Potkulaisten kamppailevat harjoituspäiväkirjat

Lae

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Lae

Viesti Lae »

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan, vaikka aikataulusta olisi kymmenen vuotta jäljessä.

Olen 1980 syntynyt naispuolinen ihminen, jolla treenitaustaa ei ole, mutta tulevaisuutta kyllä. Aiemmin harrastetuista liikuntamuodoista mainittakoon koululiikunta, kävely ja satunnainen megazoneilu. Ei siis mitään, mitä voisi varsinaisesti säännölliseksi liikunnaksi kutsua.

Pituutta viimeisimmässä mittauksessa (josta on aikaa) oli 173,5cm, mutta olen silti pidempi kuin kämppikseni, joka on mitattu 174cm pitkäksi. Tiedä sitten totuutta. Painoa reilusti ja sekin olisi tarkoitus saada alaspäin.

Pitkän (vuosien mittaisen) harkinnan jälkeen olen vihdoinkin saanut päätettyä lajini ja uskaltautunut ilmoittautumaan peruskurssille. Keskiviikkona urakka alkaa näytöksen seuraamisella ja sitten perjantaina olisi ensimmäiset kendoharjoitukset. Lähtö tulee olemaan vaatimaton, kun vertaa teidän muiden harjoitusmääriin, sillä peruskurssin harjoitukset ovat aina maanantaisin ja perjantaisin, mutta hiljaa hyvä tulee.

Työt asettavat hieman haastetta tuolle kendon harrastamiselle, koska vuorot vaihtelevat miten sattuu, ja resurssinhallinnan ihminen unohtaa yleensä vähän ajan päästä esitetyt toiveet.

Toteutin viimein myös toisen pitkään harkinnassa olleen hankkeeni ja hankin itselleni uimahallikortin läheiselle hallille. Tulee varmaan sielläkin nyt sitten enemmän käytyä, kun on jo etukäteen lystin maksanut. Uinti on aina kuitenkin ollut yksi minulle mieluisimmista liikuntamuodoista, joten se on luonnollinen valinta.

Tavoitteina on aloittaa pysyvä liikunnallinen harrastus ja edetäkin siinä mielenkiinnon ylläpitämiseksi sekä saada painoa alaspäin. Ja minkäpä muun tähden, kuin elämänlaadun parantamiseksi.

Tähän julkiseen merkintöintiin taas päätin ryhtyä massaliikkeen seurasta ja sen tosiasian tähden, että kommentit on kivoja.

Näin aluksi kokeilen huvikseni merkitä myös syömisieni kalorimäärät ja epävarmoissa tapauksissa käytän laskurina tätä, mutta olen huono arvioimaan määriä, joten heittoja saattaa olla suuntaan jos toiseen. Nuo laskurilla lasketut on merkitty tähdellä.

Hyötyliikuntaa en aio merkitä mitenkään, mutta noin yleensä sitä tuleekin melko vähän. Kuljen metrolla töihin, jonne on kotoa 10min ja metroasemalta töihin toiset 10min normaalivauhdilla kävellen. Lisäksi tulee yleensä muutama kerta kuljettua portaat töissä kolmannesta kerroksesta alakerran henkilöstöravintolaan. Tämän lisäksi sitten pieni ja pippurinen piski pakottaa ulkoilemaan muutaman kerran päivässä (ellei sitten kämppis vie sitä vuorollaan).

Kommentointi vapaata ja tervetullutta.
Viimeksi muokannut Lae, tammi 17, 2006, 21.01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lae »

16.1.2006

Aamupala
Ruisleivän pala (68kcal)
Ehrmannin rahkapurkki Fun Lightilla maustettuna (146kcal)
Kahvia 2 kupillista rasvattomalla maidolla (22kcal)*

Lounas
Lautasellinen kinkkupastaa (404kcal)*
Parmesaania (64kcal)*
Pieni lautasellinen salaattia, kurkkua ja tomaattia (19kcal)*
Rasvatonta maitoa lasillinen (50kcal)
Vettä
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Välipala
Hyvää Päivää -juoma 50cl (50kcal)
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*
Banaani (84kcal)*

Päivällinen
Kaksi siivua ruisleipää (118kcal)*
Juustoa 1 siivu (22kcal)*
Keittokinkkua 1 siivu (10kcal)*
Salaatinlehti
Tomaattia 2 siivua
Vettä

Iltapala
Ruisleipää 2 palaa (136kcal)
Juustoa 1 siivu (22kcal)*
Salaatinlehti
Rasvatonta maitoa lasillinen (50kcal)
Ehrmannin rahkapurkki Fun Lightilla maustettuna (146kcal)
Appelsiini (43kcal)*

= 1476kcal


Liikunta
Uintia normaalivauhdilla 30min + 15min
(+ 30min epämääräistä räpiköimistä lämminvesialtaassa)

Arvio päivästä
Päivä ei ollut syömisen kannalta normaali, sillä olen nyt jo pari viikkoa noudattanut lautasmallia ruokailussa. Kinkkupasta vei kuitenkin turmioon, sillä olin äärettömän nälkäinen huonon aamiaisen jälkeen (tuli aamulla kiire, eikä jääkaapissakaan oikein ollut mitään). Yleensä myös syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä, mutta tänään en jaksanut kotona tehdä mitään.

Uinti taas on uusi asia, sillä ostin tänään 90:nen vuorokauden lipun läheiseen uimahalliin (rakastan uimista, mutta lähteminen on aina vaikeaa... nyt kynnys on varmaan pienempi, kun on jo maksanut etukäteen). Liikunta noin muutenkin jäänyt aiemmin melko satunnaisiin kertoihin.
Viimeksi muokannut Lae, tammi 17, 2006, 21.00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90458
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 350 kertaa
Tykätty: 128 kertaa

Viesti Mika »

Siitä se lähtee, hieno juttu! :thumbsup:


Kaloreista sen verran, että ei kannata ainakaan enää vähentää. Ehkä kannattaa hieman jopa lisätä, kun aloitat Kendon (en tiedä kuinka raskasta se silti on), mutta ainakin jos aiot käydä säännöllisesti uimassa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 17574
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 83 kertaa
Tykätty: 223 kertaa

Viesti Andy »

Ilman muuta kannattaa aloittaa kohtuullisella tahdilla liikuntaharrstus, jos et ole aiemmin juuri liikkunut. Mikään 10 treeniä viikossa ei ole missään tapauksessa edes mahdollista tuossa vaiheessa ilman vakavia terveysongelmia.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit: 18509
Lauteille: Helmikuu 2005
Tykännyt: 68 kertaa
Tykätty: 138 kertaa

Viesti Jussi Häkkinen »

Pari treenikertaa viikossa on aivan varmasti riittävää alussa. Veikkaanpa, että pohkeet ovat ihan riittävän öykkämöykkyä tuollakin tahdilla.

Kendo on kova pohkeille.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lae »

17.1.2006

Aamupala
Tumma sämpylä (182kcal)*
Cheddaria 2 siivua (56kcal)*
Salaatinlehtiä
Tomaattia 4 siivua
Kurkkua
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Lounas (käytin lautasmallia)
Perunamuusia (140kcal)*
Jauhelihapihvi (160kcal)*
Kastike paistetulla sipulilla (88kcal)*
Salaattia ja kurkkua
Rasvatonta piimää 1 lasi (48kcal)*
Vettä
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Välipala
Hyvää Päivää -juoma 50cl (50kcal)
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Päivällinen (käytin lautasmallia)
Tummaa makaronia (350kcal)*
Kalkkunafilee, paistettu oliiviöljyssä (188kcal)*
Salaattia ja kurkkua
Rasvatonta raejuustoa (80kcal)*
Vettä

Välipala
Jaffariini (43kcal)*

Iltapala
Kaksi palaa weetabixia (126kcal)
Rasvatonta maitoa n. 2dl (66kcal)
Jaffariini (43kcal)*

= 1653kcal


Liikunta
Uintia normaalivauhdilla 30min
(+ 15min epämääräistä räpiköimistä lämminvesialtaassa)

Arvio päivästä
Aamu alkoi huonosti pommiin nukkumisella, vaikka nukuin lopulta viime yönä vain noin neljä tuntia. Tuli kuitenkin kiire töihin ja jouduin täten tyytymään henkilöstöravintolan aamupalamahdollisuuksiin. Cheddarin tilalle olisin tietenkin voinut valita jotain muuta, mutta annoin mieliteolleni periksi.

Päästyäni kotiin kävin uimassa, mutta olin jo valmiiksi päättänyt ottaa rauhallisesti, jottei maku heti alkuunsa menisi, joten uinti oli enemmänkin virkistäytymistä varten.

Tämän päivän syömiset ovat melkolailla samalla tasolla, kuin yleensäkin (eilinen siis verrattuna normaaliin päivääni alhaisempi). Pitäisi kait saada tuota kalorimäärää hieman vähenemään, mikäli haluan painoa alas.

Muuta
Huomenna tosiaan se kendonäytös. Odotan innolla.

//Muoks.
Miten ihmeessä oikeaoppisessa punnerruksessa pidetään kädet? Jotenkin ne vääntyy aina ihan ihmeellisesti eikä paino vaikuta jakautuvan oikein. Pidetäänkö kämmenet samalla tasolla hartioiden kanssa vai leveämmällä? Ovatko käsivarret pystysuorassa sivusta katsottuna? Osoittavatko sormet suoraan eteenpäin vai sivulle?
fatman
kylkeenpotkija
Viestit: 4031
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 7 kertaa

Viesti fatman »

Lae kirjoitti: Miten ihmeessä oikeaoppisessa punnerruksessa pidetään kädet? Jotenkin ne vääntyy aina ihan ihmeellisesti eikä paino vaikuta jakautuvan oikein. Pidetäänkö kämmenet samalla tasolla hartioiden kanssa vai leveämmällä? Ovatko käsivarret pystysuorassa sivusta katsottuna? Osoittavatko sormet suoraan eteenpäin vai sivulle?
Etunojapunneruksen perusversio: Kämmenet samalla tasolla hartioiden kanssa suunnilleen hartioiden leveydellä. Käytännössä useimmiten hieman leveämmällä. Sormet osoittavat eteenpäin, jonka vuoksi kyynerpäät kulkevat linjassa kämmenien kanssa eli kylkiä hipoen. Sama homma kuin kyykätessä jalkaterän ja polven kanssa.
Vartalo pysyy suorana tehtiinpä punnerrukset polvilta tai jalkateriltä.

Kun kyllästyt perusversioon ryhdyt varioimaan. Kädet leveämmälle ja sormet ulospäin. Kädet kapeammalle ja sormet sisäänpäin. Kädet eri korkeudelle (hartialinjasta katsoen) ja sormet haluamaasi suuntaan. Kunhat muistat että kyynerpää kulkee aina linjassa sormien/kämmenen kanssa. Punnerrukset sormien varassa tai rystysillä. Jalat leveämmällä tai kapeammalla, toinen sivulla tai ilmassa.
Rajana mielikuvitus.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Elina »

Lisää variaatioita: punnerra kädet pienellä korokkeella (esim. steppilauta) tai jalat sohvalla/penkillä (mitä kauempana jalat ovat sohvasta/penkistä, sitä raskaammaksi muuttuu). Jos jumppapalloa voi käyttää, niin kokeile punnertamista jalat jumppapallolla - siihen vaaditaan jo melko paljon kehonhallintaa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit: 18509
Lauteille: Helmikuu 2005
Tykännyt: 68 kertaa
Tykätty: 138 kertaa

Viesti Jussi Häkkinen »

Elina kirjoitti: kokeile punnertamista jalat jumppapallolla - siihen vaaditaan jo melko paljon kehonhallintaa.
Paljon?

Hmm. Enemmän toki kuin peruspunnerrukseen, mutta...hmm.

Ehkä "vähän - paljon" -skaalani on jollain lailla vääristynyt.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90458
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 350 kertaa
Tykätty: 128 kertaa

Viesti Mika »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Elina kirjoitti:kokeile punnertamista jalat jumppapallolla - siihen vaaditaan jo melko paljon kehonhallintaa.
Paljon?

Hmm. Enemmän toki kuin peruspunnerrukseen, mutta...hmm.

Ehkä "vähän - paljon" -skaalani on jollain lailla vääristynyt.
Noo, me kun olemme paljon tekemisissä liikuntaa aiemmin harrastamattomien kanssa, niin nämä määreet ovat lähinnä koko väestöön hyvin sopivia, eivät niinkään liikkuvaan kansanosaan.

Mutta toisinpäin onkin sitten jo taatusti vaikeampi: jalat penkillä, kädet pallon päällä. Tykkään. :smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 17574
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 83 kertaa
Tykätty: 223 kertaa

Viesti Andy »

Jos lähtötaso on se, että peruspunnerruksen koordinaatio tuottaa vaikeuksia, niin tähän verrattuna se jumppapallopunnerrus voi vaatia melko paljon koordinaatiota, vaikkei kyseessä olekaan mikään maailmanluokan voimistelijan bravuurinäyte.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lae »

18.1.2006

Aamupala
Kaurapuuroa (184kcal)*
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Välipala
Hyvää Päivää -juoma 50cl (50kcal)
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Lounas (käytin lautasmallia)
Pippurihärkäkastiketta (248kcal)*
Riisiä (211kcal)*
Salaattia, tomaattia ja kurkkua
Rasvatonta piimää 1 lasi (48kcal)*
Vettä
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*

Välipala
Kahvia 1 kupillinen rasvattomalla maidolla (11kcal)*
Tumma sämpylä (182kcal)*
Juustoa 3 viipaletta (96kcal)*
Keittokinkkua 1 siivu (10kcal)*
Salaattia

Päivällinen (käytin lautasmallia)
Nuudeleita (195kcal)*
Kalkkunafilee, paistettu oliiviöljyssä (188kcal)*
Salaattia ja kurkkua
Vettä
Appelsiini (43kcal)*

Iltapala
Ehrmannin rahkapurkki Fun Lightilla maustettuna (146kcal)

= 1645kcal


Liikunta
Nada (ellei tarpomista ratikkapysäkiltä Olympiastadionille oteta huomioon).

Arvio päivästä
Olin tyytyväinen jo ihan siitä, että onnistuin heräämään ajoissa töihin, mutta mitään mainitsemisenarvoista ei päivässä kendonäytöksen lisäksi ollut. Näytös oli varsin mieleen ja vahvisti vain päätöstäni kendon aloittamisesta.

Syöminen melko normaali nykyisen mittapuuni mukaan, joskin mietin, että varmaan pitäisi saada sata kaloria nipsastua pois? Tosin en edes ole mitenkään satavarma noista kalorimääristä... (Kahvista en tingi, mikä tahansa muu...)

Muuta
Ne hitsin punnerrukset vielä... en mitenkään saa menemään kyynerpäitä kylkien suuntaisesti vaan ne menevät sivuun. Vai olenko tajunnut jotain totaalisen väärin?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 90458
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 350 kertaa
Tykätty: 128 kertaa

Viesti Mika »

Lae kirjoitti: Syöminen melko normaali nykyisen mittapuuni mukaan, joskin mietin, että varmaan pitäisi saada sata kaloria nipsastua pois? Tosin en edes ole mitenkään satavarma noista kalorimääristä... (Kahvista en tingi, mikä tahansa muu...)
Niin. Vaikka sitten. :)
Mika kirjoitti: Kaloreista sen verran, että ei kannata ainakaan enää vähentää. Ehkä kannattaa hieman jopa lisätä, kun aloitat Kendon (en tiedä kuinka raskasta se silti on), mutta ainakin jos aiot käydä säännöllisesti uimassa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
dop
reiteenpotkija
Viestit: 363
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti dop »

Et välttämättä. Joillakin ihmisillä ne kädet vain menevät 'hassusti'. Mutta ylös-alas liike on se mikä ratkaisee.
Kuvake
Lae
sääreenpotkija
Viestit: 86
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Lae »

Aa. Niin, joo. Kun tuo johon kommentoit sitä, oli päivälle, jolloin minulla oli normaalia alhaisempi se kalorimäärä. Ja minulla ei ole oikein käsitystä, että mikä on iso heitto kaloreissa. Mutta höristän korviani (silmiäni) nyt tuolle neuvolle ja olen rauhassa asian kanssa. Kiitos. :)