Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

tabitha

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2071

Viesti tabitha »

ti 23.2.

Kävin Kisiksellä painimassa kolme erää BJJ:tä tai oikeastaan samboa, koska mulla oli kaikki housut pesussa. Sen jälkeen tein 3x5 työntöä 24kg kahvakuulalla per puoli ja 5x10 leuat.

to 25.2.

Olin BJJ-treeneissä (90min), mutta en muista kovin hyvin mitä siellä tehtiin. Dummy-sweeppiä ja jotain toista tosi yksinkertaista, välituntikampituksen oloista. Treenin jälkeen kiipesin 3 kertaa köyden ylös.

la 27.2.

Meni koko päivä vähän reisille kun ensin roikuin vain netissä lukemassa kaikkea p*skaa ja suututti niin että oli vaikea tehdä läksyjä jotka olisi pitänyt tehdä.

Tein tajuttoman väsyneenä kai 2x25 rullausta voimapyörällä (polviltaan), 3x30 etunojat, 2x30 linkkarit, 2x10 yhdenjalan pistoolikyykyt per puoli, 2x50 selät, 1x15 siltaannousut käsien varaan.

su 28.2.

Hiihdin Paloheinässä ehkä 15km. En uskaltanut mennä kovin kovaa koska en tiennyt yhtään mihin päin olen menossa ja miten pitkä lenkistä tulee. Ja mun sprinttinikin on hitaampaa kuin oikeiden hiihtäjien rento vauhti. Hiihtotaidot on suunnilleen se mitä koululiikunnassa opin ja sen jälkeen en oo treenannut.

Niin joo perinteistä. Luistelutyyli on ihan karmeeta jaloille.

ma 29.2.

Ekaa kertaa teini-iän jälkeen tuplatreenit. Eli ensin lukkopainia 90min ja sitten BJJ:tä 90min. Ensimmäiset harjotukset oli sparritreenit. Kevyiden alkulämmittelyiden jälkeen ehkä 1min tauoilla 6min eriä koko puolitoista tuntia. En kai edes ollut lepovuorossa yhtään erää... Muistan alkuvaiheessa ajatelleeni että tästä tulee varmaan rankkaa, mutta kun lihakset lämpenivät niin painiminen tuntui ihan mukavalta.

Toisten treenien alkaessa fiilis oli parempi kuin ekojen. Ehkä oon jo niin vanha, että kropalla kestää lämmetä. Muuten ei tuntunut että olisin erityisen väsynyt, mutta ehkä pientä arkuutta selkälihaksissa alkulämmittelyissä niskojen yli rullatessa. BJJ-treenit oli kevyemmät, koska otettiin mm. pystypainia ringissä niin, että keskellä oli vain 2 paria (yli ja alle 75-kiloiset oli jaettu omiin ryhmiinsä). En voittanut ketään pystypainissa (siellä oli aika paljon judojunnuja). Guardinohitusringissä oli 4 paria keskellä joten siinäkin ehti palautua. Näiden välissä tehtiin 5 minuuttia jotain omaa lempitekniikkaa. Mun lempitekniikat ovat ilmeisesti kahden jalan alasvienti, triangeli suljetusta guardista ja leg drag -ohitus ja juji. En osaa mitään hirveen hienoa. Loppuaika sparrattiin.

Mulla on yksi ihan selkeä ykköstekniikka. Daito-ryussa treenattiin aika paljon emonjimeä eli (pystystä) edestä kaulukset ristiin. Tosin se oli uken rooliin kuuluva hyökkäys eikä varsinainen tekniikka. Mutta sitä tuli kuitenkin toistettua aika paljon. BJJ:ssä käy melko usein niin, että vastustaja antaa mulle nää kaulusotteet kun olen alla suljetussa tai halffissa. Tuntuu että ainakin monella valkovöisellä se tulee vähän yllätyksenä että poispääseminen ei oo ihan helppoa jos on antanut otteet. Toisiksi eniten lopetuksia tulee sillä että vastustaja hakee jalkalukkoa ja antaa oman jalan ja mulla on tosi joustavat nilkat. Tää on kisoissa vähän meh kun ei ole vieläkään selkärangassa se missä tilanteessa saa tota lukkoa tehdä. Tiedän kyllä ne säännöt, mutta ottelutilanteessa ei pysty pitämään mielessä kaikkia yksityiskohtia.

Jonkin verran teen jujia, giljotiinia, triangelia ja RNC:tä mutta kaikissa näissä mulla on ihan scheisse tekniikka. Varsinkin juji mountista. Suljetusta guardista vähän parempi.

Ostin eilen jotain suklaanmakuista heraproteiinijauhetta. Kaveri sanoi että se maistuu pahalta, mutta mun ruokavalio koostuu lähinnä porkkanoista ja juureksista, ruisleseistä, vähärasvaisista kalkkunanakeista ja rasvattomasta rahkasta ja siihen verrattuna toi maistuu ihan kunnon makeelta jälkiruualta.

Mulla on läski olo. En tiedä oikein mihin se perustuu, koska mun aamupaino on pysynyt samassa noin 59 kilossa kuin ennenkin. Ja lihasvoima on kasvanut, joten järjellä ajatellen rasvaprosentin pitäisi olla pikemminkin laskenut. Mutta vyötäröllä on enemmän tavaraa. Tavallaan se on tosi hyvä että rasva on siirtynyt alakropasta sinne, koska ei huomaa miten leveä lantio mulla on, mutta kylhän se vähän risoo että ennen oli 70kg painoisenakin tiukempi vatsa. En kyl ihan uskalla luottaa itteeni näissä arvioissa, koska mulla on ollut anoreksia teininä ja tiedän miten helposti alkaa paisua omissa silmissään kun alkaa vahtia omaa painoa ja syömistä.

Tänään oon menossa kehonkoostumusmittaukseen. Ei toi ehkä niin kallistakaan ole, 24 euroa opiskelijalle. Rasvaprosentti kiinnostaa, samoin kalorinkulutus. Mua hirvittää oma syöminen kun ravintosuositusten mukainen kalorimäärä (se 2000kcal) ei riitä mulle mihinkään. Mennään varmaan lähempänä 3000 kaloria. Oon varmaan vuoden ajan ollu koko ajan pienessä nälässä kun en uskalla syödä niin paljon ku tekisi mieli. Oon ettinyt ruokia joita voisin oikeasti syödä rajoituksetta, mut sekin menee siihen et syön yli kilon rahkaa tai raejuustoa ja sit epäilyttää. Mä en luota siihen et tuntisin nälän oikein, ja mietin aika usein onko mulla nälkä vai onko se vain jotain tunnesyömistä ja himoa joka tulee siitä et oon rajoittanut syömistäni.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2072

Viesti tabitha »

ti 1.3.

BJJ 60-90min. Kisiksen painimolskilla, vähän ahdasta välillä. Lämmittelypainia 2x5min, drillejä puolisen tuntia - tomoenage (kuumottavaa isomman parin kanssa), puolenvaihtoja ja juji sidestä, sweeppejä ja triangeli spideristä, suljetusta guardista kauluskuristus ja juji-omoplata-triangeli kombo. Loppuaika sparria. Ei itsessään kovin raskaat treenit, mutta eilisen jäljiltä mulla vähän särki käsiä ja muutenkin tuntui etten ole ihan palautunut. Ehkä huomenna on lepopäivä.

Kävin (ennen treenejä) kehonkoostumusmittauksessa mutta olen nyt niin väsynyt että en jaksa kirjoittaa tarkemmin ja koska tulokset ovat paperilla niin voin kirjoittaa myöhemminkin. Hyvältä näytti.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2073

Viesti tabitha »

Okei eli lyhyesti kehonkoostumusmittauksen tuloksista. Mittauslaite oli vaa'an tapainen jossa oli metalliset levyt jaloille ja kahvat joissa oli metalliset elektrodit peukalon ja muiden sormien kohdalla. Tulokset laskettiin kehon läpi johdetun heikon sähkövirran, painon ja muutaman annetun muuttujan perusteella - ikä, sukupuoli ja pituus. En ole ihan varma pituudesta, mutta laitoin 164cm. Pitäisi tarkastaa tämä, muistelen että se oli mun pituuteni kun viimeksi mitattiin, mutta testosteronihoito aiheuttaa joskus parin sentin "pituuskasvun" koska se saattaa vahvistaa lihaskorsettia. Olin epävarma että pitääkö mun laittaa sukupuoleksi mies vai nainen mutta menin ainakin testaajalle läpi miehenä niin en kehdannut laittaa mitään muuta. En siis maininnut transsukupuolisuudesta mitään... Ja outoja tuloksia sieltä olisi muuten tullutkin. Hormonit on muuttaneet kroppaa tosi paljon.

Paino verkkarit päällä 61.2kg, 103% normaalipainosta, BMI 22,8. Diagrammit on vähän hämmentäviä, normaalialue on 19-26 mutta "ihannepainoksi" on merkattu 18.5 joka tarkottaisi noin 52 kilon painoa. Se tarkottaisi että mun pitäisi olla tosi paljon laihempi O_o Mittausten mukaan mun kehon rasvaton massa on tuo 52kg. Vaikea kuvitella että pystyisin laihduttamaan kaiken rasvan pois ilman että lähtisi lihasmassastakin. Rasvaa painosta on siis 7,9kg ja rasvaprosentti näin ollen 12,9. Diagrammit näyttää että kaikki on normaalialueella - ihannerasvaprosentti olisi ton mukaan 10 mutta siinä samassa diagrammissakin se jää "alle normaalitason" ja normaalin alaraja on 11. Eli nuo diagrammit ovat itsensä kanssa vähän ristiriidassa. Ja jotta kaikki olisi sekavampaa, paperissa erikseen vielä annetaan miehille rasvaprosentin tavoitearvoksi "<20" ja että normaali olis 15. Miten näitä nyt pitäisi tulkita.

Oletin rasvaprosenttini olevan paljon korkeampi koska silloin kun se on joskus vuonna nakki ja kivi mitattu, se oli 22% ja treenasin silloin kuitenkin tosi paljon. Ilmeisesti hormonit tehneet tehtävänsä.

Kokonaislihasmassa 29,6kg. Lihasmassa menee noissa diagrammeissa melkein normaalin ylärajaan o_O. Mille kukkakepeille toi testi on oikein tehty? Mä en todellakaan ole tän painoiseksi ja pituiseksi lihaksikas vaan lähinnä ruipelompaa osastoa.

Nestepitoisuus normaali. En ole ainakaan kuivunut vaikka mulla onkin paha tapa juoda tosi vähän ja käyttää liikaa suolaa.

Lihastasapaino on normaalin rajoissa mutta "pientä viilausta" kuulemma siinä että alakroppa on vähän jäljessä yläkropasta. Tää ei ole yllätys ottaen huomioon että keskityn salilla lähinnä yläkroppatreeniin. Olen kokenut nuoruudesta lähtien dysforiaa siitä että mulla on ollut kapeat hartiat ja leveä lantio ja kyykkäämällä p3rse vaan tuntui levenevän. Mutta oon tietoinen siitä ettei mun tarvitse välttämättä enää treenillä väkisin yrittää muovata kehon mittasuhteita maskuliinisemmaksi, koska hormonit huolehtii siitä osittain.

Samaten vasen käsi ja vasen jalka on edellä oikeita vastaavia. Testaaja kysyi mistä tämä mahtaisi johtua, kun olen oikeakätinen. Arvelin että käytän sit varmaankin vasenta jalkaa tukijalkana, ainakin potkulajeissa se on ollut niin, mutta varmaan pätee painipuolellakin. Oletin että oikea puoli olisi vahvempi. Erot ovat kuitenkin hyvin pieniä.

Lähinnä tämä hämmentää siksi, että kun teen salilla vaikka jotain yhden jalan kyykkyä tai yhden käden kahvakuulaliikkeitä, sama paino tuntuu vasemmalla puolella raskaammalta. Huonompi koordinaatio, mutta sit kuitenkin enemmän lihasta. Hämmentävää.

En saanutkaan sitten tietää kokonaisenergiankulutusta vaan pelkän "koomakulutuksen" eli sen mitä menee perusaineenvaihdunnan ylläpitoon. Tää on 1521 kcal vuorokaudessa. Käsittääkseni jos vähänkään kävelee ympäriinsä, tulee joitakin satoja kaloreita lisää ja tyypilliset lajitreenit kuluttaa 300-600 kaloria riippuen intensiteetistä. Ja ilmeisesti perusaineenvaihduntakin vilkastuu niinä päivinä kun treenaa...?

Hämmentäviä tuloksia sikäli että oletin että "naisen kroppa" näkyis aika selkeästi testituloksissa, kun oon ollut hormoneilla vasta vajaa 2 vuotta ja ilman munasarjoja 2 kuukautta. Oli hyvä että kävin mittauksessa, koska tää lievittää epämukavuuden tunnetta aika paljon. En kyl tiedä miten tarkkoja, luotettavia tms. nää on.

Testaaja alkoi puhua siitä että mun pitäis syödä enemmän jos haluan lisää lihasmassaa. Mä sanoin että en oo ihan varma siitä haluanko, koska sit siirtyisin isompaan painoluokkaan BJJ:ssä ja pienimmässäkin on tarpeeksi vaikeaa. Nythän mun paino on alimmillaan mitä se on ikinä aikuisiällä ollut.

Luultavasti jatkan vaan samaan tahtiin (nyt yritän lisätä vähän lajitreenin määrää mutta varoen etten mee ylikuntoon) enkä yritä erityisesti kasvattaa massaa.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

tabitha

#2074

Viesti Mika »

Nuo sähköiset mittaukset ovat erittäin epäluotettavia. En tosin tiedä, oliko tässä nyt jotakin mullistavaa teknologiaa mukana. Yhden kerran yksi potkulainen muutti rasvaprosenttiaan ainakin 10 yksikköä vain puhaltamalla käsiinsä. Nesteytys noissa on se tärkein tekijä (vaikuttaa siihen vastukseen).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2075

Viesti tabitha »

Joo arvelinkin että melko pienillä tiedoilla päätellään tuossa melko paljon. Ja suhtaudun noihin tuloksiin tosi varauksella... Testiä ennen piti olla syömättä ja juomatta pari tuntia, käydä vessassa, ja käsien ja jalkojen piti olla kuivat. Laitteen (ja ohjelmiston) nimi oli muistaakseni InBody ja se käytti kolmea eri vahvuista sähkövirtaa.

Vois tehdä mittanauhaperusteisen mittauksen itse ja kattoa näyttääkö erilaiselta.

to 3.3.

Lukkopaini/BJJ 90min. Oli alun perin tarkoitus treenata BJJ:tä, mutta treeneissä oli kolme osallistujaa joista yhdellä ei ollut pukua mukana, joten painin sitten t-paidassa. Alkulämmittelyiksi heiteltiin palloa... yllättävän toimivaa.

Ei olisi mitenkään meinannut lähteä kone käyntiin näissä aamutreeneissä. Lämmittely tuntui jotenkin tosi epämukavalta ajatukselta. En varmaan ollut vaan palautunut. Lopulta kun alettiin painia (5x6min, 3min tauot) niin lihakset lämpeni, mutta jälkeenpäin sitten taas käsiä särki. Eli yksi päivä lepoa ei riittänyt. Tai sitten tää johtuu siitä että magnesiumsitraatti loppui enkä ole tullut ostaneeksi uutta purkillista. Ehkä sunnuntaina voisi seuraavan kerran treenata.

Mutta jee, laskuharjoitusten vetäminen ohi toistaiseksi! Sain noin 30-50 tunnin duunista verojen jälkeen muhkeat 118 euroa yliopistolta eli ei tätä rahan takia tehdä. Muutenkin nyt on tenttiviikko ja pääsen vähän lepäämään.

Jaksoin kuitenkin venytellä huolella mikä auttoi aika paljon.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2076

Viesti tabitha »

su 6.3.

Ostin magnesiumsitraattia vihdoin ja melko välitön helpotus lihasjumiin. Nice.

Menin Kisikselle alun perin BJJ-drillien toivossa mutta ketään ei ilmestynytkään paikalle. Ei se mitään. Hakkasin säkkiä 3x8min, pidempiä ja raskaampia eriä kuin yleensä. Sitten testasin työntömaksimit. Samat kuin ennenkin eli 62,5kg menee mutta 65 ei. Tein:

4x5 rive 60kg
5x10 kyykky 50kg (pienet painot koska pelkään vieläkin että mahassa repee jotain)
3x5 penkki 50kg
maksimileuat (20)
venyttelyt (etureidet, pohkeet, sisäreidet, rintalihakset)
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2077

Viesti tabitha »

7.3.

Lukkopaini 90min. Vähän karhunkävelyä ym. ja minuutin eriä pystypainia, välissä lihaskuntoliikkeitä. 4x3 itsevalittua alasvientiä (mulla kahden jalan alasvienti). Testailtiin vähän miten otteiden hakeminen pystypainissa vaikeutuu jos vastustaja pitää pään vasten solisluuta. 5x40s pystypainia 20 sekunnin palautuksilla. Tämä oli ehkä rankin vaihe treenistä.

Sitten seurasi tekniikkaosuus. Tehtiin kuppigiljotiinia ja sivukuristusta halffista. Loppuun 3x5min sparria. Aika kovatempoiset treenit, mutta ei tuntunut liian rankalta.

Kisat lähestyvät. Painon suhteen ei huolta, ilman pukua painan nyt 58,8kg eli melko reippaasti alipainon puolella. Lähinnä tuntuu että olis pitänyt viime aikoina treenata puvun kanssa enemmän.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2078

Viesti tabitha »

7.3.

Lukkopaini 90min. Vähän karhunkävelyä ym. ja minuutin eriä pystypainia, välissä lihaskuntoliikkeitä. 4x3 itsevalittua alasvientiä (mulla kahden jalan alasvienti). Testailtiin vähän miten otteiden hakeminen pystypainissa vaikeutuu jos vastustaja pitää pään vasten solisluuta. 5x40s pystypainia 20 sekunnin palautuksilla. Tämä oli ehkä rankin vaihe treenistä.

Sitten seurasi tekniikkaosuus. Tehtiin kuppigiljotiinia ja sivukuristusta halffista. Loppuun 3x5min sparria. Aika kovatempoiset treenit, mutta ei tuntunut liian rankalta.

Kisat lähestyvät. Painon suhteen ei huolta, ilman pukua painan nyt 58,8kg eli melko reippaasti alipainon puolella. Lähinnä tuntuu että olis pitänyt viime aikoina treenata puvun kanssa enemmän.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2079

Viesti tabitha »

Mä kävin muistaakseni tiistaina 8.3. BJJ-treeneissä (90min). Sitten kolme lepopäivää ennen kisoja.

GB Gym BJJ Tournament 12.3.2016

Kun kuulin että omalla salillani pidetään salikisat, pidin itsestäänselvyytenä että osallistun. Osallistuminen ei maksanut minulle mitään, kisat olivat kotikaupungissa, ja kisajännitys oli vähäisempää epävirallisemman tunnelman vuoksi.

Ainoa käytännön ongelma oli, että en saanut korjattua unirytmiäni. Heräsin yhdeltä yöllä ja kisat alkoivat aamulla yhdeltätoista. Tultuani paikalle huomasin että tilanne oli vieläkin pahempi - olin jotenkin ajatellut että kaikissa kisoissa on ensimmäisenä valkovöisten miesten pienimmät painoluokat, enkä edes tiedä mistä olin saanut tämän kuvitelman. Matsini oli numero kahden tai kolmen sijaan 82. Jouduin odottelemaan neljä tuntia. Olin jo juossut salille, vaihtanut vaatteet ja alkanut tosi kiireellä nostaa sykkeitä, ennen kuin tajusin mitkä aikataulut todella ovat. Tämä aiheutti pienen pettymyksen ja disorientaation, koska olin jo aika väsynyt ja minun pitäisi pitää itseni ottelukunnossa vielä neljä tuntia. Olen joskus tainnut mainitakin, mutta kestän unenpuutetta todella huonosti.

Aluksi istuin katselemassa noin 40 ensimmäistä ottelua ja join välillä vähän kahvia, että pysyisin hereillä. Söin myös paketillisen kalkkunanakkeja ja join paljon vettä todettuani että varaa oli kaksi kiloa. Suunnilleen matsin numero 50 kohdalla aloin huolestua siitä jäykistynkö istumisesta ja jääkö verryttely taas puolivillaiseksi, ja aloitin aika vastentahtoisesti lämmittelyn. En vain tykkää lämmittelystä tai ainakaan sen aloittamisesta, tuntuu todella epämiellyttävältä varsinkin väsyneenä. Nyt minulla oli kolme lepopäivää takana, mutta unenpuute aiheutti saman efektin, lämmittelyn aloittaminen tuntui siltä kuin olisi mennyt kylmään veteen uimaan. Pidin häkin seinästä kiinni ja heiluttelin toista jalkaa yrittäen saada lantion auki. Pakotin itseni tekemään tätä myös ilman tukea. Kun aloin hikoilla, verryttely tuli vähän helpommaksi. Kävin vessassa, juomassa lisää kahvia ja sitten tein kunnon sykkeennoston - sprawleja ja polvet rintaan -hyppyjä, shootteja, teknisiä ylösnousuja, painijanvalaa (päälaki matossa pyörimistä niskan ympäri). Sitten menin takaisin katselemaan muiden matseja. En tiedä oliko se fiksua, aloitinko kovat lämmittelyt liian aikaisin, koska matseja oli vielä parikymmentä ennen omaani. En tiedä juuri mitään siitä, milloin lämmittely pitäisi aloittaa, milloin lopettaa, mikä on liikaa ja mikä liian vähän. Joku sanoi joskus että keuhkot on hyvä avata kunnolla rankoilla yleisliikkeillä, sprawleilla tms. mielellään pari kertaa.

Kun oltiin kymmenen matsin päässä omasta ottelustani, tein vielä toisen sykkeennoston, samoilla liikkeillä kuin ensimmäisenkin. Sen jälkeen pidin lämpöä yllä hyppelemällä ja viisi minuuttia ennen matsia tein vielä sprawleja mutta tuntui jotenkin liian raskaalta, joten lepäsin loppuajan. Adrenaliinia (ja kofeiinia) tuntui olevan veressä melkein hyydyttävän paljon. Olin psyykannut itseäni aika paljon sillä, että nämä ovat vain salikisat, jos selvisin SM:istä niin selviän tästäkin. Juuri ennen matsia tuli ohimenevästi sellainen olo että ei, en halua tätä, pelottaa liikaa. Sellainen "kaduttaa että lähdin tähän" -fiilis. Yritin etsiä itsevarmuutta siitä, että en ollut nähnyt vastustajan kovin paljoa lämmittelevän ennen matsia ja ajattelin lihasteni ainakin olevan lämpimämmät.

Vastustaja veti heti guardiin. Se sopi minulle ihan hyvin, jollain tasolla pelkään pystyottelua mutta en sitten toisaalta itse juuri koskaan vedä guardiin, vaan yritän alasvientiä ja usein epäonnistun siinä. Lähdin sitten ohittamaan ja vastustaja haki sweeppiä. Nollatilannetta kesti aika kauan. Minulla oli aika itsevarma olo, koska tuntui että pystyin kohtuullisen hyvin availemaan vastustajan suljettua guardia. En oikein uskaltanut lähteä täysillä yrittämään ohitusta omasta aloitteestani vaan kyttäsin milloin vastustaja lähtee yrittämään jujia. Siitä tilanteesta olen treeneissä päässyt aika hyvin ohi valkovöisiä vastaan, ja kerran kisoissakin. Niin kävi nytkin ja sain ohituksesta pisteet. Lähdin ujuttamaan polvea mahan päälle, mutta vastustaja palautti guardin. Sama toistui, sain taas kolme pistettä ohituksesta, mutta nyt pääsin mounttiin asti ja hain tukevat kaulusotteet. Annoin sweepata siitä hinnasta että sain otteet kunnolla kiinni ja kuristin suljetusta guardista alta. Olen lopettanut treeneissä aika paljon juuri tällä taktiikalla, vaikka se ei ole ehkä ihan fiksua (minun pitäisi kaikella järjellä ajatellen pystyä tekemään kuristus mountista). Tatamin laidalta huudettiin "ei se saa siitä kuristettua" mutta luovutus tuli kuitenkin. Olin siinä vaiheessa ollut jo minuutin ajan varma (ehkä väärin perustein) että voitan, joten itse voitto ei tuntunut euforiselta, lähinnä helpotukselta. Tämä oli eka matsi, jota olen selkeästi dominoinut.

En ollut olettanut voittavani, joten jouduin yhtäkkiä tekemisiin sen kanssa, että minulla olisi toinen matsi melko pian. Käteni olivat niin hapoilla, että minun oli vaikea saada avattua keltavihreä merkkivyö. Kädet myös tuntuivat hassun turvonneilta ja tunnottomilta.

Tokassa matsissa huomasin heti vastustajan olevan paljon itseäni vahvempi ja nopeampi. Parissa sekunnissa hän heitti minut yksinkertaisella jalkakampilla. Hän käytti tätä myös seuraavassa matsissaan ja selkeästi huomasi että hän on treenannut kyseistä tekniikkaa paljon. Lensin aika näyttävästi ja päädyin huonoon positioon. Vastustaja pääsi hetkellisesti ohi guardista ja sideen, ja luulin hänen saaneen alasvientipisteiden lisäksi myös ohituspisteet, mutta sain ilmeisesti tarpeeksi pian polvea väliin niin että vastustaja sai vain kaksi pistettä alasviennistä. Sen jälkeen vastustaja yritti ohittaa guardia ja vielä ainakin yhden kerran pääsi käytännössä ohi, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi pitkäksi aikaa. Joku kommentoi jälkeenpäin irkissä matsia, että "vastustaja oli ihan helvetin paljon vahvempi kuin sinä, sillä tavalla retuutti ottelun alussa". Se oli myös oma kokemukseni, tuntui että minua vain riepoteltiin pitkin mattoa ja onnistuin vain juuri ja juuri palauttamaan guardin. Enimmäkseen se guardikin oli minulle aika tårta på tårta, toinen nilkka vain juuri ja juuri kiinni, tai sitten olin niskoillani ihan lytyssä. En edes muista miten päädyin alta päälle, jotenkin tilanne oli se että vastustaja yritti taas alta jujia ja pääsin ohi. Ohitus tuli minulle tosi isona yllätyksenä. Matsia oli 30 sekuntia jäljellä, pidin koko sen ajan sideä. Voitin yhdellä pisteellä. Tämä voitto oli niin yllättävä, että kesti aika kauan tajuta mitä oli tapahtunut. Olin ihan hädässä 90% otteluajasta.

Seuraava matsi oli finaali. Pystyin tässä vaiheessa lähinnä makaamaan tatamilla. Taistelutahtokin oli aika pitkälti haihtunut kunnon mukana. Käsissä ei ollut enää yhtään voimaa, mutta onneksi semifinaalin ja finaalin välissä oli vähän pitempi aika ja kädet ehtivät jonkin verran palautua. Finaalivastustajalla oli aika omintakeinen tyyli, hän pysytteli alussa enimmäkseen kauempana, hyppi paikoillaan ja teki erikoisia hämäyksiä, lopulta vetäen kuitenkin guardiin. Vastustaja tuntui hakevan tosi paljon monimutkaisempia tekniikoita kuin aiemmat vastustajani, liikkui koko ajan ja teki paljon yrityksiä. Jäkittämistä ei ollut yhtään, paitsi ehkä omalta puoleltani. Pisteet pysyivät nollilla pitkään, jossain vaiheessa vastustaja sai yhden edun jostain. Yritin samaa vanhaa temppua eli lähdin ohittamaan kun vastustaja yritti lopettaa suljetusta guardista. Nyt en päässytkään ohi vaan juutuin triangeliin. Yritin kiskoa päätä ulos mutta olo meni aika nopeasti niin tukalaksi että taputin. En tiedä oliko taju vielä lähtemässä mutta naama oli puristuksissa enkä saanut henkeä. Myöhemmin huomasin että suupieleni olivat mustelmilla, todennäköisesti tästä kuristuksesta. Kaveri puristi aika voimakkaasti naamasta.

Pettymyksen haihduttua olin enemmän kuin tyytyväinen hopeaan. Se oli jo yksi voitto pidemmälle kuin olin suunnitellut. Olisin ollut oikeasti pettynyt, jos olisin hävinnyt heti ekan matsin (vaikka valmistauduinkin siihen että kävisi juuri niin) mutta toinen voitto oli jo paljon enemmän kuin odotin.

Kisoista jäi tosi hyvä, melkein euforinen olo, mutta samalla jotain sellaista tyhjää ja kaikkensa antanutta alakuloa, samaa jota olen huomannut hyvin menneen go-turnauksen jälkeen. Se liittyy varmaan siihen kun on keskittynyt täysillä ja sitten joutuu palaamaan arkeen...
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2080

Viesti tabitha »

14.3.

Kevyttä drillailua ja 2x5min sparria. Yhteensä noin 75min treeniä. Olin valvonut yön joten en jaksanut tehdä mitään ylimääräistä. Kävelin tämän jälkeen joku 4km keskustaan hoitamaan asioita ja saman verran takaisin. Oon viime aikoina alkanut kävellä monia matkoja mitkä ennen kuljin ratikalla tai bussilla.

Seuraavana päivänä sain jonkin inhottavan räkätaudin lihaskipuineen, jonka takia tuli 2 täyttä lepopäivää, luennoilla ja laskareissa oli pakko käydä koska arvosanat merkitsee tässä vaiheessa ja v*tutti aika rankasti.

17.3.

Aamulla tuli vielä limaa ulos aika paljon, mutta illalla huomasin olevani parantunut. Typeränä ihmisenä lähdin lenkille tätä juhlistaakseni. Joku 4-5km juoksua. 2x10 leuat, 3x30 punnerrukset. Mulla vaan alkaa ahdistaa parinkin päivän liikkumattomuus vaikka sille olisi hyvä syy. Olo tuntui rasituksessa ihan normaalilta, keuhkot auki eikä mitään tårta på tårta hengitysteissä, ehkä hitusen voipunut olo. Ihan hyvä mieli tästä kaikesta jäi, kunhan tauti ei nyt innostu tulemaan tämän takia takaisin.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2081

Viesti tabitha »

18.3.

Noin tunti lukkopainisparria melkoisessa unenpuutteessa. Aika kamalaa, mutta olin ylpeä kun jaksoin raahautua treeneihin. Menin koska viikonloppuna oli go-turnaus ja tiesin että silloin ei tule treenattua.

21.3.

Ajatuksen tasolla mulla oli vielä sunnuntai. Tää oli siis aamuyöstä... Juoksin 4km. Kai se on 4km, Kisiksen läheltä Rautatieasemalle, Hakaniemen kautta takaisin. Tuntui että pakko päästä liikkumaan kun istuin koko viikonlopun pelaamassa. Tosin tuli siellä joitakin kilometrejä käveltyä per päivä.

22.3.

BJJ 90min. Mulla on jotenkin löysä ja ponneton fiilis, mikä johtunee venlafaksiiniannoksen puolittamisesta. Tämä on siis masennuslääke jota olen syönyt vuosikausia korkealla ylläpitoannoksella jottei toistuva masennus uusisi. Nyt olen lähtenyt lääkärin ohjeiden mukaan keventämään annostusta. Paino oli laskenut 58 kiloon luultavasti lääkitysmuutoksen seurauksena. Nää lääkkeet saattaa tunnetusti lihottaa, mulla on nyt ruokahalu vähentynyt huomattavasti.

Mutta väsynyt olo taisi olla pelkästään omassa päässä, koska sparrit meni tosi hyvin. Tekniikkaosuudessa tehtiin paria halfguardin ohitusta, sen jälkeen guardinohitusrinkiä. Treenin jälkeen tein vielä 5x10 leuat ja 5x10 dipit ja venyttelin.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2082

Viesti tabitha »

24.3.

BJJ 90 min. Kehonhallintaa, 2x10 kyykyt punnerrukset linkkarit sprawlit. Sweeppejä delariva- ja X-guardista. Mulle oli vähän vaikeaa hahmottaa yhtä perussweeppiä X:stä, vatsalihaksillako siinä pitäisi kaveri kaataa...? 4x5min sparria.

Jätin leuat ja dipit väliin tällä kertaa koska huomiseksi luvattiin rankkoja sparreja.

Kotona tein vegaanista pitsaa. Juusto oli tässä korvattu kookosrasvavalmisteella (21% rasvaa). Muuten tää toimii kuin tavallinen juusto, mutta se ei kyllä kuumennettaessa veny. Pitsasta tuli tosi hyvää. Vähän liiankin hyvää.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2083

Viesti tabitha »

25.3.

BJJ 90min. Kisaryhmän treenit. Alkuun kehonhallintaa, viivajuoksua ja 2x10 kyykyt, punnerrukset, linkkarit ja sprawlit. 2x1,5min nopeatempoista pystypainia, 2x1min guardinohitusta, 2x1min teknistä ylösnousua ja yhden jalan alasvientiä. 6min jäähdyttelypainia.

Sitten 5x7min kovaa sparria. Yhden erän olin kolmen ryhmässä, jolloin itse painin vain 3,5min. Aika raskastahan tämä oli. Kerran meni polvi lukkoon, mutta sain sen takaisin paikoilleen.

Eikä siinä vielä kaikki, menin tämän jälkeen vielä boulderoimaan gonpelaajien kanssa. Kovin paljon en jaksanut kiivetä. Selvitin kaksi 6A- reittiä, kaksi 5+:aa ja kaksi nelosta, minkä lisäksi paljon epäonnistuneita yrityksiä. 50 punnerrustakin tein jossain vaiheessa. Muuten olisi jaksanut enemmänkin, mutta forkuista loppui voima aika pian. Sama on käynyt joka kerta kiipeillessä, silloinkin kun ei ole ollut jujutsutreenejä alla. Ehkä mä en vaan osaa käyttää jalkoja kiipeämiseen.

Boulderointi on kivaa mutta satunnaisesti käytynä aika kallista.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2084

Viesti tabitha »

27.3.

Juoksu 5km. Tarkoitus olla palauttava lenkki. Toissapäiväisestä on väsyneet lähinnä kädet, joten en nyt punnerrellut tai vetänyt leukoja.

Ilmoittauduin BJJ Finnish Openiin. Kisaaminen jännittää jo paljon vähemmän, en usko alisuorittamista jäätymisen takia enää tapahtuvan kunhan saan lämmittelyn aloitettua ajoissa. Voi tosin olla että salikisoissa olin rennompi koska ne oli vaan salikisat? No, kai se ihan hyvin menee tai vähintään on kivaa.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2085

Viesti tabitha »

29.3.

BJJ 90min. En muista enää kovin tarkkaan mitä tehtiin. Guardinohitusdrillejä ja sparria ainakin. Treenin jälkeen vedin 5x10 leukaa. Venyttelyt.

30.3.

Lukkopaini 90min. Aluksi tehtiin jotain selkäänmenoa jota en hiffannut kovin hyvin. Guardinohitusrinkiä avoimesta guardista, se meni paremmin, 4x5min normisparria. Treenin jälkeen vain venyttelyt.

31.3.

BJJ 90min. Alkulämmöt: kehonhallintaa, viivajuoksua, kuperkeikkaa& polvet rintaan -hyppyjä, 3min omatoimiset niskojen ja selän availut.

Päivän tekniikat olivat kneeslide-ohitus, ohituksen puolustaminen reverse delarivalla ja kiss of the dragon (kuulinkohan nimen oikein) sweeppi. Jälkimmäinen tuntui aluksi aika monimutkaiselta, mutta sitä tehtiin pitkään ja huomasin jossain vaiheessa että kun alun horjutuksen suunnan saa vähän oikeammaksi, voimaa ei tarvitse paljonkaan. Aika jännä fiilis. Kneeslide-ohitus puolestaan on yksi niistä harvoista tekniikoista joista minulla on intuitiivinen malli päässä ja jotka pystyn tekemään joutumatta ajattelemaan miten tämä nyt tehtiin.

Loppuun puoli tuntia sparria. Ensimmäiset pari erää otin aika varovasti, koska niska oli vähän kipeä ja kisat on viikon päästä. Viimeisessä 8min erässä päätin olla vähän räjähtävämpi ja shootata about satakiloisen kaverin kumoon. Muuten meni ihan hyvin, mutta hartioissa tärähti ja rasahti jokin ja toisesta kädestä meni tunto... säikähdin vähän, mutta kun tunto palasi, lähinnä hartian seutu tuntui kuumalta eikä niinkään kipeältä. Tuntui melkein että siellä rusahti jokin auki. Venyttelin tällä kertaa vähän lyhyemmin.

Ainakin yksi lepopäivä olisi varmaan paikallaan, lähinnä niskan seudun arkuuden takia.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 11 kurkkijaa