Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Laihduttaminen

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Laihduttaminen

#376

Viesti Totte »

Siis tuossahan sanottiin koehenkilöiden laihtuneen. Eli oliko se nyt vaan se laihtuminen joka oli se hyvä juttu?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Laihduttaminen

#377

Viesti MikaM »

No ei.

Q
Tuoreen tutkimuksen mukaan syömällä vähemmän moni voisi nukkua paremmin ja kokea olonsa muutenkin elinvoimaisemmaksi.

Tulokset viittaavat vahvasti siihen, että moni normaalipainoinen tai lievästi ylipainoinen voisi nauttia elämästä enemmän, jos he rajoittaisivat energiansaantiaan hieman.
EQ
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Laihduttaminen

#378

Viesti flammee »

Tossahan toi, mutta ei varsinaisesti kiinnosta ostaa koko juttua. Eipä kai sitä voi näillä tiedoilla poissulkeakkaan että laihtumisesta johtuisi?

– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Laihduttaminen

#379

Viesti Dojon Jäykin »

Tulkitaanko ¨normaalipaino¨ joskus väärin yksilötasolla kuitenkin...?
Toisaalta tuo tavoiteltava painoindeksi 20-25 antaa kyllä reippaasti myöten, ei siinä mitään.
Kyllä mä olen aina voinut paremmin yleiskunnollisesti kun olen keikkunut painoindeksin yläpäässä
tai silleen. Voihan joku osio elämisestä ja olemisesta kärsiä, mutta vastaavasti joku toinen hyötyä.
Mitä sitten itse pitää parempana. En mä ainakaan ihannepainoon kilon tai kahden tarkkuudella usko.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laihduttaminen

#380

Viesti Totte »

Miten niin "ei". Tuossahan lukee:
Syömistä rajoittaneiden paino putosi lähes kahdeksan kiloa kahden vuoden seurannan aikana, kun verrokkiryhmän paino pysyi käytännössä ennallaan. Painonpudotuksen lisäksi koeryhmäläisten mieliala kohosi huomattavasti enemmän kuin verrokkien.
En todellakaan luota käännöksen (tai mahdollisesti jopa kääntäjän?) johtopäätöksiin, kun tuo lainaamani kohta herättää vähän kysymyksiä.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Laihduttaminen

#381

Viesti flammee »

Nythän tilanne on se että kääntäjien varassa ei tarvi olla. Kyllä tuolla mun mielestä sanotaan että kyse on painonpudotuksesta, eli siis kannattaisi olla normaalipainon alarajalla, noin keskimäärin..?

Mua kyllä vähän ihmetyttää että miten ne sai tämän tutkimuksen onnistuun, koska aika moni yrittää pudottaa painoa siinä kummemmin onnistumatta ja tuo että rajoitetaan energiansaantia 25% kuulostaa aika radikaalilta ja sellaselta että ei toimisi käytännössä. Epäilen myös että ne joilla homma on toiminut, ovat liittäneet onnistuneen painonpudotuksen tuoman tyytyväisyydeen moneen muuhunkin asiaan, vaikutuksiahan on kartoitettu kyselemällä koehenkilöiden fiilistä näistä eri asioista.


CR = Calorie restriction
AL = Ad Libitum
Main Outcomes and Measures Self-report questionnaires were administered to measure mood
...

Results In all, 218 participants (152 women [69.7%]; mean [SD] age, 37.9 (7.2) years; mean [SD] BMI, 25.1 [1.6]) were included in the analyses. The CR and AL groups lost a mean (SE) of 7.6 (0.3) kg and 0.4 (0.5) kg, respectively, at month 24 (P < .001). Compared with the AL group, the CR group had significantly improved mood (BDI-II: between-group difference [BGD], −0.76; 95% CI, −1.41 to −0.11; effect size [ES], −0.35), reduced tension (POMS: BGD, −0.79; 95% CI, −1.38 to −0.19; ES, −0.39), and improved general health (BGD, 6.45; 95% CI, 3.93 to 8.98; ES, 0.75) and sexual drive and relationship (BGD, 1.06; 95% CI, 0.11 to 2.01; ES, 0.35) at month 24 as well as improved sleep duration at month 12 (BGD, −0.26; 95% CI, −0.49 to −0.02; ES, −0.32) (all P < .05). Greater percent weight loss in the CR group at month 24 was associated with increased vigor (Spearman correlation coefficient, ρ = −0.30) and less mood disturbance (ρ = 0.27) measured with the POMS, improved general health (ρ = −0.27) measured with the SF-36, and better sleep quality per the PSQI total score (ρ = 0.28) (all P < .01).

Conclusions and Relevance In nonobese adults, CR had some positive effects and no negative effects on health-related QOL.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laihduttaminen

#382

Viesti Totte »

Mutta miten vedetään johtopäätös, että kannattaa nimenomaan rajoittaa energiansaantia eikä vaan pudottaa painoa?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Re: Laihduttaminen

#383

Viesti flammee »

Totte kirjoitti: Mutta miten vedetään johtopäätös, että kannattaa nimenomaan rajoittaa energiansaantia eikä vaan pudottaa painoa?
Jännä kysymys. Tutkimushan käsitteli siis energiansaannin rajoittamisen seurauksia... Havaittiin että on positiivisia vaikutuksia eikä ollenkaan negatiivisia. Skuupin ylkopuolelle taisi jäädä että saavutettiinko energiansaantia rajoittamalla jotain parempaa kuin esim. suuremmalla energiankulutuksella, horpan vetämisellä tai vaikkapa rasvaimuilla.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laihduttaminen

#384

Viesti Totte »

flammee kirjoitti:
Totte kirjoitti: Mutta miten vedetään johtopäätös, että kannattaa nimenomaan rajoittaa energiansaantia eikä vaan pudottaa painoa?
Jännä kysymys. Tutkimushan käsitteli siis energiansaannin rajoittamisen seurauksia... Havaittiin että on positiivisia vaikutuksia eikä ollenkaan negatiivisia. Skuupin ylkopuolelle taisi jäädä että saavutettiinko energiansaantia rajoittamalla jotain parempaa kuin esim. suuremmalla energiankulutuksella, horpan vetämisellä tai vaikkapa rasvaimuilla.
Tai toisin päin; olisiko samat hyödyt saavutettu jos energiansaantia olisi rajoitettu, mutta liikuntaa vastaavasti vähennetty, jolloin paino ei olisi pudonnut? Jos ei, niin silloin se energiansaantihan ei ollut se määräävä tekijä, vaan painonpudotus (ja mahdollisesti liikunnan määrä).
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Laihduttaminen

#385

Viesti Aihki »

Olen törmännyt artikkeleihin, joissa on todettu CRllä olevan itsenäisiä vaikutuksia laihtumisesta riipumatta. Useimmat ovat tainneet olla positiivisia, lähtötilanne on tainnut olla ei-nälkiintynyt.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Laihduttaminen

#386

Viesti Aihki »

CR ei myöskään kohtele kaikkia ravintoaineita samanarvoisesti, vaan esim. jotkut aminohapot vastasivat isosta osasta hyötyjä, muistaakseni metioniini oli yksi näistä.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Laihduttaminen

#387

Viesti Totte »

Aihki kirjoitti: Olen törmännyt artikkeleihin, joissa on todettu CRllä olevan itsenäisiä vaikutuksia laihtumisesta riipumatta. Useimmat ovat tainneet olla positiivisia, lähtötilanne on tainnut olla ei-nälkiintynyt.
Muistaakseni olen myös lukenut jossain vastaavaa. En siis ole väittämässä, että tämä ilmiö ei olisi olemassa. Ihmettelen vaan miten tuohon johtopäätökseen on päädytty tässä tutkimuksessa.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Laihduttaminen

#388

Viesti MikkeM »

Tuli käytyä ravintoterapeutilla, kun työnantaja sellaisen kustantaa.

Käytiin läpi syömisiä ja pohdittiin onko oikeasti nälkä kun syö,tunnesyömistä yms.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Re: Laihduttaminen

#389

Viesti MikaM »

Totte kirjoitti: Miten niin "ei". Tuossahan lukee:
Syömistä rajoittaneiden paino putosi lähes kahdeksan kiloa kahden vuoden seurannan aikana, kun verrokkiryhmän paino pysyi käytännössä ennallaan. Painonpudotuksen lisäksi koeryhmäläisten mieliala kohosi huomattavasti enemmän kuin verrokkien.
En todellakaan luota käännöksen (tai mahdollisesti jopa kääntäjän?) johtopäätöksiin, kun tuo lainaamani kohta herättää vähän kysymyksiä.
Voi jonkun mielestä olla saivartelua mutta kysyit onko laihduttaminen se hyvä juttu, niin ei. Vaan selkeästi hyvä olo, unen laatu jne. Keino ja tulos.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Laihduttaminen

#390

Viesti Totte »

MikaM kirjoitti:
Totte kirjoitti: Miten niin "ei". Tuossahan lukee:
Syömistä rajoittaneiden paino putosi lähes kahdeksan kiloa kahden vuoden seurannan aikana, kun verrokkiryhmän paino pysyi käytännössä ennallaan. Painonpudotuksen lisäksi koeryhmäläisten mieliala kohosi huomattavasti enemmän kuin verrokkien.
En todellakaan luota käännöksen (tai mahdollisesti jopa kääntäjän?) johtopäätöksiin, kun tuo lainaamani kohta herättää vähän kysymyksiä.
Voi jonkun mielestä olla saivartelua mutta kysyit onko laihduttaminen se hyvä juttu, niin ei. Vaan selkeästi hyvä olo, unen laatu jne. Keino ja tulos.
Niin, laihduttaminen se hyvä juttu nimenomaan keinona (verrattuna siihen syömisen rajoittamiseen). Ei siis laihduttaminen tuloksena. Jos tuo nyt on vielä epselvää lukuisten selventävien viestien jälkeen, niin toivon mukaan ei nyt ole enää.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa