Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Leuanveto - keskustelua ja äänestys

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Kuinka monta leukaa pystyt vetämään

0
1
7%
1
1
7%
2-4
2
14%
5-9
3
21%
10-14
4
29%
15-19
2
14%
20-29
1
7%
30-39
0
Ei ääniä
40 tai enemmän
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 14

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#376

Viesti MikaM »

Du har rätt fast du går snett.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#377

Viesti Mjölnir »

Hur så?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#378

Viesti MikaM »

Hehe, se on sanonta, jolla ei viitata kuitenkaan todelliseen vinoon kävelyyn. Vain koska se rimmaa. Eli, samma på finska: oikeassa olet kuomaseni.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#379

Viesti Mjölnir »

MikaM kirjoitti: Hehe, se on sanonta, jolla ei viitata kuitenkaan todelliseen vinoon kävelyyn. Vain koska se rimmaa. Eli, samma på finska: oikeassa olet kuomaseni.
Ah, tulkitsin kirjaimellisesti.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#380

Viesti Daddy »

MikaM kirjoitti: Olet. Ne lavat osallistuu siihen loppurutistukseen kovastikin, jos ote on tarpeeksi leveä, varsinkin myötäotteella. Lisäksi tarkkaan ottaen leukoja "vetää" koko kroppa, josta aiemmin kirjoitinkin. Jännitä etenkin pakaroita. Ja purista sitä tankoa! Tätä ei voi kyllin korostaa. Jännitä reisiä ja vatsaa.
Hmm... Siis pitää jännitää eritoten pakaroita sekä myös reisiä ja vatsaa. Tankoa pitää puristaa ja lantiota eteen.

Kokeilin ilman vastuskuminauhaa ja ei oikein onnaa. Vastuskuminauhalla onnaa, eli onko mulla tässä joku tekniikkavirhe kuitenkin ja/tai hermotuksessa treenattavaa tms?

Homma siis hyytyy mulla esimmäisten n 15cm jälkeen.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#381

Viesti Kari Aittomäki »

Asiasta.. eilen tuli töllöstä joku puolivillainen miltei-asiaohjelma, jossa epäfyysinen toimittaja kokeili jotain uusinta-uutta ruumiinpaino-ostojumppaa. Med Personal Trainer.

Sävystä varmaan selviää suhtautumiseni..
Mutta kiinnitin huomiota leuanvedon suhteellisen suureen asemaan?
LV on kuitenkin repivä liike, vammat tai ainaki tulehdukset on miltei varmoja.. Älyttömintä oli tää roikkumistreeni, käytännössä venytetään niveliä ja rasitetaan muttei kehitytä.

Mä jättäisin leuanvedon raakamuodot hyväkuntoisimmalle osastolle, kuntoilijalle riittää mainiosti osanostot, joissa leukaa hiljalleen hivutetaan kohti tankoa.

Itse pidin lv:n ohjelmassa melko pitkäänkin, parhaat vastineet sain narulla eli elävällä liikkeellä.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#382

Viesti Ile »

Kari Aittomäki kirjoitti: LV on kuitenkin repivä liike, vammat tai ainaki tulehdukset on miltei varmoja.. .
Joo, se mitä mun mielestä ei aina oikein oteta tosissaan on itse asiassa se, miten raskas liike leuanveto usein on aloittelijalle. Siis ei kai melkein missään muussakaan liikkeessä laiteta aloittelijaa tekemään kylmiltään sellaisella vastuksella, jolla saa maksimissaan esim. 0-3 puhdasta toistoa...? Kyllähän siinä kipeeks tulee jos tollaisia toistoja väkisin ja epäpuhtaasti tekee.

Toki vahvempikin voi vetää repivästi ja riskaabelisti, mutta nähdäkseni siinä vaiheessa kun sarjojen toistomäärät on jo jossain toisella kymmenellä (eli liikkeestä on tullut jo suhteellisen kevyt), niin se on mahdollista tehdä hyvällä tekniikalla aika turvallisesti.
Kuvake
AnttiSalmi
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 81
Lauteille: Toukokuu 2014
Paikkakunta: Espoo

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#383

Viesti AnttiSalmi »

Daddy kirjoitti:
MikaM kirjoitti: Olet. Ne lavat osallistuu siihen loppurutistukseen kovastikin, jos ote on tarpeeksi leveä, varsinkin myötäotteella. Lisäksi tarkkaan ottaen leukoja "vetää" koko kroppa, josta aiemmin kirjoitinkin. Jännitä etenkin pakaroita. Ja purista sitä tankoa! Tätä ei voi kyllin korostaa. Jännitä reisiä ja vatsaa.
Hmm... Siis pitää jännitää eritoten pakaroita sekä myös reisiä ja vatsaa. Tankoa pitää puristaa ja lantiota eteen.

Kokeilin ilman vastuskuminauhaa ja ei oikein onnaa. Vastuskuminauhalla onnaa, eli onko mulla tässä joku tekniikkavirhe kuitenkin ja/tai hermotuksessa treenattavaa tms?

Homma siis hyytyy mulla esimmäisten n 15cm jälkeen.

Oon aikuisten oikeasti pyrkinyt pysymään poissa tästä ketjusta, mutta kai se on nyt pakko sitten lähteä.
Aloitetaan helposta eli kyllä, sinulla on hyvin todennäköisesti tekniikkavirhe vastuskuminauhoilla opitusta leuanvedosta.
Leuanveto vastuskumilla on käytännössä eri liike kuin ilman kumia, koska 1) painopiste on eri 2)intermuscular coordinationin vaatimukset ovat erilaiset 3) vastuskäyrä on eri
1) Syy yksi vaikuttaa eniten tässä asiassa. Pidät vastuskumia luultavimmin jalkapohjan alla tai polven alla. Tämän takia vastuskumi keventää nimenomaan enemmän kehon etupuolta ts. vetää jalkoja eteenpäin liikkeen aikana. Tottumus tällaiseen vastuskumileuanvetoon on luultavimmin opettanut sinut vetämään leukoja painopiste väärässä kohtaa, jonka vuoksi vedät liian suorassa liikeradassa, etkä kaarevasti itseäsi ylöspäin.
Tästä siis kyse: painopiste on liian takana, jolloin kyynärpäät menevät liian pitkälle tangon etupuolelle, jolloin pyrit vetämään itseäsi liian suorassa linjassa ylös suhteessa biomekaniikaltaan optimaalisempaan asentoon.
Ratkaisu: vie lantiota ja polvia edemmäs pitäen keskivartalo kontrollissa. Painopiste siirtyy edemmäs, jolloin massan keskipisteen siirtymisen johdosta kyynärpäät tulevat tangon alle ja leuanveto ei jumahda puoliväliin.
2) Intaermuscular coordination tarkoittaa lihasten välistä koordinointia eli miten lihakset jännittyvät suhteessa toisiinsa. Tämä on hyvin liikekohtaista eli siirtovaikutukset liikeratojen välillä ovat vähäiset. Tässä tapauksessa luultavimmin keskivartalon etupuolen lihasten aktivaatio on väärä. Tähän voi omasta mielestäni hieman vaikuttaa kuitenkin tekemällä esimerkiksi pari kevyttä sarjaa voimapyörää ennen leuanvetoa, jolloin näiden lihasten aktivointi tarkoituksenmukaisesti tuntuu olevan helpompaa.
Toinen asia on se, että mikäli leuanveto jää jumiin juuri siihen kohtaan, jossa leuka on melkein tangon kohdalla, niin ongelmana on usein heikko lapaluiden lähennys eli yritetään vetää samalla tavalla loppuun asti eikä vedetä lopuksi olkapäitä ja lapoja taakse, joka on kä'ytännössä pakollinen vaihe yläasennossa. Tähän auttaa esimerkiksi lapojen aktivointi muutamalla kevyellä sarjalla alataljasoudun loppuosaa niin, että liikuttelee olkapäitä taakse mahdollisimman voimakkaasti liikeradan loppupäässä. Tämä tuntuisi hieman auttavan aktivoimiseen sitten leuanvetosarjan aikana.
3) tuohon vastuskäyrän erilaisuuteen ei kannata sinänsä pahemmin kiinnittää huomiota. Ainoa seikka siinä on se, että mikäli on vetänyt leukoja hitaasti vastuskumin kanssa, niin hermosto on oppinut, että ala-asento on suhteessa yläasentoa kevyempi. Tämän vuoksi leuanvedon nopeus jää alhaiseksi eli leuanvetoon ei saa tarpeeksi vauhtia ensimmäisellä puolella toistolla, joka auttaisi siihen loppu liikerataan. Tähän auttaa se, että yrittää vastuskuminauhaa käyttäessä vetää ne leuat mahdollisimman nopeasti kunhan kontrolli pysyy.
To armwrestle or not to armwrestle
What a stupid question
Kuvake
AnttiSalmi
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 81
Lauteille: Toukokuu 2014
Paikkakunta: Espoo

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#384

Viesti AnttiSalmi »

Mietin asiaa lisää. Edellä mainitsemani asioiden lisäksi vastuskumi myös opettaa käyttämään asentoa, jossa kumista saa mahdollisimman paljon apua eli toisin sanoen asentoa, jossa kumin kiinnityskohdat ovat mahdollisimman kaukana toisistaan. Tämähän tarkoittaa sitä, että keho on mahdollisimman tikkusuorassa, jos kumi menee jalkapohjan alta. Tällainen asento on kuitenkin aikas haastava tapa vetää leukoja ilman kumeja.
Pyöräytin tällaisen:
Kuva
Kiinnittäkää huomiota siihen, missä kohtaa kyynärpää menee milläkin tavalla vetäessä.
Olen jokaisessa kuvassa staattisesti paikoillani, joten kuvat eivät sisällä mitään keinumista yms. joka vaikuttaisi asentoon.
To armwrestle or not to armwrestle
What a stupid question
Kuvake
AnttiSalmi
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 81
Lauteille: Toukokuu 2014
Paikkakunta: Espoo

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#385

Viesti AnttiSalmi »

Siitä sitten vielä lukemista http://lihastohtori.wordpress.com/2013/ ... rjoittelu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuosta voi katsoa vaikka eri lihasten aktivoitumista eri leuanvetotyyleillä emg-mittausten valossa http://freakstrength.com/best-bang-for- ... ck-biceps/" onclick="window.open(this.href);return false;
To armwrestle or not to armwrestle
What a stupid question
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#386

Viesti Veepee »

Nyt oli kuule Antti melko perhanaallisen hyvää tekstiä. :peukku: Leuanveto on tympeän monimutkainen liike (niinku suurin osa muistakin kehonpainoliikkeistä, punnerrukset anyone?) ja tuossa tuli varmasti monelle himpskutin hyödyllistä informaatiota. :kiitos:

(Itsehän siis suunnilleen tiedän miten suorittaa "Ye Autenttinen Käsin-Kohonta", mutta koska olen niin rimpula pystyn suorittamaan niitä ehkä noin neljä. Sain siitä kuitenkin pari uutta pointtia myös itse.)
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#387

Viesti Daddy »

Joo kyllä nyt tosiaan tuli Antilta semmoinen tietopaketti ja helvatan hyviä pointteja että oksat pois! Iso kiitos täältäkin! :tiphat:

Noihin linkkeihin pitää syventyä oikein ajatuksella!
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#388

Viesti Ile »

Antti ja MikaM,

Jos tulee mieleen vielä jotain (toisto)leuanvedon suoritustekniikasta, jota ei nyt näissä viime viesteissä ole tullut esiin, niin saa jakaa, kiitos! :)
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#389

Viesti MikaM »

Meinaat, että tuon Antin ja Rytkösen jälkeen olis vielä jotain sanottavaa? Ei mulla. Rytkösen blogin olin itsekin aiemmin lukenut ja unohtanut.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Leuanveto myötä- ja vastaotteella

#390

Viesti Ile »

:) Okei.

Joo, Antilta ja sulta tuli kyllä jo hyvää kamaa.

Ja toki Rytkösen juttu oli erittäin mielenkiintoinen, mutta ei siinä sinänsä hirveästi varsinaista suoritustekniikkaa opastettu.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa