Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#16

Viesti Veepee »

Wabaduumtsh!

Mwhahahahaa, kerrankin voin tuntea melko hyviä viboja ja ylemmyydentuntoa valitsemastani treenimetodista: Kuuma peruna Conor McGregor treenaa kehonpainotreeniä ja kehonhallintapainotteista eläinliikkumista tjsp. (siis tätä "Movement Culture™"-brändättyä höttöä) Ido Portalin kanssa: :D

https://www.mma.tv/ufc/mcgregor-leading ... t-culture/

Tiedän Idon jo parin vuoden takaa, mutta en ole seurannut sen juttuja juurikaan, koska kyseessä on harvinaisen koppava, leso ja ärsyttävä jätkä. Olen näköjään tietämättäni vienyt viimeiset puolitoista vuotta treeniäni ja lähestymistapaani aika paljon samaan suuntaan Idon kanssa. Esim. näistä uutisestakin löytyneistä videoista löytyy montaa erilaista taidostakin tuttua harjoitetta (esim. kepillähuidonnan väistäminen, me tehdään se yleensä vyöllä lätkimällä) plus sitten joitain kehonhallintaharjoitteita, joita muuta taidokat eivät tee. Omia spessujani. ;)

" onclick="window.open(this.href);return false;

[video][/video]

Ja vielä kirsikkana kakun päällä:
Portal is an Isreal-born, lifelong martial artist, who coined the term Movement Culture, after spending some 15 years in Capoeira.
:smt003
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#17

Viesti Presenter »

Kuva

McGregor tekee muutakin voimaharjoittelua kohtalaisen paljon.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#18

Viesti MarkkuT »

Päiväkirjoja stalkatessa olen huomannut, että ainakin @Tyttö ja @tabitha tekevät työntöä. Itse olen ajatellut, että ylöstyöntö on painonnostoliikkeistä se kaikkein vähiten yleishyödyllinen muita lajeja ajatellen. Onko työnnön harjoittelussa joku idea taustalla, vai onko perustelu ihan vaan muuten vaan?
:)
Ain't no one.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#19

Viesti tabitha »

Mä kuulin joskus, että sillä saa kehitettyä räjähtävyyttä ja tasapainoa. Tempauksessa on myös samat hyvät puolet, mutta en osaa sitä, joten teen työntöä ja riveä. Ne ovat ainoat räjähtävät liikkeet, joita saan tehtyä suhteellisen isoilla painoilla.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#20

Viesti Tyttö »

MarkkuT kirjoitti: Päiväkirjoja stalkatessa olen huomannut, että ainakin @Tyttö ja @tabitha tekevät työntöä. Itse olen ajatellut, että ylöstyöntö on painonnostoliikkeistä se kaikkein vähiten yleishyödyllinen muita lajeja ajatellen. Onko työnnön harjoittelussa joku idea taustalla, vai onko perustelu ihan vaan muuten vaan?
:)
Minulle tehtiin (erityisesti ylävartalon) voimaa kehittävä ohjelma joskus reilut pari vuotta sitten. Siihen otettiin työntö mukaan. Tavoitteena ohjelmassa oli kehittää pääasiassa maksimivoimaa ja räjähtävää voimaa. Nykyään teen työntöä aika vähän. Pystypunnerrusta teen ja muita olkapääliikkeitä monipuolisuuden takia ja pitääkseni olkapäätä ympäröivät lihakset vahvoina. Mulla on puntilla aika pitkälti ne perusliikkeet, joita teen ja joita vaihdan ehkä liiankin laiskasti noin kehityksen kannalta. :/

Kun yksi kamppailullinen tavoite tuli keväällä suoritettua, niin olen tehnyt enemmän punttia ja lisännyt voimatasoja lähinnä omaksi iloksi. Kohta vuosi vaihtuu, seuraava tavoite on kiikarissa ja alan taas siirtyä enemmän lajin puolelle (oheisharjoittelua toki unohtamatta).
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#21

Viesti tonik »

MarkkuT kirjoitti: Päiväkirjoja stalkatessa olen huomannut, että ainakin @Tyttö ja @tabitha tekevät työntöä. Itse olen ajatellut, että ylöstyöntö on painonnostoliikkeistä se kaikkein vähiten yleishyödyllinen muita lajeja ajatellen. Onko työnnön harjoittelussa joku idea taustalla, vai onko perustelu ihan vaan muuten vaan?
:)

Minkätakia se ylöstyöntö taikka pystypunnerrus olis vähiten hyödyllinen?
Esim kuulantyöntäjät tekee raskaita pystypunnerruksia ja niskantakaa samaa. Kyl se työntö ylös näkyy lyönneissä.
Penkissä on enemmän rautaa mut asento aika epäluonnollinen, mut tukee toisiinsa nämä eriliikkeet. Luonnollisin ihmiselle varmaan leuanveto.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#22

Viesti Andy »

Penkkipunnerrus ja leuanveto eivät taida kuulua painonnoston kisanostoihin...
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#23

Viesti MarkkuT »

Tämä työnnön huono yleishyödyllisyys tempaukseen ja rinnallevetoon verrattuna on omaa mutuani. Polvien ja lantion räjähtävän laajalla liikkeellä tapahtuvan ojennuksen (tempaus & rive) treenaamisen hyöty tuntuu selkeältä, koska niin moni urheilusuoritus perustuu lantion ojennukseen.
tonik kirjoitti: Minkätakia se ylöstyöntö taikka pystypunnerrus olis vähiten hyödyllinen?
Esim kuulantyöntäjät tekee raskaita pystypunnerruksia ja niskantakaa samaa. Kyl se työntö ylös näkyy lyönneissä.
Pystypunnerruksestahan en puhunut mitään. Itse asiassa pidän sitä yhtenä parhaista pääliikkeistä voimailuun.

Ylöstyöntö on kuitenkin ihan eri juttu. Oikein suoritettuna työnnössä eivät yläkropan lihakset tee käytännössä ollenkaan aktiivista tankoa liikuttavaa työtä, vaan stabiloivat tangon suorille käsille, kun tanko on ensin potkittu tarpeeksi korkealle jaloilla. Tästä syystä se on mielestäni tosi huono liike kehittämään yläkropan voimaa.
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#24

Viesti Mika »

Saatan olla väärässä, mutta joskus ehkä ylöstyönnöllä ja pystypunnerruksella tarkoitetaan samaa asiaa. Sitä ne eivät kuitenkaan ole. Joku voi myös tarkoittaa vauhtipunnerrusta.

Terminologia tuntuu kikkailulta, mutta sille on paikkansa. Aita ja seiväs. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#25

Viesti tonik »

Mika kirjoitti: Saatan olla väärässä, mutta joskus ehkä ylöstyönnöllä ja pystypunnerruksella tarkoitetaan samaa asiaa. Sitä ne eivät kuitenkaan ole. Joku voi myös tarkoittaa vauhtipunnerrusta.

Terminologia tuntuu kikkailulta, mutta sille on paikkansa. Aita ja seiväs. :)
Okei, mä luullut että aikapitkälle sama asia.
En tosin tunne painonnostotekniikoita kovin hyvin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#26

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti: Saatan olla väärässä, mutta joskus ehkä ylöstyönnöllä ja pystypunnerruksella tarkoitetaan samaa asiaa. Sitä ne eivät kuitenkaan ole. Joku voi myös tarkoittaa vauhtipunnerrusta.

Terminologia tuntuu kikkailulta, mutta sille on paikkansa. Aita ja seiväs. :)
[video][/video]

Tuossa on esimerkkejä pystypunnerruksen, vauhtipunnerruksen ja työnnön eroista
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tienmestari
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 48
Lauteille: Syyskuu 2015

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#27

Viesti tienmestari »

tonik kirjoitti:
Mika kirjoitti: Saatan olla väärässä, mutta joskus ehkä ylöstyönnöllä ja pystypunnerruksella tarkoitetaan samaa asiaa. Sitä ne eivät kuitenkaan ole. Joku voi myös tarkoittaa vauhtipunnerrusta.

Terminologia tuntuu kikkailulta, mutta sille on paikkansa. Aita ja seiväs. :)
Okei, mä luullut että aikapitkälle sama asia.
En tosin tunne painonnostotekniikoita kovin hyvin.
Työntö: kädet suorana ennen jalkoja eli mennään tangon alle esim. saksaamalla. Painonnostokisoissa saksaaminen ei ole ainoa sallittu tapa mennä tangon alle mutta yleisin.
Vauhtipunnerrus: jalat suorina ennen käsiä eli haetaan jaloilla vauhtia.
Punnerrus: punnerrus käsillä ylös "ilman jalkojen apua". Muistaakseni tämä variaatio punnerruksista oli käytössä aikana, jolloin painonnostossa oli kolme lajia; tempaus, työntö ja punnerrus
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#28

Viesti Mika »

Yksi potkulainen on kirjoittanut aiheesta. :lift:

http://www.bjjmmutanen.com/voimaharjoit ... elijoille/

[mention]Bjjmmutanen[/mention]
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#29

Viesti obmijoy »

Invictus kirjoitti: joulu 2, 2015, 17.20 Lähtisin siitä, että kamppailijan (ja kutakuinkin kaikkien urheilijoiden noin muutenkin) voimaharjoitteluohjelman pitäisi rakentua sellaisten liikkeiden ympärille,

A) joissa hyödynnetään kerralla mahdollisimman montaa lihasryhmää,
B) joissa voidaan käyttää isoja kuormia ja joita on helppo skaalata, ja
C) jotka ovat teknisesti kohtalaisen helppoja ja turvallisia.

Jokainen joka on ottanut painia painonostajaa vastaan (jolla on jo noin 10h painikokemusta takana), on huomannut kuinka lähes mahdotonta heille on pärjätä.

Painonnoston liikkeissä on riski loukaantua, joten liikeet on hyvä eristää eli katkaista keskeltä näin:

korkeaveto hitaasti smithissä 5x30 (jotta tekijä oppii huomioimaan tangon liikeradan joka kuuluu mennä nahkoja pitkin, itselle tanko tekee punoitusta ylävatsaan)
korkeaveto vauhdilla smithissä 5x40 5x50 5x...
-----------------------------------------------------------------------------------------katkaisu--------------------------------------------------
etukyykky josta ylösnousu ja punnerrus = trustee smithissä 5x30 5x40 5x...
leuanveto syy löytyy Andyn postauksesta hauiskääntö 5xX 5x...

sitten kun raudat isompia kuin omankropanpaino aloitus alusta vapaalla tangolla pienillä painoilla

jos tuota katkaisua ei olisi liikkeen nimi olisi rinnallevetotyöntö

korkeaveto lisää räjähtävää ponnistusvoimaa
etukyykky lisää olkapäiden liikkuvuutta huom kyynärpäät kattoa kohti

Aloitin äskettäi nostelun TAAS. Kolmen treenin jälkeen tein enkan maastavedossa, neljännessä treenissä, joka oli toinen maastavetotreenini 13 kk tauon jälkeen. jokaine treeni sisälsi korkeaavetoa joko smithissä tai mutkatangolla.







jos aikoo joskus tempaista niin silloin treenaisin trusteesta lämpimillä olkapäillä valakyykkyä lopuksi



lopuksi muutama linkki


liikuvuutta olkapäihin joka johtaa parempiin mahdollisuuksiin mitä tulee rentouteen ja parempaan voimantuottokykyyn
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Hyödyllisimmät voima- ja lihaskuntoliikkeet lajien kannalta?

#30

Viesti obmijoy »

Siksi nuo ylläolevat liikeet ja videoiden sisältö, koska kampailutreenissä tuonsuuntaisesti ei päästä treenaamaan maximaalisella potenttiaalilla
etunojia ja eläin liikehdintää on kampailutreeneissä. Korkeaveto on maximaalinen hyppy ylöspäin kuten terävä etukyykkykin on. Erona hyppyyn on se, että tangon tai kahvakuulan paino estää jalkoja nousemasta maasta ylös 1-5cm enempää ja tämän etuna on vieläpä tärähdysten väheneminen mitä taas ei voi välttää hyppy/juoksutreenissä. Niin ja treenin voi tehdä yksin.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 7 kurkkijaa