Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Artikkeli - Nesteytys

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#16

Viesti Elina »

En osaa kyllä vastata tuohon, kun en tiedä, mitä Samarin varsinaisesti on (enkä sitä, millä tavoin se vaikuttaa ja tätä rataa). Joku lääkealan ihminen mahtaisi kyetä vastaamaan?
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#17

Viesti MarkkuT »

Keittiöstä löytyi Samariinipuketti.

1 annospussi sisältää:

Natriumbikarbonaatti: 2130 mg
Viinihappo: 1280 mg
Sitruunahappo: 430 mg
Natriumkarbonaatti: 120 mg
Kaliumnatriumtartraatti: 40 mg

Lisäksi paakkuuntumisenestoaine E551.

Eräs sensei mainosti minulle Samariinia suunnilleen salaisena ihmelääkkeenä, jota juomalla maitohapot katoavat kropasta. Kokeilin ja totesin henkimaailman hommiksi.
:lol:
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1619
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

#18

Viesti injunjack »

MarkkuT kirjoitti: Keittiöstä löytyi Samariinipuketti.

Eräs sensei mainosti minulle Samariinia suunnilleen salaisena ihmelääkkeenä, jota juomalla maitohapot katoavat kropasta. Kokeilin ja totesin henkimaailman hommiksi.
:lol:
Sama sensei varmaan käski keskittää ki voimat... :lol: :badgrin: :lol:

Itse suosin Lidl'n sinistä kivennäisvettä, soon hyvää...
(Vaikken normitreeneissä juokkaan, leireille mukaan kulkee nykyään aina)

Jack
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

#19

Viesti Mänzy »

Samarinhan, kuten varmaan kaikki tietävätkin, on vatsan liikahappoisuuteen käytettävä valmiste (vai lääke? Termi hakusessa minulla...).

Kemiallisesti ajateltuna tuossa on kasa natriumvetykarbonaattia, NaHCO3:a, yli 2 grammaa, joka vatsaan päädyttyään neutraloi jonkin verran vatsahappoa.

Miten nuo aineet voisivat päätyä reagoimaan lihasten maitohappoihin, on aika mysteeristä ainakin minulle.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#20

Viesti MarkkuT »

No läppähän se ihmevaikutus oli. Mutta ihan kivastihan Samariini kuplii suussa, jos ei satu vissyä kaapista löytymään.

Voin vakuuttaa, että kyseessä ei ole mikään kiipallosensei. Aika lailla päin vastoin. :D
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

#21

Viesti Mänzy »

MarkkuT kirjoitti: Voin vakuuttaa, että kyseessä ei ole mikään kiipallosensei. Aika lailla päin vastoin. :D
Selkee keissi. :)
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11122
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#22

Viesti flammee »

Mänzy kirjoitti: Kemiallisesti ajateltuna tuossa on kasa natriumvetykarbonaattia, NaHCO3:a, yli 2 grammaa, joka vatsaan päädyttyään neutraloi jonkin verran vatsahappoa.

Miten nuo aineet voisivat päätyä reagoimaan lihasten maitohappoihin, on aika mysteeristä ainakin minulle.
Mä luulin katsoneeni joskus aiemmin että siinä olisi samoja aineita kuin kivennäisvesissä, mutta eihän ne sitten ollut sinnepäinkään. :oops: :p
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

#23

Viesti Totte »

Suolapitoisten juomien (1-3 g/NaCl/l) etuna onkin se, että ne eivät sammuta janoa turhan tehokkaasti, mikä taas on veden kannalta ongelmallista. Natriumpitoisilla juomilla kyetään myös korvaamaan menetettyjä elektrolyyttejä.
Eli 1-3g/NaCl/l on suositeltavaa. Vichyssä on huomattavasti vähemmän, noin 0,2g/l http://www.hartwall.fi/fi/Juomat/tuoter ... -Original/, eli onko tuosta nyt mitään hyötyä loppujen lopuksi? Olisiko mitään järkeä laittaa vähän suolaa palautusjuomaan (itse laitan siis proteiini- ja hiilihydraattijauhetta + noin 0,5l vettä). Kuinka paljon suunnilleen on 1g suolaa. Pystyykö sitä järkevästi kotona annostelemaan?

Anteeksi että nostan vanhan ketjun, mutta olen ajatellut että tähänkin voisi jossain vaiheessa vähän kiinnittää huomiota. Tähän asti olen siis juonut ennen treenejä vettä/vichyä, treenien aikana harvemmin juodaan, mutta jos juon niin vettä. Treenien jälkeen noin 0,5l vettä, noin 0,5l sitä palautusjuomaa ja kotona sitten vichyä.

PS. Onko muuten hiilihapoista haittaa jos sitä kivennäisvettä nauttii vasta treenien jälkeen, vai onko se tärkeää vain jos sitä nautitaan treenien aikana?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Artikkeli - Nesteytys

#24

Viesti Elina »

Urheilujuoma kelpaa hyvin (perustiedot urheilujuoman sisällöstä).

Maustamitta on tilavuudeltaan 1 millilitra, mutta muuntokaavaa milligrammoiksi en suolan osalta valitettavasti pysty antamaan.

Nuo artikkelin nesteytysohjeet on laadittu paljon harjoitteleville urheilijoille, joiden muu ravitsemus on suolan osalta kunnossa - lisäksi nesteytys on suuri ongelma kuumissa olosuhteissa. Mikäli ravinnosta saa suolaa runsaasti, ei sitä kannata pelkästään nesteytyksen parantamisen takia alkaa lisäämään nesteeseen runsain mitoin (suolan kokonaissaantisuositus on alle 5 g/vrk, suomalaisten keskimääräinen suolan saanti on 10 g/vrk).

Kannattanee kokeilla urheilujuomilla ja vichyllä nesteyttämistä näin alkuun. Jos kyse ei ole vähähiilihappoisesta vichystä, vesi riittää ihan hyvin, jos treenit kestävät sen normaalin 1,5 h ja tahti ei ole hirveän kova. Mikäli tuntuu siltä, että harjoituksen aikana väsähtää, kokeile urheilujuomaa. Urheilujuoman hiilihydraatti toimii samalla energialisänä sekä parantaa myös sekin nesteytyksen onnistumista.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Artikkeli - Nesteytys

#25

Viesti Totte »

Elina kirjoitti: Kannattanee kokeilla urheilujuomilla ja vichyllä nesteyttämistä näin alkuun. Jos kyse ei ole vähähiilihappoisesta vichystä, vesi riittää ihan hyvin, jos treenit kestävät sen normaalin 1,5 h ja tahti ei ole hirveän kova. Mikäli tuntuu siltä, että harjoituksen aikana väsähtää, kokeile urheilujuomaa. Urheilujuoman hiilihydraatti toimii samalla energialisänä sekä parantaa myös sekin nesteytyksen onnistumista.
Urheilujuomahan on pääosin hiilihydraatteja, mutta niitä saan jo tarpeeksi palautusjuoman yhteydessä. Juon mielummin korkeahiilihappoista vichyä, mutta tosin joskus pullo seisoo aika kauan auki. Ruokasuolaa en käytä hirveän paljon, mutta ruokaan laitan joskus vähän. Magnesiumia syön tabletteina, joten sitä en kyllä tarvi enää lisää. Sittenhän tuossa palautusjuomassa on muitakin kivennäis- ja hivenaineita, mutta en ehkä pelkästään noiden takia rupea juomaan erikseen vielä urheilujuomaa normaalisti treenien jälkeen.

Joskus pitkissä vääntötreeneissä voisi kuitenkin olla hyvää saada juomatauoilla muutakin kuin vettä. Näitä varten voisin pitää jotain urheilujuomaa mukana! Muilta osin näyttää siltä että normaalien treenien jälkeen voin pitäytyä rutiineissani. Tuli kuitenkin mieleen että voisi pitää kotona varalla jotain urheilujuomaa mitä voisi kiskoa jos tuntuu että "normaalin" satsin jälkeen vielä tarvii lisää nestettä niin ei tarvitse juoda pelkästään vettä. Myös jos on tiedossa tuplatreenit niin olisi varmaan hyvä idea laittaa vähemmän hiilihydraatteja palautusjuomaan ja juoda vähän urheilujuomaa treenien välissä ja loput sitten treenien jälkeen.

Kiitoksia avusta!
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kaptah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1198
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Pori

Artikkeli - Nesteytys

#26

Viesti Kaptah »

Harrastin tuossa aikani kuluksi vähän matikkaa.
Wikipedian sivuilla osataan kertoa, että veteen (100ml) liukenee maksimissaan 35,7g ruokasuolaa. Käytännössä ehkä se 30g.
Eli, sitä suolaliuosta voisi itse valmistaa lämmittämällä pieni määrä vettä ja liottamalla siihen niin paljon suolaa kuin vaan liukenee.

Jotta saataisiin se urheilujuoman taso, eli 130mg/100ml, niin litraan tulisi lisätä noin neljä millilitraa tätä liuosta ja 1½ litraan kuusi millilitraa.
Tarkat lukemat on 3,6ml/l jos oletetaan että se kaikki 35,7g liukenee siihen 100ml vettä. Käytännössä se ei välttämättä mene ihan niin. Ja jos se pienin maustemitta on 1ml niin homma on kohtuu helppoa toteuttaa.

Sekaan voisi mielestäni lisätä esim. tiivistemehua sillai sopivasti tuomaan makeutta ja hiilareita.

Kalium onkin sitten jo kinkkisempi. Meillä täällä töissä olisi kyllä valmiita konsentraatteja (234mg/ml)...
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin
_____________________________

Sin Moo Hapkido 4.Dan
Haedong Kumdo 3.Dan
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Artikkeli - Nesteytys

#27

Viesti Elina »

:smt003 Cool.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Artikkeli - Nesteytys

#28

Viesti Mika »

Lisää aiheesta:

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Artikkeli - Nesteytys

#29

Viesti PDC »

Nostetaanpa.

On tulossa viikon leiri Unkarissa jossa kaksi treeniä per päivä. Hanavettä en juo siellä joten menee varmaan mineraaliveden puolelle. Oisko mitään valmisurheilujuomia mitä osaisitte suositella? Kun kuuma tulee olemaan enkä halua kuolla nestevajauksen ja muiden tärkeiden aineiden hukkaan.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Artikkeli - Nesteytys

#30

Viesti Mjölnir »

PDC kirjoitti: Nostetaanpa.

On tulossa viikon leiri Unkarissa jossa kaksi treeniä per päivä. Hanavettä en juo siellä joten menee varmaan mineraaliveden puolelle. Oisko mitään valmisurheilujuomia mitä osaisitte suositella? Kun kuuma tulee olemaan enkä halua kuolla nestevajauksen ja muiden tärkeiden aineiden hukkaan.
Mä olen pyrkinyt ostamaan urheilujuomajauheita, joista voi tehdä sopivan laimeaa juomaa litratolkulla. Muistaakseni Unkarista oli vähän vaikea löytää urheilujuomajauheita, jotain Gatoradea kyllä löytyi kaupasta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 18 kurkkijaa