Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Voimaharjoitteluni

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 91126
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 630 kertaa
Tykätty: 251 kertaa

Viesti Mika »

Kysy silti, miksi hän piti sitä entistä ohjelmaa huonona. Onhan siihen jokin syy oltava. Samassa sekä huomaat, miten hän perustelee asian (eli onko ammattilainen) että itsekin mahdollisesti opit jotakin.

Onko nykyinen ohjelma tehty nimenomaan hapkidoinille vai onko tämä tavoite jätetty pois, koska kyseessä on perusperusohjelma? Jos et tiedä, kysy tätäkin (paitsi jos et edes maininnut, että tarvitsisit ohjelman Hapkidoa varten).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
marks
polveenpotkija
Viestit: 161
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Hyvinkää
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti marks »

kollegiassessori kirjoitti: Ja kyllä siitä peck deckistä se hyöty on että kun ollaan vähän painittu ja se puvun takki avautuu niin :lech:
Hyvä pointti :)
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti kollegiassessori »

Mika kirjoitti: Onko nykyinen ohjelma tehty nimenomaan hapkidoinille vai onko tämä tavoite jätetty pois, koska kyseessä on perusperusohjelma? Jos et tiedä, kysy tätäkin (paitsi jos et edes maininnut, että tarvitsisit ohjelman Hapkidoa varten).
Kun hän kysyi tavoitteistani, niin sanoin että harjoittelen hapkidoa ja tarvitsisin hiukan apuja painimista varten. Siihen hän sanoi että"eli voimaa tarvitaan." ajattelin kyllä että hän ei ole varmaan ikinä harrastanut mitään lajia puhumattakaan hapkidosta. Ja voihan sitä olla ammattilainen vaikka ei olekaan perehtynyt millainen punttiharjoittelu mihinkin lajiin olisi sopivaa.

Ja kun puhuin hänen kanssaan, sain sellaisen käsityksen että hänen mielestään vain tuollaisissa eristetyissä harjoitteissa saa voimaa. Kun hän katsoi vanhaa ohjelmaani, niin hän ihmetteli sitä kun ei esimerkiksi hauikselle ollut mitään muuta kuin leuanveto erikseen.

Kysyn sitten 8 viikon jälkeen näitä juttuja kun hankin sen uuden ohjeistuksen hänen kehotuksensa mukaan.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 91126
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 630 kertaa
Tykätty: 251 kertaa

Viesti Mika »

kollegiassessori kirjoitti: Kun hän kysyi tavoitteistani, niin sanoin että harjoittelen hapkidoa ja tarvitsisin hiukan apuja painimista varten. Siihen hän sanoi että"eli voimaa tarvitaan." ajattelin kyllä että hän ei ole varmaan ikinä harrastanut mitään lajia puhumattakaan hapkidosta. Ja voihan sitä olla ammattilainen vaikka ei olekaan perehtynyt millainen punttiharjoittelu mihinkin lajiin olisi sopivaa.
Joo, tottakai. Tietysti koulutettu ammattilainen osaa katsoa useampaakin lajia ja sen vaatimuksia keholle ja suunnitella siltä pohjalta voimailuohjelman, mutta se on tosiaan aika paljon vaadittu. Suomessa käytettävä personal trainer -termi ei yleensä herätä mielikuvia ihan näin pitkälle viedystä perehtyneisyydestä.

Tuo ei ole kommentti tätä kyseistä personal traineria kohtaan, sillä en tiedä hänestä mitään.
Ja kun puhuin hänen kanssaan, sain sellaisen käsityksen että hänen mielestään vain tuollaisissa eristetyissä harjoitteissa saa voimaa. Kun hän katsoi vanhaa ohjelmaani, niin hän ihmetteli sitä kun ei esimerkiksi hauikselle ollut mitään muuta kuin leuanveto erikseen.

Kysyn sitten 8 viikon jälkeen näitä juttuja kun hankin sen uuden ohjeistuksen hänen kehotuksensa mukaan.
Joo, kysy toki.

Mutta tuo ettei ollut hauikselle mitään muuta kuin leuanveto... Jaa-a, pitäisi tietää vähän tarkemmin mitä hän ajatteli asiasta, mutta mutta...

No, pääset tuolla kuitenkin alkuun, se lienee tärkeintä. :flex:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Polvi »

Olen vissiin aiemminkin kirjoittanut tämän mielipiteeni, mutta laitetaan uudestaan:

Perusliikkeillä pärjää periaatteessa niin pitkälle, kuin on tarvis. Eli kyykky, mave, pena, tempaus jnejnejne käyttöön, niin hyvä tulee. Näitä pitää toki tehdä oikealla tekniikalla, mutta sen ei pitäisi olla ongelma, jos salillanne on personal trainer tms käytössä.

Jätetään ne eristävät liikkeet muille. Toki jos joku tietty lihas(ryhmä) on selvästi muita jäljessä, voi jotain eristävämpääkin tehdä.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 3741
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja
Tykännyt: 5 kertaa
Tykätty: 90 kertaa

Viesti YJT »

Ripp3r kirjoitti: terssi, peck deckillä ennen penkkiä lienee tarkoitus lämmittää rintalihakset. Näin ainakin itse tekisin, eli ottaisin peck deckin kevyesti 15 toistolla. Sekä eristävillä liikkeillä haetaan lisää voimaa pääliikkeitä varten.
Peck deck toimii etukäteisväsytyksenä ennen penkkiä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
terssi
kylkeenpotkija
Viestit: 2849
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Tampere
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 6 kertaa

Viesti terssi »

No varmasti, mutta mitäs hyötyä tästä on? Ja ajatellaan nyt kamppailua varten treenaamista, ei mitään bodauksen erikoistekniikoita.
I'm like the man who singlehandedly built the rocket and went to the moon. What was his name? Apollo Creed?

http://www.facebook.com/tjjkproteam
KonDe
reiteenpotkija
Viestit: 254
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti KonDe »

Ensimmäisessä ohjelmassa silmään pisti voima- ja nopeustreenien lyhyt palautumisaika. 1 min ei todellakaan riitä vaan ennemminkin 3-5min. Kuntoilu- ja kehonrakennushommassa palautumisen ei tarvitse olla hirveän pitkää.

Kokeneemmalle valitsisin noista kahdesta treenistä ensimmäisen ja ihan aloittelevalle punttihirmulle 2. systeemin. Molempia kuitenkin fiksaisin. Esim. 2.systeemin ykköspäivänä ensin hauikset hapoille ja loppuun selkätreeni. Mitä Vi...a?? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Muuten kyllä semmonen peruskauraohjelma ja mielipiteeni on se, että aloittelijan pitää treenata salilla monipuolisesti sekä laitteilla että vapailla painoilla ja opetella liikkeiden oikeat suoritustavat.

Sanalla monipuolisesti en tarkoita "joka laite joka treenissä" vaan viikon aikana koko kroppa monipuolisesti ja tasapainoisesti läpi. Monen aloittelijan ongelmana on vain kivojen liikkeiden tekeminen ja itselle huonot tai muuten vaan tylsät jää tekemättä. :flex:
"Työ on luonteeltaan terapeuttinen, ja sen arvo psykologista"
YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 3741
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja
Tykännyt: 5 kertaa
Tykätty: 90 kertaa

Viesti YJT »

terssi kirjoitti: No varmasti, mutta mitäs hyötyä tästä on? Ja ajatellaan nyt kamppailua varten treenaamista, ei mitään bodauksen erikoistekniikoita.
En ottanut kantaa ohjelmaan, vaan ainoastaan totesin miksi se on noin.

Mutta toisaalta, lihas vahvistuu sen mukaan miten sitä treenaa; se ei tiedä mitä varten treenataan. Jos ajatellaan että tavoitteena on saada vahvemmat rintalihakset, niin etukäteisväsytys toimii ihan samalla tavalla, oli tavoitteena bodaus- tai kamppailulajikisat?
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 18124
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 149 kertaa
Tykätty: 430 kertaa

Viesti Andy »

Joo, mutta silloin olisi myös hyvä olla jotain perusteluja sille, miksi juuri rintalihaksen voimaa on tarkoituksenmukaista lisätä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 3741
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja
Tykännyt: 5 kertaa
Tykätty: 90 kertaa

Viesti YJT »

Varmasti näin; itsekään en kyllä lähtisi käyttämään kehonrakennustyyppistä ohjelmaa jos tavoitteena olisi parantaa "kamppailulajivoimaa". Kunhan vain kerroin näkemykseni siitä, miksi peck deck on ennen penkkipunnerrusta.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Mars
kylkeenpotkija
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Mars »

Kehonrakennustyyppinen harjoittelu tunkee läpi kaikkeen nykyään niin, ettei bodausmoodiin koodattu kuntosaliohjaaja pysty ymmärtämään mitään muuta kuin tietyllä tavalla jaetun ohjelman jossa on "perusliikkeitä" ja "eristäviä liikkeitä". Eli kuntosalien tekemät ohjelmat perustuvat melko kapeaan käsitykseen painoharjoittelusta.

Käytä sellaisia liikkeitä, jossa useat lihasryhmät työskentelevät yhdessä. Esimerkkinä, jalkakyykky, maastanosto, kulmasoutu, leuanveto, pystypunnerrus, penkkipunnerrus, edellisten variaatiot, kehonpainolla tehtävät liikkeet. Jos saat jostain asiantuntevaa opastusta niin painonnosto apuliikkeineen on erittäin hyvä, siis liikevalikoima. Sama juttu kahvakuulien kanssa. Mitään laitteita ei juurikaan kannata käyttää.

Todennäköisesti saisit paremman ohjelman vaikka yleisurheiluvalmentajalta tai muulta "oikealta urheilijalta", kuin tuolta kuntosaliohjaajalta.

Oikeasti mitään ohjelmia ei tehdä näkemättä henkilöä ja opastamatta alkuun paikan päällä.

Älä treenaa liikaa tai liian kovaa. Aina voi kiristää treeniä vähän, mutta liikaa tehtyä ei saa pois. Ylikunnon seuraukset ovat ikäviä ja joskus myös pitkäaikaisia.
Kuvake
MaKo
kylkeenpotkija
Viestit: 1123
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Oulu
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti MaKo »

Oon nyt käynyt tuossa paikallisessa kuntosalissa about 6 kk enemmän ja vähemmän epäsäännöllisesti.

Laitteilla on kyllä se hyvä puoli, että niillä on paljon turvallisempi ottaa viimeisetkin mehut irti ilman suurta loukkaantumisriskiä. Itse suosin kyllä lähes ainoastaan kyykkyä ja mavea, mutta teen ne aina ensimmäisinä liikkeinä just siksi, ettei tukilihaksisto olisi vielä kovin väsynyt (josta taas seuraisi suurempi riski nostaa huonossa asennossa).

Kamppailijalle varmaan parasta antia olisi joku yleisurheilijoiden käyttämä salitreeni, tosin ne ovat monesti sellaisia, että vaativat ohjausta ja seurantaa.

Emt... Kyllä tuolla kakkosohjelmalla varmaan on helpompi aloittaa, kokeilee vähän järjestystä ja jättää tarvittaessa joitain liikkeitä välistä (EDIT: Voihan sitä kysyä PT:ltä vähän vinkkiä - yksinkertainen on kuitenkin monesti kaunista). Tuo ykkösohjelma tuntuu vähän haastavalta näin äkikseltään. Tärkeintä on kait alussa kuitenkin se, että on sellainen ohjelma, jota pystyy noudattamaan ja progressiivisesti kuormaa kasvattamaan? Helposti tulee väsytettyä itsensä aivan piippuun hääräämällä laitteiden ja painojen kimpussa.
_____________

EDIT: Siltä varalta, että tuntuu, että monijakoinen ohjelma on liikaa vaadittu, niin tässä mun käyttämä 1-jakoinen "koko kroppa kerralla" -ohjelma;
  1. Lämmittely; säkkiä hakaten ja potkien - voiko sitä kamppailulajiharrastaja muulla tavalla edes lämmitelläkään ;D
  2. Kyykky / MaVe; nää voi vaikka vuorotella eli eri kerroilla toisessa käytetään isompia painoja, toisessa vaan treenataan kevyillä painoilla liikeratoja ja tukilihaksia. Kyykky ottaa helposti polviin alussa, joten siinä ei kannata hirveästi ahnehtia painoja - kestää aikansa, ennenkuin polvea tukevat lihakset pystyvät pitämään liikeradan kunnossa. MaVe ottaa alussa alaselkään, jota voi olla vaikea pitää suorassa.
  3. Penkki / pystypunnerrus + rinnalleveto (tangolla) / pystypunnerrus käsipainoilla
  4. Leuanveto (joko sellaisenaan tai ylätaljalla)
  5. Vatsa- ja selkälihasliikkeitä (jos vielä jaksaa)
Mausteena kokeilen toisinaan erilaisia laitteita, esim. penkkipunnerruksen korvaan sillä penkkipunnerruslaitteella-jonka-oikeaa-nimeä-en-tiedä. Pidä jonkinlaista kirjaa käytetyistä painoista. Minimitoistomäärä mulla on n. 6, mielellään 8-10 eli jos ei meinaa mennä, niin seuraavalla kerralla samat painot tai jopa vähemmän. Jos menee, niin seuraavalla kerralla jotain 5-10% enemmän painoja, riippuen siitä, kuinka kevyesti meni.

EDIT2: Ai niin, saako tuolla ohjelmalla tuloksia? No, itse saan vähäisiä tuloksia, mutta johtuu enemmän treenauslaiskuudesta ;)
_____________

Hmmh... Pitäisi perustaa sellainen ikioma kuntosali, jonka nimi voisi olla vaikkapa "Workout". Salilla tehtäisiin vain raskasta työtä, ts. se olisi ikäänkuin jatkuva varasto/rakennustyömaa tjsp., jossa pakataan ja puretaan painoja lavalle jatkuvalla syötöllä :D Isommalla porukalla vaan raahaamaan rautaa ympäri salia ;)
sokutoja
sääreenpotkija
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti sokutoja »

1 Perusvoimaharjoitusohjelma. Hyvä runko jos tarkoituksesi on lisätä ensisijaisesti voimaa ja lihaskasvu on sen sivutuote.

2 Perusbodiohjelma jossa lihasmassan sivutotteena tulee hieman voimanlisäystä. Hyvä vaihtoehto fitnestietoisille ja Mr kisoihin valmistautuville.
sokutoja
sääreenpotkija
Viestit: 77
Lauteille: Heinäkuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti sokutoja »

"Pakkotoisto on voiman pahin vihollinen" lauseen tuntevat kaikki voimanoston ja painonnoston parissa touhuavat. Sopii hyvin myös kamppailijalle ohjeeksi.

Seuraajat

Kuvake
Eppu
Hemmukka
Kuvake
Hukka
Kuvake
kallev
MikaelF
obmijoy
P.Laton