Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Zone-ruokavalio

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2738
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 57 kertaa

Zone-ruokavalio

#16

Viesti Eppu » maalis 23, 2018, 20.59

flammee kirjoitti:
maalis 23, 2018, 19.38
Taisin ilmaista huonosti - en tarkoittanut käänteistä säästöliekkiä, vaan että zonessa mennään aikalailla päinvastaisella kaavalla, kun siis energiaa rajoitetaan, kun punttipiirien ruokavalioissa syödään reilummin. Jossain vaiheessa seurasin Jutan superdieettejä ja siinähän laihduttajat ihan ensimmäisenä alkoivat syömään laadukkaammin, mutta myös paljon enemmän. Ja se meni käsittääkseni juurikin sillä säästöliekki-high flux-idealla.
Niin, minä en itse asiassa ole aivan varma, että miten zonessa tosiasiallisesti kokonaisenergiaa tulee. Noissa laskumerkeissä käytetylle 84-kiloiselle miehelle se 1400kcal on vähän, mutta siinä on laskettu ainoastaan blokkien päämakrojen mukaiset energiat. Ja tuo energiamäärä yksinkertaisilla rasvablokeilla, moninkertaisista puhumattakaan. Jahka saan muutaman viikon päästä palautettua graduni, voisi kiinnostusta ja aikaa riittää ruokapäiväkirjan pitämiseen. Saisi vertailutulosta siitä, kuinka paljon energiaa tulee blokkiperiaatteen mukaan ja kuinka paljon syömäni ruoka sitä oikeasti sisältää.

Uskoisin, että noissa superdieettihommissa se enemmän syöminen on näennäistä, ja johtuu juuri siitä, että kyseisten ihmisten suklaapatukkapitsadieettien tilalle laitetaan oikeaa ruokaa ja kasviksia, joita joutuu mättämään kottikärryllisen samaan energiamäärään. Monesti ruokailutottumuksiltaan sairaat ihmiset myös napostelevat koko ajan "jotain pientä kivaa", energiansaannin räjähtäessä käsiin, mutta yksittäisellä tarkasteluhetkellä mahalaukussa on massaa varsin vähän. Terveellinen ruokarytmi ja kunnon ateriat saattavat tällöin tuntua käsittämättömän suurilta. Näin ainakin itselläni on käynyt kasvisten kulutuksen lisääntyessä, vaikken aikaisemmiltakaan tavoiltani ollut aivan hakoteillä.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja


Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2738
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 19 kertaa
Tykätty: 57 kertaa

Zone-ruokavalio

#17

Viesti Eppu » marras 15, 2018, 12.41

Eppu kirjoitti:
maalis 23, 2018, 20.59
Jahka saan muutaman viikon päästä palautettua graduni, voisi kiinnostusta ja aikaa riittää ruokapäiväkirjan pitämiseen. Saisi vertailutulosta siitä, kuinka paljon energiaa tulee blokkiperiaatteen mukaan ja kuinka paljon syömäni ruoka sitä oikeasti sisältää.
Ei tapahtunut. Paikkatiedollisesti liikehtivä elämäntyyli tai perhe-elämä kyllä oikeasti tuottavat haasteita tietynlaisten "fanaattisten" ruokavalioiden toteuttamiseen. Zone-hommat pystyi pitämään "tiukkoina", kun oli reppureissaaja ja teki itselleen omat eväänsä viikoiksi. Punnitseminen ei mielestäni ole niinkään työlästä, mutta kun laittaa ruokaa lennosta ilman reseptejä ja sekoittelee ruoka-aineita sen kokoisina, kun ne sattuvat luonnosta ilmestymään tai pakkauksessa olemaan, ei voi hirveästi halkoa hiuksia.

Oleellinen havainto kuitenkin oman kropan toiminnasta: minulle sopivat parhaiten paleo- tai zoneruokavalioissa hyvinä pidetyt raaka-aineet. “Eat meat and vegetables, nuts and seeds, some fruit, little starch and no sugar”. En suhtaudu tähän ehdottomasti, mutta esimerkiksi ruisleivän ja pastan poisjättäminen ovat tehneet ruoansulatuselimistön loppupäälle ihmeitä, vaikkei lekuri minulta mitään ongelmaa niiden suhteen löytänytkään. Punnitseminen ei myöskään siksi tunnu tarpeelliselta, sillä yksinkertaisesti edellämainittua ruoka-aineluetteloa noudattamalla sapuskaa saa vetää kyllä aina niin pitkään kuin nälkä sanoo. Kehonpainossa muutos ei näy, koostumuksessa kyllä.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja -treenipäiväkirja

Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 kurkkijaa