Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Asahi

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Asahi

#1

Viesti Mika »

AL kirjoitti: Lentomatkustajat pääsevät verryttelemään jäseniään kaukolennoilla ohjatusti. Finnair aloittaa taukoliikunnan tarjoamisen asiakkailleen syyskuun alussa reittilennoilla Aasiaan ja New Yorkiin sekä pidemmillä lomalennoilla.

Kaukolentojen taukoliikunta perustuu Suomessa kehitettyyn Asahi-tekniikkaan, joka yhdistelee suomalaista ja aasialaista terveystietämystä. Asahi koostuu hitaista liikkeistä, jotka suoritetaan hiljaisuudessa. Liikkeet on suunniteltu siten, että ne soveltuvat tehtäväksi lentokoneessa istuma-asennossa. Lajin harjoittaminen ei hikoiluta.

Asahin ovat luoneet ammattiurheilijat ja liikunnannohjaajat.
http://www.asahi.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Toimijoina ovat meitä kiinnostavasti Ilpo Jalamo ja Timo Klemola.


Millaisia kokemuksia potkulaisilla on Asahista?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
susitar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 888
Lauteille: Maaliskuu 2006

#2

Viesti susitar »

Aloitin Asahin peruskurssin pari viikkoa sitten ja minulle se tuntuu sopivan kovasti. Muistuttaa kovasti qigong-harjoituksia. Lähestymistapa yrittää kuitenkin olla länsimainen, mutta en voinut olla havaitsematta yhtäläisyyksiä harjoittamani qigong-liikkeiden kanssa. Liikkeiden tekemisessä korostetaan erityisesti pystysuoran linjan ja tasapainon merkitystä. Liikkeet tehdään useimmiten hengityksen tahdissa ja ovat todella yksinkertaisia ja helposti muistettavia. Kuitenkin liikkeet ovat hyvin tarkkaan mietittyjä ja vaikuttavat koko kehoon monella tavalla. Liike on aina koko kehon liikettä, vaikka pyöriteltäisiin olkapäitä. Vaikutukset ovat hyvin saman kaltaisia kuin qigong-harjoituksissa: mieli tyyntyy ja rauhoittuu, hengitys paranee, liikkuvuus lisääntyy jne.
Tarkoitus on, että kurssin jälkeen voi harjoittaa itsenäisesti Asahia.
Kas-Pin 2004 ->
Taijiquan (Yang) 2006 ->
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#3

Viesti Mika »

Tästä on tulossa ihan iso juttu, kasvaa koko ajan.

http://www.asahi.fi/index.php?id=32" onclick="window.open(this.href);return false;

Pilatekselle nuo hinnat eivät silti vielä pärjää.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tube
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 606
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

#4

Viesti tube »

MMh. Aika kovia ja osin varsin spekulatiivisia väitteitä (esim stressihormonitasoista) esittävät, mutta sinänsähän tuo on aika hyvin tuotteistettu, suht täyspäisen näköinen juttu. Itämainen nimi varmaan nostaa vaikuttavuutta merkittävästi... Varmaan "mummojumpaksi" tms käypää kamaa.

/T
Tuomas Lähdeoja
Ei pidä ehtimiseen nykiä käsittimestä.
tube
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 606
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

#5

Viesti tube »

Tätä oli muuten tarjolla Finskin lennolla männäviikonloppuna. Niistä penkinpäällysmonitoreista tuli Asahi(r) (tai (tm)) -lentokonejumppaohjeita animoituna.

/T
Tuomas Lähdeoja
Ei pidä ehtimiseen nykiä käsittimestä.
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

#6

Viesti Lohikäärmepallo »

Olen kuullut, että aika isoille markkinoille nuo vanhat sedät yrittävät jumppansa kanssa. Ilmeisesti tuossa on tosiaan kyse sellaisesta pilates-tyyppisestä ratkaisusta, että tehdään itämaisia harjoitteita länsimaisella maailmankuvalla tai jotain vastaavaa.

Itse en ole kokeillut, mutta mielenkiintoiselta vaikuttaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Asahi

#7

Viesti Mika »

Tämä tuli nyt sattumalta eteen. Osaako joku kertoa, miten Asahi eroaa esimerkiksi joogasta tai Pilateksesta?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Asahi

#8

Viesti Jorge »

Mika kirjoitti: Osaako joku kertoa, miten Asahi eroaa esimerkiksi joogasta tai Pilateksesta?
Jooga ja pilates on tarkoitettu venyttämiseen, Asahi jumittamiseen.

Kuva
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Asahi

#9

Viesti Mika »

:smt003

Aika peruskaljaa tuo on. Ei säväyttänyt.

Mutta asiaan.

[video][/video]

Tuo vaikuttaa aika täysin Qi Gongilta, kuten minä Qi Gongia olen joskus harjoitellut.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Asahi

#10

Viesti Veepee »

Kaljoista vielä... Etin yhtä Asahi-mainosta, jota tuli Japanissa joka tuutista. Ei löytyny tähän hätään, mutta... Eiks tässä oo Donnie Yen?

[youtube][/youtube]
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
V. R.
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 410
Lauteille: Helmikuu 2006

Asahi

#11

Viesti V. R. »

Mika kirjoitti: Tuo vaikuttaa aika täysin Qi Gongilta, kuten minä Qi Gongia olen joskus harjoitellut.
Klemolan tuoreesta blogikirjoituksesta selviää miksi. Eipä tuo muutenkaan mikään salaisuus ole ollut.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Asahi

#12

Viesti Mika »

Ei se varmaan salaisuus olekaan ollut, mutta minä en tätä ennen tiennyt Asahin taustoista. Olin siis oikeassa arvuuttelussani.
Ensimmäinen ajatus oli systematisoida erilaiset kiinalaiset tunnetut qigong-sarjat, ja joita itse olin jo vuosia harjoitellut, viisi tasoa sisältäväksi menetelmäksi. Tämä idea tuli Ruotsista. Ilpo tiesi, että siellä oli tehty näin, ja nämä qigong-sarjat ovat levinneet mm. fysioterapeuttien käyttöön. Olin valmistautunut huolellisesti tähän ensimmäiseen suunnittelupalaveriin ja olin jo suunnitellut asahin viisi tasoa valmiiksi perustuen viiteen kiinalaiseen qigong-menetelmään. Menetelmät olivat ba-duan-gin (kahdeksan brokadia), yi jin jing (venytä jänteitä ja lihaksia), taiji qigong, wu qin xi (viisi eläintä) ja lyhyt taiji-sarja (tartu linnun pyrstöön).

Sitä en silloin tiennyt, että samaan aikaan Kiinassa kehitettiin ja systematisoitiin kiinalaisia vanhoja terveys-qigong menetelmiä samalla tavalla. Tästä kehitystyöstä syntyi nk. terveys-qigong, Jianshen Qigong, jota harrastetaan laajasti ympäri maailmaa.
Esimerkiksi Baduanginiä harjoittelin jo 1990-luvulla sekä Suomessa että Ruotsissa.

Nyt herääkin kysymys: mitä sellaista Asahi tarjoaa, jota ei Qi Gong -piireissä ole tarjottu jo pitkään? Klemola toki kirjoittaa tuossa Taijiquanista ja Yiquanista, mutta koska en tunne Asahia, kysyn.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
V. R.
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 410
Lauteille: Helmikuu 2006

Asahi

#13

Viesti V. R. »

En ole Asahia ensimmäistä sarjaa lukuunottamatta juurikaan tehnyt, mutta luulisin osaavani vastata tuohon. Vastaus oikeastaan sisältyy lainaamasi tekstin ensimmäiseen virkkeeseen. Tarkoitus on käsittääkseni ollut kehittää qi gong -harjoitusten pohjalta vaatimustasoltaan etenevä kokonaisuus. Noissa tunnetuissa qi gong -sarjoissa on usein yhdistetty monta eri kehonkäytön elementtiä yhteen liikkeeseen: esim. painon siirto, keskilinjan kierto ja koko kehon laajeneminen/supistuminen. Asahissa liikkeet alkavat harjoittamalla noita kehon eri liikutustapoja erikseen, jotta ne on helpompi oppia oikein.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Asahi

#14

Viesti Mika »

Okei, kiitos vastauksesta. Niin vähän ajattelinkin. :-)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Asahi

#15

Viesti Lasse Candé »

Nyt olisi vissiin sitten mahdollista saada Asahi II -kirjaa. En tiedä tästä sen kummemmin, mutta fb:ssä näin ja ajattelin että jotakuta saattaisi kiinnostaa.

Äkkiseltään tuo kysymys miten Asahi eroaa muista näyttää vähän samalta kuin että miten lesmillssin juttu X eroaa samojen liikkeiden tekemisestä muilla nimillä. Eli kuten muutkin ovat sanoneet, olen käsityksessä että Asahin "ero" on siinä miten setti on kasattu systeemiksi. Kuten varmaan sitten kaikissa muissakin jutuissa missä setti on kasattu systeemiksi.

Hyvyydestä kertoo ehkä jotakin se, että laji vetää jengiä melko laajalta pohjalta ja toisaalta esim osa kokeneemmista kamppailulajiopettajista näkee jutussa arvoa ja harrastaa lajia. Olikohan jossain kamppailulajiseurassa jopa Asahitunteja... (?)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa