Leuanveto myötä- ja vastaotteella

Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta
Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 4751
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 68 kertaa
Tykätty: 47 kertaa

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#226

Viesti Ile » loka 29, 2014, 14.37

Antti ja MikaM,

Jos tulee mieleen vielä jotain (toisto)leuanvedon suoritustekniikasta, jota ei nyt näissä viime viesteissä ole tullut esiin, niin saa jakaa, kiitos! :)

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 2711
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa, Wing Tsun
Takalajit: Judo, nyrkkeily, Bujinkan, Defendo, Hokuto, kb
Tykännyt: 2 kertaa
Tykätty: 9 kertaa

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#227

Viesti MikaM » loka 29, 2014, 14.50

Meinaat, että tuon Antin ja Rytkösen jälkeen olis vielä jotain sanottavaa? Ei mulla. Rytkösen blogin olin itsekin aiemmin lukenut ja unohtanut.
"When you talk, you only repeat what you already know. But if you listen, you may learn something new."
- Dalai Lama

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 4751
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 68 kertaa
Tykätty: 47 kertaa

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#228

Viesti Ile » loka 29, 2014, 15.06

:) Okei.

Joo, Antilta ja sulta tuli kyllä jo hyvää kamaa.

Ja toki Rytkösen juttu oli erittäin mielenkiintoinen, mutta ei siinä sinänsä hirveästi varsinaista suoritustekniikkaa opastettu.

Kuvake
AnttiSalmi
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 69
Lauteille: Toukokuu 2014
Paikkakunta: Tampere
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#229

Viesti AnttiSalmi » loka 29, 2014, 16.16

Kiitos kaikille kehuista. Itseäni hieman nakertaa kirjoittaa noin hutaisten, mutta nyt ei ollut aikaa enempää ja kyllä tuohonkin aika kauan meni.
Off-topic varoitus, puhetta lähinnä voimaharjoittelusta yleisesti osana kamppailulajiharjoittelua
Itseasiassa melkein hävettää, etten kirjoittele esimerkiksi keskusteluihin otevoimasta, isometrisestä voimasta yms. koska ketjujen lukemisen pohjalta osaisin sanoa aihealueista aika kattavasti asioita, joita ei ole vielä sanottu.
Mutta oma tyylini kirjoittaa sopii paremmin artikkeleiden tekoon, kuin keskustelufoorumille. Tykkään kuitenkin mielellään kirjoittaa sen 2-5s asiasta, käyttää tutkimusesimerkkejä ja kunnollisia lähdeviitteitä.

Mutta mulla on kyllä ollut tässä yksi asia jo pidempään sydämellä ja se on se, että mielestäni kamppailulajiharrastajien voimaharjoittelu tuntuu olevan hieman lasten kengissä noin yleisesti. Ja varsinkin niiden henkilöiden osalta, jotka eivät kilpaile siellä ihan ylimmällä tasolla, mutta haluavat silti panostaa lajiinsa. Oma lajinihan vaatii paljon monipuolista voimaharjoittelua ja tässä on vuosien aikana aika hyvin muotoutunut se, että millainen voimaharjoittelu voisi olla optimaalisempaa varsinkin grapplingin kannalta. Edelleen paras kyykky ja penkkitulos tulee ihan harjoittelemalla siellä kuntosalilla, mutta kamppailulajien kannalta ne ovat general physical preparednessia. Itse lajiharjoitteluhan kehittää skill-specific preparedness:a. Väliin kuitenkin jää vielä se specific physical preparedness, joka minusta vaikuttaa tällä hetkellä yleisesti huonosti hyödynnetyltä. Kyllähän lajivoimaharjoittelua varmaankin tehdään, mutta usein se vaikuttaa olevan sen tapaista, että siihen ei voi hyödyntää maksimivoimaharjoittelun yleisiä periaatteita ja maksimivoima on kuitenkin "master quality" eli se pitkälti määrittelee muiden ominaisuuksien potentiaalia. Esimerkiksi helpoin tapa nostaa nopeusvoimaa on harjoitella maksimivoimaa. Vasta sen jälkeen erityinen nopeusharjoittelu on hyödyllistä. Luultavimmin asia menee myös niin, että jos kaksi henkilöä ovat teknisesti tasaväkisiä ja harjoittelevat itse lajia yhtä paljon, niin maltillisellakin panostamisella voimaominaisuuksiin toisesta tulee parempi kyseisessä lajissa.

Olen jopa hieman miettinyt, että sitten kun kohta gradu on valmis ja paperit on saatu ulos, niin lähtisin ihan rakentamaan sellaista konseptia, että miten kamppailulajiharrastajien kannattaisi oheisharjoitella kotioloissa. Meinaan itselläni nousi oman lajini kannalta aika reilusti lajivoimatasot, kun aloin treenaamaan kotona kuntosalin sijaan. Käytännössä tämä perustui siihen, että pystyin panostamaan enemmän tuohon specific physical preparednessiin, sekä treenaamaan useammin lyhyitä treenejä, kun kaikki välineet ovat kotona ja tunti riittää ihan hyvin, kun ei tarvitse siirtyä salille. On muuten jopa hieman tullut keskusteltua tuon Rytkösen kanssa tekemieni treeniratkaisujen biomekaniikasta ja lähinnä niiden vaikutuksesta intermuscular coordination:iin.
Ile kirjoitti: Antti ja MikaM,

Jos tulee mieleen vielä jotain (toisto)leuanvedon suoritustekniikasta, jota ei nyt näissä viime viesteissä ole tullut esiin, niin saa jakaa, kiitos! :)
Onko tarkoitus kehittää mahdollisimman hyvin omaa kamppailulajia tukevaa voimaa vai esimerkiksi kilpailla toistoleuanvedossa? Kilpaleuanvetohan on jo ihan oma taiteenlajinsa ja siinä kannattaa käyttää hieman erilaista tekniikkaa.
To armwrestle or not to armwrestle
What a stupid question

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 2452
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin
Tykännyt: 61 kertaa
Tykätty: 8 kertaa

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#230

Viesti Daddy » loka 29, 2014, 16.39

Mutta oma tyylini kirjoittaa sopii paremmin artikkeleiden tekoon, kuin keskustelufoorumille. Tykkään kuitenkin mielellään kirjoittaa sen 2-5s asiasta, käyttää tutkimusesimerkkejä ja kunnollisia lähdeviitteitä.
Ja hyvää & asiapitoista tekstiä kirjoitatkin. Blogi vois olla yksi hyvä paikka tuommoiseen kirjoittamistyyliin.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 2452
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin
Tykännyt: 61 kertaa
Tykätty: 8 kertaa

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#231

Viesti Daddy » loka 29, 2014, 19.38

Ile kirjoitti: Ja toki Rytkösen juttu oli erittäin mielenkiintoinen, mutta ei siinä sinänsä hirveästi varsinaista suoritustekniikkaa opastettu.
Kommenteissa kuitenkin oli muutamia ihan hyvän oloisia vinkkejä.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 2452
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin
Tykännyt: 61 kertaa
Tykätty: 8 kertaa

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#232

Viesti Daddy » loka 29, 2014, 20.05

Kuva

Onkos tämmöinen tuolikevennetty leuanveto hyvä treeni silloin, kun on semmoinen tekniikkavirhe kuin mitä mulla on?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon

Kuvake
AnttiSalmi
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 69
Lauteille: Toukokuu 2014
Paikkakunta: Tampere
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#233

Viesti AnttiSalmi » loka 29, 2014, 20.17

Valitettavasti omasta mielestäni ei. Tässä on hieman sama ongelma, kuin esim. ylätaljan tekemisessä leuanvetoa varten, eli nämä liikkeet opettavat jännittämään takaketjua (takareidet, pakarat, selän ojennus) siinä, missä leuanvedon jännitys tai paremminkin asennon kontrollointi tulee keskivartalon etupuolelle.

Itseasiassa suurin osa toki tällaisista liikkeistä auttaa leuanvetoon tai siis tekee selästä vahvemman. Ja vahvalla selällä on toki helpompi vetää leukoja. Kuitenkin sun tapauksessa aika on hyvin lyhyt lihaskuntotestiin, joten tulos tehdään hermostollisia ominaisuuksia ja tekniikkaa parantamalla.

Ymmärrän, että tulee ehkä sellainen ajatus tässä loppusuoralla mieleen, että pitäisi tehdä pidempääkin sarjaa tai pumppailla niitä lihaksia, mutta se on tosiaan tällä aikataululla mielestäni turhaa.
To armwrestle or not to armwrestle
What a stupid question

Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 2452
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin
Tykännyt: 61 kertaa
Tykätty: 8 kertaa

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#234

Viesti Daddy » loka 29, 2014, 20.29

Joo se varmasti on -ainakin mulla- saada ensin toi tekniikka kuntoon.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon

Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12811
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#235

Viesti L.K. » loka 30, 2014, 11.48

Vastuskumeilla saa ihan hyviä apuja leuanvetoon. Vaikka nyt itse en ole todellaan mikään expertti tuossa, mutta ainakin itellä toimiinut ja monella harrastajalla.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.

obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3295
Lauteille: Maaliskuu 2009
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 1 kerran

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#236

Viesti obmijoy » loka 30, 2014, 22.11

helpporesepti leukojen määrän lisäämiseen logiikka on se juttu tässä ainnatehdään toistoja paljon putkee mutta on kaksi eri intensiteetiä eli kevyt ja raskas päivä
paljastus:
1 treeni

ekana liikennä leukoja niin paljon kun tulee ja siitä heti taljalla jatkaen pudotusarjantyyisesti kunes kädet ei enään liiku
tyyliin omakehonpaino leuat 90kg keho 80kg talja 70 60 50 40kg
sama idea sotilaspenkinnä 90 80 70 60 50 40kg
sama pystysoutun tosin toisinpäin 20kg 100kg asti siten että likesstä tulee avustetumpi mitä korkeempisarja ja isompi paino
nousu ja pudotus käsipainoilla arnold punerrusta 10 15 20 25 20 15kg 5-8t ei lepoa

2 treeni
ekana liikennä leukoja niin paljon kun tulee(painoliivit ja nilkkapuntit jaloissa ja siitä heti (ilman painoliivejä ja nilkkapunteja) ja siitä heti taljalla jatkaen pudotusarjantyyisesti kunes kädet ei enään liiku
tyyliin +12kg omakehonpaino leuat (12+90kg=102kg) 102kg keho, pelkkä keho 90kg taljalla 80kg 70 60 50 40kg
sama idea sotilaspenkinnä 100 90 80 70 60 50 40kg
sama pystysoutun tosin toisinpäin 20kg 100kg asti siten että likesstä tulee avustetumpi mitä korkeempisarja ja isompi paino
nousu ja pudotus käsipainoilla arnold käsipaino punnerrusta 10kg 15kg 20kg 25kg 20kg 15kg 5-8t per paino ei lepoa
eli nouseva pudotussarja pyrämidi
jokainenitse osaa pitää riitävän verran aktiivisia välipäiviä
ALOITTELIJA perehdy tähän:
http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=13719&p=673842#p673842" onclick="window.open(this.href);return false; tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=16900&view=unread#p676608" onclick="window.open(this.href);return false; http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p/ohjeita-kiusatulle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3295
Lauteille: Maaliskuu 2009
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 1 kerran

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#237

Viesti obmijoy » loka 30, 2014, 22.31

paljastus:
ma ke pe 2kk tolla tyylillä usein vedin viellä max toistoleuat enne klo 12 syömään menoa treenipäivänä ja sitten illala oli jompi kunpi treeni
kehitys 16---30 kpl mutta oma painokin putos 7kg samaan aikaan... ikää oli sillon 29v
ma tais ola just toi raskas treeni ja perjantaina ja keskiviikona tuo omaalla painolla alkava sekun ei rasita niin syvälle
nyt 40 v joutus tekeen joka 3. päivä eli piutään aktiivista lepoa 2 välipäivää aiankin aluksi
ALOITTELIJA perehdy tähän:
http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=13719&p=673842#p673842" onclick="window.open(this.href);return false; tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=16900&view=unread#p676608" onclick="window.open(this.href);return false; http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p/ohjeita-kiusatulle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvake
AnttiSalmi
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 69
Lauteille: Toukokuu 2014
Paikkakunta: Tampere
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#238

Viesti AnttiSalmi » loka 30, 2014, 23.05

obmijoy kirjoitti:
paljastus:
ma ke pe 2kk tolla tyylillä usein vedin viellä max toistoleuat enne klo 12 syömään menoa treenipäivänä ja sitten illala oli jompi kunpi treeni
kehitys 16---30 kpl mutta oma painokin putos 7kg samaan aikaan... ikää oli sillon 29v
ma tais ola just toi raskas treeni ja perjantaina ja keskiviikona tuo omaalla painolla alkava sekun ei rasita niin syvälle
nyt 40 v joutus tekeen joka 3. päivä eli piutään aktiivista lepoa 2 välipäivää aiankin aluksi
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että millaisen kehityksen sait maksimivoimaan ohjelmallasi? Itse koen, että jos tarkoitus ei ole kilpailla toistoleuanvedossa, vaan hankkia yleisvoimaa esimerkiksi omaan lajiinsa, niin kannattaa keskittyä leuanvedossakin tarkastelemaan mielummin maksimivoiman kehitystä, koska sillä on yleisesti suurin siirtovaikutus.
To armwrestle or not to armwrestle
What a stupid question

obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 3295
Lauteille: Maaliskuu 2009
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 1 kerran

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#239

Viesti obmijoy » loka 30, 2014, 23.12

paljastus:
en sillon kokeillut maximia tavoite oli saada se 30 leukaa, kun olin vedelyt 16 kpl jo 15 vuotta
bjj treeneissä oli myös tapana myöhemin kisata leukojen määrästä porastus tavalla lähtien 1 ja katsoen kuka pääsee pisimälle
kyseisenäkesänä nukuin vähän ja tein töitä paljon josten nopea treeni oli ainoa toimiva
jos haluaa max v tartee tehä kunnon lisäpainoilla 2-5t ja kun rautaa on himpun liikaa muuttuu epäonostunut kakkonen max ykköseksi
ALOITTELIJA perehdy tähän:
http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=13719&p=673842#p673842" onclick="window.open(this.href);return false; tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=16900&view=unread#p676608" onclick="window.open(this.href);return false; http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p/ohjeita-kiusatulle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvake
Point
ylipotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6800
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 4 kertaa
Tykätty: 9 kertaa

Re: Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#240

Viesti Point » loka 31, 2014, 00.17

Mjölnir kirjoitti:
MikaM kirjoitti: Miltei pakollista, jos haluaa onnistua ja parantaa tulosta. Lisäksi asennon tulee olla lantio lievästi edessä, niin selkä ei kaareudu taakse, joka taas hangoittelisi vastaan.
Mulla tuohon lantion asentoon nimenomaan vaikutti positiivisesti se mielikuva siitä rinnan vetämisestä tankoon, koska silloinhan se lantio helpommin menee eteen.
Yksinkertaiselle miehelle kuin minä tuo oli mielikuva joka ns. Loksahti paikalleen ja avasi asiaa paljon. (Toinen esimerkki hyvästä mielikuvasta, joka itselle on toiminut on "pää on ihmisen ratti"
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 kurkkija