Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Artikkeli - Rennosti ravitsemuksesta

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Artikkeli - Rennosti ravitsemuksesta

#1

Viesti Mika »

http://potku.net/rennosti-ravitsemuksesta/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ajatuksia?
Viimeksi muokannut Mika, marras 3, 2005, 10.03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Masasan
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 201
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki - Rock city

Re: Artikkeli - Rennosti ravitsemuksesta

#2

Viesti Masasan »

Mika kirjoitti: Ajatuksia?
Mä olen aina luullut, että makro- ja mikroravinto sanat tulevat makro- ja mikromolekyyleistä, eli siis koko ratkaisee eikä syötävä määrä. Ilmeisesti olen ollut aina väärässä.

Pienen purnauksen paikkana voisin sanoa, että Suomessa ollaan siirrytty SI-järjestelmään jo 70-luvun lopulla, joten ne kilokalorit voisi pikkuhiljaa vetää vessasta alas!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#3

Viesti Mika »

Purnauksen kohde lienee väärä, sillä ravitsemustieteissä kautta maailman - tietääkseni - käytetään kaloreita (tai siis kilokaloreita). Fysiikka on oma tieteenalansa. Epäkohta sinänsä on aivan oikea, ja onhan suomalaisissakin elintarvikkeissa myös Joulet (tai siis kiloJoulet) kylkiteksteissä.

Miksi aika ei perustu 10-järjestelmään, vaikka onkin SI:n mukainen? SI-termi muuten sisältää järjestelmä-sanan, mutta noinpa sitä vain käytetään. Epäkohta on sekin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Artikkeli - Rennosti ravitsemuksesta

#4

Viesti Mika »

Masasan kirjoitti: Mä olen aina luullut, että makro- ja mikroravinto sanat tulevat makro- ja mikromolekyyleistä, eli siis koko ratkaisee eikä syötävä määrä. Ilmeisesti olen ollut aina väärässä.
Aina on hyvä kysyä (vaikken kysymysmerkkiä nähnytkään, mutta yritän silti vastata).

"They are referred to as macronutrients because they are required in relatively large amounts."
Smolin & Grosvenor, 2000

"These nutrients are referred to as macronutrients because the daily requirement is greater than a few grams."
Williams, 1995
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18969
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#5

Viesti Andy »

Fyysikkona vihaan :evil: kaikkia ei-SI-järjestelmän yksiköitä. Karsastan niitä jopa silloin, kun niitä normaalisti jonkin erikoisalan fysiikassa käytetään (elektronivoltti, AU jne.), ja muutan ne SI-yksiköiksi, jos mahdollista. Sallin vain yhden poikkeuksen itselleni ja se on kilokalorin käyttö energiayksiköissä ruuan suhteen. Pienempiä lukuja on helpompi käsitellä ja olen opetellut arvot kalorimuodossa.

Muuten olen sitä mieltä, että tuo artikkeli oli hyvä perustietopaketti henkilölle, joka ei ennestään juuri tiedä ravitsemuksesta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa