Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva KuvaKuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Liikunnan aloittavan teinin harjoitusmäärät

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Ylipotkija: valvoja

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12457
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola
Tykännyt: 42 kertaa
Tykätty: 202 kertaa
Kuukauden kynäilijä

Liikunnan aloittavan teinin harjoitusmäärät

#16

Viesti Kari Aittomäki » joulu 5, 2018, 03.15

Kylläpä on ehdotelmia.
Leuanveto on huomattavan repivä ja tulehtunut treenimuoto, erittäinkin koskaan treenaamattomalle naisihmiselle.

KIS, keep it simple.
Sinun osuutesi on kannustaa ja olla lähtökiihdytyksessä läsnä, kertoa että vaikka se jumppa näin aluks vähä kirveleepistelee niin kroppa oppii kyllä nopeasti.
Ehdottaisin ihan rentoa lämmönottoa jonkun kohtuullisen mieluisan liikuntamuodon parissa, jonka jälkeen ihan reilut minuuttitestit.
Muista kertoa että 45 sekunnin kohdalla aivan jokaiselta paukut eli happi loppuu ja sitte se on vaan sitä rockya.
Jos sinulle niitten leffojen treeniorgastisuus mitään merkitsee.

Liikkeinä voit käyttää kyykkyä (naisilla pelittää takanojakyykky), vatsalinkkua, etunojapunnerrusta varauksin (jos sujuu ollenkaan) sekä vaikkapa niskantakaa-nosto ihan harjanvarrella.
Jakkarannosto suorinkäsin kiinteyttää ja vahvistaa koko kättä ja on aika mielekäs pöngerre.

Peruskondista voitte mitata kimpassa vaikka aivan perinteisellä 12minuutin kävelyjuoksulla. Pehmeällä Cooperilla.
Tulee sitä laatuaikaa samalla. Höpöttelysääntö mielessä ja rytmi päällä.

Tulokset muistiin ja salille.
Paljon yleisliikkeitä, peruslujuutta voi lähteä kehimään juurikin sillä minuutin sarjalla, vahvistaa tai itseasiassa opettaa kroppaa toimimaan.
Saavutut tulokset (niitä varmasti tulee jos treeniä tapahtuu) johtuvat enimmin kropan adaptoitumisesta, eivät vielä varsinaisesta vahvistumisesta.
Se on hitaampi tie.

Ja tasaisin väliajoin kontrollitestit, viivajuoksu pulssia tarkkaillen voisi olla hyvä kliimaksi.

Treenin pitää olla ennenkaikkea mielekästä, jos siinä on väkistyksen makua niin se väistämättä jää.

Lycka till.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Kari Aittomäki viestistä (yhteensä 2):
JörriRiviharrastaja


Treenijäbä
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3
Lauteille: Toukokuu 2019
Etulaji: Kuntosali
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Liikunnan aloittavan teinin harjoitusmäärät

#17

Viesti Treenijäbä » touko 4, 2019, 10.52

Piti ihan rekisteröityä, kun itselle ajankohtainen aihe ollut nyt.

Suosittelen aloittamaan 1-jakoisella treeniohjelmalla. Ohjelma sisältää kaikki perusliikkeet, eli kyykky, penkkipunnerrus, maastaveto ja pystypunnerrus.

Pääliikkeissä sarja ja toistomäärät on 5x5, eli keskitytään kasvattamaan lihasvoimaa, omasta mielestä ainakin motivoivaa nähdä kun voimatasot kasvaa :D

Treenipäiviä viikossa on kolme, mutta jos innostuu salilla käymisestä niin aina voi vaihtaa vaikka johonkin 2-tai 3-jakoiseen treeniohjelmaan. Suosittelen kuitenkin ensin aloittamaan yksijakoisella.

Kannattaa tosiaan opetella liiketekniikat kunnolla, ennenkuin lähtee lisäilemään painoja hirveästi, tuloksia tulee sitten paremmin kun liiketekniikat, ruokavalio ja progressiivinen painojen lisäys hallussa.

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 88665
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 501 kertaa
Tykätty: 188 kertaa
Viesti:

Liikunnan aloittavan teinin harjoitusmäärät

#18

Viesti Mika » touko 4, 2019, 11.37

Aloittelijalle 90 minuuttia kestävä punttiohjelma on aika rankka, ja joka tapauksessa tuossakin mainittujen liikkeiden tekniikkaa on jonkun opetettava. Mutta linkkejä on hyvä jakaa. :)

Kuka muuten noista sivuista vastaa eli kuka tai ketkä nuo artikkelit on kirjoittanut (ja millainen koulutus- ja treenitausta hänellä tai heillä on)?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Treenijäbä
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3
Lauteille: Toukokuu 2019
Etulaji: Kuntosali
Tykännyt: 0
Tykätty: 1 kerran

Liikunnan aloittavan teinin harjoitusmäärät

#19

Viesti Treenijäbä » touko 4, 2019, 12.08

Mika kirjoitti:
touko 4, 2019, 11.37
Aloittelijalle 90 minuuttia kestävä punttiohjelma on aika rankka, ja joka tapauksessa tuossakin mainittujen liikkeiden tekniikkaa on jonkun opetettava. Mutta linkkejä on hyvä jakaa. :)

Kuka muuten noista sivuista vastaa eli kuka tai ketkä nuo artikkelit on kirjoittanut (ja millainen koulutus- ja treenitausta hänellä tai heillä on)?
Juu 90 minuuttia voi olla rankka, riippuen tietty aloittelijan kunnosta. Toinen hyvä treeniohjelma voiman lisäämiseen on perus Starting Strength, joka on samanlainen 5x5, ainoa ero on, että tässä ohjelmassa avustavia liikkeitä on enemmän.

Starting Strength on enemmän alavartaloon keskittyvä, ja useammat sanonut, että yläkroppa jäänyt kehityksessä jälkeen Starting Strenghtillä.

Olen itse kirjoittanut tämän treeniohjelman, liikunnan koulutusta ei löydy, mutta kuntosalitaustaa kohta kymmeneltä vuodelta. Voimaharjoitteluun keskityn lähinnä salilla.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Treenijäbä viestistä:
Mika


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 kurkkijaa