Teemu77

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Ylipotkija: JanneM

Teemu77
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 73
Lauteille: Marraskuu 2015
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Teemu77

#1

Viesti Teemu77 » marras 24, 2015, 17.32

Taustaa: Olen, kuten nimimerkistäni voi ehkä päätellä, syntynyt vuonna 1977 ja olen siis 38-vuotias. Olen aina ollut liikunnassa huono, heikko, hidas, kömpelö, huonokuntoinen. Nuorena luin kirjoja ennemmin kuin harrastin liikuntaa. Jossain välissä kuitenkin, erittäin todennäköisesti kungfu-elokuvien innoittamana aloin harrastaa kamppailulajeja. En ollut niissäkään hyvä, osittain johtuen lähtöominaisuuksista ja tietysti myös siksi, että treenasin vain ne pakolliset 2-3 treeniä viikossa. Muutamaa eri lajia kokeillut, osaa pidempään, osaa vähemmän aikaa. Viimeksi savatea 10 vuotta sitten, jonka lopetin kun sain sparratessa polvesta nenääni, joka murtui. Tämän jälkeen en ole ylipäänsä juurikaan harrastanut liikuntaa, kesän satunnaisia höntsäpalloiluja lukuunottamatta. Sairastuin myös jossain välissä vakavasti ja olenkin siksi ikääntymisen, liikunnan puutteen ja sairauden vuoksi rapakunnossa, lievästi ylipainoinenkin.


Lähtötilanne: Olen huonossa kunnossa. Todella huonossa kunnossa. Viikko sitten jaksoin hädintuskin tehdä 5 etunojapunnerrusta. Nyt jo muutaman enemmän, kun olen niitä joka päivä noin viikon ajan ison (kuntooni nähden ison, en absoluuttisesti mitattuna) kasan tehnyt, mutta mistään pitkistä sarjoista en pysty vielä edes unelmoimaan. Sama tilanne kaiken muun liikunnallisen toiminnan kanssa, muutama nopeatempoinen lyöntisarja ilmaan saa minut hengästymään ja niin edelleen. Huonolta siis näyttää ja suuntia onkin tasan kaksi, joko kiukulla kuntoon tai sitten ennenaikaisesti hautaan jonkun veritulpan tai maksakirroosin seurauksena.

Tavoite: Ensisijainen tavoitteeni on päästä sellaiseen kuntoon (lisää voimaa, kestävyyttä, nopeutta, notkeutta sekä vähän peruslyöntien ja potkujen liikeratojen palauttamista), että voin taas aloittaa kamppailulajien treenaamisen, sillä nykykunnossa en saisi minkään lajin peruskurssista mitään järkevää irti. Tämä vaatinee pari kuukautta, olettaen että en hajota missään välissä paikkojani. Toinen tavoitteeni on aloittaa kyokushin karate Helsingin kaapelitehtaalla. Tämä nyt ei vaadi sen kummempia sinänsä, muuta kuin siis ensimmäisen tavoitteen saavuttamisen. Kolmas tavoitteeni on tulla ikääni ja ominaisuuksiini nähden niin hyväksi karatekaksi, kuin se perusharrastajan näkökulmasta on mahdollista.


Tähän ketjuun päivittelen muutaman kerran viikossa edistymisen tuloksia. Alkuun vauvanaskelin (oi sitä tunnetta kun jaksaa jossain välissä taas tehdä 20 punnerrusta putkeen!), myöhemmin raportoin miten vaihe 2 ja 3 ovat lähteneet käyntiin.

Niille, jotka eivät jaksa lukea, esitän tässä kuvin lähtötilanteen ja tavoitteen:

Kuva

Kuva

Kuvake
fudo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 767
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu
Tykännyt: 10 kertaa
Tykätty: 19 kertaa

Teemu77

#2

Viesti fudo » marras 24, 2015, 18.13

Tule Espooseen tapailemaan niitä peruslyöntien ja -potkujen liikeratoja ennen sinne Kyokushin-peruskurssille menoa. :) Notkeutta, liikkuvuutta ja voimaakin saattaa tarttua kroppaan siinä samalla. Juuri tänään lupasin eräälle eläkeläisherralle auttaa häntä paluun tekemisessä; projekti alkaa huomenna. Ei ole mitään peruskurssia suunnitteilla, mutta "paluutreeneihin" mahtuu mainiosti mukaan. Ja meillä on kokemusta veritulpista, sydänkohtauksista ja muutamista muistakin elämän realiteeteista.
空手に先手なし

Teemu77
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 73
Lauteille: Marraskuu 2015
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Teemu77

#3

Viesti Teemu77 » marras 24, 2015, 19.34

fudo kirjoitti: Tule Espooseen tapailemaan niitä peruslyöntien ja -potkujen liikeratoja ennen sinne Kyokushin-peruskurssille menoa. :) Notkeutta, liikkuvuutta ja voimaakin saattaa tarttua kroppaan siinä samalla. Juuri tänään lupasin eräälle eläkeläisherralle auttaa häntä paluun tekemisessä; projekti alkaa huomenna. Ei ole mitään peruskurssia suunnitteilla, mutta "paluutreeneihin" mahtuu mainiosti mukaan. Ja meillä on kokemusta veritulpista, sydänkohtauksista ja muutamista muistakin elämän realiteeteista.
Kiitos tarjouksesta, mutta valitettavasti joudun kieltäytymään! Tuossa on parinsadan metrin päässä kotiovelta Hipko, jossa on kuntopotkunyrkkeilyä sun muuta, jos tekee mieli lämmitellä jollain karaten kaltaisella ennen kyokushiniin menoa.

Kuvake
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 14659
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 185 kertaa
Tykätty: 65 kertaa

Teemu77

#4

Viesti Lasse Candé » marras 24, 2015, 19.39

Saako ketjua kommentoida?
Kommentoin silti! :D

Meitä taisi olla siinä muutama, olikohan Huppu, minä ja Andy, siellä toisessa ketjussa joiden sanomat kun kasaa sopivasti minun toimestani yhteen ( :) ), niin saadaan sellainen ohje että kannattaa ottaa tavoitteeksi vetästä tammikuussa (jossain) alkava peruskurssi läpi ja sen jälkeen jatkaa harrastusta.

Asia toimii siten että jatkat punnerrusten tekemistä ja (hyöty-)liikuntaa ja sitten jatkat kunnon kasvattamista kurssilla. Kun rankahko kurssi on kaikesta huolimatta vedetty onnistuneesti läpi ilman mitään sen suurempia ongelmia, tulee kesä ja kesätoiminta/-toiminnattomuus. Silloin käytät kesän liikuntamahdollisuudet hyväksi ja syksyllä yllätät kaikki muut keltavöiset (joista tosin puolet jäi makkaran, bissen ja purjehtimisen tielle) sillä miten kovassa kunnossa olet.

Vältät liian myöhäisen aloittamisen virheen, saat itsellesi todella tehokkaan peruskurssin ja sinulla on suunnitelma mitä sen jälkeen. Ylipäätään sinulla on suunnitelma jossa on selkeät aikarajat.
hänen virtuoosimainen salaman käyttönsä
on hyvin samanlaista kuin
hänen virtuoosimainen patukan käyttönsä


Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Teemu77
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 73
Lauteille: Marraskuu 2015
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Teemu77

#5

Viesti Teemu77 » marras 24, 2015, 19.46

Lasse Candé kirjoitti: Saako ketjua kommentoida?
Kommentoin silti! :D
Saa toki kommentoida, neuvoa, haukkua, ihan mitä vaan. Kaiken saamani tiedon yritän analysoida ja kehittää tekemistäni (jos tämä nyt kuulosti jotenkin liian hienolta, niin kyseessä on vain eräästä sangen tosissani ottamastani harrastuksesta periytynyt tapa pyrkiä kehittymään, eli suoritus, analyysi, analyysin lopputulosten käyttöönotto ja uudestaan suoritus, ad infinitum tai vähintäänkin siihen asti, kunnes on saavuttanut hyvänä pitämään tason).

Teemu77
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 73
Lauteille: Marraskuu 2015
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Teemu77

#6

Viesti Teemu77 » marras 24, 2015, 19.53

Sen peruskurssin aloitan sitten kun olen fyysisesti siihen valmis. Kaapelitehtaalla alkoi juuri muutama viikko sitten kurssi, en tiedä koska seuraava alkaa. Jos tammikuussa, niin aloittanen sen silloin. Luulisin pääseväni edes jonkinlaiseen peruskuntoon siihen mennessä.

Teemu77
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 73
Lauteille: Marraskuu 2015
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Teemu77

#7

Viesti Teemu77 » marras 25, 2015, 09.58

Välitavoite, jonka pyrin saavuttamaan tämän viikon loppuun mennessä: Etunojapunnerrussarjojen toistojen määrän nostaminen 20:een. Ei ainakaan eilen vielä mennyt vaan jäin viiteentoista, kun ei vaan jaksanut enempää.

Tänä aamuna olen tehnyt muutaman 10:n toiston lämmittelysarjan, seuraavaksi laitan Eye of the Tigerin (tämä lisännee 2-3 punnerrussa, eli varsinaista henkistä dopingia!) taustalle soimaan ja pyrin tekemään hyvällä tekniikalla 20 punnerrusta. Fiilis on ihan hyvä, että voisi onnistuakin. Raportti seuraa parin minuutin kuluttua!

Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 491
Lauteille: Lokakuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Teemu77

#8

Viesti Huppu » marras 25, 2015, 10.07

Itsellä nous toistomäärät aika paljon ihan sillä, että ennen tein lämmittelyksi 10 punnerrusta, sitten aloin tekemään aina 15 jne. 30 yli en lämmittelyissä mennyt, mutta aloin tekemään niitä myös kesken reenien. Yhtäkkiä 60 oli ihan paperia. Eli neuvoisin lisäilemään aina vähän, eli kun ajattelet tekeväsi kympin, niin teetki 12 jne. Kannattaa pitää välipäiviä punnertelustakin, koska tukkoonhan siinä menee jos joka päivä pumppaa.
Oss!

Teemu77
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 73
Lauteille: Marraskuu 2015
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Teemu77

#9

Viesti Teemu77 » marras 25, 2015, 10.10

20 etunojapunnerrusta suoritettu Eye of the Tigerin soidessa! 3 viimeiset meni kyllä todella vaivoin. Nyt puuskutan ja kädet tärisevät niin että kirjoittaminen on vaikeaa.

Ja tosiaan, viikko sitten 5 punnerrusta teki tiukkaa, eli edistys on ollut huimaa!

Kuulostaa varmaan aika naurettavalta räpiköinnillä potkun kuntohirmujen rinnalla, mutta lapsenaskelin tässä edetään nollakunnosta. Kaikki mitä jaksaa tehdä on plussaa ja jos kehittyy niin vielä parempi.

Teemu77
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 73
Lauteille: Marraskuu 2015
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Teemu77

#10

Viesti Teemu77 » marras 25, 2015, 10.22

Punnitsin juuri itseni, painan itse asiassa vähemmän kuin luulinkaan. Oletin 90kg, vaaka näytti 87kg. 80kg olisi minulle hyvä ihannepaino, olettaen että en jostain syystä ala hankkia valtavaa lihasmassaa.

Painoin pari vuotta sitten, sairauteni ollessa pahimmillaan 100kg, mutta koiran tultua taloon laihduin aika nopeasti 10kg, kiitos päivittäisten kävelylenkkien joista ei mitenkään pysty laistamaan.

Nuorempana olin hyvin köykäinen, jotain 70-kiloinen, mutta tein useita vuosia fyysisiä töitä, joista sain 10-15kg lihasmassaa (joka siis nykyään on jo kuihtunut pois, nykypaino on pelkkää läskiä, luita ja sisäelimiä).

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2822
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb, Wing Tsun
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 19 kertaa

Teemu77

#11

Viesti MikaM » marras 25, 2015, 10.59

Painosta puhuttaessa olisi hyvä tietää myös pituus, jotta saa noin summittaisen kuvan asiasta. Ja täällä on tosiaankin myös muita lukijoita, kuin nuoria ja kovakuntoisia, e.g. minä.
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

Teemu77
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 73
Lauteille: Marraskuu 2015
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Teemu77

#12

Viesti Teemu77 » marras 25, 2015, 11.02

Pituus on 183cm. Paino/pituus-suhde ei siis mikään ihan älyttömän huono sinänsä ole, mutta lihaksia ei ole lainkaan ja läskiä on paljon, etenkin kyljissä ja vatsassa. Ilman ylimääräistä läskiä painaisinen 70-75kg, kun niitä lihaksia ei oikein ole.

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4828
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 88 kertaa
Tykätty: 73 kertaa

Teemu77

#13

Viesti Ile » marras 25, 2015, 11.09

Kiinnitti huomion, kun jossain ketjussa taisit luonnehtia itseäsi keski-ikäiseksi... :)

Itsellä ikä alkaa jo nelosella ja ehkä suurin harjoitteluun liittyvä "viisaus" mitä matkan varrella on tarttunut on se, että jos ei mihinkään kilpauralle tähtää, niin kiire ei ole mihinkään. Löysäilyyn tämä asenne ei ole johtanut, vaan ennemmin treenaamisesta nauttimiseen.

Esim. kun noin puolitoista vuotta sitten sitten aloitin pitkästä aikaa taas vähän säännöllisemmän ja tavoitteellisemman voimaharjoittelun, niin joitakin omalle keholleni haastavampia isoja voimaliikkeitä en tehnyt ensimmäisen vuoden aikana ollenkaan. Sen sijaan rakentelin rauhassa pohjaa. Ehkä olisin voinut edetä nopeamminkin mutta toisaalta näin olen ainakin säästynyt loukkaantumisilta. Vaikea kuvitella, että olisin parikymppisenä hyväksynyt itseltäni sitä, että kokeillaampa jotan liikettä vasta vuoden päästä....

Säkin voit hyvin visioida esimerkiksi, että täyttäessäsi 40 olet kohtuullisen hyvässä kunnossa. Yksityiskohtaisemmat tavoitteet osaat asettaa itse, mutta ei vaadi ihmeellistä rääkkiä - itse asiassa vain normaalia säännöllistä harrastamista - että voit olla puolentoista-parin vuoden päästä monella mittarilla paremmassa kunnossa kuin keskimääräinen 40 v mies.

Ja 45- vuotiaana voit olla jo rautaisessa kunnossa. Eikä sekään vaadi mitään ihmeellistä, lähinnä säännöllistä ja hieman tavoitteellista liikunnan harrastamista joitakin kertoja viikossa ja osaten myös välillä vähän keventää. Varsinaisella epämukavuusalueella yhteensä alle tunnin viikossa ja loppuajan nykyistä parempi olo. Ei paha?

Teemu77
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 73
Lauteille: Marraskuu 2015
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Teemu77

#14

Viesti Teemu77 » marras 25, 2015, 11.14

Ile kirjoitti: Kiinnitti huomion, kun jossain ketjussa taisit luonnehtia itseäsi keski-ikäiseksi... :)
En tiedä onko keski-iälle mitään täsmällistä, virallista määritelmää kuten nyt vaikka teini-iälle on.

Itse koen itseni keski-ikäiseksi, koska ero perusjaksamiseen verrattuna vaikka tilanteeseen 3-5 vuotta sitten on niin suuri. Kehon fyysinen rapistuminen ikääntymisen vuoksi on selkeästi alkanut, täten en pysty mitenkään kuvailemaan itseäni enää nuoreksi.

Teemu77
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 73
Lauteille: Marraskuu 2015
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Teemu77

#15

Viesti Teemu77 » marras 25, 2015, 11.42

MikaM kirjoitti: Ja täällä on tosiaankin myös muita lukijoita, kuin nuoria ja kovakuntoisia, e.g. minä.
Stalkkasin vähän ja huomasin että nostat kuitenkin 90kg penkistä. Jos itse kävisin salilla, niin aloittaisin pari ekaa kertaa pelkän tangon nostamisesta ja siitä pikkuhiljaa eteenpäin kehittäen. 90:n kilon nostaminen kuulostaa utopistiselta.

Ei kyllä mitään hajua paljon olisin nostanut penkistä silloin, kun olin 20-28-vuotiaana kuitenkin fyysisen työnteon vuoksi ihan kohtalaisessa kunnossa. Tuskin 90kg.

Olin kyllä nuorempana kuitenkin varsin kova punnertamaan. Treenasin myös erikoispunnerruksia. Yhden käden punnerrusennätys oli jotain 20 kpl. Neljän sormen (eli molemmista käsistä peukalo ja etusormi) punnerruksia taisi mennä saman verran. Oi niitä aikoja!


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa