Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Henkinen kantti voimalajeissa

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Ylipotkija: valvoja

MikkeM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1553
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.
Tykännyt: 24 kertaa
Tykätty: 8 kertaa

Henkinen kantti voimalajeissa

#1

Viesti MikkeM » huhti 3, 2018, 19.12

Kattelin isojen poikien nostoja ja mietin, että kuinka paljon tuosta hommasta on päästä kiinni ja kuinka paljon voimasta,tekniikasta jne..

Ylipotkija: Siirretty viestejä kahdesta eri aiheesta.


Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 22 kertaa
Viesti:

Painonnosto

#2

Viesti JariMarjamaa » huhti 6, 2018, 15.53

Voimaa ja tekniikkaa tarvitaan, mutta lopulta ~80% päästä.
Mitä isompiin romuihin mennään, sitä enemmän se päätä vaatii ja se kova treeni tuo sitä päätä lisää.

Itte kun on höntsääjä, niin en maksimikaudella edes yritä vetää "maksimeita" esim Rivessä.
Sen verta haastava liike meikäläiselle, että tyydyn suosiolla tappioon ja "kohtuu" tulokseen.

Vaikka tuon tiedostaa, niin olen silti ns Old Scholl treenaaja ja pidän tuota psykologia puolta hömppänä.
Olen silti vähän miettinyt, että mitä Psyykkinen Valmentaja -jatkokoulutus mahtaisikaan antaa.......

airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 597
Lauteille: Marraskuu 2007
Tykännyt: 36 kertaa
Tykätty: 80 kertaa

Painonnosto

#3

Viesti airakti » huhti 6, 2018, 22.16

Paino on noussut viimeisten 20-vuoden aikana 73kg:sta- 95 kiloon, ja ikävä kyllä, kaikki ei ole pelkkää lihasta, ei edes valtaosa...Mutta tän ketjun lohdutuksena, mulla on mustavyö ja yli markan pena. Tosin suurin osa ketjun lukijoista ei edes muista markkaa :-) Kaikenkaikkiaan, jos olet harrastanut kamppailulajeja kunnolla, niin puntin nostaminen sujuu kyllä, samoja asioita vaaditaan, puntilla kamppailulajia enemmän, SYÖMINEN, toisaalta, vanha perus sääntö, treeni, lepo ja syöminen, toimii missä vaan. Ja jos se treeni on vielä suunniteltua, niin saattaa päästä tuloksiin. Oikotietä ei ole tässäkään.
Aiheeseen liittyen, olen nyt 55v, ja nostelen painoja 3 kertaa viikossa, ja ikävä kyllä, vaikka salilla on nuoria miehiä, nostelen salilla isompia painoja kuin 80/% jengistä ja olen paremmassa kunnossa kuin suurin osa, tällä ei ole tarkoitus nostaa itseäni esiin, vaan painottaa kuinka surkeassa jamassa nekin ovat jotka käyvät salilla treenamassa, saati sitten se suurin osa jotka ei käy...
TimppaA

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 88792
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 555 kertaa
Tykätty: 212 kertaa
Viesti:

Painonnosto

#4

Viesti Mika » huhti 9, 2018, 10.21

JariMarjamaa kirjoitti:
huhti 6, 2018, 15.53
Voimaa ja tekniikkaa tarvitaan, mutta lopulta ~80% päästä.
Mitä isompiin romuihin mennään, sitä enemmän se päätä vaatii ja se kova treeni tuo sitä päätä lisää.

Vaikka tuon tiedostaa, niin olen silti ns Old Scholl treenaaja ja pidän tuota psykologia puolta hömppänä.
Eikös tuossa ole ristiriita? :DD

Tässä on lyhyt ja kevyt artikkeli henkisestä treenaamisesta painonnostossa:

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6450
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

Painonnosto

#5

Viesti MarkkuT » huhti 9, 2018, 11.19

Aika kiva teksti oli tuossa Mikan linkissä. Jotain prosentteja olen nähnyt tekniikan, voiman ja pääkopan osuuksista, mutta eivätköhän ne ole aika hatusta heitettyjä. Totuus lienee kuten tuossa artikkelissa mainittiin, että kaikkea pitää olla, muuten ei tule mittään. Jos pääkoppa on heikoin lenkki, niin tulos kisoissa jää sille pääkopan tasolle ja parhaat nostot tapahtuvat reenisalilla. On tuollaisia nostajia ja sitten on niitä jotka vasta siellä kisalavalla syttyvät kunnolla. Jälkimmäisiä on mukavampi seurata, kun tulosta ei ole niin helppo arvata.
:)
Ain't no one.

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2738
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 57 kertaa

Painonnosto

#6

Viesti Eppu » huhti 9, 2018, 19.43

Itse olisin heittänyt, että kilpapainonnostossa on kolme tekijää, voima, tekniikka ja pää, joiden kaikkien pitää pelata 100%. Esimerkiksi mun kokoisissa (94kg)miehissä SE:t ovat tempauksessa 162kg ja työnnössä 201kg. Tuollaisten romujen liikuttaminen ei onnistu ilman hitonmoista voimaa ja se tapa, jolla ne sääntöjen mukaan pitää liikuttaa, vaatii todella hyvää tekniikkaa. Kisalavalla pään kestäminen on tietysti ehdoton vaatimus, mutta ei poissulje suoritusten uskomatonta vaatimusta voiman ja taidon saralla.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6450
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

Painonnosto

#7

Viesti MarkkuT » huhti 10, 2018, 09.10

Varmaan vähän makuasia, kuuluvatko tekniikan alle, mutta lisäisin listaan liikkuvuuden ja nopeuden.
Ain't no one.

Kuvake
JariMarjamaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1516
Lauteille: Helmikuu 2014
Paikkakunta: Tupos
Etulaji: Kuntosali, Personal Training
Takalajit: Potkunyrkkeily, Hokutoryu jujutsu, Vapaaottelu, Shotokan Karate, JKD/KungFu/Escrima, Krav Maga, Shoot fighting, Aikido, Judo
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 22 kertaa
Viesti:

Painonnosto

#8

Viesti JariMarjamaa » huhti 14, 2018, 12.47

Mika kirjoitti:
huhti 9, 2018, 10.21
JariMarjamaa kirjoitti:
huhti 6, 2018, 15.53
Voimaa ja tekniikkaa tarvitaan, mutta lopulta ~80% päästä.
Mitä isompiin romuihin mennään, sitä enemmän se päätä vaatii ja se kova treeni tuo sitä päätä lisää.

Vaikka tuon tiedostaa, niin olen silti ns Old Scholl treenaaja ja pidän tuota psykologia puolta hömppänä.
Eikös tuossa ole ristiriita? :DD
Saattaahan siinä pieni olla :D :D

obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3322
Lauteille: Maaliskuu 2009
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 4 kertaa

Henkinen kantti voimalajeissa

#9

Viesti obmijoy » huhti 14, 2018, 18.44

Nämä painonnostajathan tekevät tätä harrastustaan ihan ammatikseen.
Kerron pätkän/filosofian omasta treeni tavasta Kuinka toimin jos haluan lisätä tempauksen rautaa eli parantaa omaa henkilökohtaista ennätys Kuinka teen sen niin että tiedän olevani koko ajan turvassa.
1 varmistan että osaan heittää tangon ylitseni taakse lattialle jos Tempaus menee liian pitkäksi. Varmistan tämän niin että heitän kerran 40 km ylitseni tempauksen loppuvaiheessa.

2 teen tempausta kunnes maksimi tulee vastaan

3 jatkan 2-3 sarjalla 105-110% tikkuunvetona
Tikkuunvetohan on liike jossa jätetään tangon alle meno tekemättä
Kun jaksaa vetää tikkuun 10-15% enemmän rautaa kun mitä tempaisi tietää että voimat riittää parempaan tempaisuun

4 seuraavaksi teen valakyykyn ja kun valakyykky menee 10-15% isommalla raudalla kun mitä tempaus tiedän hallitsevani isomman raudan kuin mitä juuri puoli tuntia sitten vedin maksimi tempauksessa

Nyt jos olen tempaissut 80kg vetänyt tikkuun 90 kg ja valakyykännyt 95 Tai 100kg tiedän,että uskallan seuraavalla kerralla yrittää 82 ja puolta kiloa tempauksessa.
Kun seuraavalla kerralla lähestyn tuota uutta ennätystä niin teen toiseksi viimeisen maksimin 80 kg ja sen jälkeen vielä yritän tehdä viimeisen maksimin 82,5 kilolla.
Toki ymmärrän että tarvitaan päätä kun pitää nostaa isoja rautoja mutta uskon että kaikki jotka kisaavat ovat tehneet kotisalilla jo monta kertaa ne ennätykset jotka tulevat kisoissa tekemään.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p/ohjeita-kiusatulle.html

obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3322
Lauteille: Maaliskuu 2009
Tykännyt: 3 kertaa
Tykätty: 4 kertaa

Painonnosto

#10

Viesti obmijoy » huhti 14, 2018, 18.47

Laitoin tonne omaan päivyriin kun en viitti sotkea tätä keskustelua. Terien siis siitä Miksi Se pään osuus ei ole niin suuri.
Tuo tekeminenhän on näille ammattilaisille ja rutiinia.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p/ohjeita-kiusatulle.html

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5150
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 232 kertaa
Tykätty: 178 kertaa

obmijoy

#11

Viesti Ile » huhti 14, 2018, 21.09

uskon että kaikki jotka kisaavat ovat tehneet kotisalilla jo monta kertaa ne ennätykset jotka tulevat kisoissa tekemään.
Oho, onko tosiaan näin? Mä olen siis sillä tasolla, että saatan sekoittaa, mikä juttu liittyi painonnostoon ja mikä voimannostoon.., mutta mitä olen "gurujen' juttuja lukenut/kuullut, niin ainakin osa (en tiedä miten iso tai pieni osa) on käsittääkseni sitä mieltä, että "gymillä ei vedetä ennätysrautoja" vaan ainoastaan kisoissa.

Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009
Tykännyt: 0
Tykätty: 3 kertaa

obmijoy

#12

Viesti Termiitti » huhti 14, 2018, 23.44

Itse olen nostanut kaikki ennätysnostoni varmasti kymmeniä kertoja ennen kisatilannetta, mutta vain päässäni.
Harjoituksissa ei tehdä koskaan ennätyksiä, se ei palvele yhtään mitään.
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 88792
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yin-jooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 555 kertaa
Tykätty: 212 kertaa
Viesti:

obmijoy

#13

Viesti Mika » huhti 15, 2018, 08.58

@MarkkuT, mikä on näkemyksesi tästä?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 6450
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 9 kertaa
Tykätty: 22 kertaa

obmijoy

#14

Viesti MarkkuT » huhti 15, 2018, 12.23

Ihmisiä on erilaisia, mutta väittäisin, että painonnoston suhteen menee keskimäärin useimmin noin kuin obmijoy sanoi. Aika järjestään noiden huippujen haastatteluissa kertomansa reenimaksimit ovat isompia kuin kisaennätykset. Ja nimenomaan siinä on tuo henkinen puoli. Ennätysrautoja usein joutuu muutaman kerran kokeilemaan ennen kuin onnistuu, vaikka fyysiset edellytykset jo olisivatkin. Siksi ne kannattaa ottaa salilla, jotta ovat kisassa tuttuja rautoja. Noilla vedoilla ja valakyykyillä voi tosiaan hakea itseluottamusta ennätysnostoihin.

Voimanostosta en tiedä mitään.
Ain't no one.

Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5150
Lauteille: Lokakuu 2009
Tykännyt: 232 kertaa
Tykätty: 178 kertaa

obmijoy

#15

Viesti Ile » huhti 15, 2018, 12.59

Mielenkiintoista settiä. Jep, maallikon logiikalla ajattelisin, että painonnoston "teknisyys" mahdollistaa juuri tuon, että ennätysrautoja kokeillaan ja ehkä täytyykin kokeilla useampia kertoja jne.. Eli kuulostaa siinä mielessä järkeenkäyvältä.

Voinanoston osalta taas tuntuisi aika rajulta, että tehtäisiin treeneissä kenties useita epäonnistuneita yrityksiä ennätysraudoilla ja sitten kun ennätystulos lopulta on saavutettu, niin välissä olisi vielä herkistelyjakso ennen kilpailuja, joissa sitten yritettäisiin sitten nostaa se sama rauta... paljon loogisempaa on, että kaikkein kovin kunto herkistellään esiin juuri kisatilannetta varten ja silloin nostetaan isoimmat raudat. Näinhän se kai yleensäkin suorituskykylajeissa menee, että kovimmat tulokset tehdään kisoissa. Miksi olla parhaassa tuloskunnossa jonain muuna ajankohtana?


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 kurkkijaa