Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kukkakaalikorvista

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#16

Viesti bodyguard »

kkkk kirjoitti: Kukkakaalit on kovan painijan tavaramerkki. Kummallista että joku sellaisia pelkää.
Niin, yhtä kovaa on olla hoitamatta murtunutta kättä. Musiikintunnilla kerrottiin yhdestä orkesterinjohtajasta joka oli lyönyt sillä sauvalla varpaansa murskaksi, mutta ei mennyt lääkäriin, ja näinpä jalka sitten jouduttiin amputoimaan kun siihen tuli kuolio. Sepä muuten olikin kova jätkä :shock:

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Boozehound
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 883
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#17

Viesti Boozehound »

Mä kyllä tyhjentelin korvia ite kun ne alkoi paisua. Tosin olin huolellinen puhdistuksen ja desifioinnin kanssa. Lisäksi käytin tietysti aina striiliä ruiskua/neulaa. Hieman hurjaa hommaa, mutta korvat mulla melko inhimilliset vaikka molemmat ovat turvonneet(vamman aikana) melko rajusti. Kipeitä olivat kuitenkin.
Korvasuojien käyttö pitää siis aloittaa jo ennen kuin korvat on niin kipeät, että niissä tuntee sykkeen illalla. Vamman asteesta riippuen voi olla myöhäistä jälki käteen.
Kai korvat turvallisempi tyhjentää lääkärissä, mutta joskus ei vaan jaksa ravat siellä jatkuvasti. Itsellä esim.toinen korva alkoi paisua ennen BJJ sm kisoja. Treeniä ei voinut lopettaa. Korvia piti tyhjentää n.2krt/päivä. Kerran kävin työterveydessä tyhjentämässä korvan kesken työpäivän. Silloin laakäri sanoi, että voit sä tän tyhjentää itsekkin. Sen jälkeen tyhjentelinkin.
Korvan puhdistus desifiointi aineella ennen ja jälkeen. Uusi steriili ruisku/neula. Pieni side/laastari neula reiän päälle ettei pöpö hyppää kyytiin. Mä ainakin pärjäsin. Joku lääketieteen ammattilainen voi jyrätä mut, jos puhun nyt ihan jöötiä.
Lisäksi piti aiheuttaa pahennusta local farmaseutilla. Kysyin apteekin tädiltä "pitääkö olla narkkari että saa ilmaisia ruiskuja ja neuloja". Täti vastasi paheksuva ilme naamallaan "ei niitä ilmaiseksi saa ne vaihdetaan likaisiin". Helpotin tädin elämää näyttämällä turvonnutta korvaani pidon alta ja sanomalla tarvisevani neuloja sen tyhjentämiseen. Kiusallinen tilanne oli ohitse. En koskaan kehdannut viedä ruiskujani/neulojani vaihdettavaksi, asia joka nyt kaduttaa(mahdollisuus sellaiseen pahennukseen ei ihan heti toistu). Edullisia ovat ruiskut ja neulat, katumus ei siis johdu rahasta.
It's like a game of chess, but your ass is in the line...
kkkk
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 948
Lauteille: Toukokuu 2006

#18

Viesti kkkk »

bodyguard kirjoitti:
kkkk kirjoitti:
Kukkakaalit on kovan painijan tavaramerkki. Kummallista että joku sellaisia pelkää.
Niin, yhtä kovaa on olla hoitamatta murtunutta kättä.
Höpö, höpö. Mun aikaan korvasuojia käytettiin vain akuuttivaiheessa. Eli kun korvat on täynnä verta ja tulehtuneet tai juuri punkteerattu. Ihan infektioriskin takia perusteltua.

Sitä paitsi, jos korvalehden ruston rakenne on murtuma-altis, niin se hajoaa ajan kuluessa kuitenkin. Matsissa viimeistään jossa suojia ei saa edes käyttää. Lisäksi korvasuojat on typerännäköiset ja hirveän hankalat käyttää( haittaa reenaamista ) ;)

Ok, vapaaottelusta en sitten tiedä kun lajin luonne on niinkin raju, potkua ja lyöntiä painivääntöjen lisäksi. Ehkä siinä lajissa suojat puoltaa paikkaansa. En käy väittään vastaan jos joku niin sanoo.

Judomatolla en korvasuojia kuitenkaan kehtaisi käyttää ja ei niitä kai nykyäänkään kukaan käytä. Kukkakaalit otetaan vastaan ylpeydellä, jos luoja sellaiset suo :D
kkkk
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 948
Lauteille: Toukokuu 2006

#19

Viesti kkkk »

Boozehound kirjoitti: Mä kyllä tyhjentelin korvia ite kun ne alkoi paisua. Tosin olin huolellinen puhdistuksen ja desifioinnin kanssa. Lisäksi käytin tietysti aina striiliä ruiskua/neulaa. Hieman hurjaa hommaa, mutta korvat mulla melko inhimilliset vaikka molemmat ovat turvonneet(vamman aikana) melko rajusti. Kipeitä olivat kuitenkin.
Korvasuojien käyttö pitää siis aloittaa jo ennen kuin korvat on niin kipeät, että niissä tuntee sykkeen illalla. Vamman asteesta riippuen voi olla myöhäistä jälki käteen.
Kai korvat turvallisempi tyhjentää lääkärissä, mutta joskus ei vaan jaksa ravat siellä jatkuvasti. Itsellä esim.toinen korva alkoi paisua ennen BJJ sm kisoja. Treeniä ei voinut lopettaa. Korvia piti tyhjentää n.2krt/päivä. Kerran kävin työterveydessä tyhjentämässä korvan kesken työpäivän. Silloin laakäri sanoi, että voit sä tän tyhjentää itsekkin. Sen jälkeen tyhjentelinkin.
Korvan puhdistus desifiointi aineella ennen ja jälkeen. Uusi steriili ruisku/neula. Pieni side/laastari neula reiän päälle ettei pöpö hyppää kyytiin. Mä ainakin pärjäsin. Joku lääketieteen ammattilainen voi jyrätä mut, jos puhun nyt ihan jöötiä.
Lisäksi piti aiheuttaa pahennusta local farmaseutilla. Kysyin apteekin tädiltä "pitääkö olla narkkari että saa ilmaisia ruiskuja ja neuloja". Täti vastasi paheksuva ilme naamallaan "ei niitä ilmaiseksi saa ne vaihdetaan likaisiin". Helpotin tädin elämää näyttämällä turvonnutta korvaani pidon alta ja sanomalla tarvisevani neuloja sen tyhjentämiseen. Kiusallinen tilanne oli ohitse. En koskaan kehdannut viedä ruiskujani/neulojani vaihdettavaksi, asia joka nyt kaduttaa(mahdollisuus sellaiseen pahennukseen ei ihan heti toistu). Edullisia ovat ruiskut ja neulat, katumus ei siis johdu rahasta.
Mä tyhjentelin kanssa aikanaan lerputtimiani itse. Salin vessassa injentioruiskulla eikä mitään desifiointia. Tyhmä kun olin. Siihen aikaan se oli kyllä aika yleinen tapa. Siperia sitten opetti aika nopeasti että mielummin lääkärille ja kirsitysside pään ympäri :D
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#20

Viesti Jussi Häkkinen »

kkkk kirjoitti: Kukkakaalit on kovan painijan tavaramerkki. Kummallista että joku sellaisia pelkää.
Niin no, samalla viestivät sivistymättömyydestä (joidenkin kohdalla aiheetta) ja jostain "kova jätkä" -maineen hakemisesta.

Eivät oikein sovi yhteen kravatin, kauluspaidan ja puvun kanssa.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#21

Viesti bodyguard »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Eivät oikein sovi yhteen kravatin, kauluspaidan ja puvun kanssa.
Salihousujen, hihattoman t-paidan ja Suomen leijona kaulakorun kanssa? ;)

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
kkkk
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 948
Lauteille: Toukokuu 2006

#22

Viesti kkkk »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
kkkk kirjoitti:Kukkakaalit on kovan painijan tavaramerkki. Kummallista että joku sellaisia pelkää.
Niin no, samalla viestivät sivistymättömyydestä (joidenkin kohdalla aiheetta) ja jostain "kova jätkä" -maineen hakemisesta.

Eivät oikein sovi yhteen kravatin, kauluspaidan ja puvun kanssa.
Höpsis, kukkakaalit sopii erinomaisesti puvun kanssa. Antavat pikantin ja hienostuneet säväyksen kokonaisuuteen. Esimerkiksi LT Tuomo Karila näyttää oikein komealta puvussaan nimenomaan korviensa takia :D
Kuvake
Zherec
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1097
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#23

Viesti Zherec »

http://hpm.pp.fi/Arkisto/Lehtijutut.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ... 01.12.2005
-Janne Laakso
"10% inspiration, 90% perspiration."
HarriN
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 527
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Turku
Etulaji: MMA & BJJ
Yhteystiedot:

#24

Viesti HarriN »

kkkk kirjoitti:
HarriN kirjoitti:Suosittelisin kuitenkin Jussin tavoin käyttämään noita korvasuojia, on ihan turha kerätä pysyviä vammoja mihinkään osaan kehoa. Varsinkin, jos sen pystyisi suojilla välttämään. Esimerkiksi Kamppailuvarusteen sivuilta löytyy trendikkäästi brassiväreillä kuvioituja suojia, niitä kehtaa käyttää hurjempikin vaparijannu.
Trendikkäitä korvasuojia? Saaks niihin kuulokkeet että vois kuunnella musaa? Vielä trendikkäämpää?

Kukkakaalit on kovan painijan tavaramerkki. Kummallista että joku sellaisia pelkää.

Toivottavasti tässä nyt kävi niin, että sä kyllä ymmärsit mun vitsin trendikkäistä korvasuojista, mutta mä en ymmärtänyt sun jatkokuittailua?
Kyllä vaan niitä hymiöitä pitäis kai alkaa käyttää.
Tarkoitukseni oli vain tuoda julki se, että noita suojia saa kevyempinäkin malleina kuin tuollaisina, joista oli kuva ylempänä. Pysyviä vammoja on mielestäni turha ottaa mihinkään osaan kehoa, toistan sen vielä.

Ovathan kukkakaalikorvat kovan painijan tavaramerkki, joo. Treenisalien ulkopuolella niiden arvostus vain ei ole samaa luokkaa kuin painikavereiden keskuudessa (tytöt niistä kyllä joskus tykkäävät). Tosin mua ei kyllä tuo ulkonäköasia niinkään kiinnosta, mulle rustottuneet korvat ovat vamma, jonka olisi voinut hoitaa tai sen tulon olisi voinut jopa estää.

Brassijutsun ja vaparin yleistymisen myötä rustokorvat ovat yleistyneet, joten enää ne eivät ole vain sata vuotta vääntäneiden painijoiden ja judokoiden tunnusmerkki. Nykyään pallokorvia näkee myös huonosti painivilla herkkäkorvaisilla kynäniskoilla.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#25

Viesti Jarppa »

HarriN kirjoitti: Brassijutsun ja vaparin yleistymisen myötä rustokorvat ovat yleistyneet, joten enää ne eivät ole vain sata vuotta vääntäneiden painijoiden ja judokoiden tunnusmerkki. Nykyään pallokorvia näkee myös huonosti painivilla herkkäkorvaisilla kynäniskoilla.
Samaa mieltä. Itselläkin molemmissa korvissa lievää rustottumista, toinen korva pari vuotta sitten ja toinen tässä hiljattain.

Itse tyhjensin korvat ensin itse, mutta jälkimmäisessä kävin myös lekurilla. Painetta pidin yllä päivisin hiuspinnillä ja teipillä, ja iltaisin pyykkipojalla ja kylmäpakkauksella. Vähän pidempi tauko olisi ollut järkevää, mutta eipä tullut pidettyä, pienet rustot jäi.

Fiksumpaa on tosiaan mennä lekurille ja pitää taukoa riittävästi.
sami
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 407
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: JKL

#26

Viesti sami »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
kkkk kirjoitti:Kukkakaalit on kovan painijan tavaramerkki. Kummallista että joku sellaisia pelkää.
Niin no, samalla viestivät sivistymättömyydestä (joidenkin kohdalla aiheetta) ja jostain "kova jätkä" -maineen hakemisesta.

Eivät oikein sovi yhteen kravatin, kauluspaidan ja puvun kanssa.
Olen siis mielestäsi sivistymättömän näköinen, ilmeisesti kohdatessasi minut pidät minua samantien brutaalina berzerkkinä.

Minun kohdallani en ole huonannut kenenkään muuttavan suhtautumista itseeni vammautumisen jälkeen. Eiköhän se kuitenkin ole se sivistyneisyyden merkki ennemminkin siinä, mitä suustaan päästää ja miten osaa käyttäytyä. Itse en tahalleni korviani hajoittanut ja yritin kyllä hoitaa ne kuntoon parhaani mukaan. Tietämättömyyttäni ja suojien huonoudesta johtuen korvista sitten tuli sellaiset kuin ne nyt on. Pidän kuitenkin itseäni edelleen kohtalaisen joviaalina ihmisenä, enkä usko muidenkaan pitävän minua idioottina ainakaan korvieni takia. Ja näytän puku päälläkin ihan ihmiseltä. Opiskelen kauppatieteitä ja olen joskus miettinyt mahtaako korvat joskus vaikuttaa työnsaantimahdollisuuksiin. Olen tullut siihen tulokseen, että jos vaikuttaa, en todennäköisesti pitäisi työpaikan ilmapiiristä muutenkaan.

Itse en pidä korvia mitenkään kovan painijan merkkinä, vaan omalla kohdallani lähinnä "tapaturmana" jolle on joskus kiva naureskella. Näin esimerkiksi allekirjoitukseni kohdalla. Elämää kun ei pidä aina ottaa niin vakavasti.

Voisitko Jussi kertoa hieman mistä johtuu sinun negatiivinen suhtautuminen kukkakaalikorvakavereihin? Pidätkö pyörätuolissa olevia ihmisiä jotenkin älyllisesti eriarvoisina? (hieman provosoiva, olen pahoillani)
-Oman elämänsä sankari-
tube
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 606
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

#27

Viesti tube »

Makuasiahan se on minkä näköisistä korvista tykkää. Joissain kulttuureissa arvet ja naamatatskatkin on kova juttu.

Terveydenhuollon palvelujen piirissä niiden tyhjentäminen on sikäli fiksumpaa, että jos sattuu tulemaan infektio, on se hoidon tunnettu komplikaatio, ei nk oma moka. Ei se sinänsä hoitoon vaikuta paitsi henkilökunnan suhtautuminen voi olla vähän toisenlaista.

/T
Tuomas Lähdeoja
Ei pidä ehtimiseen nykiä käsittimestä.
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#28

Viesti jussip »

Otetaas nyt tämmönen teoreettinen tilanne, että jos olisi JOKU joka harrastaa painilajeja ja sillä SATTUISI olemaan korvalehdessä hematooma jonka se haluaisi tyhjentää ja se joku nyt olisi jostain syystä VAIKKA ulkomailla ESIMERKIKSI jossain maassa jossa terveydenhuolto on aika kallista ja EPÄILISI että esim. vakuutus ei tuollaista korvaisi, niin minkähän kokoisia neuloja kannattaisi apteekista kysellä, vai tuleeko sieltä sopivanlaista jos vaan menisi ja sanoisi että "anna ny vaan jotain neuloja ja nopeesti".
kkkk
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 948
Lauteille: Toukokuu 2006

#29

Viesti kkkk »

HarriN kirjoitti: Toivottavasti tässä nyt kävi niin, että sä kyllä ymmärsit mun vitsin trendikkäistä korvasuojista, mutta mä en ymmärtänyt sun jatkokuittailua?
Kyllä vaan niitä hymiöitä pitäis kai alkaa käyttää.
Joo niin kai pitäisi. Eli huumorimielellä koitin tossa kuittailla.

Loppuosaan: ehkä ajat ovat tosiaan muuttuneet näiden uusien lajien myötä.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

#30

Viesti Rojola »

Vasen korva turposi reenien seurauksena joten menin lääkärin vastaanotolle. Nuori naislääkäri ei kuitenkaan suostunut tyhjentämään korvaa vaan sanoi, että se parantuu itsestään ja suositteli Buranaa. Noh, turvotus ei laskenut mihinkään ja menin myöhemmin toiselle (mies)lääkärille, joka tyhjensi korvan ja olo helpottui samantien. Korvakäytävän suu ehti kuitenkin rustottua osittain ja tavallinen nappikuuloke ei enää korvaan mene.

Tyhjentäkää siis pussit ajoissa.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa