on (tyylin pamppu on Saiton uchideshi), Aikikai ei (enää) kiinnosta missään määrin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Jussi Häkkinen

#272

Viesti PDC »

OK. Ajattelin vain, että tuo sun kuvaus
Nyt vain löytyi aikidoporukka, jonka opettajalla on yhtälailla pilkunviilautunut näkemys kuin mihin olen karaten osalta tottunut - i.e. pohja rakennetaan kunnolla.
Osuu 100% Kari Tammiseen, joka on siis Turussa. Aikidoa jossa ei tehdä mitään "tyhmää" vaan jokainen atemi ym. paikka otetaan huomioon. Paljon painotetaan ukewazaa, eli oikeaa liikkumista.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 168
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Jussi Häkkinen

#273

Viesti Jussi Häkkinen »

PDC kirjoitti: OK. Ajattelin vain, että tuo sun kuvaus
Nyt vain löytyi aikidoporukka, jonka opettajalla on yhtälailla pilkunviilautunut näkemys kuin mihin olen karaten osalta tottunut - i.e. pohja rakennetaan kunnolla.
Osuu 100% Kari Tammiseen, joka on siis Turussa. Aikidoa jossa ei tehdä mitään "tyhmää" vaan jokainen atemi ym. paikka otetaan huomioon. Paljon painotetaan ukewazaa, eli oikeaa liikkumista.
No, minua miellyttää perustekniikkalähtöisyys ja se, että nagarea ei ole ennen aikojaan ylenmääräisesti. Aikikain aikido on aiemmasta tuttua ja ainakin tähän asti opettajilla on ollut perusteknisiin asioihin kohtalaisen löperö ote - alkeiskurssista eteenkin päin. Makuasioita, tietysti, mutta pidän siitä, että pohja rakennetaan hyvin eikä kaikkea tehdä ylenmääräisellä liikkumisella - sopivalla, toki.

Tammisen aikido ei ole tehnyt minuun erityistä vaikutusta, vaikka herran tekemistä olen Turussa useampaan otteeseen seurannut. Nykyisen treenipoppoon opettaja taas on alusta asti tehnyt vaikutuksen teknisellä osaamisellaan ja voimallaan - ja tässä en voimalla tarkoita sitä, paljonko lähtee penkistä, vaan sitä, kuinka vähän tekniikka vuotaa. Ainoa turkulainen aikido-opettaja (nyt kun suoranaista Iwamaa ei täällä taideta aktiivisesti treenata), jonka uskon kykenevän soveltamaan taitoaan myös itsepuolustuksellisesti.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Jussi Häkkinen

#274

Viesti PDC »

Itseasiassa JUURIKIN perustekniikka on Tammisen todella tarkkaan huomioitu osa-alue ja siihen panostaa todella paljon. Ja vuotamista tuskin tapahtuu. Tamminen on omassa vartijan työssään kuulemani perusteella useasti hyödyntänyt aikidoaan.

Tapasitko Tammisen leirillä tms.? Kuulemani mukaan ennen treeneissä on voinut olla kova ja hetktinenkin tahti, nykyään ei niinkään.
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Jussi Häkkinen

#275

Viesti Kalle Koskinen »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Tammisen aikido ei ole tehnyt minuun erityistä vaikutusta, vaikka herran tekemistä olen Turussa useampaan otteeseen seurannut. Nykyisen treenipoppoon opettaja taas on alusta asti tehnyt vaikutuksen teknisellä osaamisellaan ja voimallaan - ja tässä en voimalla tarkoita sitä, paljonko lähtee penkistä, vaan sitä, kuinka vähän tekniikka vuotaa. Ainoa turkulainen aikido-opettaja (nyt kun suoranaista Iwamaa ei täällä taideta aktiivisesti treenata), jonka uskon kykenevän soveltamaan taitoaan myös itsepuolustuksellisesti.
Tammista en ole koskaan nähnyt, mutta hänen seuraajien omaksumaa tekemistä kylläkin. Ei minun juttu. Jos ei ole liikaa vaadittu, niin voitko minulle laittaa vaikka privana tietoja siitä mitä tällä hetkellä kokeilet? Nettisivua, nimiä tai jotain vastaavaa.

Itsellä taas kerran joku kutina aikidon suuntaan.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 168
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Jussi Häkkinen

#276

Viesti Jussi Häkkinen »

PDC kirjoitti: Itseasiassa JUURIKIN perustekniikka on Tammisen todella tarkkaan huomioitu osa-alue ja siihen panostaa todella paljon. Ja vuotamista tuskin tapahtuu.
Niin, tässä lienee sitten se apples & oranges -juttu. Ei siis minun pussilliseni olutta. Eron selittäminen on ehkäpä yksinkertaisimmillaan siinä, että haen "mitä, miksi, miten" -kokonaisuutta pelkän "miten" -sijaan - myös kehoteoreettisella tasolla, i.e. harjoitteiden sisällössä. Sekä nähtynä, luettuna että koettuna Iwama-juuriset jutut ovat enemmän minun suunnassani kuin Aikikain setti. Uskoakseni suurin ero tulee juuri katai-keiko -meiningissä.

Tapasitko Tammisen leirillä tms.? Kuulemani mukaan ennen treeneissä on voinut olla kova ja hetktinenkin tahti, nykyään ei niinkään.
Muistini mukaan (todnäk. muistan oikein) ensimmäistä kertaa 90-luvun loppupuolella, sen jälkeen sitten 2000-luvun aikana muutaman kerran. Olen myös seurannut hänen opettamistaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Jussi Häkkinen

#277

Viesti PDC »

Suosittelen molemmille itse herran käsittelyn koittamista. Eri juttu tottakai kuin oppilaat tai vierestä katsominen :)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 168
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Jussi Häkkinen

#278

Viesti Jussi Häkkinen »

PDC kirjoitti: Suosittelen molemmille itse herran käsittelyn koittamista. Eri juttu tottakai kuin oppilaat tai vierestä katsominen :)
Tässä on eräs ongelma.

Jos herran itsensä käsittely on hyvää, miksi oppilaiden tekeminen ei sitä ole?

Tämän vuoksi haetaan juuri hyvää opettajaa. Hyviä tekijöitä on kyllä, mutta he eivät ole hyviä opettajia. Jos opettaja on hyvä, tulisi ihan treenejä katsomallakin jäädä jotakin "miksi" -hajua.

On muuten kovasti mahdollista, että hän on minuakin joskus pyöritellyt, mutta erityistä muistijälkeä siitä ei ole jäänyt - eikä myöskään opetuksesta.


Opettajan tekeminen pitää näkyä hänen oppilaistaan. Leireillä on tunnistettava eri opettajien oppilaat siitä, miten he tekevät. Kaikki voivat tehdä oikein (pieniä persoonallisia eroja on, oli systeemi kuinka kanonisoitu tahansa), mutta jos periaatteet eivät ole kohdallaan ja oppilas ei pysty välittämään niitä (edes opettajaansa karkeammin), joku mättää ja pahasti.

Tämän takia puhutaan opetus- ja oppimisjärjestelmistä.


Olin, muuten, myyty viimeistään silloin, kun nyk. opettaja totesi, että harjoittelemme alussa aikidon järjestelmää, emme tappelemista. Tämä selvitti sangen hyvin sen, että opettaja tietää, mikä laji/tyyli oikeastaan on. Eli tapa opettaa kamppailua, ei kamppailutapa sinänsä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Jussi Häkkinen

#279

Viesti PDC »

Vaikea tuohon on syvemmin kommentoida koska ei mitenkään voi varmistaa nyt, että kuinka syvällisesti, kauan tms. treenannu nämä Tammisen oppilaat joita Kalle kohtasi olivat. Ja sata muuta mahdollisuutta.

Ja mikään niistä ei muuta sitä faktaa, että Tamminen tietää mitä tekee. Kaikin mahdollisin tavoin.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 168
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Jussi Häkkinen

#280

Viesti Jussi Häkkinen »

PDC kirjoitti: Ja mikään niistä ei muuta sitä faktaa, että Tamminen tietää mitä tekee. Kaikin mahdollisin tavoin.
Hyvä näin. Tässä lienee taas todettava, että eri laji/tyyli, eri tapa, eri opettaja, eri meininki. Aikidon kohdalla Aikikain linja ei herätä minussa hirveämpiä intohimoja.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Jussi Häkkinen

#281

Viesti PDC »

:jepa: 8-)
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Jussi Häkkinen

#282

Viesti Ile »

Eikös muuten Tammisen aikidokäsityksen sanota muuttuneen aika tavalla jossain muutaman danin paikkeilla? Mm. Endon yms. vaikutuksesta?

Itse olin 80-luvulla jollain herran leirillä ja se oli kai vielä sitä fyysisen voiman kautta vaikka en siinä vaiheessa paljon nyansseja ymmärtänytkään.
PDC kirjoitti: Tamminen on omassa vartijan työssään kuulemani perusteella useasti hyödyntänyt aikidoaan.
Tuliko vartijan hommat mukaan sen jälkeen kun hän ryhtyi ammattimaisemmin opettamaan? Minun aikoinani taisi olla enemmän jossain businesshommeleissa.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Jussi Häkkinen

#283

Viesti PDC »

Ile kirjoitti: Eikös muuten Tammisen aikidokäsityksen sanota muuttuneen aika tavalla jossain muutaman danin paikkeilla? Mm. Endon yms. vaikutuksesta?

Itse olin 80-luvulla jollain herran leirillä ja se oli kai vielä sitä fyysisen voiman kautta vaikka en siinä vaiheessa paljon nyansseja ymmärtänytkään.
PDC kirjoitti: Tamminen on omassa vartijan työssään kuulemani perusteella useasti hyödyntänyt aikidoaan.
Tuliko vartijan hommat mukaan sen jälkeen kun hän ryhtyi ammattimaisemmin opettamaan? Minun aikoinani taisi olla enemmän jossain businesshommeleissa.
Tässä haastattelussa vähän valottaa näitä juttuja

http://www.turkuaikikai.fi/attachments/023_KariT.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Sieltä pomittua
Tamminen kertoo, kuinka Seishiro Endo-senseillä (8.dan, Shihan) on ollut hänen aikidoonsa erityisen suuri vaikutus jo vuodesta 1987 lähtien.

–Tein kauan aikidotekniikkaa niin voimakkaasti kuin pystyin. Panostin sellaiseen tehokkuuteen, jonka uskoin olevan oikein. En ymmärtänyt aikidon hienoa tapaa olla tehokas ilman kykyä pakottaa vastustajaa mihinkään. Endo-sensei teki minuun vaikutuksen heti kun hänet tapasin. Hän esitti ja opetti aikidoa, johon en ollut aiemmin törmännyt. Halusin heti oppia hänen tapaansa tehdä aikidoa
ja yritän edelleen toteuttaa hänen opetuksiaan niillä edellytyksillä, jotka minulla on
–Ajattelin, että jos pystyisin jotenkin elämään aikidolla, se olisi minulle hyvä. Tein päätöksen siitä, mitä loppuelämälläni haluaisin tehdä ja aloitin aikidon ammattilaisena vuonna 1998. Se tuntui kaikin puolin luonnolliselta ratkaisulta. Vuodesta 2005 lähtien olen ollut myös Sisäasiainministeriön asetuksen mukainen voimankäyttökouluttaja. Tätä puolta olen päässyt näkemään myös kentällä vartijan työssä.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6411
Lauteille: Lokakuu 2009

Jussi Häkkinen

#284

Viesti Ile »

Hyvä linkki.
(ja aikaisempaan viestiini liittyen hän tuolla kertoo myös olleensa 20 vuotta markkinointipäällikkönä)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 168
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

Jussi Häkkinen

#285

Viesti Jussi Häkkinen »

PDC kirjoitti: Tamminen kertoo, kuinka Seishiro Endo-senseillä (8.dan, Shihan) on ollut hänen aikidoonsa erityisen suuri vaikutus jo vuodesta 1987 lähtien.
–Tein kauan aikidotekniikkaa niin voimakkaasti kuin pystyin. Panostin sellaiseen tehokkuuteen, jonka uskoin olevan oikein. En ymmärtänyt aikidon hienoa tapaa olla tehokas ilman kykyä pakottaa vastustajaa mihinkään. Endo-sensei teki minuun vaikutuksen heti kun hänet tapasin. Hän esitti ja opetti aikidoa, johon en ollut aiemmin törmännyt. Halusin heti oppia hänen tapaansa tehdä aikidoa
ja yritän edelleen toteuttaa hänen opetuksiaan niillä edellytyksillä, jotka minulla on
Hyvä lainaus - koska tuo kertoo myös sen, miksi Aikikain aikido ei sinällään kiinnosta minua ja Iwama-haaran aikido kiinnostaa. Mielestäni on tarpeen myös osata pakottaa myötäämisen sijaan - samoin kuin avata liike ja tekniikka odottamatta toisen avausta. Se puuttui mielestäni aikidosta sitä aiemmin treenatessani ja olen nyt - sekä kevyen pintaraapaisutekemisen myötä että runsaan lukemisen myötä - viimein löytänyt sen aikidon, joka minua kiinnostaa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 71 kurkkijaa