Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mentaaliharjoittelu kamppailulajin oheisharjoitteluna

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Mentaaliharjoittelu kamppailulajin oheisharjoitteluna

#1

Viesti HannuL »

Töllötin eilen telkkua ja puolitieteellisessä ohjelmassa kehuttiin, että mentaaliharjoittelu on lähes yhtä tehokasta kuin fyysinen, motorinen suoritus.

Miten käytätte "ideomotorista" tai muuta mentaaliaharjoittelua - ja mihin?
(Tietysti ihan perusjuttu on liikesarjojen muistaminen, mutta mitä muuta tulee?)

Käyttääkö kukaan systemaattisesti? Esimerkiksi 5 minuuttia päivässä?
Tai rentoutuksen jälkeen jokin skenaario tai liikesarja?

Mitä mentaaliharjoittelulla voi parhaiten kehittää eli mihin se sopii luontevasti?
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Mentaaliharjoittelu kamppailulajin oheisharjoitteluna

#2

Viesti tabitha »

Mä olen yrittänyt treenin jälkeen samana päivänä tai seuraavana käyttää ainakin pari minuuttia tekniikoiden painamiseen muistiin mentaaliharjoittelulla. Käytännössä visualisoin itteni tekemässä tekniikkaa ja usein myös ajattelen mitä lihaksia missäkin kohdassa käyttäisin. Teen tätä koska olen huomannut, että jos en mieti tekniikoita ollenkaan treenien ulkopuolella, ne eivät "tartu". Saatan oppia liikkeen ja jopa saada sen toimimaan, mutta osaaminen ei ole sellaista että mä todella sparrissa älyäisin käyttää tekniikkaa. Tavallaan mun aivoilla ei ole tekniikalle "nimeä" tai hahmoa joka mahdollistaisi tekniikan ajattelusta siirtymisen tekniikan tekemiseen, jos en ole ajanut tekniikkaa sisään mentaaliharjoittelulla.

En tiedä parantaako mun kohdallani mentaaliharjoittelu tekniikoiden suorittamista itsessään, mutta se auttaa tehokkaasti muistamaan, että kyseinen tekniikka on olemassa, ja helpottaa sen löytämistä pään sisäisestä tekniikkavalikoimasta.

Sitä en tiedä miksei minulle riitä pelkästään se 3d-hahmottamisen harjoittelu joka tapahtuu fyysisesti tekniikkaa treenatessa.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

Mentaaliharjoittelu kamppailulajin oheisharjoitteluna

#3

Viesti HannuL »

@tabitha Hieno kuulla, että visualisoit tekniikoita :-)

Olen nyt viikon kokeillut systeemiä jossa minulla oli aluksi 5 liikettä, mutta nyt taitaa olla 7. Teen 5x4x1 minuuttia ajastimella ja liikun kevyesti kuvitellun liikkeen mukaan. Liikkeet ovat hyökkäysten alkuja eli reakoin mielikuvitusvastustajan suoritukseen.

Aika usein olen tehnyt sarjan jonkun treenin (golf) jälkeen ja ennen suihkua.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 709
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Mentaaliharjoittelu kamppailulajin oheisharjoitteluna

#4

Viesti Pasi Lunden »

Teen usein varjotreeniä. Teen tiettyä tekniikkaa ja yritän kuvitella mielessäni, miten vastapuoli liikkuu alkuasennosta lähtien ja myös millä liikerajoilla vastapuoli liikkuu. Teen siis oman osuuteni ihan fyysisesti, mutta yritän miettiä vastapuolen mekaniikkaa ja saada sovitettua toimintani sovitettua siihen.

Olisiko tuo sitten puolimentaaliharjoittelua? :D
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Mentaaliharjoittelu kamppailulajin oheisharjoitteluna

#5

Viesti AlexMachine »

Itse tapaan ennen nukkamaan menoa käydä opittua läpi kun makailen sängyssä. Oli se sitten toiminnallista ampumista, kamppailua, jotain tiettyä tekniikkaa. Pyörittelen itse suoritusta mielessäni. Sitten kun jotain asiaa on jo treenattu vähän enemmän, teen ns skenarioharjoitteita mielessäni käyttäen etukäteen valittua tekniikkaa.
The beatings will continue until morale improves.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Mentaaliharjoittelu kamppailulajin oheisharjoitteluna

#6

Viesti YJT »

Minä teen jatkuvasti mielikuvaharjoittelua, ilman mitään tiettyä ohjelmaa. Pääasiassa skenaarioharjoittelua, mutta myös tilannejohtamista ja yksittäistä tekniikkaa. Useimmiten teen puhtaasti mielikuvaharjoitteluna, eli esimerkiksi bussissa istuessa.

Olen oppinut aikanaan esim. ukemin mielikuvaharjoittelulla (yhdet treenit pohjilla jolloin homma ei oikein sujunut, sen jälkeen mielikuvaharjoittelua, ja seuraavissa treeneissä ukemi meni varsin hyvin, vaikka en ollut kertaakaan fyysisesti harjoitellut siinä välissä).

Olen oppinut myös erään pistoolin häiriönpoistotekniikan yksinomaan mielikuvaharjoittelulla niin hyvin, että kun skenaarioharjoittelussa aseeseen tuli nopeassa tilanteessa häiriö, tein ko. häiriönpoiston automaationa, ja vasta hommaa suorittaessani huomasin, mitä olin tekemässä.

Myös joskus ampumaharjoittelua tyhjällä aseella tehdessäni otan mukaan mielikuvaharjoittelun, eli visualisoin jonkin skenaarion / tilanteen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mentaaliharjoittelu kamppailulajin oheisharjoitteluna

#7

Viesti Lasse Candé »

Sillä tavalla tulee tehtyä, että suoritteet jäävät päähän ja sitten niitä tulee puolitietoisesti tehtyä pään sisällä. Ylensä himmailen hieman liikeratoja silleen ettei se juurikaan näy ulospäin.

Wadoharrastuksen alkuvaiheilla tein paljon mentaaliharjoittelua omaksuakseni paritekniikat. Toistin mielessäni niiden karkeaa sisältöä ja hieman fiilistelinkin. Sitten fyysisessä harjoittelussa taas paransin asennon vaihtoja. Nämä kaksi suuntausta kun yhdistää saa esiin paritekniikan voimantuoton alkeet.



Punch-Out!! nyrkkeilypeli on vaikuttanut suuresti. Siinä pitää viimeisimpiä vastustajia vastaan väistää nopeasti ja lyödä takaisin heti. Päässä tämä kääntyy siihen että "löisipä jo, niin pääsisin lyömään". Kun taito karttuu, vastustajan lyöntejä ei enää pelkää vaan ne näkee mahdollisuuksina ja siinä jo miettii kuinka sitten pääsee lyömään tätä. Näin kannattaa ajatella vastalyöntiharjoitteitakin. Ajatella sitä omaa hyökkäystä ja siinä sivussa torjuu tai väistää jne. Tämä askel vaatii tietoista fokusta ja pään sisäistä työtä siinä ettei pelkää lyöntejä vaan miettii omaa hyökkäämistä.

Tähän olen saanut henkisesti lukuisia toistoja Punch-Out!!:sta ja tämä on todellakin auttanut.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Mentaaliharjoittelu kamppailulajin oheisharjoitteluna

#8

Viesti Kari Aittomäki »

Mä olen käyttänyt termiä "eläytyminen", kun tuo mentaaliharjoittelu omaa niin juhlallisen klangin.
Ja termi on kuvaavampi tuolle tapahtumalle.
Eläytyminen johonkin tekniikkaan/tekotapaan tapahtuu ikäänkuin luontojaan, vaatinee tosin hyvin innostumaanpyrkivän mielenlaadun.

Esimerkiksi Genbukai-aikana selkäni oireili pirullisesti ja kuljin välillä keppivedolla mutta könysin silti puhkimista väijymään. Etenkin iaido pelitti eläytymisharjoitteena erinomasiesti, treeneihin paluussa oli kotiintulofiestan makua ja sujuvuutta.

Samoin jonkun toisen tekotapaan eläytyminen avaa muistitaskuja ja saattaa tuoda jonkun aikanaan nähdyn ja ihastellun tekniikan takas repertuaaariin. Esimerkiksi jollain muinaisella jutsuleirillä näytöksessä pari ulkomaalaista näytti marakattitemppuja, toinen tökkäs käden suoraksi ja jäi patsastelemaan, toinen kipaisi hartioille ja kippas nurin eli lentävät pa*kasakset eli helikopteri..
En nyt suhtautunu varsin väheksyvästi mutta en tosissanikaan. Mutta vaistoni valvoi ja jokin osa mielestä talletti ja eläytyi, jääden jämäämään..
Ja hipskukkuu, kohta aukesi muistiluukku vuoden 1978 judon EM-kisoihin, jossa eräs CCCCP:n sambotykki veti taiturimaisen hyppyjujin. Suomalainen judoröyhkeys kutistu lähinnä piipitykseksi, vain jotain mutinaa sambon vaarallisuudesta kuulu (tuohon aikaan sambo oli se pelote jolla koetettiin selitellä maltsikkien kovakouraisuutta).

Ja eiku salille ja kokeilemaan. Sieltähän se pulpahti ja sulavammin kuin 17-vuotiaana. Ja ihan ilmeisen alitajuisen mentaalitreenin ansiosta. Lisäksi kroppa oli saanut valtavasti lisää toimintamalleja ja taisteluaivot ärsykkeitä.

Vuodatus tiivistettynä siis on, että mentaalitreeni on tärkeä osa kamppailuopettelun sulattamisprosessissa.
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Mentaaliharjoittelu kamppailulajin oheisharjoitteluna

#9

Viesti taikaviitta »

Siinähän se edellisessä viestissä Aittomäki lopussa aika hyvin kiteytti muutamaan sanaan. "Tärkeä osa kamppailuopettelun sulauttamisprosessia."

Kyllä mentaaliharjoittelu monasti auttaa jonkin tekniikan aukeamista, kun mielessään pyörittelee miten joku pitäisi tehdä. Joskus aikoinaan tuli aika paljonkin erinäisiä ajatusleikkejä harrastettua ja taisi niistä joistakin jotain hyötyäkin olla. Nyt täytyy tunnustaa, että moinen harjoittelu on ajan myötä jäänyt ja unohtunut aika vähälle. Enemmänkin tulee pohdittua tavallaan skenaariharjoitteluna erilaisia tilanteita mitä töissä kun julkisilla paikoilla liikuttaessa voisi tulla vastaan.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mentaaliharjoittelu kamppailulajin oheisharjoitteluna

#10

Viesti Lasse Candé »

Tuota Karin mainitsemaa on tutkittukin. Siinä on myös sen mentaaliharjoittelun lisäksi kyse siitä havainnoinnista ja havainnoitavasta, mistä eteenpäin voisi sitten kai ajatella että saavutettu juttu tulee mentaaliharjoittelun kautta.

Tutkimuksissa siis on havaittu jotain sellaista että suoritusten katsominen aktivoi samoja *joitain* kuin suorituksen tekeminen. Itse altistan itseni aina täysillä tälle efektille kun seuraan taitavan tyypin opetusta. Pääsee varastamaan hieman häneltä ja tässä muokkautuu itse hänen suuntaansa. Tämä kannattaa useamman sadan tai jopa tonnien seminaarivetäjien kohdalla tehdä. Se mitä siis teen on että en stressaa muistanko nyt kaiken jne vaan yritän hetkessä ymmärtää pointit ja eläytyä siihen mitä näen. Ja vielä parempi jos pääsee tuntemaan.

Noihin tutkimuksiin taidettiin viitata kiaidokeskustelussa. Olikohan ne jotain peilisoluja tms jne... Kyseinen katselun treeniominaisuus lienee ollut täällä muulloinkin esillä. Olen itse kuullut tuosta katselun mitatusta treenivaikutuksesta jo kauan sitten.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa