Painon pudottaminen kilpailuja varten

Keskustelua kamppailulajien oheisharjoittelusta, harjoitteluun vaikuttavista terveysongelmista sekä liikuntaravitsemuksesta
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 12
Viestit: 86946
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#16

Viesti Mika » loka 13, 2015, 21.49

Peuranlihalla ei sitten onnistunut, vaikka sellaiset 22 kiloa vain oli pudotettavana.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 12
Viestit: 86946
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#17

Viesti Mika » loka 13, 2015, 22.57

Ja oli se 22 kiloa tällä kertaa tai ei, kyllä se varmaan paljon on ollut.

Kuva

Tuollaisesta painonpudotuksesta on leikki kaukana.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit ketjussa: 14
Viestit: 15218
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#18

Viesti Andy » loka 14, 2015, 01.11

Potku.net kirjoitti:Söin paljon peuranlihaa ja paljon korkeaproteiinista eläinproteiinia, joka on suurin syy munuaiskiville ja suolisto-ongelmille.


Mitä ihmettä on korkeaproteiininen eläinproteiini? Ja mitä olisi sitten vastaavasti matalaproteiininen proteiini?

Itse olen siinä uskossa että proteiini on määritelmällisesti proteiinia.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 12
Viestit: 86946
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#19

Viesti Mika » loka 14, 2015, 07.07

Vain Hendricks itse tietää, mitä se korkeaproteiininen eläinproteiini on.

"a lot of high-protein animal protein"


Tuossa uutisessa on siis suoraan käännetty Hendricksin jutustelut.

Mitä mieltä, Andy, noin muuten olet tuollaisesta painonpudottamisesta, mitä Hendricks harrastelee?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 12
Viestit: 86946
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#20

Viesti Mika » loka 14, 2015, 10.38

Tähän on koottu muutamia viimeaikaisia epäonnistuneita pudotuksia UFC:ssä.



On se aika kovaa peliä, kun pitää pudottaa vaikka 20 kiloa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit ketjussa: 14
Viestit: 15218
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#21

Viesti Andy » loka 14, 2015, 13.06

Mika kirjoitti:Mitä mieltä, Andy, noin muuten olet tuollaisesta painonpudottamisesta, mitä Hendricks harrastelee?


Vaikea tuosta on mitään sanoa kun ei tiedä millä aikavälillä se 22kg on yritetty pudottaa ja mikä paino se 99kg on. Jos se on joku iltapaino mässypäivän jälkeen niin parin päivän järkevällä syömisellä aamupaino on helposti jotain 94-95kg ilman että grammaakaan rasvaa on lähtenyt kropasta.

Tietenkään painon päästäminen noin paljon yli ottelupainon ei yleisesti ole kauhean järkevää mutta eri syistä monetkin ottelijat tekevät niin. Tunnetuinpana ehkä Ricky "Fatton" Hatton. Mutta noita "ottelija se ja se pudottaa X kiloa" on tosi vaikea ulkopuolelta arvioida kun ei tiedä mistä painoista on kyse ja miten se pudotus on tarkoitus tehdä.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 12
Viestit: 86946
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#22

Viesti Mika » joulu 24, 2015, 12.50

One FC ottaa ison askeleen.

Painonvedosta seuranneen kuoleman jälkimainingeissa One FC on päättänyt muuttaa punnituskäytäntöään. Tammikuussa alkaa uusi ottelijoiden turvallisuutta parantava ohjelma, johon kuuluu muun muassa useita punnituksia kisaviikolla, joista viimeinen on kolme tuntia ennen ottelua.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 414
Lauteille: maalis 31, 2006
Paikkakunta: kirkkonummi
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#23

Viesti antti_lk » joulu 24, 2015, 13.30

Mika kirjoitti:One FC ottaa ison askeleen.

One FC ottaa ison, naiivin, eikä kovin loppuun asti mietityn askeleen ja Lauzon selittää tyhjentäväksi miksi. Ikävää, että joku kuoli painoa pudottamalla, mutta ei tämäkään kuvio tule toimimaan. Lisää vain kikkailua ja turhan työn määrää, eikä ole mitenkään valvottavissa.

https://www.youtube.com/watch?v=nLEl7eoGf5Q

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 12
Viestit: 86946
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#24

Viesti Mika » joulu 24, 2015, 15.35

Nyt en ehdi katsoa katsoa seitsemän minuutin videota, mutta sanotaanko tuossa syyksi esimerkiksi se, että sitten ottelija kiristelee oikeastaan koko ajan? Kun sen näkisin mahdolliseksi.

Seuraan mielenkiinnolla, mitä vaikutuksia tällä on ottelijoille.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit ketjussa: 14
Viestit: 15218
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#25

Viesti Andy » joulu 24, 2015, 17.57

Minä en tajua mitä iloa noista muista punnituksista on. Tekisivät yhden puntarin 3h ennen matsia niin se olisi siinä.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

flammac
munillepotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 647
Lauteille: touko 3, 2006
Etulaji: Taekwon-do
Takalajit: Hapkido

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#26

Viesti flammac » maalis 27, 2017, 20.42

"Otteluissa kilpailijan on kilpailtava painonsa mukaisessa sarjassa. Kilpailijan on siis painettava enemmän kuin alempi painosarja (pl. alin painosarja) ja ylimmässä sarjassa vähintään painoluokan raja." Näin meillä ITF Taekwon-dossa sanoo säännöt painoluokista ja siihen kuulumisesta. Itse painon pudottamisesta kilpailuja varten ei omalla kohdalla ole kokemusta, koska oon aina ollut +sarjassa.

Meiltä kuitenkin löytyy nimenomaan Taekwon-don SM-tasolla kilpaileville ja maajoukkueurheilijoille suunnattu painonpudottajan käsikirja (https://taekwon--do-fi-bin.directo.fi/@Bin/8687f8a61da17df87d00b204922c2d85/1490636268/application/pdf/322698/Painonpudottajan%20k%c3%a4sikirja.pdf). Tässä käydään juurikin läpi ideaa miten homma kannattaa toteuttaa ettei niitä sudenkuoppia tulisi eteen..:)

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit ketjussa: 14
Viestit: 15218
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#27

Viesti Andy » maalis 27, 2017, 23.16

Melko ristiriitaisia ohjeita...
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit ketjussa: 12
Viestit: 86946
Lauteille: joulu 24, 2004
Paikkakunta: Tampere
Takalajit: Tanglang
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#28

Viesti Mika » maalis 28, 2017, 08.46

Nyt en ehdi lukea tuota 19-sivuista opasta painonvedosta, mutta voisitko, Andy, vähän valottaa sen mahdollisia ristiriitaisuuksia? Asia kun kuitenkin on sinällään aika tärkeä. Upotan tuon PDF:n alle.



Pahimmillaan kun voi käydä ikävästi. :(

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit ketjussa: 14
Viestit: 15218
Lauteille: tammi 1, 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#29

Viesti Andy » maalis 28, 2017, 10.16

No siis lähinnä tuo nestehomma. Eli ensinnäkin suositellaan aloittamaan nesteeen juominen "reilu vuorokausi" ennen punnitusta ja sitten se pitäisi lopettaa 24h ennen punnitusta. Aikaa jää todella vähän juoda suositeltuja määriä nestettä. Oman kokemuksen perusteella suosittelisin sekä aloittamaan että lopettamaan juomisen huomattavasti aiemmin. Jos pudotus on pieni, niin tuokin voi kyllä toimia.

Sitten se, että suositellaan ihan oikein välttämään suolan käyttöä punnitusta edeltävällä viikolla. Mutta samaan aikaan esitetään, että tuossa vedenjuontivaiheessa voisi juoda kivennäisvettä. :o Ne kivennäisethän nimenomaan ovat suoloja ja ovat omiaan sitomaan nesteen elimistöön. Se on itseasiassa kivennäisveden ideakin, että sillä voi korvata hikoilua, kun saa suoloja takaisin ja neste ei vain mene kropasta läpi vaan nesteyttää sitä.

Siinä että tankkaus aloitettaisiin kiinteällä ravinnolla en näe mitään pointtia, vaikka sillä tuskin on suurta väliä, jos - kuten ohjeessa sanotaan - ITF:ssä on yleensä puntari matsia edeltävänä päivänä ja painonpudotus on maltillinen. En oikein ymmärrä huolta lihasten glykogeenivarojen täytöstä kun lajisuoritus on 1x2min.

Jos matsit ovat lähempänä, tuo johtaa ongelmiin ja 2 minuuttia tai pidemmänkin setin jaksaa kyllä ongelmitta vaikka elimistön glykogeenivarat eivät olisi piripinnassa. Joku 12x3min ammattinyrkkelymatsi voi tietenkin olla eri asia. Joka tapauksessa nestetasapainon korjaaminen pitäisi olla se ensimminen huoli ja kiinteän ravinnon nauttiminen häiritsee sitä pahasti. - Nimimerkillä oksensin matsin jälkeen.

Toki oppaassa oli paljon hyviäkin juttuja.
Antti Sariola

http://www.kickboxingteam.com

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit ketjussa: 1
Viestit: 3305
Lauteille: kesä 10, 2010
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WTF Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Viesti:

Painon pudottaminen kilpailuja varten

#30

Viesti Puni » maalis 28, 2017, 19.34

Andy kirjoitti:No siis lähinnä tuo nestehomma. Eli ensinnäkin suositellaan aloittamaan nesteeen juominen "reilu vuorokausi" ennen punnitusta ja sitten se pitäisi lopettaa 24h ennen punnitusta. Aikaa jää todella vähän juoda suositeltuja määriä nestettä. Oman kokemuksen perusteella suosittelisin sekä aloittamaan että lopettamaan juomisen huomattavasti aiemmin. Jos pudotus on pieni, niin tuokin voi kyllä toimia.(1)

Sitten se, että suositellaan ihan oikein välttämään suolan käyttöä punnitusta edeltävällä viikolla. Mutta samaan aikaan esitetään, että tuossa vedenjuontivaiheessa voisi juoda kivennäisvettä. :o Ne kivennäisethän nimenomaan ovat suoloja ja ovat omiaan sitomaan nesteen elimistöön. Se on itseasiassa kivennäisveden ideakin, että sillä voi korvata hikoilua, kun saa suoloja takaisin ja neste ei vain mene kropasta läpi vaan nesteyttää sitä.(2)

Siinä että tankkaus aloitettaisiin kiinteällä ravinnolla en näe mitään pointtia, vaikka sillä tuskin on suurta väliä, jos - kuten ohjeessa sanotaan - ITF:ssä on yleensä puntari matsia edeltävänä päivänä ja painonpudotus on maltillinen. En oikein ymmärrä huolta lihasten glykogeenivarojen täytöstä kun lajisuoritus on 1x2min. (3)

Jos matsit ovat lähempänä, tuo johtaa ongelmiin ja 2 minuuttia tai pidemmänkin setin jaksaa kyllä ongelmitta vaikka elimistön glykogeenivarat eivät olisi piripinnassa. Joku 12x3min ammattinyrkkelymatsi voi tietenkin olla eri asia. Joka tapauksessa nestetasapainon korjaaminen pitäisi olla se ensimminen huoli ja kiinteän ravinnon nauttiminen häiritsee sitä pahasti. - Nimimerkillä oksensin matsin jälkeen. (4)

Toki oppaassa oli paljon hyviäkin juttuja.

1. Uskoakseni pitäisi olla n. viikkoa ennen nestekuuri, liekö kirjoitus/ajatusvirhe?
2. Ihanko oikeasti vertaat suolankäyttöä kivennäisvesien suolojen käyttöön?
3. Kyllä se kuitu nestettä kerää ja suoli tyhjenee paremmin, mitä sä koitat sanoa tolla? Eroa kuidun ja rasvan kiskomisella? Onko sinulla uutta tietoa jaettavaksi glykogeenivarastojen riittävyydestä tai täyttämisestä?
4. En pidä ihmeenä jos tuuppaat kiinteitä nestehukan korjaamiseen

Nimimerkillä näillä ohjeillä 8-15kg pudotuksia erräämppiihinkin kinkereihin.

Puntarit on kyllä ollut 2-3 päivää ennen taisteluita. Noh, never again, kaistapäisempää ja vastenmielisempää asiaa/ilmiötä mistään lajista on todella hankala keksiä.
Kamppailutaiteiden maaritelmä: Energian tuottaminen ja ohjaaminen kohti päämäärää, jossa vallitsee täydellinen harmonia ja väkivallattomuus.
Risto Hentunen

(Puni) Olet kamppailu-urheiliijan irvikuva ja kamppailuyhteisön häpeäpilkku mielipiteittesi kanssa.
-JM



Palaa sivulle Mahanpururata

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 kurkkijaa