Käytättekö ravintolisiä?

Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta
Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 88018
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 239 kertaa
Tykätty: 92 kertaa
Viesti:

Käytättekö ravintolisiä?

#391

Viesti Mika » touko 19, 2017, 11.00

Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että ravintolisät ovat hifistelyä. Huippu-urheilijoilla hifistely tietenkin on tärkeää, koska erot ovat niin marginaalisia.

Hulmi on kirjoittanut kreatiinista. Palkitan sen osuuden koko artikkelista.
2. Kreatiini(monohydraatti). Kreatiinilisän nauttiminen on hyödyllistä monenlaisissa urheilusuorituksissa (lue esim. tämä katsaus). Kreatiini, tai tarkemmin ottaen fosfokreatiini, on tärkeä lihasten nopeissa suorituksissa käyttämä energianlähde. Kreatiinin nauttiminen ravintolisänä kasvattaakin lihasmassaa pääosin tehostuneen harjoittelun kautta. Tässä tarkoituksessa perinteinen ja halpa monohydraatti kelpaa hyvin. Itselläni on kunnia tuntea kreatiinin isä professori Roger Harris. Olin tankkaamassa hotellin uima-altaalla dermaalisesti d-vitamiinia (kansankielellä otin siis auringoa) Columbuksessa Ohiossa 2010. Juttelin pitkän tovin niitä näitä kunnes tajusin, että tämä Suomi-faniksi itseään kutsuva jo eläkkeella oleva vaatimaton vierustoveri on urheiluravitsemuksen kovin nimi kautta aikojen. Meidät oltiin molemmat kutsuttu puhumaan urheiluravitsemuskonferenssiin. Rogerhan on ensimmäisenä löytänyt myös beeta-alaniinin ja karnosiinin vaikutukset lihaksissa. No, se urheiluravitsemuksen historiasta. Pyysin Rogerin myös luennoimaan viime syksynä Jyväskylään. Hän kertoi täällä ollessaan mm., että muut kreatiinin vaihtoehdot kuin kreatiinimonohydraatti ovat turhia ja jotkut jopa haitallisia. Kreatiinietyyliesterit, kreatiinipyruvaatit, puskuroidut kreatiinit kuten Kre-Alkalyn sun muut eivät siis ole mitään superjuttuja, kuten huomaat klikkaamalla edellisiä linkkejä. Kunnes toisin todistetaan, kreatiinista kannattaa valita siis monohydraatti ja jättää muut muodot kaupan hyllyyn. Jos kreatiinilisä ei kasvata painoa, niin se ei ole toiminut toivotulla tavalla eli kulkeutunut lihaksiin! Kreatiini on osmoottinen eli nestettä keräävä molekyyli eli sen kuuluukin kerätä nestettä lihaksiin ja sitä kautta lisätä hieman kehon painoa.

Kreatiini kannattaa nauttia hiilihydraattipitoisen aterian tai juoman kera, jotta se kulkeutuu insuliinin avulla tehokkaasti lihaksiin. Hyvänä esimerkkinä tehokkaasta kreatiinin lihaksiin kuljettajasta on proteiinia ja hiilihydraattia sisältävä palautusjuoma. Lihasten kreatiinivarastot on mahdollista tankata täyteen isoillakin annoksilla vasta 3-5 päivässä. Suurempaa hyötyä on siis turha odottaa heti ensimmäisessä harjoituksessa. Jos kuntosalilla ei tule kuukaudenkaan kreatiinin käyttämisen jälkeen 1-2 toistoa lisää per sarja, niin saatat olla juuri se onnekas henkilö, jolla kreatiinia on lihaksessa jo muutenkin niin paljon, että lisäsupplementatio on tarpeeton. Jos et syö paljon lihaa, niin tämä on kuitenkin melko epätodennäköistä (todennäköisyys ehkä noin 5%). Lihansyöjät saavat päivittäin ravinnosta parisen grammaa kreatiinia. Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että kreatiini on energianlähde myös eläinten lihaksissa. Kasveilla ei ole tarvetta nopeisiin liikesuorituksiin eikä sitä kautta myöskään kreatiiniin/fosfokreatiiniin.

Itse suosittelen kreatiinia niille, jotka eivät ole enää aloittelijoita ja kehitys on jo hiipunut. Tällöin pienikin lisäbuustaus harjoitteluun tuottaa tulosta. Kreatiinista voi kuitenkin pitää taukoa esimerkiksi kevyemmällä harjoitusjaksolla. Käytön jälkeen kreatiinin pitoisuudet ovat koholla kuitenkin vielä 1-2 kuukautta. Kreatiinista voi lukea lisää esimerkiksi ISSN:n urheiluravitsemuslehdestä JISSN (Creatine position stand 2007). Kreatiini on käytännössä kaikille turvallista kohtuullisilla annoksilla ja sillä on takanaan satojen tutkimusten todistusaineisto.

Pelkkä kreatiini ja hienoilta kuulostavat ravintolisät eivät kuitenkaan yksistään riitä mihinkään. Perusravinto, harjoittelu ja lepo ovat aina avainasemassa.
Linkki
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

MasterCoc
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2017
Sivulajit: Moneky style kung fu, karate, muay thai, escrima
Takalajit: Kiinalainen hoitomuoto
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

#392

Viesti MasterCoc » touko 19, 2017, 11.35

Mika kirjoitti:Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että ravintolisät ovat hifistelyä. Huippu-urheilijoilla hifistely tietenkin on tärkeää, koska erot ovat niin marginaalisia.
Luin saman ketjun alkupään viestejä niin olit Mika kovasti erimieltä :)
Itse aivan samaa mieltä että lisäravinteet ei millään muotoa välttämättömiä vaan pitkälti markkinamiesten juttuja. Myös monia lehtijuttuja on tehty ihan myyntimielessä.
Jopa palautusjuomaa moni valmentaja pitää turhana mikäli ruokailu tunnin sisään treenistä. Tähän muutama syy muttei siitä enempää.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 88018
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 239 kertaa
Tykätty: 92 kertaa
Viesti:

Käytättekö ravintolisiä?

#393

Viesti Mika » touko 19, 2017, 11.56

Koska Potkussa on tuo näppärä lisäosa, jolla voi lukea kunkin kirjoittajan kaikki sen ketjun viestit helposti, lukaisin omani. En nyt ole ihan varma, mihin viittaat, MasterCoc. :DD

Olen kyllä maininnut esimerkiksi sen, että kreatiinin hyödyistä on tutkimustietoa, mutta se oli lähin, jonka näin edes etäisesti tukevan ajatusta lisäravinteiden tarpeellisuudesta monipuolisesti syövälle ja terveelle ihmiselle, joka ei ole huippu-urheilija. Mahdoitkohan sekoittaa minut johonkin toiseen vai enkö vain löytänyt jotakin viestiäni nyt? :) Ja toki monikin mielipiteeni on vuosien saatossa muuttunut, mutta lisäravinteiden tarpeellisuudesta olen aina ollut kutakuinkin samaa mieltä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2822
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb, Wing Tsun
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 19 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

#394

Viesti MikaM » touko 19, 2017, 12.55

http://www.laaturavinne.fi/sivu.tmpl?sivu_id=348
Mielestäni kohtuu hyvä artikkeli, vähän pitkä tänne laitettavaksi? On toki verkkokaupan sivulla. Selväksi käy tietty ristiriitaisuus tulosten osalta, mutta enimmälti näyttäisi olevan puoltavaa tulosta. Tämä oli vähän siihen suuntaan, kuin muistelinkin lukeneeni.
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4826
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 88 kertaa
Tykätty: 71 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

#395

Viesti Ile » touko 19, 2017, 14.22

Olen yrittänyt imeä tietoa aiheesta ja olen lukenut aika paljon noita Hulminkin juttuja sekä netistä että Lihastohtori-kirjasta, kun on tässä ihan hyvä voimaharjoittelurutiini ollut jonkin aikaa meneillään.

Mulle on syntynyt esim. proteiinilisien osalta yleiskäsitys, että vaikka ei olisikaan huippu-urheilija mutta tekee tavoitteellisesti voimatreeniä useita kertoja viikossa, niin ravintolisisistä on hyötyä mikäli haluaa optimoida/maksimoida tulokset. Palautua voi toki ilmankin.

Vähän hassua näitä maallikkona eritellä, mutta tämä liittyy esimerkiksi siihen, että lihasten kasvuun tarvittava lihasproteiinisynteesi tarvitsee ilmeisesti tehokkaasti käynnistyäkseen riittävän suuren kerta-annoksen poroteiiniä, jonka saannille otollisin aika on pian harjoittelun jälkeen.

Toki Hulmi toisaalta pitää yleisellä tasolla proteiinin osalta riittävää kokonaissaantia oleellisimpana asiana, mutta hän myös referoi tutkimusta, jonka mukaan iäkkäämmillä henkilöillä (en muista tarkempia parametrejä) harjoittelun hyöty saattoi jäädä jopa olemattomaksi, jos koehenkilöt eivät saaneet riittävää proteiinilatausta nopeasti harjoittelun jälkeen.

Kun oma ikä alkaa nelosella ja huomaan kehityksen olevan hitaampaa kuin nuorempana silloin, kun itselläni viimeksi oli joku voimaharjoitteluputki, niin olen päätynyt mm. siihen, että vedän ravintolisän muodossa jonkinlaisen proteiini(+hiilari)latauksen pian harjoittelun jälkeen.

Siinä on muuten sekin hyvä puoli, että kun muutenkin yrittää vähän miettiä tuota ruokavaliota ja eri ravintoaineiden saantia kokonaisuutena, niin itse asiassa jonkun laadukkaan palautusjuoman käyttö mielestäni helpottaa sitä terveellisen kokonaisuuden koostamista. Muuten joutuisi niidenkin 20-30 proteiinigramman osalta miettimään, että mikä "lihakimpaleen" sitä vielä pitää syödä... :) (sen kimpaleenhan pitää käytännössä olla kokonaispainoltaan moninkertainen sen sisältämään proteiinimäärään nähden, joten siinä tulee sitten aika paljon muutakin mukana)

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 2822
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb, Wing Tsun
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 19 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

#396

Viesti MikaM » touko 19, 2017, 14.36

Ja ton takia mullakin oli protskujuoma pitkään mukana, kunnes säkki tyhjeni.
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

MasterCoc
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2017
Sivulajit: Moneky style kung fu, karate, muay thai, escrima
Takalajit: Kiinalainen hoitomuoto
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

#397

Viesti MasterCoc » touko 19, 2017, 15.13

Vaikkapa treenin jälkeisestä eli palkkarista ollaan montaa mieltä. Ulkomaiset asiantuntijat varmaan aika harva suosittelee. Muistan kuukausi sitten lukeneeni ilta-lehdestä jutun joka kopioitu muistaakseni Mens healthistä. Siinä asiantuntijoista ei kukaan maininnut palautusjuomaa vaan tyyliin kanaa ja kasviksia taikka munakasta.
Kotimaisista muutama mielestäni pätevimmistä eivät myöskään suosittele palkkaria kuten esim Ari Uusitalo.
Timo Haikarainen mm kirjoitti että herajuoma ja banaani käyvät hyvin muttei tarvi niitäkään mikäli ruoka tunnin sisään treenistä.
Tietysti on toiseenkin suuntaan mielipiteitä.
Mielenkiintoisia nuo 10vuoden takaiset viestit. Lähinnä siksi että niissä esimerkiksi maltodextriini mainittiin.
Nykypäivänä sitä varmaan harva käyttää.
Saa nähdä mikä seuraavaksi, eiköhän sieltä taas jokin tuote tule esille jolla isot lihakset☺.
Mika taisin sotkea sinut johonkin toiseen nimimerkkiin.

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4826
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 88 kertaa
Tykätty: 71 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

#398

Viesti Ile » touko 19, 2017, 16.34

En tunne Uusitalon oppeja hyvin, mutta käsittääkseni hänen "palautusjuomakielteisyytensä" perustuu ainakin osittain siihen, että palautusjuoma voi vähentää "oikean ruoan" syömistä.

Myös lihastohtori Hulmi kirjoittaa näin:
Osa valmentajista suosittelee jättämään palautusjuoman pois, jotta treenin jälkeen normiruuan syöminen on parempaa ja täten kehittyminen myös. Palautusjuoman jättäminen pois esimerkiksi massaa kerätessä on varmasti ok, mutta dieetillä olisin varovainen. Tällöin nimittäin todennäköinen fysiologinen hyöty laadukkaista proteiinisynteesiä erityisen tehokkaasti kiihdyttävistä proteiineista, kuten herasta, jää pois ja joudutaan syömään hieman enemmän, jotta saadaan sama vaste aikaiseksi.
ja
Esimerkiksi heraproteiinit näyttävät olevan erityisen tehokkaita lisäämään kylläisyyttä ja vähentämään nälkääparin kolmen tunnin sisällä sen nauttimisen jälkeen
Yleisesti hän kirjoittaa palautusjuomista mm. näin:
Olen kertonut aiemmin monesti (esim. tässä jutussa), mitä tutkimukset kertovat proteiinipitoisen palautusjuoman hyödyistä. Tutkimuksissa treenaavat koehenkilöt on jaettu vähintään kahteen ryhmään, joista osa saa palautusjuoman, esim. proteiinia ja hiilihydraattia ja osa pelkkää hiilihydraattia tai vaihtoehtoisesti yksi ryhmä saa proteiinia ja toiset hiilihydraattia / energiattoman plasebon. Näissä tutkimuksissa on havaittu, että harjoituksen jälkeen nautitun proteiinipitoisen palautusjuoma on tehostanut lihasmassan ja -voiman kasvua (esim. meta-analyysi: Cermak ym. 2012). Hyötyä proteiinista on ollut silloinkin, kun päivittäinen proteiininsaanti on jo muutenkin melko korkeaa keskiarvosuomalaisen nuoren miehen tasoa eli 1,4-1,5 g/kg päivässä (Hulmi ym. 2009). Proteiinipitoisen palautusjuoman hyödyt lihasmassan ja voiman kasvussa näyttäisivät olevan suurimmat, kun treenataan kovaa (Pasiakos ym. 2014) eli bodypumpin kaltaisissa jumpissa palautusjuoma tuskin on tarpeen, tosin ei siitä haittaakaan ole.
https://lihastohtori.wordpress.com/2014/10/30/palautusjuoma/ täältä pääsee klikkaamalla myös noihin lähteisiin

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 10478
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Tykännyt: 20 kertaa
Tykätty: 17 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

#399

Viesti flammee » touko 19, 2017, 23.12

Fogelholmillakin on mielipide (liittyen juoksuun, uusimmassa juoksija-lehdessä):
-1,5-2 tunnin treenin jälkeen voi käyttää palareita, kevyempiin riittää normiravinto
-Ajoitus oleellinen, heti rankan treenin jälkeen nautittu hiilari ja proteiini nopeuttaa palautumista. Proteiini lisää insuliinin eritystä, jonka avulla energia palautuu lihaksiin nopeammin.
-Tuotteissa hiilari-proteiinisuhde yleensä 2:1, mutta 3:1 tai 5:2 olisi parempi.
-Lisättyä sokeria ei tarvi palareissa pelätä, urheilijat tarvitsevat sitä.

Lisäksi juomisesta, on menty liiallisuuksiin..
-vetää talvella parin tunnin lenkit juomatta, kesähelteilläkin puolitoistatuntiset
-pitkällä lenkillä saa tulla jano, ei siitä haittaa ole.
-eri asia jos harjoittelee juomista esim. maratonia suoritusta varten, kun lisäenergiasta on hyötyä suoritusta ajatellen.

MasterCoc
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2017
Sivulajit: Moneky style kung fu, karate, muay thai, escrima
Takalajit: Kiinalainen hoitomuoto
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

#400

Viesti MasterCoc » touko 20, 2017, 14.04

Muistelen lukeneeni siihen suuntaan että kasvuhormonin eritys suurempi kun ei syö mitään ihan heti treenin jälkeen. Tjsp.
Onko se sitten syynä vaiko se että kiinteä ruoka maistuu paremmin näillä ketkä eivät suosittele palkkaria.
En ole niin tutkinut aihetta ja itsekin välillä otan palautusjuoman.
Eri näkökulmat mielenkiintoisia, tuon insuliinijutun lukenut kyllä myös.

Kuvake
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1078
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 35 kertaa
Tykätty: 5 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

#401

Viesti katar » heinä 10, 2017, 11.24

Mahtaakohan kellään olla pätevää tietoa hikoilun ja magnesiumin/kaliumin yhteydestä toisiinsa? Hikoilen taas kuin pieni porsas ja tuntuu, että se aiheuttaa suonenvetoa jalkoihin. Kaverin mielestä magnesium/kaliumin puutos voisi olla yksi, joka sitä teettää. Tokihan hikoillessa poistuu suoloja, mutta mikähän mahtaisi olla sitten hyvä tuote siihen? Olen joskus jotain semmoista jauhetta ostanut, mikä pienestä paperituubista (sort of) kaadettiin suoraan suuhun; pirun pahaa ja tuntui, että ei pysty nielemään. Tabletti tai porejuoma olisi pop, menisi kalaöljykapselin kanssa silleen näppärästi. Voipi muuten olla, että juon vettä liian vähän tällä hetkellä, menee ehkä noin 6- 8 dl vettä per päivä, jotenkin tympii veden juominen.
Frankly my dear, I don`t give a damn.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 88018
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 239 kertaa
Tykätty: 92 kertaa
Viesti:

Käytättekö ravintolisiä?

#402

Viesti Mika » heinä 26, 2017, 14.28

Magnesiumi ja kaliumi ovat tärkeitä elektrolyyttejä. Hikoilun lisäksi puutteellinen ruokavalio, liikunta ja jotkin sairaudet voivat verottaa elektrolyyttien määrää. En osaa mitään tuotetta suositella, mutta toivottavasti olet löytänyt avun tuohon. :-)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1078
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 35 kertaa
Tykätty: 5 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

#403

Viesti katar » heinä 26, 2017, 14.30

En vielä ole löytänyt, mutta ehkä tämä tästä. Labrakokeitakin otettiin, siinä juuri kalium ja mitä lie vielä, pitänee tarkistaa ne tulokset terveystalon omilta sivuilta.
Frankly my dear, I don`t give a damn.

tapsaattori
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 517
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini
Tykännyt: 13 kertaa
Tykätty: 14 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

#404

Viesti tapsaattori » heinä 26, 2017, 14.37

Joo, toi kalium arvo voi tippua joidenkin lääkkeiden ja sairauksien vuoksi. Mulla tuli siitä (hypokalemiasta) unettomuutta ja sydämen tykytystä. Lekuri suositteli syömään pari ekstra banaania päivässä. Ja salmiakkia piti välttää.

Käsittääkseni siis kaliumia tulee ravinnosta aivan riittävästi ja kaliumin puute johtuu nimenomaan häikästä elimistössä tai jostain lääkkeestä.

Magnesiumia jotkut ottavat ravintolisänä ja kokevat sen hyödylliseksi.
Viimeksi muokannut tapsaattori, heinä 26, 2017, 14.45. Yhteensä muokattu 1 kerran.

Kuvake
katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1078
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 35 kertaa
Tykätty: 5 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

#405

Viesti katar » heinä 26, 2017, 14.44

No mähän syön kolmea eri lääkettä, että tuota... hyvin voi sieltä tulla tämäkin riesa. Kun on korkea verenpaine, epilepsia ja lieviä rytmihäiriöitä, näes.
Frankly my dear, I don`t give a damn.


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa