Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Akupunktio

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

JonnaPerilä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 24
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Parkano

Akupunktio

#1

Viesti JonnaPerilä »

Ylipotkija: Siirretty Saunasta tänne

Onko täällä joku joka osaa akupunktiota? Tai opiskelee moista? :)
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
-Ghandi
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Akupunktio

#2

Viesti sinappi »

JonnaPerilä kirjoitti: Onko täällä joku joka osaa akupunktiota? Tai opiskelee moista? :)
Saako täällä keskustella akupunktiosta ihan yleisesti? Kysymykseesi en osaa vastata?
JonnaPerilä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 24
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Parkano

Akupunktio

#3

Viesti JonnaPerilä »

En tiedä saako. Ajattelinkin vain kysäistä tässä ohimennen että osaako joku. Toivottavasti joku sanoo jos ei saa puhua siitä.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
-Ghandi
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Akupunktio

#4

Viesti sinappi »

JonnaPerilä kirjoitti: En tiedä saako. Ajattelinkin vain kysäistä tässä ohimennen että osaako joku. Toivottavasti joku sanoo jos ei saa puhua siitä.
Tietenkin akupunktiosta saa puhua. Ajattelin vain kysyä, haittaisiko sinua, jos tässä keskustelussa käsiteltäisi akupunktiota muutenkin kuin kysymiesi asioiden tiimoilta. :)

En muista onko kiinalaiselle uskomuslääkinnälle omaa lankaansa.
Griy
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 976
Lauteille: Elokuu 2008
Paikkakunta: Kotka

Re: Akupunktio

#5

Viesti Griy »

Eikös akupunktiossa ole ihan todistetustikin potkua?
Minna N
JonnaPerilä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 24
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Parkano

Akupunktio

#6

Viesti JonnaPerilä »

sinappi kirjoitti:
JonnaPerilä kirjoitti: En tiedä saako. Ajattelinkin vain kysäistä tässä ohimennen että osaako joku. Toivottavasti joku sanoo jos ei saa puhua siitä.
Tietenkin akupunktiosta saa puhua. Ajattelin vain kysyä, haittaisiko sinua, jos tässä keskustelussa käsiteltäisi akupunktiota muutenkin kuin kysymiesi asioiden tiimoilta. :)

En muista onko kiinalaiselle uskomuslääkinnälle omaa lankaansa.

Saa tottakai, pelkäsin vain että kirjoittelin jotain 'asiatonta' tai aiheesta täysin poikkeavaa. :D Ja olisin erittäin iloinen jos siitä puhuttaisiin. Olen siitäkin kiinnostunut, kamppailulajien oheella. :)
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
-Ghandi
dirac
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 26
Lauteille: Helmikuu 2015

Re: Akupunktio

#7

Viesti dirac »

Griy kirjoitti: Eikös akupunktiossa ole ihan todistetustikin potkua?
Osittaista näyttöä on joidenkin kivuntuntemuksien (ilmeisesti lyhytaikaisessa) lievityksessä, mutta tutkimuksissa ei ymmärtääkseni ole nähty esimerkiksi eroa neulanpistokohtien välillä eli akupunktioteoria pistokohtineen lienee huuhaata.
JonnaPerilä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 24
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Parkano

Akupunktio

#8

Viesti JonnaPerilä »

Se ettei ole nähty eroa ei tarkoita etteikö se toimi. Kaverini sai kuukautiskivut sillä kokonaan pois. Itse haluaisin alanselän/ristiselän kuntoon, ja tuskin minä siinä menetän mitään. Huuhaata tai ei. :)
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
-Ghandi
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Akupunktio

#9

Viesti airakti »

Akupunktio taitaa olla ainoa hoitomuoto joka auttaa esimerkiksi tenniskyynärpäähän, vaikka länsimainen lääketiede ei kovin mielellään tunnustakkaan asiaa, niin monet yleislääkäritkin ovat sen verran opetelleet neuloilla pistämistä että osaavat kyynärpään laittaa kuntoon. Itsekkin vähän skeptisesti asennoidun siihen että sillä parantaa kaiken, mutta erään hoitajan mukaan se parantaa jopa rahapulan (hoitajan :-) )
Kerran valittelin noitatohtorille ihan ohi mennen että pukkaa stressiä ja eniten v1tuttaa kaikki, se sanoi että saaks hän laittaa mulle piikkejä päähän, no sitten laitettiin varmaan parikymmentä neulaa mun kupoliin, olin kuin neulatyyny, unohdin melkein koko homman saman tien kun otin koko asian "ihan läpällä", seuraavana päivänä ihmettelin että miksi olen niin hyvällä tuulella ja aikaansaava, sitten muistin ne piikit, ehkä niistä sitten oli jotain apua, onneks hyvän tuulen kohtaus meni parissa päivässä ohi ja palauduin omaksi yrmyksi itsekseni.
TimppaA
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Akupunktio

#10

Viesti Dojon Jäykin »

Voimakkaita piikejä kun muuttaa Luojan ihmiselle antamaa luonnetta.

Kyllä mä olen valmis hyväksymään että akupunktiolla on parhaimmillaan jotain vaikutusta.
dirac
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 26
Lauteille: Helmikuu 2015

Akupunktio

#11

Viesti dirac »

JonnaPerilä kirjoitti: Se ettei ole nähty eroa ei tarkoita etteikö se toimi. Kaverini sai kuukautiskivut sillä kokonaan pois. Itse haluaisin alanselän/ristiselän kuntoon, ja tuskin minä siinä menetän mitään. Huuhaata tai ei. :)
Jaa eikö? Tällöinhän kyse on satunnaisesta neulojen pistelystä eikä akupunktiosta.

Se, että kaverisi on saanut akupunktion avulla kivut pois ei ole todistus mistään (muusta kuin ihmisen herkkäuskoisuudesta).

Näyttö on siis vain osittainen ja mitä ilmeisesti vahvistamatta. Nykyään media nostaa liian helpolla poikkeuksellisia tutkimustuloksia näkyville vaikka itse tutkimus ei ole käynyt tieteen (vuosien) testimyllytystä lävitse. Yhteenvetona alustaviin ja yksittäisiin tutkimustuloksiin kannattaa aina suhtautua varauksella.
JonnaPerilä
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 24
Lauteille: Helmikuu 2015
Paikkakunta: Parkano

Akupunktio

#12

Viesti JonnaPerilä »

Hengitetäänhän me ilmaakin vaikkei sitä nähdä.

Kaverilla oli akupunktiohoidossa 4 tai 5 hoitokertaa, menkkojen ajankohdasta riippuen. En muista niin tarkasti.

Mutta jokatapauksessa. En ole varma mutta käsittääkseni akupunktiota on käytetty monien satojen vuosien ajan. Ja uskon että se toimii, ainakin jollakin tapaa. Onhan laserhoitojakin olemassa ja minulle se on vain punainen valo, vaikka uskon että sekin toimii. :) Samalla tavalla kun nykyinen lääkkeet on saanut alkunsa luonnosta, kasveista ja marjoista. Esim. kielossa on jotain nimeltä digitalis jota käytetään sydänlääkkeissä. En toisin itse lähtisi syömään kieloa (tai siis sen marjoja) jos pumpusta ottaa. Enkä todellakaan kehota muitakaan tekemään niin. :D Mutta jokainen tietenkin saa itse päättää mihin uskoa tai ei. Ajattelin vain ottaa akupunktion puheeksi, koska olen siitä kiinnostunut ja uskon sen toimivuuteen.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
-Ghandi
dirac
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 26
Lauteille: Helmikuu 2015

Akupunktio

#13

Viesti dirac »

JonnaPerilä kirjoitti: Hengitetäänhän me ilmaakin vaikkei sitä nähdä.
Aivan varmasti näin on, mutten ymmärrä mihin tämä liittyy? Kaiken lisäksi ilman materiaalisuuden voi todistaa jokainen kadunmies. Muinaiskiinalaisilla lienee jokin hyvä teoria miksi emme näe ilmaa, tosin se varmaan eroaa fysiikan selitysmallista.
JonnaPerilä kirjoitti: Kaverilla oli akupunktiohoidossa 4 tai 5 hoitokertaa, menkkojen ajankohdasta riippuen. En muista niin tarkasti.
Tarkoitin herkkäuskoisuudella lähinnä tätä:
JonnaPerilä kirjoitti: ...uskon sen toimivuuteen...
Eli muutama tutkimusryhmä ja kaverisi (jonka kohdalla ei voida sulkea plasebovaikutusta pois) on saanut havaita neulojen pistelyn kipua lievittävistä vaikutuksista, mistä sinä teet uskomuksiisi perustuvan johtopäätöksen akupunktion (joka on eri asia kuin satunnainen neulojen pistely) toimivuudesta. Näet siis näiden välillä syyseuraussuhteen vaikka lähtökohdista ei seuraa (eli non sequitur argumentaatiovirhe) väitettä.

edit. korjasin kirjoitusvirheen
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Akupunktio

#14

Viesti Elina »

Mä olin toissavuonna kolme kuukautta Kiinassa opiskelijavaihdossa ja opiskeltiin siinä samalla kiinalaista lääketiedettä ja akupunktiota. Akupunktio tosin vaatii niin pitkällisen perehtymisen, että opinnot jäivät kuriositeetiksi, mutta onhan se mielenkiintoista hommaa.

Suuntauksia on tietääkseni pääsääntöisesti kaksi, länsimainen versio (koulutuksia järjestetään esimerkiksi fyssareille ja lääkäreille - http://www.fysi.fi/koulutus/koulutuskal ... 21/327/-/-" onclick="window.open(this.href);return false;) ja kiinalaiseen lääketieteeseen puhtaasti pohjautuvat (http://www.skill.fi/?Koulutus" onclick="window.open(this.href);return false;). Omat kokemukset ovat luonnollisesti tuolta täysin kiinalaiselta puolelta.

Minusta akupunktiosta voi hyvinkin olla apua esimerkiksi vaikeissa kiputiloissa lääkkeettömänä vaihtoehtona. Itse olen saanut n. 15 vuotta sitten avun iskiasoireisiin - tosin hoitoon oli yhdistetty myös voimakas analgeettinen linimentti sekä lämpöhoito, joten lihasjumipohjainen iskiasoireilu lähti varmaan osaksi niidenkin vaikutuksesta.

Ihan kenen tahansa neulattavaksi en lähtisi, sillä potilasvahinkoriski on olemassa ja seuraukset saattavat olla vakaviakin (esim. ilmarinta). En siis itse antaisi pistää neuloja kasvojen, kaulan tai kylkiluiden alueelle. Jalkoihin, käsiin, pakaroihin ja alaselkään neulaamisen pitäisi olla yleensä ottaen aika turvallista.
Maria Tarvas
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22
Lauteille: Joulukuu 2010

Akupunktio

#15

Viesti Maria Tarvas »

Ihan ensimmäiseen viestiketjun kysymykseen, osaako kukaan täällä akupunktiota vastaisin, että olen opiskellut Kiinalaista lääketiedettä ja sen kautta ymmärrän hieman myös akupunktioneulojen toimintaperiaatteesta. Itse en tällä hetkellä tee akupunktiohoitoja, mutta tiedän kyllä muutamia hyviä hoitajia, jos jollakin on kiinnostusta kokeilla Kiinalaisen lääketieteen suomia mahdollisuuksia erilaisten vaivojen hoitoon.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 36 kurkkijaa