Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voimaharjoitteluni

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#61

Viesti bodyguard »

sic kirjoitti: Ketjun aloittajalle; mitä jos menisit paikallisen painonnostoseuran peruskurssille? Oppisit tekemään tempauksen ja työnnön oikein. Nämä auttaisivat myös varmasti lajiisi.
Järjestääkö painonnostoseuratkin peruskursseja :shock:

Tuohon painikysymykseen sanoisin että painivalmentajalta kannattaisi varmaan kysyä, tarkempaa tietoa saa kuin täältä tai punttiksen PT:ltä :idea:

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
sic
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 121
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: helsinki

#62

Viesti sic »

Tai punttikoulu nimellähän se kulkee.

Tuolla lisäinfoa:
http://www.painonnosto.net/Sivut/puntti ... uiset.html

Niin, ja kirjastossa on paininvalmennuskirjoja joissa on juttua myös painijan voimatreenistä.
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

#63

Viesti Mars »

Gyokuro kirjoitti: Kannattaa aina kuitenkin muistaa, että voimaharjoittelusta vie yllättävän kauan aikaa palautua, joten jos käy neljä kertaa viikossa tatamilla ja samalla töissä tai opiskelemassa, niin aika kiikun kaakun alkaa olemaan palautumisen kanssa, ainakin aloittelijalla.
Oikein suunniteltu voimaharjoittelu ei häiritse muuta harjoittelua. Tarkoittaa sitä, että voimaharjoitukset ovat lyhyehköja 15-30 min sessioita, joissa keskitytään voimaharjoitteluun, ei lihaskuntoharjoitteluun. Voimaharjoittelun tarkoitus ei ole tappaa lihaksia, vaan antaa niille sopiva ärsyke vahvistumiseen. Treenin jälkeen pitää tuntua energiseltä, ei väsyneeltä. Ihmistä ei myöskään pidä "paloitella" siten kun tavanomaisissa kuntosaliohjelmissa tehdään. Kokonaisvaltaiset isot liikkeet, joissa mahdollisimman moni lihasryhmä työskentelee yhdessä, ovat kamppailijalle parhaita. Ihmisellä kun on paljon sellaisia lihaksia, jotka eivät näy päällepäin. Lihasten kyky työskennellä yhdessä ei kehity, jos teet yhden lihaksen liikkeitä. Luonnollisestikaan tällaisia liikkeitä ei voi vartissa montaa tehdä. Joskus yksikin hyvä riittää yhdelle treenikerralle. Tällainen treeni näytää paperilla perus kuntosaliohjaajan silmissä oudolta. Voit kuitenkin pyytää häntä opastamaan itseäsi oikean tekniikan jäljille niissä liikkeissä jotka hän tuntee.

Herra assessorille vinkki, palaa lähtöruutuun ;) .
marks
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 161
Lauteille: Marraskuu 2006

#64

Viesti marks »

Tuolla oli otettu kantaa moneen tämän ketjun juttuun, muiutenkin ihan hyvän oloinen paketti harjoittelusta, vaikka koskeekin voimatreeniä:

http://www.geocities.com/elitemadcow1/T" onclick="window.open(this.href);return false; ... Primer.htm

Mua itseäni mietityttää tämä juttu eristävistä liikkeistä:
Mika kirjoitti: Kehonrakentajat harjoittelevat juuri näin, samaten tätä metodia käytetään kuntoutuksessa (tietysti huomattavasti pienemmillä vastuksilla ja eri tavoittein). Kamppailijalle tällainen harjoittelu on hyvä tapa tutustua kuntosaliin ja omaan kehoonsa.
Eikö esim. kyykyn opettelu kevyesti, aluksi vaikka harjanvarrella tai ilman mitään, opettaisi enemmän tasapainoa ja kehonhallintaa (kehoon tutustuminen) kuin vaikka reisien ojentajien ja koukistajien tekeminen? Mun mielestä eristävät liikkeet ovat nimenomaan edistyneemmille, jotka jo ehkä tietävät omista heikkouksistaan tai lihasepätasapainostaan jotain tarkkoja juttuja.

Ok, reiden ojennuskoneeseen on helppo kenen tahansa mennä istumaan ja pumppaamaan, mutta kyykyssä joutuu keskittymään painopisteeseen ja koko kehon asentoon. Mutta silti musta tuntuu että siitä kyykkyharjoittelusta saa enemmän irti kuka tahansa, mutta varsinkin kamppailija ja varsinkin aloittelija. Voin olla tietty väärässäkin, nämä on vain mun omia mielipiteitä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#65

Viesti Mika »

Marks, Leuanveto-ketjussa määrittelin asiaa omalta kannaltani näin:
Mika kirjoitti: Normaalia leuanvetoa pidän suhteellisen funktionaalisena, vaikka periaatteessa siinä liikkuukin vain kaksi niveltä (molemmin puolin tietysti eli 4 yht.). Yksiniveliset liikkeet onkin sitte osa-alue, joka melkein aina on muuta kuin funktionaalista. Mutta en siis näe näitä mitenkään eriarvoisina, ainoastaan erilaisina.
Kyykyssä liikkuu kolme eri niveltä (molemmin puolin, tietysti :D). Kyllä se on funktionaalinen liike mun kirjoissa. Ja perusvoimaliikkeet ovat mun mielestä aina hyviä.

Mitä tulee tuohon lihasepätasapainoon, olen samaa mieltä. Muutaman kerran aiemmin olen maininnut laitteiden hyödyistä mm. näin:
Mika kirjoitti: Mielestäni laitteilla on kolme tärkeää etua rautaan verrattuna.


1) Aloittelijat (ei tarvinne perustella; on eri asia jos tavoite on heti kärkeen painonnostossa)

2) Lihastasapaino (korjaukseen)

3) Kuntoutus (turvallisin ja eristävin tapa)


Laitteilla on paikkansa, se on ihan selvä. Ja jos sitten puhutaan tosiaan kehonrakentajista, kuten t-mobile mainitsi, päästään ihan eri priorisointiin. Silloin laitteilla on suurikin merkitys.
Tuohon vielä neljänneksi voisi lisätä vanhukset tai huonokuntoiset, mutta tuossa olen sisällyttänyt ne ekaan kohtaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
marks
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 161
Lauteille: Marraskuu 2006

#66

Viesti marks »

Ok, tuossa oli mun mielestä tosi hyvä lista. Silti olen sitä mieltä että jos vaikka aloittelija alkaisi tekemään vaikka nyt sitten eristävillä parin kuukauden jakson, olisi joku tosi kevyillä painoilla tehtävä kyykky hyvä lisä koordinaation takia. Ja tosi kevyillä tarkoitan vaikka yhtä käsipainoa tai harjanvartta.

Kai mä ajattelen sen niin että olisi hyvä oppia heti myös noita isoja liikeratoja painon kanssa ja ilman. Toisaalta, eihän se ole pahin mahdollinen tilanne että treenaa eristävillä aluksi vaikka puoli vuotta, kunhan jossain aika varhaisessa vaiheessa ottaa mukaan isompia liikkeitä, ja sitten jossain vaiheessa heivaa koneet kokonaan odottamaan tulevaa kuntoutuskäyttöä :) Pahin tilanne on mielestäni se että jäisi kokonaan koneisiin ja eristämään, vaikka en tiedä onko se realististakaan. Uskon että olisi monelle vanhuksellekin pirun hyvä juttu tehdä kokonaisvaltaisia liikkeitä, jos vain liikeradat ovat vielä tallella. Ja nyt alkaa mennä tosi ohi aiheen...

Onko muuten jossain olemassa ketju siitä mitä tarkoittaa funktionaalisuus?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#67

Viesti Mika »

Kyllähän mä marks olen sun kanssa samaa mieltä, mutta jos ajatellaan koko Suomen populaatiota, aika monen kohdalla voi olla vaikeaa opetella edes sillä harjalla kyykkyä. On ehkä parempi opetella käyttämään jalkaprässiä ja tehdä vaikka Smith-kyykkyä.

Tässä vaikuttaa aika paljon myös psykologia mm. niin, että usein mieluummin ihminen osaa vähän jotakin heti kuin opettelee jotakin ihan alusta lähtien ja tietää itsekin, ettei se suju sinnepäinkään.

Urheilijat on tietysti eri asia. Niitähän toki potkulaiset ovat.


Avaa ihmeessä ketju funktionaalisuudesta, itse mietein sitä pari päivää sitten, kun K.Magan ja bodyguardin kanssa kävimme keskustelua. Tosin sitten löysin haulla ketjuja, joissa käsitellään oman kehon vastuksella tehtäviä harjoitteita, mutta eihän funktionaalisuus tietenkään vain sitä ole. Ja onhan sanalla varmasti monta määritelmää.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
marks
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 161
Lauteille: Marraskuu 2006

#68

Viesti marks »

Hyvä pointti, enpä tullut ajatelleeksi tuota puolta lainkaan. Onhan se parempi että saa onnistumisen kokemuksia ja jää tekemään sinne salille jotain, kuin että turhautuu heti alussa täysin ja lopettaa koko homman :)
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

#69

Viesti kollegiassessori »

Mars Wolta kirjoitti: Herra assessorille vinkki, palaa lähtöruutuun ;) .
Herra assessori otti vinkistä vaarin(mistä tuo sanonta tulee?) ja varasi personal treinerin uudestaan. :lippaan

Mutta mutta, vähän mietityttää tämä punttitreenaus. Olen nimittäin onnistunut saamaan alaselkäni sillä kipeäksi. Kun nyt oen vielä (ainakin toivon mukaan.)
kasvava nuori mies niin kuinkas terveellistä punttien nostelu oikeastaan on minun ikäiselleni ihmisenalulle?
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#70

Viesti bodyguard »

Järkevällä tavalla toteutettu punttiharjoittelu on järkevää. Huonosti toteutettu punttiharjoittelu ei ole järkevää (pätee toki vanhemmillekkin).

Jos selkä tulee kipeäksi punttiharjottelulla niin lähtisin ehkä hakemaan syytä tekniikasta.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Jobo
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 385
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#71

Viesti Jobo »

Huomioisin lisäksi sen että vaikka kaikissa suorituksissa tekniikka olisikin oikein hyvä, monesti kuntosalillakävijät eivät muista nostaa esim. levypainoja penaan yhtä huolellisesti... ;)
Onneksi Ollilla oli tarpeeksi tikkuviinaa
antaakseen flunssan vaivaamalle
Greta-vaimolleen aimo huikan
---------------------------------------------
Potkiminen ja lyöminen vuodesta 1998
Raine
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 27
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#72

Viesti Raine »

Onko muuten se perinteinen tangolla tehtävä pystypunnerrus (military press) mitenkään erityisen vaarallinen olkapäille? Jossain vain sattui silmään jotain juttua liikkeen mahdollisista haittavaikutuksista.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#73

Viesti Mika »

Ei ole.

Kaikkihan on vaarallista, kun väärin tekee tai genetiikka tekee kepposet.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Raine
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 27
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#74

Viesti Raine »

Kiitos nopeasta vastauksesta! Tosta liikkeestä taitaa tulla mun suosikki. Tuntui kuormittavan yläkroppaa kokonaisvaltasesti. Taidan jättää jatkossa penkin vähän vähemmälle.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#75

Viesti Mika »

OK, mutta ne on silti kaksi erilaista liikettä. :)

http://www.exrx.net/WeightExercises/Del" onclick="window.open(this.href);return false; ... Press.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/Pec" onclick="window.open(this.href);return false; ... Press.html

Kato noista vaikka noita vaikuttavia lihasryhmiä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 79 kurkkijaa