Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Käytättekö ravintolisiä?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

#241

Viesti Elina » loka 10, 2012, 15.15

No, itse asiassa :smt003 , siellä sanotaan, että liiallinen proteiinin saanti on turhaa (liiallinen = kolminkertainen määrä suosituksiin verrattuna), ja että yksittäinen aminohappolisä ei anna lisähyötyä. Sitä vastoin esimerkiksi välitön harjoituksen jälkeinen palautusjuoma, jossa on joko hiilaria tai proteiinia, tai molempia, tuottaa lihaskasvulle ja kehitykselle suotuisan hormonaalisen vasteen ja nopeuttaa palautumista.


Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 42 kertaa
Tykätty: 28 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

#242

Viesti Point » loka 10, 2012, 15.22

Elina kirjoitti: No, itse asiassa :smt003 , siellä sanotaan, että liiallinen proteiinin saanti on turhaa (liiallinen = kolminkertainen määrä suosituksiin verrattuna), ja että yksittäinen aminohappolisä ei anna lisähyötyä. Sitä vastoin esimerkiksi välitön harjoituksen jälkeinen palautusjuoma, jossa on joko hiilaria tai proteiinia, tai molempia, tuottaa lihaskasvulle ja kehitykselle suotuisan hormonaalisen vasteen ja nopeuttaa palautumista.

Hieman oftoppicina palautumisjuomiin liittyen:

Mikäs lasketaan sellaiseksi liikunnaksi, jonka jälkeen palautumisjuoman juominen on suositeltavaa?

Kannattaako sitä ottaa esim 45 min pk-lenkin jälkeen vai ainoastaan voimaharjoittelun/Korkeasykkeisen jumpan jälkeen?

Vähän niinkuin: "Onko pakko käydä suihkussa, jos ei tullut hiki?"
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1558
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Tykännyt: 12 kertaa
Tykätty: 1 kerran

Käytättekö ravintolisiä?

#243

Viesti Presenter » loka 10, 2012, 16.09

"Se riippuu tavoitteista." :smt003

Jos palautusjuomaa käyttää massanlisäystarkoituksessa lisäkalorien lähteenä, niin voihan sellaisen juoda vaikka jokaisen kävelylenkin jälkeen.

Noin ylipäätään PK-lenkin ei pitäisi kuitenkaan olla niin kuluttava suoritus, että sen jälkeen palautusjuomaa tarvitsisi. Kyllä sen aika hyvin kropasta tuntee, milloin sille palautusjuomalle on oikeasti tarvetta - yleensä siis kovien treenien päälle.

Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 42 kertaa
Tykätty: 28 kertaa

Re: Käytättekö ravintolisiä?

#244

Viesti Point » loka 10, 2012, 16.22

Vielä yksi tyhmä kysymys palareihin liittyen. Entäs palareiden käyttö tavallaan välipalana/nälkään sen pk harjoittelun jälkeen? Esim aamulenkin jälkeen tai töiden jälkeen tehty pk tai muuten kevyt harjoitus jolloin lounaasta on kulunut jo kuutisen tuntia ja mahdollisesta välipalastakin n 3 h?

Vai onko parempi odottaa kotiin saakka/aamiaiseen ja syödä kunnon ruokaa?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2816
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Käytättekö ravintolisiä?

#245

Viesti terssi » loka 10, 2012, 16.23

Palautusjuoma ja kalaöljy/kalanmaksaöljy tärkeimpänä, näin BJJ-/lukkopainitaitelijan näkökulmasta. Ne ovat ainoat, mitä on tullut säännöllisesti käytettyä pidempiä aikoja. Kofeiinia toki tulee ihan kahvin juonnin mukana päivittäin, ja lisäksi aloitin nyt talven kynnyksellä säännöllisen D-vitamiinin käytön ihan purkista, saas nähä huomaanko mitään vaikutusta missään. Lisäksi kilpailujen yhteydessä tärkeitä ovat urheilujuomat ja energiageelit.

Huomattavin vaikutus mielestäni ollut kalaöljyn säännöllisen ja suht runsaan käytön aloittamisella. Se on auttanut varsin hyvin niveliä pysymään kunnossa ja notkeina, varsinkin sormien kunto alkoi pysymään huomattavasti parempana. Sormet kun tuppaavat olemaan varsin kovilla, kun paljon painii varsinkin puvun kanssa. Tämä siis palautusjuomaa mitenkään väheksymättä, uskon kyllä senkin tärkeyteen, ja mielestäni olen senkin vaikutukset tuntenut. :D
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam

Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3478
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WTF Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Tykännyt: 174 kertaa
Tykätty: 22 kertaa
Viesti:

Käytättekö ravintolisiä?

#246

Viesti Puni » loka 10, 2012, 16.29

BC(D)-vitamiinit, D vain pimeän aikaan. Lisänä omega^3 ja MSM. Protehiirijauhoja maltillisesti, palautusjuomana rasvatonta luomumaitoa. Yhden opastajan ohjeita pyjamajumppaan soveltaen kuulema on tulossa ohjelmaan vähempi rotehiirejä ja enempi silkkaa hiilaria, jauhona siis.
Kamppailutaiteiden maaritelmä: Energian tuottaminen ja ohjaaminen kohti päämäärää, jossa vallitsee täydellinen harmonia ja väkivallattomuus.
Risto Hentunen

(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM

Kuvake
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

#247

Viesti tonik » loka 15, 2012, 23.16

Tässä katselin vanhoja kirjoituksia, sivuilla 9-10.
Vieläkö joku vetää maltoa treenin jälkeen.? Ihan mielenkiinnosta kysyn onko mielipiteet vaihtuneet.
Itselläni tällähetkellä menee aikapitkälle kaavaa aamuisin berocca+d vitamiini 100-150, illalla magnesium+sinkki.

Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Käytättekö ravintolisiä?

#248

Viesti Polvi » loka 17, 2012, 18.32

Tuon Presenterin linkin yhdessä lähteessä todetaan seuraavaa:

"Based on laboratory measures, daily protein requirements are increased by perhaps as much as 100% vs. recommendations for sedentary individuals (1.6-1.8 vs. 0.8 g/kg). Yet even these intakes are much less than those reported by most athletes. This may mean that actual requirements are below what is needed to optimize athletic performance, and so the debate continues. Numerous interacting factors including energy intake, carbohydrate availability, exercise intensity, duration and type, dietary protein quality, training history, gender, age, timing of nutrient intake and the like make this topic extremely complex. Many questions remain to be resolved."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11023001" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli ilmeisesti nuo optimaaliset määrät eivät ole kovinkaan selviä.

Jos nyt kuitenkin ajatellaan, että 1,6-1,8 g / painokilo on optimaalinen määrä, päästään esim 100-kiloisen henkilön kohdalla 160-180 g / vrk proteiinintarpeeseen. Tuon määrän täyttäminen vaatii esimerkiksi naudan paistista tehtyä jauhelihaa 800-900 g vuorokaudessa. Tai 600-700 g purkkitonnikalaa. Vaatii "melko" suunnitelmallista annosten suunnittelua, että tuon määrän saa "normaaleista" syömisistä.

Sitten kun sitä proteiinia pitäisi tutkimusten mukaan (lähdettä ei nyt saatavilla) vetää ennen ja jälkeen salireenin...

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=32704&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=828&lang=fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 88907
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 607 kertaa
Tykätty: 216 kertaa
Viesti:
Kuukauden kynäilijä

Käytättekö ravintolisiä?

#249

Viesti Mika » loka 17, 2012, 18.39

Proteiinipatukat voivat olla hyvä lisä ruokavalioon niille, jotka ovat innostuneet proteiinista. Yhdessä patukassa saattaa helposti olla yli 20 grammaa proteiinia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Käytättekö ravintolisiä?

#250

Viesti Polvi » loka 17, 2012, 18.41

Proteiinipatukat ovat varmasti näppäriä käyttää, mutta taloudellisesti aika huono veto vrt purkkiproteiini.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou

Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 42 kertaa
Tykätty: 28 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

#251

Viesti Point » loka 17, 2012, 19.26

Patrik Borgilla oli taannoin hyvä blokkaus proteiinipatukoista. Mielestäni vertaus keso ja dumble oli aika sopiva. Eli otan mieluummin karkit karkkina ja protskut protskuna

http://patrikborg.blogspot.fi/2012/08/proteiinipatukat.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Laskin huvikseni miten niitä protsukuja saisi normaalista ruoasta kiloklubin laskurin kanssa,

Aamiaiseksi

Keitetty muna

Lounaaksi

Broisku file (150 g)

Välipalaksi


Purkki rahkaa

päivällinen

jauhelihapihvi a 150 g

iltapala

raejuusto purkki

ruokajuomaksi maito (3-lasia)

Tuossa tulee jo 130 g proteiinia ihan normisyömisellä ja lisää saisi helposti annoskokoa kasvattamalla ja jos treenin jälkeen ottaa vielä proteiinipitoisen palarin, niin proteiinit alkvat olla aika hyvin kasassa. Mielestäni tämä ei hirveän suurta suunnittelua vaadi eikä mättämistä.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
Beefcake
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1241
Lauteille: Kesäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere
Tykännyt: 0
Tykätty: 5 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

#252

Viesti Beefcake » loka 17, 2012, 20.10

Jep, semmoinen 200g proteiinia päivässä tulee aikuisen miehen ruoka-annoksilla kohtuu helposti täyteen ilman lisäravinteitakin. Vähän kun kiinnittää huomiota, että joka aterialla löytyy laadukas proteiininlähde, ruoka on muutenkin laadukasta ja sapuskoi kulutuksen verran, niin aktiivisesti urheileva ihminen jo hyvin lähellä 2g/kg saantia.
"I've always believed that if you put in the work, the results will come. I don't do things half-heartedly. Because I know if I do, then I can expect half-hearted results."
  • -Michael Jordan

Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1558
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Tykännyt: 12 kertaa
Tykätty: 1 kerran

Käytättekö ravintolisiä?

#253

Viesti Presenter » loka 17, 2012, 21.21

Joo, Polven jauhelihaesimerkki olisi hyvä, jos ko. henkilö söisi pelkästään jauhelihaa. Kyllähän vastaavaan proteiinimäärään saa aika paljon jauhojakin syödä.

Harva kuitenkaan näin tekee, vaan niitä proteiininlähteitä löytyy useampia. Jauhoilla voi sitten täydentää.

Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Käytättekö ravintolisiä?

#254

Viesti Polvi » loka 18, 2012, 08.06

Ei kai kukaan olettanutkaan, että ehdottaisin pelkän jauhelihan syöntiä.. Nuo jauheliha ja purkkitonnikala nyt vain olivat esimerkkeinä suht yleisistä proteeinipitoisista ruoista.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou

Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Käytättekö ravintolisiä?

#255

Viesti Polvi » loka 18, 2012, 08.18

Sanottakoon nyt sen verran, että en ole oikeastaan ikinä laskenut paljonko saan ravinnosta proteiinia, mutta tuon esimerkkini perusteella näyttäisi siltä, että aika paljon pitää syödä proteiinipitoisia ruokia, että saisi 200g päivässä kasaan. Voihan se olla, että tuo tulee jo nyt. Olen kuitenkin huomannut omalla kohdallani purkkiproteiinin toimivan, joten ilmeisesti en saa tarpeeksi normiravinnosta.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 kurkkijaa