Ylirasitustila

Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta
Ville Lehti
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9
Lauteille: Tammikuu 2011
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Ylirasitustila

#31

Viesti Ville Lehti » helmi 1, 2014, 09.47

Gaijin kirjoitti:
Ville Lehti kirjoitti: Kattoo kuinka kauan jaksaa reenata tätä tahtia :D
Kuinka kauan jaksoit? Vai jatkuuko tahti edelleen? :)
Kyllähän sitä jaksoi, ja jaksaisi vieläkin.. Mutta velvollisuudet valtion palveluksessa alkoi nyt tammikuussa :(

tabitha
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6063
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Ylirasitustila

#32

Viesti tabitha » helmi 27, 2014, 20.10

Olin vuodet 2009-2011 ylikunnossa enkä pystynyt treenaamaan. Spiroergometriassa näkyi tyypilliset vakavan ylikuormitustilan oireet. Se aika oli ihan anaalista kun en pystynyt treenaamaan ja treeni on fysiologis-psyykkisistä syistä mulle ihan välttämätöntä. Yritin keskittyä opiskeluihin ja yllätyksekseni alkuvuodesta 2012 huomasin pystyväni tekemään taas jotain.

Kaksi seuraavaa vuotta meni vainoharhaisella 3-4 kertaa viikossa treenitahdilla. En uskaltanut tehdä mitään ennen kuin olin täysin varma että olen täydellisesti toipunut edellisestä treenistä. Eli käytännössä en ole treenannut peräkkäisinä päivinä. Palautuminen on selkeästi hitaampaa kuin ennen ylikuntoa. Se voi tosin johtua myös siitä etten ole enää teini. Nyt näyttää siltä että kovista lajitreeneistä palautuminen vaatii yhden lepopäivän. Mutta pystyisin kyllä matalatehoisempaan treeniin peräkkäisinäkin päivinä. Mietin vaan että mistä tietää onko menossa vaarallisille vesille? Riittääkö leposykkeen seuraaminen?

Perstuntumaan en enää luota kun junnuna treenasin itseni lähes sairaalakuntoon huomaamatta että jokin on vinossa ja toisaalta joskus treeneihin lähtiessä on tosi väsynyt ja huonokuntoinen olo mutta sitten pystyykin tekemään ihan hyvin.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Ylirasitustila

#33

Viesti Elina » helmi 27, 2014, 20.50

Saako kysyä, miten tuo sinun ylirasitustilasi näkyi spiroergometriassa?

tabitha
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6063
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Ylirasitustila

#34

Viesti tabitha » helmi 27, 2014, 20.54

Joo, mutta minun pitää sitä varten kaivaa ne paperit esiin jostakin. Kuulemma käyrän muoto oli jotenkin tyypillinen. Vastaan tarkemmin sitten kun löydän epikriisin.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche

Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2214
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori
Tykännyt: 0
Tykätty: 3 kertaa

Ylirasitustila

#35

Viesti Jopo » helmi 27, 2014, 21.27

Huslabilla spitoergossa on käytössä ekg-seuranta, josta ainakin sykevälimuuttujien avulla voidaan haarukoida ylikuntoa. Lisäksi sykkeen palautumattomuus indikoi ylirasittuneisuutta. Ilmeisesti graaveissa tapauksissa sykeläyrään voi tulla mm. t-aalto poikkeavuuksia


Sent from my iPhone using Tapatalk
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Re: Ylirasitustila

#36

Viesti Elina » helmi 27, 2014, 22.47

Jep. Kliinisen fysiologian hommia :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

JSRastas
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: kangasniemi
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Ylirasitustila

#37

Viesti JSRastas » tammi 25, 2015, 11.30

Moro! Taitaa olla Itsellä tällähetkellä tämä ylirasitustila. Ajattelin marraskuun lopussa kun pääsin raksalta pitkälle lomalle että pystyisin treenaamaan päivittäin kovaa. Treenailin kehonpainojuttuja joka päivä ja lisänä koirankoulutus metsässä ja luontokuvaus reissut ympäriinsä. Lepopäivinä kävelin ja treenasin koiraa . Pääsin maanantaihin asti kunnes treenatessa ei ollutkaan enää paukkuja kuten aikasemmin. Treenaaminen rupesi vaan syömään hermoja ihan helvetisti. Lähdin kotiin ja rupesin ihmettelemään että väsyttää paljon ja levossakin sydän lyö hyvinkin nopeella sykkeellä. Iltaisin alkuviikosta sydän kävi nukkumaan lähtiessä ylikierroksilla vaikka väsytti joka aiheutti tietenkin sen että oli hyvin vaikeaa nukahtaa. No nyt mennään sunnuntaissa ja väsyttää oikeestaan jatkuvasti vaikka uni on ollut suhteellisen hyvää ja ruokailut kohdillaan. Hermot on ollu pitkin viikkoa kireellä ja oikeestaan mikään ei ole kummemmin kiinnostanut.
Onko viisainta nyt vaan lepäillä ja syödä hyvin eikä höyrytä mihinkään treeneihin hetkeen?

Kuvake
Troolari
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 50
Lauteille: Lokakuu 2011
Paikkakunta: Trauma
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Ylirasitustila

#38

Viesti Troolari » tammi 25, 2015, 12.04

JSRastas kirjoitti:
Nimenomaa levätä vain! Sitten treenit aloitat tosi kevyesti ja tarkkailet kehosi reagoimista touhuun.

JSRastas
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: kangasniemi
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Ylirasitustila

#39

Viesti JSRastas » tammi 25, 2015, 19.14

Kiitos vastauksesta! Minäpä lepäilen! Ei ole kyllä todellakaan mikään mukava olotila! No, puoliso laittoi Hbo nordicin rokkaamaan niin eiköhän tuo aika jotenkin kulu :D

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2693
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 16 kertaa
Tykätty: 39 kertaa

Ylirasitustila

#40

Viesti Eppu » loka 18, 2018, 12.34

Miten potkulaiset seuraatte omaa palautumistanne ja harjoittelun/elämän kuormittavuutta?

Oman ajatelmani mukaan alipalautuminen on yksi yleisimmistä harrastelijoiden vaivoista, varsinkin kun innostutaan uudesta lajista tai tilanteessa, jossa kilpailu omassa lajissa alkaa mennä sen verran vakavaksi, että yritetään maksimieforttia järkevän progression kustannuksella. Kuntoilussa treenien kuormittavuuden arvioiminen on nähdäkseni tehtävissä esimerkiksi käytettyjen painovastusten ja/tai sykealueiden mukaan, mutta miten suunnittelette omien tai valmennettavienne harjoittelua ja palautumista, eritoten kamppailutreenien osalta? Tietysti muutenkin.

Olin CrossFit-valmentaja Mikko Salon seminaarissa ja hänellä oli ihan hauska pökköpäämalli palautumisesta. Malli perustui talousajatteluun, jossa otettiin velkaa ja tienattiin rahaa: Rankka treeni oli -10/kerta, työstressi -10/viikko, muu elämän stressi -10/viikko, huono ruokavalio -5/viikko. Kahdeksan tunnin yöunista tienasi +5/yö ja sitten esimerkiksi hieronta/putkirullailu/akupunktio/jääkylpy (Periaatteella whatever floats your boat, eli tiede pois, mutta aktiivisia toimia palautumisen edistämiseen). Ei mikään tarkka, eikä varsinkaan tieteellisesti validi laskuri, mutta aika nopeasti muutama kanssatreenaja pystyi jo sormimatikalla laskemaan, että vaikka nyt vielä menee ihan ok, niin konkurssi kohtaa vääjäämättä.

Treenikausien suunnittelu on tietysti myös ihan oma lukunsa, mutta mielestäni se liippaa tämän ketjun aihetta varsin hyvin, ja mielelläni lukisin, miten suunnittelette pidemmän jänteen yli harjoittelun kuormaa. Itselläni on tällä hetkellä menossa 3/1 -suhteessa kokeilu kolmatta kuukautta (kolme kovaa/normaalia viikkoa ja yksi deload-viikko). Vaikuttaisi ainakin itselleni sopivalta, ainoana ongelmana deload-treenien toteutus ja suunnittelu, CF-harjoittelussa kun painojen vähentäminen yms. johtaa helposti intensiteetin nostamiseen, mikä ei ole tarkoituksenmukaista keventelyssä. Seuraavaa kevennysviikkoa varten olenkin suunnitellut internetin, Salon ja oman valmentajan ohjein erilaisia jumppia, joita voi sitten tuolta treenipäivyristä seurailla :D
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 15533
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 26 kertaa
Tykätty: 71 kertaa
Viesti:

Ylirasitustila

#41

Viesti Andy » loka 19, 2018, 00.56

Tuossa systeemissähän voisi tehdä vain 3 kovaa treeniä viikkoon hyvällä ruokavaliolla, 8 tunnin yöunilla ja stressittömällä elämällä tai joutuu ylirasitustilaan.

Kyllähän sitä nyt paljon enemmän voi treenata.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 10492
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Tykännyt: 23 kertaa
Tykätty: 17 kertaa

Ylirasitustila

#42

Viesti flammee » loka 19, 2018, 07.24

Eikö tuo kolme kovaa treeniä ole varsin riittävä määrä?

Kolme kovaa, pari keskikovuista ja useampia palauttavia treenejä ja venyttelyä, niin kaippa sillä pinnalla pysyy, ja tulee treenattuakin ihan kohtuullisesti. Ehkä crossfitin/voimailun kova treeni on palautumisen suhteen vähän toinen juttu kuin sellaisissa lajeissa, joissa ei ole pääasiallista tarkoitusta kehittää lihaksia. Tällöin kroppa on tottunut paremmin lajinomaiseen rasitukseen, eikä lajin tarkoitus ole viedä kroppaa äärimmilleen sen rasituksen suhteen. Jossain alkeiskurssilla näin toki käy (esim. kbt:n sellaisella oli aika rankkaa), voisikin pohtia minkälainen menestys olisi järjestää intensiivialkeiskurssi, jossa treenattaisiin kovaa viitenä päivänä viikossa..

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2693
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 16 kertaa
Tykätty: 39 kertaa

Ylirasitustila

#43

Viesti Eppu » loka 19, 2018, 08.28

Andy kirjoitti:
loka 19, 2018, 00.56
Tuossa systeemissähän voisi tehdä vain 3 kovaa treeniä viikkoon hyvällä ruokavaliolla, 8 tunnin yöunilla ja stressittömällä elämällä tai joutuu ylirasitustilaan.
Taisin antaa tekstissäni liikaa painoarvoa tuolle esimerkille, joka, kuten sanoin, ei ole tarkka eikä validi, vaan rasitusvelan ja palautumisen tienestien välistä suhdetta kuvaileva "malli". Lukuarvoista lienee siis tarpeetonta jatkaa.

Mutta miten esimerkiksi Andy itse valmentajana suunnittelet urheilijoittesi treenikausien rasitusta, ohjeistat elämäntavoissa ja huomioit heidän palautumisensa?
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 15533
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 26 kertaa
Tykätty: 71 kertaa
Viesti:

Ylirasitustila

#44

Viesti Andy » loka 19, 2018, 12.07

En oikein hahmota, miksi niille eri tekijöille kannattaa antaa jotain numeroarvoja, jos niillä ei ole tekemistä reaalimaailman kanssa? Sittenhän se on sama vain luetella, että nämä tekijät haittaavat palautumista ja nuo auttavat sitä. Täysin hyödytön systeemi.

Palautuminen on tietysti tosi oleellinen juttu ja viikko-ohjelmat pitää laatia niin, että niissä on järkevässä suhteessa kuormittavia ja palauttavia treenejä niin, että kehityksen kannalta oleellisimpiin treeneihin tultaisiin mahdollisimman hyvin palautuneena. Tähän liittyy tosi monia seikkoja ja siitä voisi kirjoittaa vaikka kirjan.

Palautumiskapasiteetti on yksilöllinen ominaisuus. Jotkut ovat siinä lahjakkaampia kuin toiset ja lisäksi sitä voi kehittää merkittävästi. Mitä kokeneempi ja paremmassa kunnossa oleva urheilija, sitä enemmän hän voi treenata viikkotasolla. Aloittelevan urheilijan ohjelmien yksi ominaisuus onkin palautumiskapasiteetin kehittäminen.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että varsinkin kovemman tason urheilijoiden valmistautuminen pitää olla hienovaraista käsityötä, jossa kehoa kuunnellaan tosi tarkkaan ja mennään urheilijan oman tuntemuksen eikä minkään kaavojen mukaan. Vaikuttavia tekijöitä on niin paljon, että niitä on mahdoton ottaa kaikkia eksaktisti mukaan.

Esimerkkinä Lauri Suomelan valmistautuminen ammattilaisotteluun, johon on tätä kirjoittaessa 8 päivää. Edellinen viikko vedettiin kovaa ja treenikertoja oli 11. Näistä 5 oli kovia, tarkoituksena oli 6 kovaa treeniä, mutta yksi keskeytettiin kun sattui lievä loukkaantuminen. Vamma on nyt jo parantunut, mutta ei haluttu ottaa riskiä että se olisi pahentunut, joten treeni pistettiin poikki ja tehtiin vain jäähdyttelyt. Tälle viikolle tulee joko sama määrä tai jopa enemmän treeniä, mutta se käytännössä ratkaistaan lauantaina sen hetkisen tuntemuksen mukaan. Sitten seuraa lepojakso ja herättelyt.

Me siis ollaan tässä sitä koulukuntaa, että ennen kisoja treenataan tosi kovaa ja sitten pidetään lepoa. Jotkuthan tekevät niin, että jo tyyliin 3-4 viikkoa ennen kisoja kevennetään treeniä ja tehdään pidempi herkistelyjakso. Mutta tämäkin pitää mennä tilanteen mukaan. Kerran itsellä kävi niin, että jo 2 viikkoa ennen matsia alkoi tulla pahoja ylirasitustilan oireita. Treeni seis ja 9 päivän lepo, jonka jälkeen herättelyt. Kisoissa otin kaksi matsia, jotka kuuluvat urani parhaisiin.

Kannatan tätä kova treeni + lepo systeemiä lähinnä psykologisista syistä. Se antaa ottelijalle henkistä varmuutta siitä, että on kovassa kunnossa ja tehnyt kaiken mahdollisen voiton varmistamiseksi.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Andy viestistä:
Jarppa
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2693
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 16 kertaa
Tykätty: 39 kertaa

Ylirasitustila

#45

Viesti Eppu » loka 19, 2018, 13.07

Vielä tuosta laskukaavasta, vaikkei tosiaan tarkka, niin sanoisin sen kuitenkin olevan ihan opettavainen: hyvälläkään ruokavaliolla ei paikata liian kovaa treeniä, eikä poppakonstitkaan vie onneen. Kyllä siinä mielestäni annetaan silti sitä suuntaa, eli ei täysin hyödytön, vaikkei tietenkään edelleenkään ole mikään oikea laskuri :)

Kuinka pitkällä perspektiivillä esimerkiksi huippupotkunyrkkeilijät kausittavat? Valmistaudutaanko joka matsiin samalla tavalla, vai onko välillä sovittu ns. välimatseja, joihin mennä erilaisella syklillä ja sitten urheilijan potentiaalia tarkastellaan vuoden tai vuosien perspektiivillä, mikä ohjaisi sitten pidempää suunnittelua?
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa