Potkulaisten kamppailevat harjoituspäiväkirjat

Lae

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Nelson »

Lae kirjoitti: Ne hitsin punnerrukset vielä... en mitenkään saa menemään kyynerpäitä kylkien suuntaisesti vaan ne menevät sivuun. Vai olenko tajunnut jotain totaalisen väärin?
Itse olen ollut aina siinä uskossa, että se ottaa aavistuksen verran eri lihaksia, jos kyynärpäät menevät sivulle tai jos ne menevät kylkien suuntaisesti. Itselleni ainakin kylkien suuntaisesti tehdyt punnerrukset ovat huomattavasti raskaammat.

Itse punnerran välillä niin, että menee sivulle ja joskus niin että kylkien suuntaisesti.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90442
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 348 kertaa
Tykätty: 122 kertaa

Viesti Mika »

Nelson kirjoitti:
Lae kirjoitti:Ne hitsin punnerrukset vielä... en mitenkään saa menemään kyynerpäitä kylkien suuntaisesti vaan ne menevät sivuun. Vai olenko tajunnut jotain totaalisen väärin?
Itse olen ollut aina siinä uskossa, että se ottaa aavistuksen verran eri lihaksia, jos kyynärpäät menevät sivulle tai jos ne menevät kylkien suuntaisesti. Itselleni ainakin kylkien suuntaisesti tehdyt punnerrukset ovat huomattavasti raskaammat.

Itse punnerran välillä niin, että menee sivulle ja joskus niin että kylkien suuntaisesti.
Näin on, enemmän vastusta ojentajille. Leveämmällä otteella ja vieläpä niin, että sormet ovat enemmän tai vähemmän kohti toisiaan, saadaan rekrytoitua selkä paremmin mukaan suoritukseen. Kokeilkaa vaikka. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 17557
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 80 kertaa
Tykätty: 221 kertaa

Viesti Andy »

Mitä leveämpi ote, sitä enemmän punnerrus tulee rintalihaksille. Kapealla otteella kehittyvät eniten ojentajat. Kapea ote on raskaampi.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90442
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 348 kertaa
Tykätty: 122 kertaa

Viesti Mika »

Andy kirjoitti: Mitä leveämpi ote, sitä enemmän punnerrus tulee rintalihaksille. Kapealla otteella kehittyvät eniten ojentajat. Kapea ote on raskaampi.
Näin on. Sama penassa. Ojentajapenkki on nimenomaan kapean otteen penkki (ja kyynärpäät kehon suuntaisesti, ei ulospäin).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Nelson »

Niin ja jotta ei olisi liian helppoa niin joskus voi tehdä myös hindupunnerruksia.
Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lae »

19.1.2006

Aamupala
Siivu ruisleipää (59kcal)*
Juustoa 1 siivu (22kcal)*
Salaattia, kurkkua ja tomaattia
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Välipala
Hyvää Päivää -juoma 50cl (50kcal)
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Lounas
Linssikeittoa (330kcal)*
Broileripastasalaattia (180kcal)*
Salaattia ja kurkkua
Vaaleaa leipää kaksi isoa siivua (300kcal)*
Rasvatonta piimää 1 lasi (48kcal)*
Vettä
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*
Lätty mansikkahillolla (253kcal)*

Välipala
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Päivällinen
Nuudeleita (240kcal)*
Katkarapuja (71kcal)*
Kasviksia
Soodavettä

Välipala
Hyvää Päivää -juoma 50cl (50kcal)

Iltapala
Viinirypäleitä 500g (360kcal)*

=2007kcal


Liikunta
Ei mitään hyötyliikunnan lisäksi. Potentiaalinen liikunta-aika meni elokuvissa.

Arviopäivästä
Sorruin vaaleaan leipään keiton kanssa töissä ollessani, kuten myös jälkiruokana olleeseen lättyyn. Mutta mitäpä sitä enää miettimään tässä vaiheessa. Mitenkäs muuten lautasmallia voi soveltaa keittolounaaseen? Tarkoitus oli käydä tänään uimassa, mutta oli lopulta aikataulullinen mahdottomuus.

Muuta
Huomenna ensimmäiset kendoharjoitukset.
Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lae »

20.1.2006

Aamupala
Ruisleipää kaksi siivua (118kcal)*
Juustoa 2 siivua (22kcal)*
Salaattia, kurkkua ja tomaattia
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Välipala
Hyvää Päivää -juoma 50cl (50kcal)
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Lounas (käytetty lautasmallia)
Metsästäjänleike (318kcal)*
Kaksi perunaa (164kcal)*
Kasviksia
Salaattia, tomaattia ja maissia
Vesimelonia
Rasvatonta piimää 1 lasi (48kcal)*
Vettä
Ruisleipää kaksi siivua (118kcal)*
Marjapaistos (240kcal)*
Vaniljakastike (165kcal)*

Välipala
Pieni pala täytekakkua (165kcal)*
Kahvia 2 kupillista rasvattomalla maidolla (22kcal)*
Banaaneja 2 (120kcal)*
Hyvää Päivää -juoma 50cl (50kcal)

Illallinen
Ruisleipää kaksi siivua (118kcal)*
Mozzarellaa (130kcal)*
Kasvispihvi (306kcal)*
Juustoa 2 siivua (22kcal)*
Tomaattia
Rasvatonta maitoa 4dl (132kcal)*

= 2212kcal


Liikunta
Kendo 90min.

Arvio päivästä
Ruokailun kannalta ei paras mahdollinen, sillä töiden jälkeen jäädessäni kaupungille odottamaan kendoharjoitusten alkua, ei tullut syötyä mitään kunnollista. Lounaan olin syönyt jo kahdentoista aikaan ja illallinen olikin sitten vasta yhdeksän jälkeen illalla. Ei ihan näin pitänyt mennä. Ja töissä tuli syötyä kakkukahvit ryhmäpalaverissa työkaverin viisivuotisen uran kunniaksi.

Mutta kendo! Aivan mahtavaa! Pidin erittäin paljon. Aikataulusta hieman jäljessä nuo harjoitukset, koska HKL:llä on tänään ollut ongelmia pakkasen tähden, joten kaikki yleiset kulkuneuvot olivat myöhässä. Itse olin tosin paikalla jo 40 min etuajassa, joten oli hyvää aikaa vaihtaa kamppeet. Ikävä kyllä myös shinaita myyvä ihminen oli jumittunut matkalle, joten bambumiekkojen myynti söi hieman aikaa harjoituksilta.

Esittelyjen jälkeen oli aluksi oli lämmittelyä ja venytyksiä, näytettiin oikea istuma-asento ja kumarrukset. Kumarrusten jälkeen päästiin itse asiaan ja opettelimme oikean tavan pitää shinaita, shinailla lyömistä ylhäältä alas sekä perusasennon, mistä päästiin perusaskeliin ensin ilman shinaita ja sitten shinain kanssa. Pitäydyimme helpoissa liikkeissä, joten mukana pysyi hyvin. Pidin vetäjän tyylistä erittäin paljon, sillä hän osasi selittää asiat hyvin niin, että ne ymmärsi. Lopuksi vielä harjoittelimme askeleiden ja miekanköytön yhdistämistä ja ajoittamista.

Aika meni uskomattoman nopeaa! Olin ihan ihmeissäni, että joko se nyt loppui. Ja maanantaihin asti pitäisi odottaa jatkoa...

Muuta
Huomenna suuntaan ostamaan shinailleni pussia. Mukavampi raijata harjoituksiin, kun on kunnon pussi kantohihnalla. Lisäksi ohjelmassa on Megazonea tai uintia tai molempia.
Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lae »

21.1.2006

Lounas
Ruisleipää kaksi siivua (118kcal)*
Juustoa 2 siivua (22kcal)*
Kurkkua
Teetä n. 1l kevytmaidolla (65kcal)*

Välipala
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*
Banaani (60kcal)*
Hyvää Päivää -juoma 50cl (175kcal)

Illallinen
Rasvatonta raejuustoa (80kcal)*
Ranskalaisia (420kcal)*
Porsaankyljys (370kcal)*
Rasvatonta maitoa n. 5dl (165kcal)*

Iltapala
Vettä
Appelsiini (43kcal)*

= 1726kcal


Liikunta
Megazone 25min x 2
Uintia normaalivauhdilla 30min + 15min

Arvio päivästä
Nukuin noin kahteen asti päivällä, kuten pahana tapanani on vapaapäivinä. Ihan löhöilyksi ei kuitenkaan mennyt, koska olin jo aiemmin sopinut muutaman ystäväni kanssa, että menemme zonettamaan tänään. Ensimmäisellä kierroksella tuli liikuttua enemmän, mutta toisella kierroksella oli kenttä niin täynnä, että tuli enemmän pysyttyä paikoillaan ja ammuttua ohikulkevia. Zonen jälkeen menin sitten uimaan, ja uimahalli olikin kivan rauhallinen niin myöhään lauantaina.

Tänään tuntuu muuten oikeassa kädessä (tai hauiksessa), että jotain on tullut tehtyä. En tosin sitten tiedä, että teinkö jotain väärin, kun shinaita kuitenkin pitäisi pidellä enemmänkin vasemman käden voimilla eikä oikean. Siitä olen hieman ihmeissäni, ettei vasemman jalan pohkeessa tunnu mitään, sillä kendon perusasennossa pidetään painoa enimmäkseen nimenomaan vasemmalla jalalla, joka on samalla takajalkana. Harjoituksissa pohkeessa tuntui, koska yleensä suurin osa painostani on oikealla. Mutta hyvä näin.
Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lae »

22.1.2006

Sunnuntai meni löhöillessä, eikä ruokapuolikaan ollut järvin fiksusti valittua, koska jääkaapin valikoima oli jäänyt täydentämättä. Teetä, ruosleipää tonnikalalla, nuudeleita, lisää leipää, raejuustoa ja mitä kaikkea. Kasvikset puuttuivat täysin, koska niitä ei ollut. Samoin hedelmät. Ei näin.


23.1.2006

Aamupala
Ruisleipää 2 palaa (118kcal)*
Juustoa 1 siivu (22kcal)*
Salaattia, kurkkua ja tomaattia
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Välipala
Hyvää Päivää -juoma 50cl (50kcal)
Kahvia 2 kupillista rasvattomalla maidolla (22kcal)*

Lounas (käytetty lautasmallia)
Broileripastaa (360kcal)*
Salaattia, porkkanaraastetta
Rasvatonta piimää 1 lasi (48kcal)*
Vettä
Vaaleaa leipää kaksi siivua (250kcal)*

Välipala
Hyvää Päivää -juoma 50cl (50kcal)
Kahvia 2 kupillista rasvattomalla maidolla (22kcal)*

Päivällinen
Nuudeleita chevrellä (500kcal)*
Soodavettä

Välipala
Vichyä
Banaani (84kcal)*

Iltapala
Kaksi palaa weetabixia (126kcal)
Rasvatonta maitoa n. 2dl (66kcal)

= 1729kcal


Liikunta
Kendo 90min.

Arvio päivästä
Harjoitusten jälkeen tuntui upealta. Viihdyn kendossa valtavan hyvin ja uskon oikeasti löytäneeni sen oman oikean lajini kertaheitolla, mikä oli tarkoituksenikin.

Muodollisuuksien ja muutamien etikettineuvojen jälkeen aloitettiin lämmittelyllä, samalla japanilaisia numeroita huutaen (tarkoituksena tietenkin oppia ne) sekä kertaamalla men -lyöntiä (päähän osuvaa) askeleella, josta siirryttiin kote -lyöntiin (oikeaan ranteeseen osuvaa). Kendoonhan kuuluu olennaisena osana huutaminen, ja tässä tapauksessa aina huudettiin kohtaa, johon lyötiin. Liikkeet tehtiin tahdissa.

Seuraavaksi sitten siirryimme askelten hiomiseen. Liikuimme edes takaisin perusaskeleella etuperin, takaperin ja sivuittan. En muista askelsarjan nimeä, mutta enköhän sitten jossain vaiheessa tulevaisuudessa. Kiinnitettiin myöskin huomiota lantioasentoon ja ryhtiin - samoin kuin muihinkin yksityiskohtiin, kuten käsien asentoon ja shinain korkeuteen, jotka aina tahtoo hieman mennä metsään, kun johonkin toiseen asiaan kiinnittää huomiota.

Harjoitetuttiin vasenta kättä lyömällä pelkästään sen voimalla parin shinaita. Odotettavissa, että huomenna jo tuntuu. Sitten vielä vähän men -lyöntiä kertauksen vuoksi ja loppurituaalit.

Kerrassaan mahtavaa. Ikävä kyllä seuraavaa kertaa pitää odottaa perjantaihin. Kendossa on myös se huonopuoli, että kotiharjoittelu ei oikein tule kyseeseen, kun katto on liian matalalla ja uloskaan ei viitsi paljasjaloin ainakaan tähän aikaan vuodesta mennä.

Muuta
Ompelin shinailleni pussin KÄSIN, koska ompelukone on rikki. Vierähti sitten muutama tunti, eikä tulos ole kehuttava. Helsingin ainoa liike, joka kyseisiä pusseja möisi, saa niitä lisää vasta perjantaina (ehkä) ja kuulemma se liike on myös ylihinnoiteltu. Kenties siis käännyn nettiliikkeiden puoleen.
Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lae »

24.1.2006

Aamupala
Ruisleipää kaksi siivua (118kcal)*
Juustoa 2 siivua (22kcal)*
Salaattia, kurkkua ja tomaattia
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Välipala
Hyvää Päivää -juoma 50cl (50kcal)
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Lounas (käytetty lautasmallia)
Perunamuusia (250kcal)*
Makkarakastike (200kcal)*
Salaattia, kurkkua, tomaattia
Rasvatonta piimää 1 lasi (48kcal)*
Vettä
Mansikkarahkaa (270kcal)*

Välipala
Kahvia 3 kupillista rasvattomalla maidolla (66kcal)*
Porkkanakakun pala (333kcal)*
Banaani (84kcal)*
Vettä

Illallinen
Graavilohi (357kcal)*
Ruisleipää kaksi siivua (118kcal)*
Rasvatonta raejuustoa (80kcal)*
Salaattia, kurkkua
Vettä

= 2018kcal


Liikunta
Uintia ja sukellusta 30min.

Arvio päivästä
Olisi pitänyt jättää herkuttelut väliin ja tyytyä johonkin muuhun. Olen hieman järkyttynyt tuon porkkanakakun kalorimäärästä... noh, tiedänpähän tulevaisuudessa.

Halusin välttämättä uimaan tänään, vaikka kunnon puolesta olisi ehkä voinut jättää väliin. Taitaa olla kuumeen poikasta. Uinti jäikin melko lyhyeen, kun tuli niin paha olo (tosin yhtämittaisella sukeltamisellakin saattoi olla vaikutusta asiaan - kenties jopa nestehukallakin, vaikka yritänkin vettä kovasti juoda).
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit: 6471
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 3 kertaa

Viesti MarkkuT »

Lae kirjoitti: Uinti jäikin melko lyhyeen, kun tuli niin paha olo (tosin yhtämittaisella sukeltamisellakin saattoi olla vaikutusta asiaan - kenties jopa nestehukallakin, vaikka yritänkin vettä kovasti juoda)
Olethan tietoinen, että siinä vedessä on klooria? Kenties paha olosi johtui siitä...

:kiire:
Ain't no one.
Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lae »

Hmm... en tullut tuota edes ajatelleeksi. En ennen ole uinut näin tiheään tahtiin kloorivedessä sitten lapsuuden.

No, jos se siitä on kiinni, niin sitten puren hampaita yhteen ja kestän sen! Uiminen on liian kivaa, että siitä voisi luopua. :)
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit: 6471
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 3 kertaa

Viesti MarkkuT »

Nojoo. Se oli olevinaan vitsi. :lol:

Tästä...
kenties jopa nestehukallakin, vaikka yritänkin vettä kovasti juoda
...tuli meikäläiselle ensimmäisenä sellainen mielleyhtymä, että juot suoraan sieltä altaasta.
Ain't no one.
Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lae »

Heh, mennyt oksetusolossa täysin ohitse tuo humoristinen viittaus. :)
Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lae »

Kendo 90 min.

Tuntui tuskaiselta joutua odottamaan treenejä, joten olin hyvin innoissani tästä päivästä.

Alkuun lämmittelyt, muodollisuudet ja asioiden kertaamista. Uutena asiana nidan-wazaa (kahdesta lyönnistä muodostuva tekniikka) kote-men (ranne-pää) lyönnillä. kuitenkin niin, että askel eteen, lyönti kuvitellun vastustajan ranteeseen, askel eteen, lyönti kuviteltua vastustajaa päähän. Askel taakse, askel taakse ja kamae (valmiusasento). Ja sitten kaikki uudestaan.

Sitten ensimmäistä kertaa teimme naname-buria, joka on yksi peruslyönti (lyödään vuoroin oikealta ja vasemmalta puolelta polven korkeudelle). En oikein saanut korkeutta oikeaksi, mutta vasemman käden liikerata pysyi mielestäni oikeana (eli ei liikkunut vasemmalle eikä oikealle) ja sain ohjattua shinaita nimenomaan oikealla, pitäen kuitenkin shinaista kunnolla kiinni nimenomaan vasemmalla.

Kolmas uusi asia oli haya-suburi (suburi on yksi peruslyönti, joka tehdään ylhäältä alas), jonka tahdissa en tahtonut oikein pysyä mukana niin, että jalkatyö olisi pysynyt hyvänä. Pitänee jalkatyötä ja tasapainoa muutenkin hieman harjotuttaa kotonakin, sillä huono tasapaino sekoittaa aina koko liikkeen ja keskeyttää keskittymisen.

Hmm. Jäiköhän jotain vielä... kenties sen voisi vielä sanoa, että pikkuhiljaa opin jopa istumaan polvillani kunnolla! Saavutus sanoisin. :D

Ruoka
Tänään en jaksa listata ruokia ja etsiä ~kalorimääriä. Mutta olisi pitänyt valita päivällinen viisaammin, tosin kaupungilla halvalla ei kauheasti vaihtoehtoja ole. Söin siis kanaburger aterian (en sentään hesen tai mäkin, vaan ihan ruokapaikan, mutta kuitenkin). Olisi myöskin pitänyt ottaa enemmän vettä treeneihin. Olin todella janoinen, kun metromatkalla kotiin.