Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta

Voimaharjoitteluni

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

fatman
kylkeenpotkija
Viestit: 4034
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila
Tykännyt: 11 kertaa
Tykätty: 7 kertaa
Täytän tänään vuosia

Viesti fatman »

kollegiassessori kirjoitti: Herra assessori kuittaa ja kiittää ja jatkaa perusliikkeiden tekemistä.

Iso kiitos kuuluu myöskin painonnostajakaverilleni, joka on tätä oikeaa tietä käytännssä osoittanut.

Ei kokeneiden punttajien sanoja usko vasta kun on itse koittanut :)

:lippaan
Epäily, kokeileminen, opettelu, epäonnistuminen ja satunnainen ylimääräinen harhapoluilla sähläily kuuluu siihen fyysisen harjoittelun oppimiseen.

Minäkin olen vuosikausia ollut uskossa eristävien liikkeiden ylivoimaan. Nykyisin taas en tahdo suostua moisia tekemään vaikka niissä olisi jotain hyvääkin. Esimerkkinä allekirjoittaneen hauistreeni.

Ajan kanssa kokeillen ja hämmästellen löytyvät ne itselle sopivat jutut. Ja nekin yleensä vuosien saatossa aina hiljalleen muuttuvat.

Lue paljon aiheeseen liittyvää materiaalia. Kuuntele kokeneita treenaajia ja teoreetikkoja. Mieti, epäile, kokeile ja löydä. Kunhan sitä tietoa alkaa omaan nuppiin ja kroppaan kertyä, niin sen eteen tulevan ulosteen yleensä tunnistaa jo aika nopeasti.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Mars
kylkeenpotkija
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Mars »

kollegiassessori kirjoitti: Herra assessori kuittaa ja kiittää ja jatkaa perusliikkeiden tekemistä.

Iso kiitos kuuluu myöskin painonnostajakaverilleni, joka on tätä oikeaa tietä käytännssä osoittanut.

Ei kokeneiden punttajien sanoja usko vasta kun on itse koittanut :)

:lippaan
Jos sulla on tosiaan saatavissa aktiivi painonnostajan neuvoja, niin kuuntele niitä. Kyykky- ja vetotekniikat kohdilleen jne.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Mars
kylkeenpotkija
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Mars »

fatman kirjoitti: Epäily, kokeileminen, opettelu, epäonnistuminen ja satunnainen ylimääräinen harhapoluilla sähläily kuuluu siihen fyysisen harjoittelun oppimiseen.
The 98% Solution
fatman kirjoitti: Ajan kanssa kokeillen ja hämmästellen löytyvät ne itselle sopivat jutut. Ja nekin yleensä vuosien saatossa aina hiljalleen muuttuvat.
What Really Works

:samaamielta:
Joskus on hyvä pistää vähäksi aikaa silmälaput päähän ja vaan treenata.
“Fatigue makes cowards of us all.”
kkkk
munillepotkija
Viestit: 948
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti kkkk »

Minusta harrastajan(ei siis puhuta systemaattisesti ja ohjelmoidusti treenaavasta kilpaurheilijasta) ei kannattaisi koskea puntteihin ollenkaan. Kollegiasessori voisi kertoa vaikka muutaman kuukauden päästä onko puntista ollut randoriin hyötyä vai onko koordinaatio ja sitä kautta tekniikat menneet sekaisin. Kyllähän sen randorissa sitten huomaa miten voimaharjoittelu on onnistunut.

Jos lajitreenejä on kolme viikossa niin paljolta tuo 2 punttia kuullosta. Ja varsinkin jos punteille ei ole ollenkaan vastapainoa jumppien ymv. koordinaatio- ja liikkuvuusharjoitteiden muodossa. Lisääntyvä jumi lienee jos nyt ei ihan 100% varmaa niin 90 ainakin :)

Tilanne on tietysti eri jos treenauksen päätähtäin ei ole kehittyä judokana vaan punteilla haetaan esim. ulkonäköä tai yleisesti vaan lisää lihaa ympärille.

Puhtaasti judoa tukeva voimaharjoittelu olisi tässä tapauksessa fiksuimmillaan erilaisia lihaskuntopiirejä joko omalla painolla tai lisäpainoilla sekä tietysti lajinomaista voimaharjoittelua vaikkapa parin kanssa tatamilla. Noilla saa tuloksia jokainen eikä vaadi erityistä suunnitelmallisuutta.

Levytankotreenin ongelma on siinä että pelkästään sen opettelu ja kropan siihen totuttelu ottaa runsaasti aikaa. Judokalle tärkeimmät levytankoliikkeet, kuten rive ja muut terävät vetoliikkeet, vaativat paljon opiskelua jotta niistä saisi jotain lajinomaista hyötyä irti. Lisäksi maksimivoimaa kasvattava voimaharjoittelu vaatisi ohjlmointia. Jos sellaista ei ole lajiharjoittelussa niin hiukan oudolta kuullostaa että sellainen sitten kyhätään punttisalille. Kumpikas laji se taas olikaan pääasia?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 91073
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 600 kertaa
Tykätty: 243 kertaa

Viesti Mika »

En viitsinyt tätä aiemmin sanoa, koska se taatusti nytkin herättää närää, mutta vähän itsekin ihmettelin, miten jotkut kokeneemmat kamppailijat noin vain ottivat avosylin vastaan kolllegiassessorin uuden ohjelman. Mihin jäi se kokonaisuuden tarkastelu, joka esim. personal trainingissa on ihan ensisijaisen tärkeää?

Olen siis kkkk:n kanssa samoilla linjoilla. Kaikkea nyt vaan ei voi saada. Ainakaan samaan aikaan.

Se on sitten eri asia, jos tavoitteet eivät olekaan siellä lajin puolella, vaan jossakin muualla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Elina »

sivarinlötkö kirjoitti: Mä oon jo monta kertaa meinannut vastata tähän threadiin ja poistanut sitten vastauksen :D

No mutta eniveis, ite teen kyykkyä, penaa ja kulmasoutua pääosin. Isot raudat, muttei niin isot että tekniikka hajoaa. Joka viikko lisää painoa ellei fiilis ole ihan surkea tai viikon treenit jäänyt huonoiksi... on tuntunut helvatan hyvältä!
Oman harjoittelun osalta komppaan. Toki tähän on tultu vuosien saatossa ja niin, että peruslihaskunto on saatu kondikseen, mutta a) jaksaa keskittyä paremmin harjoitteluun, b) tulee tehtyä mielekkäitä liikkeitä, c) kehityksen näkee nopeammin. Tämä siis puhtaasti subjektiivisesti, omien kokemusten perusteella.

Mitä tulee kkkk:n ja Mikan viesteihin, niin niistä löytyy hyvä pointti, kun arvioidaan lajeja, niiden aiheuttamaa rasitusta ja niiden vaatimia ominaisuuksia, ja sitä, miten voimaharjoittelu nivoutuu koko pakettiin.

Toisaalta olen siinä mielessä eri mieltä, että jos kyse on nuoresta harrastajasta (kuten kollegiasessori), niin kannattaa liikkua monipuolisesti - keho kiittää sitten vanhempana, kun on luotu hyvä pohja. Ja kyllä kuntosaliharjoittelu on ehdottomasti yksi sellainen osa-alue, johon kannattaa myös nuorena panostaa.
kkkk
munillepotkija
Viestit: 948
Lauteille: Toukokuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti kkkk »

Juu ehdottomasti olen monipuolisen liikunnan kannalla minäkin ja varsinkin nuoren jullin tapauksessa. Sehän näissä internetneuvomisissa on niin ongelmallista ettei voi tietää mitään kysyjän taustasta ja tavoitteista.

Oma vastaukseni lähti oletuksesta että voimaharjoittelua tehtäisiin ensisijaisesti lajin(judo) tueksi, mutta näinhän sen ei tietysti tarvitse olla. Jos ketjun aloittajaa kiinnostaa kovastikin puntinnosto omana lajinaan niin kannattaahan siihen tietysti panostaa juuri sillä tyylillä kuin tuntuu itsestä hyvältä.

Mika: jäin mietiskelemään mitä närää nämä kommentit voisivat kenessäkään aiheuttaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 91073
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 600 kertaa
Tykätty: 243 kertaa

Viesti Mika »

kkkk, no, lähinnä tarkoitin sitä, että jos joku on opastanut ja antanut neuvoja, ja sitten tätä kritisoidaan kokonaisuuden tarkastelun puutteesta, niin voihan se närästää. Kun yrittää auttaa, mutta sitten kuitenkin huomautetaan... :)

Vaan kun olen tätä mieltä. Ja Elina, eihän se kuntosaliharjoittelu mitenkään itseisarvoista urheilijalle ole. Tiistainakin kun katselin kolleggiassessorin tekemisiä siellä harjoituksissa, niin kyllähän se keho ihan hyvää kyytiä siellä harjoituksissa saa. Minun mielestäni judoa aktiivisesti harrastavan ei ole syytä käydä erikseen punttisalilla. Se on sitten eri asia, jos haluaa käydä ja osaa sovittaa sen judoonsa. Tai jos se puntti onkin tärkeä itsessään eli kaikki ei tapahdukaan judon ehdoilla.

Kilpailijat ovat tietenkin oma lukunsa.

Mutta kai tämäkin selviää kokeilemalla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Mars
kylkeenpotkija
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti Mars »

Mars Wolta kirjoitti: Saman asian luettuaan tai koettuaan ihmiset tekevät täysin toisistaan poikkeavia johtopäätöksiä, koska jokainen tarkastelee asioita omien kokemustensa ja oman henkilökohtaisen historiansa valossa.
Nettineuvominen vaan on yksiselitteisesti syvältä.

Minä ainakin tarkoituksella jutustelen ympäripyöreästi, eikä tietotaitoni ehkä muuhun riittäisikään.

Sekä kokonaisuutta että yksityiskohtia pitää katsoa paikanpäällä, vakavasti päälajiinsa suhtautuva hankkiutukoon valmentajan vaikutuspiiriin. Näin se oikeasti on.

Ja jos judoillessaan haluaa salaa tulla isona punttipaavoksi, niin judo lihaskuntojumppineen ei vie väärään suuntaan. Mutta jos judo on oikeasti se johon haluaa satsata, niin luulisi seurasta löytyvän tukea näihin pyrkimyyksiin.
“Fatigue makes cowards of us all.”
panda
ilmaanpotkija
Viestit: 8
Lauteille: Huhtikuu 2008
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti panda »

Lueskelin näitä teidän kommentteja ja silmiin vaan pistää se, että kuinkahan moni täällä on oikeasti sitten kouluttautunut personal traineriksi, oletteko nyt sitten ihan niin varmoja omista tiedoistanne, jos ne kuitenkin ensi sijaisesti perustuvat subjektiivisiin tai kavereiden kokemuksiin. Kuntosaliohjaajaksi tai personal traineriksi ei nyt ihan kuka tahansa pääse, ainakin jos puhutaan kuntosalien virallisista.

Ongelmana saattaakin enemmän olla se, että itse ei tajua selittää ohjaajalle minkälaisia ominaisuuksia hakee, millainen oma laji on jne. Kukaan, ei edes ammattilainen pysty toimimaan meediona ja suunnittelemaan täydellistä ohjelmaa kaikille maailman lajeille. Ja vielä kun päälle lisätään se, että jokaisella on erilaiset kropat ja eri jutut toimii eri ihmisille.

Itseäni myös ihmetyttää se, että kenelle muka kuntosaliharjoittelu ei sopisi. Jos oletetaan, että treenaisi pelkästään lajin mukaisesti, niin kyllä oikeasti aika huonossa jamassa mielestäni ollaan. (riippuen tietysti mitä treeneissä tehdään). Jos asia olisi minusta kiinni niin laittaisin jokaisen tekemään kuntosalille edes jotain, näin voitaisiin välttyä monilta loukkaantumisilta ja muilta esm. nivelongelmilta. Kuntosalilla käymisestä toki pitäisi tehdä silloin jokaiselle sopiva ja helpoiten se mielestäni onnistuu sillä, että hankkii ammatilaisen laatimaan ohjelman ja selittää mitä siltä haluaa.

Itse olen onnistunut yhdistämään lajitreenin ja puntin ihan kiitettävästi, lisäksi aerobistakin tulee tehtyä jonkun verran. Itse treenaan puntilla suht rankkaan, koska koen, että lepsumpi ohjelma ei pitäisi motivaatiota yllä. Luonteeltani olen vähän sellainen, että kun treenataan niin kaikesta ajasta otetaan kaikki hyöty irti. Näin säästyy aikaa ja sitä jää muullekin elämälle.
Ja näin vinkiksi kaikille, että itselläni on ainakin spinning toiminut tosi hyvin kunnonkohotuksessa ja sopii mielestäni aika hyvin taekwondoreeniin. Vaihtakaa ne kuntopyörät spinningpyöriin =)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 91073
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 600 kertaa
Tykätty: 243 kertaa

Viesti Mika »

panda kirjoitti: Ongelmana saattaakin enemmän olla se, että itse ei tajua selittää ohjaajalle minkälaisia ominaisuuksia hakee, millainen oma laji on jne.
Totta, mutta useinkin haastattelussa tai sitten jonkinlaisen lomakkeen täyttämisen yhteydessä tarjoutuu ainakin mahdollisuus kertoa harrastuksistaan ja tavoitteistaan. Voi se silti jäädä käyttämättä.
Itseäni myös ihmetyttää se, että kenelle muka kuntosaliharjoittelu ei sopisi. Jos oletetaan, että treenaisi pelkästään lajin mukaisesti, niin kyllä oikeasti aika huonossa jamassa mielestäni ollaan. (riippuen tietysti mitä treeneissä tehdään).
Voisitko selventää tätä?
Jos asia olisi minusta kiinni niin laittaisin jokaisen tekemään kuntosalille edes jotain, näin voitaisiin välttyä monilta loukkaantumisilta ja muilta esm. nivelongelmilta.
Nekin ammattimaisesti harjoittelevat pystylajien ottelijat, joiden kaikki aika kuluu lajiharjoitteiden parissa ja aerobista kestävyyttä piestessä? Miksi?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit: 23794
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 80 kertaa
Tykätty: 245 kertaa

Viesti Mjölnir »

Mä olisin ihan oikeasti kiinnostunut kuulemaan, mitä etuja voisin saavuttaa kuntosaliharjoittelusta? Siis ihan ilman mitään ennakkoasenteellisuutta aiheeseen, eli olisiko jonkinlaisesta kuntosaliharjoittelusta niin paljon hyötyä sotilastoiminnan kannalta, että jättäisin jonkun lajiharjoituksen viikossa tekemättä, että saisin säännöllisen kuntosalivuoron siihen tilalle?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
panda
ilmaanpotkija
Viestit: 8
Lauteille: Huhtikuu 2008
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Viesti panda »

No mielestäni kuntosaliharjoittelu sopii kaikille, lajitreenit on aina lajitreenit, ja vaikka omakin lajini on varsin monipuolinen ja koko kroppaa käytetään, niin silti en koe, että pelkästään sillä saan ylläpidettyä tukilihaksistoa. Esimerkiksi monilla potkijoilla on paljon ongelmia polvien ja selän kanssa, osittain huonosta tekniikasta johtuvia tietysti, mutta jos peruslihaskunto on hallussa näiltä ongelmilta voi ainakin osittain välttyä. Lisäksi on ilmiselvää, että jos lihakset kunnossa niin uusien tekniikoiden oppiminen ja hiominen tapahtuu paljon nopeammin. Tämäkin on tietysti tätä ns. omaa tietoa, mutta jokatapauksessa.

Itselläni on yliliikkuvat nivelet lonkissa ja erityisesti selkärangassa ja karu tosiasia kuitenkin on se, että jos en pidä lihaksista huolta niin nivelet poksuvat ja siitähän ei mitään hyvää seuraa.
Tietysti jokaisella on ne omat ongelmat kropan kanssa, mutta hyvällä peruslihaskunnolla niitä voidaan kompensoida...miksi pitäisi odottaa kuntoutukseen asti. Niin ja siihen hyvään peruslihaskuntoon liitetään myös liikkuvuus...jonka luulisi olevan aika tärkeä juttu.

Vastasinkohan nyt kaikkeen.

Niin ja niistä tkd matsareista, niin en kyllä rupea kommentoimaan kun en tarkemmin heidän treeniohjelmiaan tiedä, mutta kyllä he varmaan jollain tapaa pitävät lihaksistaan huolta, luulisin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 91073
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 600 kertaa
Tykätty: 243 kertaa

Viesti Mika »

Hmm. Ensin puhuit kuntosaliharjoittelusta ja sitten lihaskunnosta. Kumpaa itse asiassa tarkoitat?

Jos tarkoitat lihaskuntoa, siitä olen samaa mieltä. Siihen ei kuitenkaan vaadita kuntosalia.

Jos tarkoitat kuntosaliharjoittelua, miksi se olisi välttämätöntä esim. harjoituksissa tai omalla ajalla tehtävän lihaskunnon lisäksi? Miten tästä palaudutaan lajiharjoituksiin ja miksi tämä aika pitäisi käyttää kuntosaliharjoitteluun lajiharjoitusten sijaan?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit: 23794
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 80 kertaa
Tykätty: 245 kertaa

Viesti Mjölnir »

Mika täydensi juuri ne kysymykset, jotka aioin esittää seuraavaksi...

Eli, miksi lajitreenin lisäksi pitäisi käydä kuntosalilla?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi

Seuraajat

Kuvake
Eppu
Hemmukka
Kuvake
Hukka
Kuvake
kallev
MikaelF
obmijoy
P.Laton