Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

CrossFit

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Crossfit

#136

Viesti L.K. »

Lasse Candé kirjoitti:
L.K. kirjoitti: Itsehän nyt hivenen olisin skeptinen tuon IL.n väitteeen kanssa, että "tämänkaltaista treeniä ei pitäisi huippukuntoistenkaan tehdä kuin pari kertaa kuussa" vai mitä siinä nyt lukikaan. Jotain tonne päin...
Siinä ei lukenut mitään tuonne päinkään, sillä ero tuon ja sen välillä on hyvinkin ratkaiseva.
No juu, niinpä olikin, viikossa. Tosin, IL:n "mukaan" maksimissaan 1-2 krt vkossa joka voi siis olla se 4krt kuussa? Tästä itse kyllä olisin eri mieltä. Toki, taas oltaneen sen äärellä mitä kukin kokee kovana treeninä sekä mikä on sen harratajan kuntotaso jne.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
MikkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 261
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: HKI

Crossfit

#137

Viesti MikkoS »

Aikku kirjoitti: Jatketaan CrossFit-videoilla:
[youtube][/youtube]
Nämä tämäntyyppiset tempaukset on kyllä yksi niistä asioista, joka CF:ssä tökkii. Kun en ole aidolla CF-salilla treenannut, niin en tiedä miten isossa osassa ovat. Kuinka usein tuollaisia väännetään? Ja ennen kaikkea, mitä (aidossa elämässä / kamppailussa hyödyllistä) tuon pitäisi kehittää? Paitsi v-käyrää :D

Tuntuu vaan järkevämmältä tehdä salilla kyykkyä vaikka kovia vitosia ja sitten mennä juoksemaan mäkivetoja. Mutta olenkin yksinkertainen, haluan yhdellä harjoitteella harjoittaa pääsääntöisesti yhtä ominaisuutta ja pyhä kyykky on varattu voimanhankintaan ;) .
Kuvake
MikkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 261
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: HKI

Crossfit

#138

Viesti MikkoS »

L.K. kirjoitti:
MikkoS kirjoitti: Tehdäänköhän CF:ssä kahden käden heilautukset pään ylle sen takia, että on helpompi tuomaroida? Varmaan heiluttelevat CF:ssä monellakin tapaa, mutta ainakin joidenkin kisojen suoritteiden sääntöjä tutkaillessa tuli vastaan kriteeri, että kahden käden etuheilautuksessa pitäisi käsivarsien peittää korvat.
Joskus kun on noita itse ihan koemielessä tehyt vähänkin enemmän niin ainoa ero on ollut se, että seuraavana päivän usein epäkkäät ovat aivan jumissa koska itse en ainakaan saa heiluria noin ylös ilman että hartiat tekee töitä. Tosin, voin vaan olla liian heikkokin :)
Sama täällä, epäkkäillä ja olkapäillä joudun sen minäkin viimeiset sentit kiskomaan vaikka kuinka hakisi lantion liikkeellä voimaa. Ja sitten taas vastaava luontevammalta tuntuva liike yläkerralle on tangolla tehtävä high pull.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Crossfit

#139

Viesti Lasse Candé »

L.K.,

Tuohan tarkoittaa siis sitä että ei pitäisi tehdä kolmea kertaa viikossa! En tiedä cf:n rankkuudesta mutta en olisi aikoinaan halunnut kolmea fudispeliä viikkoon.. En tiedä cf-setin pituutta mutta voin kuvitella että se on rankempaa kuin esim oma pelaamiseni oli, vaikka aika ahkera liikkuja olinkin.

Noin äkkiseltään lehdessä haastatellun setti näyttää perusteluineen (jotka näyttävät hyviltä) ihan järkeenkäyviltä. Haastateltu myös tosiaankin mainitsi korrelaation. Ei se muotoilu nyt ihan pelkkään uskoon nojautuva siis ollut.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Crossfit

#140

Viesti L.K. »

Niin, kuten sanoin, treenin rankkuushan on aina aika subjektiivinen käsite, eikö?

CF:ssa on rajuja ohjelmia ja sitten vähemmän rajuja, lisäksi skaalaushan on mukana. Näin olen itse ymmärtänyt? En siis itse sitä harrasta joten olen sen tiedon varasssa mitä olen lukenut ja kuullut harrastajilta.

MItä tulee toiminnalliseen harjoitteluun yleensä niin kyllä meillä esim on useita harrastajia, jotka treenaa esim sen 3krt viikossa enkä ole mitään ylikunnon/vast. merkkejä heissä yleisetsi ottaen havainnut? Suurin osa on vielä kehittynytkin ajan saatossa aika mukavasti monella osa-alueella?

KOKO AJAN ei voi tietty vetää sata lasissa, mutta vähän tuossa nyt haiskahti sellainen asioihin perehtymättömyys tuon osalta. En ole itse tuota HIIT:iä kokeillut, mutta ymmärtäkseni sitäkin on tutkittu aika paljon ja en nyt oikein jaksa uskoa että sitä niiin laajalti olisi käytetty jos se olisi jotain übervaarallista tms?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Crossfit

#141

Viesti Lasse Candé »

Jos tulkitsin lehtijutun oikein niin se ei varoittanut sopivaa treenaamista vastaan vaan juurikin liian usein tapahtuvaa, liian kovaa treenaamista vastaan. Housuunkusemisen syyksi ehdotettiin että lihasten huolto on ryssitty ja kireyttä syntyy. Syyksi tälle ehdotettiin vääränlaista treeniä kovuusasteen suhteen.

Uskon että ketjun video on myötävaikuttanut jutun syntyyn, ellei suorastaan aiheuttanut sitä. Video mielestäni maalaa hieman kieroutunutta kuvaa liikuntakulttuurista. Se ikäänkuin määrittelee "huonosti treenattu" -> "hyvin treenattu". Lehtijuttu sen sijaan etsi ongelman ja tuli about samaan lopputulokseen kuin esim Elina.

Toki jos housuunkuseminen ja lihasepätasapaino tahdotaan nähdä ihanteena, voi niinkin treenata.
En missään kohtaa väittänyt että cf sitä silti automaattisesti olisi. Moiset videot silti maalaavat kuvaa erikoisesta kulttuurista. Uskon että esim suomessa jengi kuitenkin on hieman tuota fiksumpaa.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Crossfit

#142

Viesti L.K. »

Tuo CF-video, jossa jengi myöntelee housuunkusemistaan niin on ilman muuta hölmö ja luo omastakin mielestä vähän kyseenalaista kuvaa. Toisaalta, mieleen tulee taas Only in America..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Crossfit

#143

Viesti Presenter »

L.K. kirjoitti: Itsehän nyt hivenen olisin skeptinen tuon IL.n väitteeen kanssa, että "tämänkaltaista treeniä ei pitäisi huippukuntoistenkaan tehdä kuin pari kertaa kuussa" vai mitä siinä nyt lukikaan. Jotain tonne päin...

MItäs muuten jengi on tästä mieltä, tästä on usein herännyt paljon keskustelua CF-harrastajien ja parin koutsinkin kanssa. Mun mielestä tää on aika asiallinen kirjoitus..

http://breakingmuscle.com/kettlebells/r ... g-is-wrong" onclick="window.open(this.href);return false;
Minusta tuo on hyvin perusteltu kirjoitus ja olen samaa mieltä sen kirjoittajan kanssa. Minusta etuheilautus on "lantiosaranan" (hip hinge, onko tälle parempaa suomennosta?), takaketjun ja keskivartalon kehittämiseen tarkoitettu liike. Jotta liikkeessä saadaan käytettyä riittävän painavia kuulia, ei kuulaa voida tuoda pään yläpuolelle.

Tässä näkyy hyvä etuheilautus kuulalla.

[youtube][/youtube]
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Crossfit

#144

Viesti Elina »

Tossa mietin, että tietysti siinä amerikkalaisessa etuheilautuksessa on mahdollista harjoittaa olkanivelten liikkuvuutta kuula-avusteisesti, kun kuula heilautetaan sinne pään yläpuolelle. Samalla tulee harjoiteltua lapatukea dynaamisessa liikkeessä ja liikkeen pysäyttämistä. En tiedä, käytetäänkö tätä perusteluna, mutta jos vaikka kokeilee kepillä valakyykkyä niin, että kädet on ylhäällä kiinni toisissaan, niin huomaa, että olkanivelten liikkuvuudelta vaaditaan jo selvästi enemmän. Tuossa amerikkalaisessa etuheilautuksessa on tietty isona vaarana erityisesti isoilla kuulilla se, että jos olkanivelten liikelaajuus ei riitä, niin liike otetaan rinta- tai lannerangasta (todennäköisesti sieltä alempaa, kun monella on rintarangan liikkuvuuden kanssa vähän niin ja näin).
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Crossfit

#145

Viesti L.K. »

Presentrin videossa tosiaan hyvä heiluri, tosin aika voimakas ylävartalon mukana liikkuminen,mutta kun korsetti pysyy kasassa niiin ei ole tietty mitään ongelmaa. Aloitteiljalle itse en lähde noin isolla "yläkeinulla" opettamaan koskaan, mutta kokeneille tuota voi tietty ilman muuta suositella jos tykkää tehdä.

Elinan pointti on varmasti totta, mutta yleensä kun katselee CF-ohjelmien kuulapainoja niin sielllä on aika usein miehille 24 tai 32kg. Skaalatahan voi, mutta sitäkään ei varmaan moni mieluusti tee jso ei toistomäärät ole hirveän isoja vaan sitten revitään noilla kuulilla esim se kymmenen toistoa. Jotenkin vaan itse kyllä kokisin, että jos liikuvuutta haluaa kehittää niin siihen vois olla parempiakin ja turvallisempia liikkeitä. Tai sitten toi ainain pitäis tehdä aika kevyellä kuulalla eikä osana WOD:ia raskaalla?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Aikku
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 773
Lauteille: Syyskuu 2008

Crossfit

#146

Viesti Aikku »

MikkoS kirjoitti: Nämä tämäntyyppiset tempaukset on kyllä yksi niistä asioista, joka CF:ssä tökkii. Kun en ole aidolla CF-salilla treenannut, niin en tiedä miten isossa osassa ovat. Kuinka usein tuollaisia väännetään? Ja ennen kaikkea, mitä (aidossa elämässä / kamppailussa hyödyllistä) tuon pitäisi kehittää? Paitsi v-käyrää :D
No helpoitenhan saat selville katsomalla jonkun CrossFit salin sivuja, jonne päivän treenit tuleva näkyville.

Oma kokemus lajista on nyt sen 2kk, joista ensimmäinen kuukausi On Rampilla ja siltikään tuollaisia 4minuuttia kyykkäämistä-treenejä ei ole tullut vastaan kertaakaan vaan ovat olleet jotain extraa tai spesiaalitreenejä.
"hikiset ihmissolmut pelastaa mut ihmissuhdesolmuilta"
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Crossfit

#147

Viesti MarkkuT »

Yhden amerikkalaisen painonnostovalmentajan näkemys:

http://coachdanbell.wordpress.com/2013/ ... -crossfit/
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Crossfit

#148

Viesti Mjölnir »

MarkkuT kirjoitti: Yhden amerikkalaisen painonnostovalmentajan näkemys:

http://coachdanbell.wordpress.com/2013/ ... -crossfit/
Olen aivan varma, että Suomessakin on Crossfitin tuoman julkisuuden kautta painonnostokiinnostus ja -harrastus lisääntynyt.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Crossfit

#149

Viesti Mars »

American Swingin toistoilla on täsmällinen alku ja loppu, tai loppupää tässä kai on oleellinen. Eli kun korvat näkyy (käsivarret siis ohittaneet korvat) niin toisto on complete. Luulisin, että CF-piireissä kaikki pitää pystyä laskemaan, mikä taas vaikuttaa suoritustekniikkaan esim. tällä tavalla.

Normi swingi on tässä mielessä epämääräisempi.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Crossfit

#150

Viesti L.K. »

Varmasti näin. Siltikin, onko tuo järkevä kriteeri tehdä sitä, siitä voitaneen olla aika montaa mieltä..?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa