Ruokavaliokatsaus

Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta
Vastaa
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1555
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Espoo
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Tykännyt: 6 kertaa
Tykätty: 0

Ruokavaliokatsaus

#91

Viesti Presenter » tammi 27, 2012, 12.55

Siksipä onkin tietyllä tavalla hauskaa, että esim. paleoruokavalion kannattajissa törmää ihmisiin, jotka luulevat, että kivikaudella kaikki ihmiset söivät samalla tavalla. Koska ihan maalaisjärjelläkin voi päätellä, että vaikkapa Keski-Afrikassa syötiin eri tavalla kuin vaikka Pohjois-Euroopassa. Tuskin on siis olemassa mitään yhtä universaalisti kaikille täydellisen terveellistä ruokavaliota.

jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Ruokavaliokatsaus

#92

Viesti jussip » tammi 27, 2012, 15.09

Mjoo. Meillä on nyt menossa aika monta mielenkiintoista tutkimusta joista (ja muualta maailmata tulleista vastaavista) on aika vahvaa näyttöä sillekin että miten perimä vaikuttaa vaikka lihavuuteen ja eri ruoka-aineiden aineenvaihduntaan. Samoin kuin tietysti muihin ruokavalioon liittyviin sairauksiin (sydän- ja verisuonisairaudet, metaboliset sairaudet, syövät jne.). Kärjistettynä siis samanlainen ruokavalio toimii ihmisillä eri tavalla. Joku lihoo, joku saa syövän, joku sydänkohtauksen, joku pysyy terveenä ja elää 110 vuotiaaksi.

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 10427
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Tykännyt: 13 kertaa
Tykätty: 12 kertaa

Ruokavaliokatsaus

#93

Viesti flammee » tammi 27, 2012, 17.07

jussip kirjoitti:
flammee kirjoitti: Aika paljon on noita tosi terveitä alkuasukasheimoja, jotka syö tosi yksipuolisesti. Tyyliin masait - maitoa ja verta tai eskimot pelkkää kalaa.
Vaikka aihepiiri kiinnostaa noin yleisestikin ja voisihan täältä kommentoida aika paljon muitakin viestejä, niin sanottakoon nyt tähän vain että syy siihen minkä takia noita yksipuolisesti syöviä suht' terveitä väestöjä löytyy, perustuu ihan evoluutiobiologiaan. Yksinkertaisesti, esimerkiksi se osa jengistä joka ei pysy terveenä Grönlanissa saatavalla ravinnolla, on kuollut jo aikapäivää sitten.
Tässä nimenomaisessa eskimoesimerkissä sinne meni tutkija ja söi vuoden verran pelkästään heidän ruokiaan, voi hyvin jne.. Tietenkin yhden ihmisen esimerkki on aika vähäinen, mutta kai se nyt olisi edes jossain määrin todennäköistä että jotain ongelmaa tulisi, jos kyse olisi pelkästä perinnöllisestä sopeutumasta ruokavalioon?

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 10427
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Tykännyt: 13 kertaa
Tykätty: 12 kertaa

Ruokavaliokatsaus

#94

Viesti flammee » huhti 18, 2012, 18.37

Tässäpä ehkä erikoisen ruokavalio mitä olen nähnyt.. Hedelmiä ja vihanneksia, raakana. Kyllähän mää raakaravinnosta olen kuullut, tää siis syö vaan hedelmiä ja vihanneksia. Eikä siis käsittääkeni syö pähkinöitä tai pottua tms.

http://www.thefruitarian.com/index.php/about/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hampaatkin sillä pysyy kunnossa. Ja treenaa juoksulajeja, viidestä kilometrista ylöspäin aina ultrailuun asti. Joku 10 000 kilokalorin ultrajuoksuenergiamäärä saadaan kokoon syömällä esim. helvetisti banaaneja. Dieetin aloittamisen jälkeen maraton aika on parantunut vartilla, 2h30min on sen ennätystulos, ja onhan se ihan hyvä tulos... Dieetin virallinen nimi taitaa olla 80/10/10, eli hiilari/rasva/proteiini -suhde. Tolla häiskälle se suhde on vaan lähempänä 90/5/5:ttä.

Ja jätkä suosii ns. mono mealeja, eli yhdellä aterialla syödään vain yhden sortin hedelmää.

Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1555
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Espoo
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Tykännyt: 6 kertaa
Tykätty: 0

Ruokavaliokatsaus

#95

Viesti Presenter » huhti 19, 2012, 13.06

Toisessa ketjussahan Janne Oksanen esitti, että tuollaisella ruokavaliolla läskistyisi pakosti, koska insuliini.

Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1576
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Praha
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Ruokavaliokatsaus

#96

Viesti Janne Oksanen » huhti 19, 2012, 13.20

Presenter kirjoitti: Toisessa ketjussahan Janne Oksanen esitti, että tuollaisella ruokavaliolla läskistyisi pakosti, koska insuliini.
Aika väsynyttä trollaamista. Koita vähän tsempata.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 10427
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Tykännyt: 13 kertaa
Tykätty: 12 kertaa

Ruokavaliokatsaus

#97

Viesti flammee » huhti 19, 2012, 14.12

Presenter kirjoitti: Toisessa ketjussahan Janne Oksanen esitti, että tuollaisella ruokavaliolla läskistyisi pakosti, koska insuliini.
Käsittääkseni Janne väitti että hiilareita ja rasvoja ei kannata yhdistää, silloin läskistyy, koska hiilarit saavat aikaan sen että rasva varastoituu. Tuo fruittaus on hiilaripainotteista vähärasvaista syömistä. Ja kaippa silläkin on eroa että ne hiilarit tulee hedelmistä verrattuna viljatuotteisiin. Tossahan fruittauksessahan siis syödään suuruusluokaltaan tyyliin 15 banaania tai vaikkapa kokonainen vesmeloni ateriaa kohden.

Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1555
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Espoo
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Tykännyt: 6 kertaa
Tykätty: 0

Ruokavaliokatsaus

#98

Viesti Presenter » huhti 19, 2012, 14.24

flammee kirjoitti:
Presenter kirjoitti: Toisessa ketjussahan Janne Oksanen esitti, että tuollaisella ruokavaliolla läskistyisi pakosti, koska insuliini.
Käsittääkseni Janne väitti että hiilareita ja rasvoja ei kannata yhdistää, silloin läskistyy, koska hiilarit saavat aikaan sen että rasva varastoituu. Tuo fruittaus on hiilaripainotteista vähärasvaista syömistä. Ja kaippa silläkin on eroa että ne hiilarit tulee hedelmistä verrattuna viljatuotteisiin. Tossahan fruittauksessahan siis syödään suuruusluokaltaan tyyliin 15 banaania tai vaikkapa kokonainen vesmeloni ateriaa kohden.
Janne Oksanen kirjoitti: Kyllä, väitän että jos insuliinitasot on korkealla ja ihminen syö vähemmän kuin kuluttaa, niin ihminen lihoaa.
No, tuo kaveri syö käytännössä pelkkää hiilaria, aika nopeaa sellaista eikä siltikään ole kovin lihava. Väitän, että suurin osa ylipainoisista länsimaalaisistakaan ei syö noin paljon hiilareita, eli miten heillä sitten insuliinitasot olisivat korkeammalla kuin tuolla kaverilla?

Ehkä sitä kaloriteoriaa ei olekaan syytä heittää vielä roskiin.

Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1576
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Praha
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Ruokavaliokatsaus

#99

Viesti Janne Oksanen » huhti 19, 2012, 20.13

Presenter kirjoitti:
Janne Oksanen kirjoitti: Kyllä, väitän että jos insuliinitasot on korkealla ja ihminen syö vähemmän kuin kuluttaa, niin ihminen lihoaa.
No, tuo kaveri syö käytännössä pelkkää hiilaria, aika nopeaa sellaista eikä siltikään ole kovin lihava. Väitän, että suurin osa ylipainoisista länsimaalaisistakaan ei syö noin paljon hiilareita, eli miten heillä sitten insuliinitasot olisivat korkeammalla kuin tuolla kaverilla?

Ehkä sitä kaloriteoriaa ei olekaan syytä heittää vielä roskiin.
Fruktoosi ei nosta insuliinia ja vihannesten hiilarit eivät ole nopeita.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.

Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Ruokavaliokatsaus

#100

Viesti Elina » huhti 20, 2012, 18.11

Totta kai fruktoosilla on myös insuliinivaste. Se vain on hitaammin verensokeria nostava kuin esimerkiksi glukoosi. Fruktoosin liiallisella nauttimisella saa muuten veren rasva-arvot huononnettua - fruktoosi meinaan lisää LDL:n määrää.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 87734
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 146 kertaa
Tykätty: 56 kertaa
Viesti:

Ruokavaliokatsaus

#101

Viesti Mika » marras 23, 2012, 14.46

Suomalaisten kolesterolitason nousun taustaksi on varmistunut kovien eli tyydyttyneiden rasvojen lisääntynyt syönti. ”Kolesterolitason kääntymisestä nousuun vuosikymmenien laskun jälkeen raportoimme jo aiemmin syksyllä. Nyt valmistuneet FINRISKI 2012 –tutkimuksen ravintotiedot osoittavat, että suomalaiset syövät kovaa rasvaa aiempaa enemmän”, toteaa THL:n pääjohtaja Pekka Puska.

FINRAVINTO-tutkimuksen mukaan suomalaisista käyttää voita leivällä nyt kuusi prosenttia, kun vuonna 2007 kolme prosenttia. Voi-kasviöljyseosten käyttö on lähes kaksinkertaistunut (20 %:sta 37 %:iin). Vähemmän rasvaa (max 40 %) sisältävien rasvalevitteiden käyttö on pudonnut 39 prosentista 24 prosenttiin. Voin käyttö ruuanvalmistuksessa kotona on lisääntynyt 11 prosentista 15 prosenttiin ja voi-kasviöljyseosten 12 prosentista 15 prosenttiin. Maitolaatujen käytössä ei ollut merkittävää muutosta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

MikkeM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1507
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 4 kertaa

Ruokavaliokatsaus

#102

Viesti MikkeM » marras 23, 2012, 19.34

Margariinit yms kevytlevitteet maistuu vaan niin hel vetin pahalle.

P.S. Ollessani keikkari ja pyöriessäni eri ravintoloissa ympäri pk-seutua ainoa paikka missä ei ruoanvalmistukseen käytetty ruokakermoja/margariineja oli lääkäriliitto,kuohukermaa ja voita oli ainoastaan käytössä.

MikkeM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1507
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 4 kertaa

Ruokavaliokatsaus

#103

Viesti MikkeM » loka 2, 2013, 18.48

Osallistun haasteen saaneena lihattomaan lokakuuhun,kalaa saa silti syödä ja huomenna alkaa.

Vaikeaksi asian tekee, että työskentelen keittiössä, eli houkutuksia on tarjolla, kun joudun maistamaan tekemääni ruokaa, jos sisältää lihaa joudun sylkemään pois, jos syön olen kossupullon velkaa.

Tänään on vielä bbq-possua tarjolla, voi olla pitkä kuukausi.

Gaijin
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 77
Lauteille: Lokakuu 2010
Paikkakunta: Valkeakoski
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Ruokavaliokatsaus

#104

Viesti Gaijin » tammi 16, 2014, 20.53

Melkoisen monimutkainen aihe tuo ravitsemus. Yleispäteviä ohjeita (allergiat, autoimmuunisairaudet yms lukuunottamatta) lienee kuitenkin muutama: vihanneksia enemmän, marjoja enemmän, kuituja enemmän, omega kolmosia enemmän, ns. tyhjiä hiilareita vähemmän. Olemmeko edes näistä samaa mieltä?

Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 10427
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kalajoki
Tykännyt: 13 kertaa
Tykätty: 12 kertaa

Ruokavaliokatsaus

#105

Viesti flammee » maalis 28, 2014, 17.51

"Eläinkuitu", interesting...

http://caloriesproper.com/?p=4488" onclick="window.open(this.href);return false;
Fruits and veggies, fermented or otherwise, aren’t the only source of prebiotics in your diet. Eat a whole sardine and some of the ligaments, tendons, bones, and cartilage will surely escape digestion to reach the distal intestine where they will be fermented by the resident microbes.

Salmon skin and the collagen in its flesh, the tendons that hold rib meat to the bone, and maybe even some of the ligaments between chicken bones. All of these are potential prebiotics or “animal fibres.” And it may explain why fermented sausages are such good vessels for probiotics.
...
However, if you take into consideration that the whole rabbit-fed cheetahs produced over 50% more crap than meat-fed cheetahs ... pretty much confirms way more animal fibre in whole rabbits.
Eli ne muut osat lihasta kuin pihvi olisivat jollain tapaa kasviskuidun vastinetta?


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 kurkkijaa