Ylirasitustila

Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta
Harri Ylilammi
reiteenpotkija
Viestit ketjussa: 2
Viestit: 260
Lauteille: syys 30, 2006

Ylirasitustila

#16

Viesti Harri Ylilammi » syys 19, 2010, 02.04

^ :smt017
Hienoja ihmisiä ovat?

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 5
Viestit: 86944
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Ylirasitustila

#17

Viesti Mika » syys 19, 2010, 12.09

Harri Ylilammi kirjoitti:^ :smt017
Hienoja ihmisiä ovat?

No, tämähän selvitti.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit ketjussa: 3
Viestit: 491
Lauteille: loka 7, 2010

Ylirasitustila

#18

Viesti Huppu » loka 12, 2010, 14.00

Älkääs nyt jauhako iha tårta på tårta. Lepopäivät ovat erittäin tärkeitä urheilijoille. Tietenkin jos treenaaminen on sitä, että käydään pikku kävely tai höntsälenkki, niin se on sit asia erikseen. Mikäli kuitenkin treenataan tosissaan, niin että tavoite on esim pärjätä kilpailuissa, on lepopäivät pakollisia. Ihminen ei kehity ilman lepoa ja loukkaantumisriski kasvaa jos lihakset eivät saa levätä. Puntilla voi käydä tekemässä penaa joka päivä, mutta parempiin tuloksiin pääsee, kun käy kaksi kertaa tekemässä kunnolla. Tämä nyt oli huono esimerkki, mutta idea on sama.
Oss!

jabi
ilmaanpotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 11
Lauteille: tammi 10, 2009

Ylirasitustila

#19

Viesti jabi » loka 12, 2010, 16.32

Huppu kirjoitti:Älkääs nyt jauhako iha tårta på tårta. Lepopäivät ovat erittäin tärkeitä urheilijoille. Tietenkin jos treenaaminen on sitä, että käydään pikku kävely tai höntsälenkki, niin se on sit asia erikseen. Mikäli kuitenkin treenataan tosissaan, niin että tavoite on esim pärjätä kilpailuissa, on lepopäivät pakollisia. Ihminen ei kehity ilman lepoa ja loukkaantumisriski kasvaa jos lihakset eivät saa levätä. Puntilla voi käydä tekemässä penaa joka päivä, mutta parempiin tuloksiin pääsee, kun käy kaksi kertaa tekemässä kunnolla. Tämä nyt oli huono esimerkki, mutta idea on sama.


Tarkoitatko lepopäivällä kevyempää treeniä vai totaalilepoa?
Lepoa tarvitaan, mutta sen ei mielestäni tarvitse olla totaalilepoa. Kuten aikaisemminkin mainittiin, harjoitteita voi tehdä päivittäin, kunhan välillä keventää. Esimerkkinä kevennyksestä lajinomainen tekniikkaharjoittelu matalalla intensiteetillä.

Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit ketjussa: 3
Viestit: 491
Lauteille: loka 7, 2010

Ylirasitustila

#20

Viesti Huppu » loka 12, 2010, 16.56

jabi kirjoitti:
Huppu kirjoitti:Älkääs nyt jauhako iha tårta på tårta. Lepopäivät ovat erittäin tärkeitä urheilijoille. Tietenkin jos treenaaminen on sitä, että käydään pikku kävely tai höntsälenkki, niin se on sit asia erikseen. Mikäli kuitenkin treenataan tosissaan, niin että tavoite on esim pärjätä kilpailuissa, on lepopäivät pakollisia. Ihminen ei kehity ilman lepoa ja loukkaantumisriski kasvaa jos lihakset eivät saa levätä. Puntilla voi käydä tekemässä penaa joka päivä, mutta parempiin tuloksiin pääsee, kun käy kaksi kertaa tekemässä kunnolla. Tämä nyt oli huono esimerkki, mutta idea on sama.


Tarkoitatko lepopäivällä kevyempää treeniä vai totaalilepoa?
Lepoa tarvitaan, mutta sen ei mielestäni tarvitse olla totaalilepoa. Kuten aikaisemminkin mainittiin, harjoitteita voi tehdä päivittäin, kunhan välillä keventää. Esimerkkinä kevennyksestä lajinomainen tekniikkaharjoittelu matalalla intensiteetillä.



Totaalilepoa. Jotkut urheilijat käy pienen aamulenkin lepopäivänäkin, mutta itse näkisin asian oleva niin, että se vaatii jo useamman vuoden aktiivista treenaamista ennenkuin lepopäivän aamulenkistä on hyötyä. Eikai maailman huiput pitäis lepopäiviä jos se olis jotain shaibaa tai pois harjoittelusta? Tässäkun itse en ainakaan ole maailman huipulla, mutta harjoittelen kuitenkin päivittäin monipuolisesti, näkisin lepopäivällä olevan montakin hyvää puolta:

-Lihakset palautuu
-Pääkoppa saa muutakin ku treeniä
-Hyvä keksiä päivälle sisältöä ilman treeniä
- jne.

Kyllä siinä saa olla aika ukko joka vetää 7krt viikossa vuodesta toisee ilma totaalilepoa. Olen joskus miettinyt muutaman nuortenmaajoukkuetason urheilijan kanssa, että onko totaalilepopäivä tarpeellinen joka viikko vai esim 1krt/2vko. Se on vähän makuasia ja ollaan tultu tulokseen, että riippuu todella paljon treeniohjelmasta/missä vaiheessa kilpailukausi on. Henkilökohtaisesti en näe asiaa niin, että vedät vaikka 6 kertaa helveti kovaa treeniä ja sit lepopäivänä vedät treeniä kevyemmin. Toki on erikseen kovia treenikausia jolloin painellaan menemään ilman totaalilepoa, mutta semmoisella treenillä haetaan vain piikkiä, jonka jälkeen treenit kevenee ja levon kautta haetaan herkkyyttä ja keskitytään treeneissäkin tekniikkaan/lajiharjotteisiin.


Edit: Tottakai kannattaa jatkaa ilman mitää totaalilepoja jos tulokset on ollu nosteessa pitkällä aikavälillä ja tuntuu kropassa hyvältä. Monenkaan kohdalla näin ei varmaan ole, mutt jos on niin ei tietenkää hyväksi todettua systeemiä kannata muuttaa.
Oss!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 5
Viestit: 86944
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Ylirasitustila

#21

Viesti Mika » loka 12, 2010, 16.58

Huppu kirjoitti:Kyllä siinä saa olla aika ukko joka vetää 7krt viikossa vuodesta toisee ilma totaalilepoa.

Saa kyllä, mutta onhan tuo teoreettisesti mahdollista. Kevyt harjoittelu on kevyttä harjoittelua. Lenkkikin voi olla kevyeen harjoitteluun nähden rasittavampaa.

Olen joskus miettinyt muutaman nuortenmaajoukkuetason urheilijan kanssa, että onko totaalilepopäivä tarpeellinen joka viikko vai esim 1krt/2vko. Se on vähän makuasia ja ollaan tultu tulokseen, että riippuu todella paljon treeniohjelmasta/missä vaiheessa kilpailukausi on.

Näinhän se on, mutta makuasian sijasta sanoisin kyseessä olevan enemmänkin fysiologiset ilmiöt (ylirasitustilan välttäminen).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit ketjussa: 3
Viestit: 491
Lauteille: loka 7, 2010

Ylirasitustila

#22

Viesti Huppu » loka 12, 2010, 17.21

Mika kirjoitti:
Huppu kirjoitti:Kyllä siinä saa olla aika ukko joka vetää 7krt viikossa vuodesta toisee ilma totaalilepoa.

Saa kyllä, mutta onhan tuo teoreettisesti mahdollista. Kevyt harjoittelu on kevyttä harjoittelua. Lenkkikin voi olla kevyeen harjoitteluun nähden rasittavampaa.


Kirjoitin asian hieman väärin. Kyllähän 7 kertaa treenaa vähä huonompiki ukko. Itse olen treenannut 2 päivässäkin 7 kertaa. Tarkoitin tietenkin 7 päivänä. Monethan treenaa 2 kertaa päivässä jne.

edit: Ehkä mä olen käsittänyt sanan treeni hiukan väärin tässä. Jonkun mielestä esim tilanteiden ajatteleminen voi olla treeniä, mulle itelle treeni on sitä kun tulee edes vähän hiki.

Ylipotkija: Lainaukset korjattu.
Oss!

Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 107
Lauteille: maalis 8, 2009
Paikkakunta: Helsinki

Ylirasitustila

#23

Viesti Riviharrastaja » touko 11, 2012, 12.23

Vanhaan topiciin omakohtaista kokemusta. 90-luvulla olin hulluna maastofillarointiin muun touhun ohessa. Se oli mulle harrastus, eli en skabaillut. Rakentelin ite fillareita ja tietty ajoin mahd. paljon ympäri vuoden. Kesäkautena ajoin lähes joka päivä. Viikolla lyhyemmin 1-1,5 h, mutta viikonloppuisin saatto mennä 5 h per päivä. Tykkäsin ajaa nimen omaan maastossa, eli mettäpolkuja Sipoossa. Maastofillarointi on teknisesti vaativaa, mutta myös erittäin vaativaa fyysisesti. Se ite ajaminen on kuitenkin sen makee juttu kaikkine röytykyksineen ja mutkitteluineen.

Fillaroinnin lisäksi treenailin myös lihaskuntoa, juoksin välillä ja treenasin lajia. Tajusin kyllä, että aika paljon tulee liikuttua, mutta kun se vaan oli niin kivaa! Vähitellen alko väsyttämään koko ajan, mutta uni ei meinannut tulla. Illalla sängyssä olin ihan täpinöissä, joka paikkaa ikäänkuin kihelmöi. Paikat alko mennä jumiin, etenkin niska- ja hartiaseutu johtuen matalasta ajoasennosta. Myös jalat tuntu kireiltä. Olin myös koko ajan melko ärtynyt ja tiuskin läheisille ihan turhasta. Huomasin, että etenkin fillaroinnista rupes tulemaan pakkomielle. Samalla kun tehot laski yritin vaan lisätä ajoaikaa sen sijaan, että olisi levännyt. Jossakin vaiheessa alko eturauhanen temppuilemaan. Varmaan oli jo vastustuskyky heikentynyt ja liikaa ajoa kylmässä niin ongelmat oli valmiit.

Lopulta aloin saamaan ihme kohtauksia, niitä vois kai paniinkkihäiriökskin kutsua, alko pyörryttämään äkillisesti ja tuli ihan ihme fiilis, kylmä hiki, tärinää jne. Niska ja rintaranka oli niin jumissa, ettei liikkunut juuri mihinkään. Eturauhanen huusi hoosiannaa ja mieli oli ihan maassa. Pienikin liikunta tässä vaiheessa veti ihan väsyneeksi. Mitään ei oikein voinut tehdä kun kroppa ja mieli oli ihan tapissa. Ruokahalu oli ainoa, joka ei ollut mennyt, mutta niillä liikuntamäärillä mun päivittäinen kulutus oli melkoista ja tuntu, että vaikka kuinka söi, ei mikään riittänyt. Paino oli koko ajan laskussa vaikka popsin kahden edestä. Välillä iski järjetön makeahimo ja saatoin vetää puol kiloo suklaata yhdellä istumalla. Stoppi tuli 95-kesällä. Paukahti munuaistulehdus enkä oo koskaan ollut niin kipeä. Kaikki arvot oli ihan sekaisin, hemoglobiini ihan nollissa, maksa-arvot korkeet vaikka en juuri pisaraakaan ottanut pitkään aikaan ym.

Vasta tässä vaiheessa heräsin ja tajusin, että henkihän tässä lähtee! Palautuminen vei todella pitkän aikaa. Tarkkaan en osaa sanoa, mutta kyllä siinä varmaan toista vuotta vierähti. Pahinta ja jälkeenpäin ajatellen oudoin ja pelottavin asia tässä on se, että sitä onnistu huijaamaan itseään kunnes kroppa sano tilt. Vaikka koko ajan jollain tasolla tajus, että nyt olis syytä hiljentää, niin mitä pahemmaksi tila tuli, sen enemmän tappeli vastaan ja rutisti vaan! Olisko tässä mukana joku primitiivinen "selviytymismekanismi" joka itse asiassa toimiikin tuhoisasti?

Oonko oppinut joitain? Toivottavasti. Tiedostan, että jonkin sortin perfektionistina mulla on taipumus vetää överit asiassa kun asiassa. Perfektionismi on vahvuus oikein käytettynä, eli en jää hymistelemään, että kyllä mä oon nyt Vtun hyvä, vaan yritän aina edes hissuksiin kehittyä siinä missä kehittymistä tarvitaan. Rasite se on siinä, että en aina muista ettei keski-ikäisen riviharrastajan oikeesti tartte pystyä samaan kun parikymppisen puoliammattilaisen! Pitäis pitää se mielessä kun oon aloittelemassa kunnon treeniä parin vuoden hiljaiselon jälkeen.

Mmy
ilmaanpotkija
Viestit ketjussa: 2
Viestit: 5
Lauteille: marras 22, 2012

Ylirasitustila

#24

Viesti Mmy » maalis 14, 2013, 16.04

Mulla olis seuraavanlainen tilanne:

Opiskelen tällä hetkellä ja koko tämä vuosi on ollut koulun kannalta todella intensiivinen, sen lisäksi käyn töissä viikonloppuisin(yleensä yhden tai kaksi yötä viikossa), ja minulla on 2-v. lapsi. Treenaan potkista mahdollisuuksien mukaan 3 tai 4 kertaa viikossa ja sen lisäksi yritän ehtiä juoksulenkille kerran tai kahdesti viikossa ja puntille kerran viikossa. Tämä on viime syksyn mennyt ihan ok mutta nyt tämän vuoden puolella tunnen olevani todella väsynyt ja treeneissä väsyn huomattavasti nopeammin kuin ennen ja usein saa istua treenien jälkeen jonkun aikaa ettei oksennus lennä.

Joku tässä nyt mättää mutta en tiedä oikein tarkalleen että mikä. Treenaaminen vie kyllä todella paljon aikaa ja joudun näkemään paljon vaivaa että saan treenattua noinkin paljon ja siitä en halua luopua. Voiko olla että olen henkisesti niin ylikuormittunut että se vaikuttaa noin paljon fyysisestikin?
Toivottavasti tästä nyt saa jotain selvää..

Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 6757
Lauteille: tammi 23, 2009

Re: Ylirasitustila

#25

Viesti Point » maalis 14, 2013, 16.27

Kuulostaa siltä, että sulla on vaan virta lopussa. Opiskelu, työssäkäynti ja lapsenhoito on aikaa rankkaa ja kun tämä talvikin tuntuu aika loputtoman pitkältä, niin eihän mikään ihme että jossain vaiheessa virta loppuu. Liikunnasta saa kyllä yleensä voimia jaksaa, mutta nyt voi olla, että sen teho on käytetty loppuun hetkeksi.

Oman vinkkini olisi kokeilla vaikka 2 viikon treenipaussia ja jos suinkin voi, niin jättää muitakin velvollisuuksia vähemmälle. (Jos ei ole kisoja/isoja tenttejä/jne tiedossa tms.) Parin viikon päästä (toivon mukaan) on vähän keväisempää ja asfalttia näkyy ja koiran kakka alkaa haisemaan. Sitten tennarit jalkaan ja takaisin lenkkeilemään ja ehkä myös tatamille.. Ehkä sitten taas jaksaa..
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 15216
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Viesti:

Ylirasitustila

#26

Viesti Andy » maalis 14, 2013, 17.35

Mittaahan aamuinen leposyke. Jos se on koholla, niin saat lisävarmistusta siihen, että olet menossa ylikuntoon. Merkit on muutenkin aika selvät. Parin viikon treenitauko on hyvä/välttämätön idea.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 22943
Lauteille: syys 7, 2005
Paikkakunta: Helsinki

Ylirasitustila

#27

Viesti bodyguard » maalis 14, 2013, 17.42

Kuulostaa kyllä melkoiselta reseptiltä ainakin ylirasitukseen jos ei ihan ylikuntoonkin. Ja kuten Point sanoi niin ei tämä jatkuva harmaus mitään auta, joskin joillakin saattaa kevään tulo ja valon lisääntyminenkin pistää pakkaa sekasin.

Omasta kokemuksesta sanoisin että ainakin noi yövalvomiset tuhoaa sitä palautumista todella tehokkaasti jonka lisäksi myös henkinen stressi vaikuttaa aika paljon palautumiseen.

Muuten edellä sanottu kaikki oleellinen. Taukoa kannattaa pitää silloin kun siitä voi vielä itse päättää, sitten kun on pakko niin se tauko saattaa olla hyvinkin pitkä.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi

Mmy
ilmaanpotkija
Viestit ketjussa: 2
Viestit: 5
Lauteille: marras 22, 2012

Ylirasitustila

#28

Viesti Mmy » maalis 20, 2013, 10.02

Iso kiitos teille vastauksista! Vahvisti sitä mitä itsekin olen aavistanut.. Pitääpä vielä tuota sykettä mitata (kun vielä muistais). Nuo yövalvomiset on varmaan suurin yksittäinen syy, koska se saa kyllä aika tehokkaasti rytmit sekaisin ja muutenkin työni on aika fyysisesti raskasta.

Mutta täytyypä yrittää keksiä jotain että tämä tahti vähän rauhoittuu :)

Ville Lehti
ilmaanpotkija
Viestit ketjussa: 2
Viestit: 9
Lauteille: tammi 23, 2011

Ylirasitustila

#29

Viesti Ville Lehti » marras 12, 2013, 18.36

Nyt kun loppu pari viikkoa sitten duuni niin aattelin lisätä vähän treenien määrää. Tällä hetkellä treenit on 4-5krt viikossa. Lenkillä oon käynyt satunnaisesti. Salipuuhat jäi hetkeksi tauolle duunien takia kun duunissa päivät oli vaan niin helvetin raskaita ettei jaksanu käydä siihen päälle salilla ja treeneissä.

Mutta nyt kun aikaa on, saa nukkua pitkään ja levätä rauhassa päivät niin aattelin ottaa vielä kuntosalin ja lenkkeilyn treenien lisäksi takas kuvioihin. Ideana ois käydä 3-4krt viikossa salilla, pari kertaa pienellä lenkillä ja treeneissä sen 4krt viikossa.

Nyt on ainakin energiaa ihan liikaa, ja alkaa vituttamaan kun istuu vaan himassa. Salille siis.. Kattoo kuinka kauan jaksaa reenata tätä tahtia :D

Gaijin
sääreenpotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 77
Lauteille: loka 20, 2010
Paikkakunta: Valkeakoski

Ylirasitustila

#30

Viesti Gaijin » tammi 16, 2014, 20.01

Ville Lehti kirjoitti:Kattoo kuinka kauan jaksaa reenata tätä tahtia :D


Kuinka kauan jaksoit? Vai jatkuuko tahti edelleen? :)



Palaa sivulle Mahanpururata

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 kurkkija