Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta

Käytättekö ravintolisiä?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit: 1559
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti Presenter »

Elina kirjoitti: Tuohon listaukseen tutkituista lisäravinteista voi lisätä massanlisääjät.
Voisi toki, mutta kun niiden sisältö on käytännössä nopeita hiilihydraatteja, proteiinia ja joskus kreatiinia, en kokenut tarpeelliseksi listata niitä erikseen.

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti Elina »

Noh, joo. Mutta kyllä niitä on ihan erikseen tutkittu...

Aihki
päähänpotkija
Viestit: 5939
Lauteille: Joulukuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti Aihki »

Presenter kirjoitti: Ei aiheuta ongelmia maitoallergikoille vai ei aiheuta ongelmia pelkästään laktoosi-intolerantikoille?
Nimenomaan ei pitäisi aiheuttaa ongelmia maitoallergikoille koska proteiinit on aika tehokkaasti pilkottu. Laktoosista olen jossain nähnyt väiteen, että sitä myös vielä hajoaa tuon puhdistamisprosessin jälkeen tässä käsittelyssä ja jäljelle jäävällä ei pitäisi (mitä tuo sitten nyt tarkoittaakin) olla haittoja.
Presenter kirjoitti: Noin muuten noiden imeytymisnopeuksien erojen miettiminen eri heralaatujen välillä on aika turhaa hifistelyä. Esimerkiksi hydrolysaatin etuja noin suorituskykymielessä ei ole osoitettu.
Se ero on aika selvä, mutta onko sillä merkitystä on sitten se hyvä kysymys. Tuo allergiakysymys voi olla joillekin merkityksellinen. Oman, täysin subjektiivisen tunteen perusteella olen itse päätynyt Nykäsmäiseen seokseen, kun vielä keksisi mausteen, joka peittäisi tuon pilkkeen maun.

Koostumushan on sama, joten eroa voi tulla vain jos jokin seikka suosii todella nopeaa imeytymistä. En muista sellaisesta nähneeni mainintaa muuta kuin <=30 min harjoittelusta, johon sinänsä molempien pitäisi yltää jos nautitaan heti.

Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti Polvi »

Elina kirjoitti:
Presenter kirjoitti: Noin muuten noiden imeytymisnopeuksien erojen miettiminen eri heralaatujen välillä on aika turhaa hifistelyä....Usein muutenkin sitä proteiinintarvetta korostetaan vähän turhankin paljon.
Samaa mieltä ja samaa mieltä :smt003
Missä kontekstissa sitä proteiinintarvetta on ylikorostettu? (Saatte molemmat vastata :) )

Ainakin punttireenissä tuota proteiinia tarvitaan varsin paljon, eikä ilman purkkia oikein pärjää.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou

Kuvake
Point
etupotkija
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti Point »

Onkos näiden proteiinitarpeiden arvioinnin mukaan tullut mitään muutoksia?
Tässä "faktoja" olen kuullut. Laitoin faktat lainausmerkkeihin, koska en ole jokaista lukenut ns. luotettavasti lähteestä vaan kuullut jostain muualta.

Eli "tavis", joka ei erityisemmin harrasta raskasta liikuntaa
0,8-1 g per painokilo.
1,5 g jos harrastaa raskaampaa liikuntaa
2 g tai jopa yli, jos lihaksia pitää kasvattaa

Lisäksi proteiinimäärien arvioinnissa paino lasketaan sen "oikean" painon mukaan. ts. Jos painat 100 g, jo siitä on 20 kg ylipainoa, niin proteeinin määrä arvioidaan 80 kg:n mukaan. faktaa vai fiktioita?

Lisäksi olen kuullut, että elimistö pystyy hyödyntämään kerralla vain 20 g proteeinia. Eli ei kaikkia protskuja samalla aterialla. Faktaa vai fiktioita?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 89906
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 136 kertaa
Tykätty: 40 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti Mika »

Point kirjoitti: Lisäksi olen kuullut, että elimistö pystyy hyödyntämään kerralla vain 20 g proteeinia. Eli ei kaikkia protskuja samalla aterialla. Faktaa vai fiktioita?
Tuosta ei tietääkseni ole mitään täysin selventävää tutkimustietoa puoleen tai toiseen. Itse olen useammin törmännyt 30 grammaan "rajana", mutta sama pätee siihenkin.

Proteiinimetabolismin mittaaminen on hankalaa, sillä se vaatii laboratio-olosuhteet (mm. typpitasapainon mittaamisen takia).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Aihki
päähänpotkija
Viestit: 5939
Lauteille: Joulukuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti Aihki »

Mika kirjoitti: Proteiinimetabolismin mittaaminen on hankalaa, sillä se vaatii laboratio-olosuhteet (mm. typpitasapainon mittaamisen takia).
Tuo on vielä kaiken muun hankaluuden lisäksi.

Rajoittavaina tekijänä voi olla ainakin: pilkkoutuminen imeytyminen ja kuljetus; kahden ensimmäisen mittaaminen voi olla todella hankalaa, jos kuljetusmekanismi tunnetaan täysin niin se voi olla laskettavissa.

Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit: 1559
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti Presenter »

Polvi kirjoitti: Missä kontekstissa sitä proteiinintarvetta on ylikorostettu? (Saatte molemmat vastata :) )

Ainakin punttireenissä tuota proteiinia tarvitaan varsin paljon, eikä ilman purkkia oikein pärjää.
Nimenomaan tuolla punttipuolella ja sieltä sitten siirtyneenä myös muihin lajeihin. "Varsin paljon" on tietysti määritelmäkysymys, minusta 1,5-2 g proteiinia painokiloa kohden per päivä on "varsin paljon" proteiinia, pakkotoistolla tuo 2 g lienee se minimimäärä mitä suositellaan. Ihmiskeho on kuitenkin aika mukautuva ja pienemmilläkin proteiinimäärillä on mahdollista kasvattaa lihasmassaa. Juha Hulmi käsittelee aihetta tässä kirjoituksessaan.

Tuota "elimistö pystyy hyödyntämään kerralla vain 20/30 g proteiinia" -väitettä käsitellään esim. tässä Alan Aragonin (ravitsemustieteen maisteri) artikkelissa. Lyhyesti sanottuna, väite on salilegendaa.

Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti PDC »

Myös tämä on hyvä

http://lihastohtori.wordpress.com/2012/ ... kasvussai/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kannattaa myös Jan Sundellin kirja lukea, sielläkin hyvää tietoa ravintolisistä

http://lihastohtori.wordpress.com/2012/ ... u-sundell/" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse käytän heraproteiinia (macalla maustettu) ja kreatiinimonohydraattia.

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti Elina »

Tuo 0,8 g/painokilo sisältää jo muistaakseni neljännesosan ilmaa, mutta luonnollisesti esimerkiksi urheilijat hyötyvät suuremmasta proteiininsaannista (esimerkkinä sellainen yleinen 1,2-1,5 g/painokilo/suositus). Sama laihduttajien kohdalla.

Mutta proteiinin määrän turha korostaminen on turhaa, sillä vaikka terveet munuaiset kestävätkin typpikuormaa, niin turha niitä on kuormittaa tarpeettomasti. Lisäksi proteiinillakin on insuliinivaste, jonka seurauksena esimerkiksi hiilihydraatteja karttelevat hyötyisivät enemmänkin rasvojen painottamisesta, ei proteiinin.

fatman
kylkeenpotkija
Viestit: 4031
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila
Tykännyt: 4 kertaa
Tykätty: 7 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti fatman »

Heraproteiinista tulikin kysymys mieleen. Laukaiseeko pelkkä heraproteiini - konsentraatti tai isolaatti - insuliinin erityksen ilman ylimääräistä hiilaria?

Joskus olen jossain tälläiseen väitteentynkään törmännyt.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa

Kuvake
Disturbed
etupotkija
Viestit: 753
Lauteille: Lokakuu 2011
Paikkakunta: Europa
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti Disturbed »

Kalaa ei tuu syötyä joten Omega3 kapseleita tulee napsittua. Samaten tommosia monivitamiineja. Ja sit vielä magnesiumia. Kalliita on, vaan mikäpä nykyään ei olis.
There is no peace, no release, no cure for this disease

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti Elina »

fatman kirjoitti: Heraproteiinista tulikin kysymys mieleen. Laukaiseeko pelkkä heraproteiini - konsentraatti tai isolaatti - insuliinin erityksen ilman ylimääräistä hiilaria?

Joskus olen jossain tälläiseen väitteentynkään törmännyt.
Ravintoaineet eivät siirry soluihin ilman insuliinia. Rasvojen kohdalla tilanne on eri kuin hiilihydraateilla tai proteiinilla, koska rasvahapot siirtyvät rasvasoluihin "taustainsuliinin" erityksen voimin.

Tässä muuten aiheesta:

http://www.pronutritionist.net/vahahiil ... te-osa-11/" onclick="window.open(this.href);return false;

fatman
kylkeenpotkija
Viestit: 4031
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila
Tykännyt: 4 kertaa
Tykätty: 7 kertaa

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti fatman »

Hyvä linkki! Kiitos!
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa

Toffe
ilmaanpotkija
Viestit: 10
Lauteille: Elokuu 2010
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Käytättekö ravintolisiä?

Viesti Toffe »

Urheilufysiologian tietokirja McArdle William D.; Katch Frank I.; Katch Victor L.: Exercise Physiology (https://www.booky.fi/search.php?search=exercise" onclick="window.open(this.href);return false;) tyrmää muistaakseni suurilta osin proteiinilisien käytön.
Päivittäinen proteiinitarve oli myös kehonrakentajilla n 0,83g/kg. Ainoastaan pitkänmatkanjuoksijoilla (maraton ja siitä yli) on mahdollisesti lisääntynyt proteiinintarve pitkäaikaisen liikunnan aiheuttaman lihasproteiinihajonnan takia, heille suositeltiin jotakin 1,2-1,8g/kg/pvä annoksia.
Muistuttivat myös että monipuolisella vegetariaanidieetillä pääsee hyvin tarvittaviin ja tarpeeksi monipuolisiin proteiinimääriin.

Tämä näin ulkomuistista.. Pitää vielä tarkistaa kuinka tämä sanottiin itse kirjassa.

Seuraajat

Kuvake
Aleksi T
Kuvake
Clancy B.
Cog Dis
Elyna
Kuvake
flammee
katar
Kuvake
Leij0na
Lowclass
marks
MasterCoc
MikkeM
mpeltonen
Kuvake
n0k
Kuvake
Paul
Pitkätukka
Kuvake
Point
Kuvake
Ruukie
Satariel
Toffe
Ville Lehti