Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kahvakuulaharjoittelu

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Filipino
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 361
Lauteille: Helmikuu 2005

Kahvakuulaharjoittelu

#1

Viesti Filipino »

En löytänyt parempaa sivustoa tälle, joten jatketaan. Tuossa taannoin kokeilin kahvakuulia ja vaikuttavat pirun hyviltä näihin puuhiin. Välitön koukkuuun jäänti. Valitettavasti vasta nyt mutta näinkin parempi.

Mitenkäs paljon näitä käyttäneet olette hyötyneet? Mitä liikkeitä painotatte? Ongelmat? Hyödyt? Mitenkäs selkä kestää - näyttää monissa sivupunneruksissa painetta kertyvän rankaan (Suomen pioneeri Napparihan on ollut selkävaivainen ennen kahvoihin siirtymistään, olen näin ymmärtänyt) - onko tästä ollenkaan selän kuntouttajaksi? Varsinkin heittolajien harrastajille tärkeää tuo selän jatkuva kuntoutus.

Tuohon selkäongelmaan olen uinnin todennut olevan äärimmäisen hyvä oheislaji: aamulla sianpieremän aikaan hallille kolmesta viiteen kertaan viikossa ja uintia kilsasta puoleentoista. Kevyt sauna päälle. Kyllä kädet ja koko kroppa toimii iloisesti illan treeneissä!. Mutta tottakai tuossakin pitää tekniikan olla priimaa.

Mutta mitä mieltä kahvakuulista?
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Re: Kahvakuulaharjoittelu

#2

Viesti sivarinlötkö »

Kahden käden etuheilautusta olen tehnyt 3x10-20 sarjaa melko isoilla kuulilla treenien jälkeen huvikseni. Eli 24-36kg kuulilla. En ole kyllä muuta mitään huomannut kuin että kyllähän siinä hengästyy kun riehuu :D
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#3

Viesti Kuhmu »

Erilaiset perusliikkeet, kuten Rinnalleveto Pelkästään tai työnnön kanssa, tempaus. Erilaiset punnerrukset, heilautukset ym. Kannattaa harjoitella korrekti suoritustekniikka sopivilla painoilla. Eli hakea sitä varovasti sitä toiminnallista voimaa siten, että selkäsi kestää alusta lähtien. Kokeile jossain ennen kuin hankit, jos mahdollista.
Olen hoitanut voimaharjoittelun viimeisen viiden ja puolen vuoden ajan pelkästään kuulilla ja ne palvelevat kamppailijaa, kunhan vain ottaa huomioon mitä oma laji tarvitsee. Oikea käteni on vammautunut pysyvästi, joten levytanko- ja käsipainotouhut eivät juurikaan suju, mutta kuulan muoto ja erilainen painopiste verrattuna esim. käsipainoihin taas sopii omaan vammaani, mutta päähäni sekään ei auta.
Netistä löytyy paljon tavaraa, kuten tosta, missä on Cotterin kahvakuula ensyklopedian mainos klippejä http://www.youtube.com/profile_videos?user=jak675" onclick="window.open(this.href);return false; ,joten ei kun etsimään.
”You must enjoy this”.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#4

Viesti bodyguard »

Itse panostan aikalailla perusliikkeisiin.
GS- liikkeet tempaus, rinnalleveto ja työntö, joita täydennetään vielä etuheilautuksilla ja vaikka turkkilaisilla ylösnousuilla.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Sape
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 374
Lauteille: Elokuu 2007

#5

Viesti Sape »

Täällä valmiiksi juttua?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#6

Viesti Mika »

Potkun marks on vertaillut:

http://marksgs.wordpress.com/2008/02/05" onclick="window.open(this.href);return false; ... -molemmat/

8)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kaptah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1198
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Pori

#7

Viesti Kaptah »

Onko kenelläkään kokemusta kahvakuulatreenistä nimenomaan lajikohtaisen treenin apuna. Eli siis tehtäisiin liikkeitä, jotka matkisivat suoraan jotakin tekniikkaa. Esimerkkinä selällään maatessa suoritetaan "lyönti" ylöspäin kuula kädessä. Olisiko muita vastaavia liikkeitä.

Minä kun mielelläni teen rinnallevetoa ym. tangolla. Tuntuu, että tangon kanssa tenkiikka pysyy paremmin kasassa ja toisaalta minä varmaan teloisin hentoisen ranteeni heti.

Nimim. ei ikinä kahvakuulalla treenannut :roll:
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin
_____________________________

Sin Moo Hapkido 4.Dan
Haedong Kumdo 3.Dan
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#8

Viesti Mars »

Kaptah kirjoitti: Esimerkkinä selällään maatessa suoritetaan "lyönti" ylöspäin kuula kädessä. Olisiko muita vastaavia liikkeitä.
Ulkotreeninä voit vaikka heittää kuulaa tuolla tavalla tai sitten pystyasennosta eteenpäin --> uusimmassa FIGHTERissa on heittojuttuja.
Kaptah kirjoitti: Minä kun mielelläni teen rinnallevetoa ym. tangolla. Tuntuu, että tangon kanssa tenkiikka pysyy paremmin kasassa ja toisaalta minä varmaan teloisin hentoisen ranteeni heti.
Minulle eivät ranteet tai kyynärvarret ole olleet kertaakaan kipeät, vaikka olen opetellut kuulailua täysin omin päin.

Yhdellä kädellä tehtävissä liikkeissä toispuolisuus antaa liikkeeseen ekstraa (keskivartalo kierto/kierron vastustaminen), tankorinnalleveto on vaikutuksiltaan erilainen kuin kahvakuularinnalleveto yhdellä kädellä. Itse olen saanut kuntoutettua selkääni juuri kahvakuularinnallevedolla, vaikka tankorinnalleveto on ollut mahdotonta.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kitten
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 170
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti Kitten »

Kaptah kirjoitti: Onko kenelläkään kokemusta kahvakuulatreenistä nimenomaan lajikohtaisen treenin apuna. Eli siis tehtäisiin liikkeitä, jotka matkisivat suoraan jotakin tekniikkaa. Esimerkkinä selällään maatessa suoritetaan "lyönti" ylöspäin kuula kädessä. Olisiko muita vastaavia liikkeitä.
Olen tehnyt mm. koukkulyöntiharjoitetta ja potkinut säkkiä kuula käsissä otteluasennossa. Kyljeltä toiselle nostaminen on myös tuttu vatsaliike selinmakuulta. Pitää vaan varoa, ettei riko itseään.
KonDe
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 254
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#10

Viesti KonDe »

Kitten kirjoitti: Olen tehnyt mm. koukkulyöntiharjoitetta ja potkinut säkkiä kuula käsissä otteluasennossa. Kyljeltä toiselle nostaminen on myös tuttu vatsaliike selinmakuulta. Pitää vaan varoa, ettei riko itseään.
Koukkulyöntiharjoitetta olen vääntänyt käsipainoilla, kun ei ole ollut kahvakuulaa saatavilla. Hyvän treenin saa käsipainollakin tehtyä, tosin vertailupohja puuttuu, kun en ole koskaan kuulaa käpistellyt..
"Työ on luonteeltaan terapeuttinen, ja sen arvo psykologista"
marks
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 161
Lauteille: Marraskuu 2006

#11

Viesti marks »

Mika kirjoitti: Potkun marks on vertaillut:

http://marksgs.wordpress.com/2008/02/05" onclick="window.open(this.href);return false; ... -molemmat/

8)
Toi testi pitää tehdä vielä uusiksi 24kg ja 32kg painoilla, saa vähän lisää infoa noista eroista. 16kg on niin kevyt että detailit jää helposti huomaamatta kun sitä painoa voi roiskia miten haluaa. :)
marks
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 161
Lauteille: Marraskuu 2006

#12

Viesti marks »

KonDe kirjoitti:
Kitten kirjoitti: Olen tehnyt mm. koukkulyöntiharjoitetta ja potkinut säkkiä kuula käsissä otteluasennossa. Kyljeltä toiselle nostaminen on myös tuttu vatsaliike selinmakuulta. Pitää vaan varoa, ettei riko itseään.
Koukkulyöntiharjoitetta olen vääntänyt käsipainoilla, kun ei ole ollut kahvakuulaa saatavilla. Hyvän treenin saa käsipainollakin tehtyä, tosin vertailupohja puuttuu, kun en ole koskaan kuulaa käpistellyt..
Kiertoliikkeet, missä paino on aika lähellä kropaa on varmaan hyviä, mutta ne voi tehdä millä tahansa painolla IMO. Eli vaikka kuntopallolla. Itse asiassa joku kuntopallon viskaaminen seinään vaikka sivuttain on tosi hyvä liike. Mutta menee ohi otsikon ja ei ole kaikille käytännöllistä jos ei ole kestävää seinää saati palloa :)

Tuolla on hyvä juliste eri liikesuunnista (kuntopalloa silmällä pitäen), painona voi käyttää vaikka kevyttä kuulaa niin pysytään aiheessa:
http://www.exuberantanimal.com/medball_" onclick="window.open(this.href);return false; ... poster.htm
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#13

Viesti Paappa »

Mitkä noista giryalla tehtävistä liikkeistä ovat sellaisia, että ne onnistuisivat myös pienellä levytangolla?
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
marks
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 161
Lauteille: Marraskuu 2006

#14

Viesti marks »

TGU ja kaikki yhdenkäden punnerrusliikkeet kuten bent press, military press jne. Windmill. Toisaalta ne voi tehdä myös käsipainolla eli siinä mielessä eivät edes ole giryaspesifisiä liikkeitä IMO. Myös yhden käden tempaus olympiatyylillä onnistunee, vaikka onkin erilainen kuin kahvakuulan heilurimainen tempaus mutta en tiedä kuinka käytännöllinen se on.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#15

Viesti Mika »

marks kirjoitti: Myös yhden käden tempaus olympiatyylillä onnistunee, vaikka onkin erilainen kuin kahvakuulan heilurimainen tempaus mutta en tiedä kuinka käytännöllinen se on.
Jos olisi ihan pakko valita yksi lempiliike punttiksella, se saattaisi kyllä olla tuo. Joo, olisi se.

Eli onnistuu oikein komiasti käsipainoilla. Ja on monien (yhdysvaltalaisten) voimavalmentajien käyttämä liike urheilijoita kaitsessaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 4 kurkkijaa