Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ranteen ja käden vaivat

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ranteen ja käden vaivat

#1

Viesti Eelo »

En pikaisella haulla löytänyt keskustelua aiheesta ranteiden ja käsien vaivat/vammat. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että ongelmat käsien ja ranteiden kanssa ovat hyvin yleisiä kamppailijoilla, varsinkin nyrkkeilijöillä. Tässä ketjussa voikin itkeä käsissä olevista vammoistaan, kertoa tarinoita, linkkailla tutkimuksia jne.

Itselläni on ollut ongelmia oikean ranteen kanssa jo vuosia. Noin kahdeksan vuotta sitten minulle tehtiin rannelukko melko voimakkaasti minkä yhteydessä minulta meni peukalo sijoiltaan ja ranne kipeytyi. Ranne on kipeillyt tämän jälkeen useasti vuosien varrella. Hämmentävää kuitenkin on, että ranteeni ei ole kipeytynyt oikeastaan ollenkaan sinä aikana kun treenasin enemmän paljaalla kädellä lyömistä. Nyt kun olen taas treenaillut enemmän hanskoilla ranne on heti todella kovilla. En oikein tiedä lyönkö hanskojen kanssa paljon kovempaa vai hajoaako lyöntitekniikka minulla heti kun laitan siteet ja hanskat käteen. Voisinkin kysäistä miten hanskalajien muut harrastajat hoitavat ranteitaan? Onko jotain teippausta eksoottisempia vinkkejä?
Eelis Mikkola
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Ranteen ja käden vaivat

#2

Viesti Andy »

Mahdoton tietysti näkemättä sanoa että onko lyöntitekniikassa jotain vikaa. Kysy omalta valmentajaltasi. Yleisesti sanoisin että paljain nyrkein ei ole tapana lyödä kovaa pistareihin tms. ainakaan sellaisia määriä kuin hanskoilla.

Itsellä ainoa rannevamma tuli aikoinaan ottelussa kun kaveri potkaisi ranteeseen. Se oli pitkään kipeä mutta toipui täysin. Peukalovammoja tulee säännöllisesti muttei mitään pahempia tähän mennessä, kun on kunnolliset hanskat.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
AnttiA
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 113
Lauteille: Huhtikuu 2010

Ranteen ja käden vaivat

#3

Viesti AnttiA »

Rannevamma kannattaa näyttää lekurilla ja otattaa röntgen. Esim. pitkittynyt veneluun vamma voi aiheuttaa ongelmia jatkossa.
Itselläni oikean ranteen veneluu on kipeillyt vuosien saatossa useasti.
Vuosi sitten se kipeytyi niin, että päätin mennä lekuriin, kun ei burana enää auttanut. Mulla todettiin veneluun olevan katki eli irti-poikki... Ortopedi arveli sen katkenneen 5-10 vuotta sitten.
Onhan tuo ollut jäykkä ja paikoin kipeäkin, siis vuosia. Ajattelin sen kuuluvan asiaan ja ikään. Ranteen liikkuvuus on enää kolmannes "normaalista". Syyskuussa on leikkaus eli mun veneluun palaset otetaan pois ja suoliluusta (lonkasta) siirretään pala ranteeseen. Liikkuvuus ei palaa, vaan jää nykyiselleen. Suuri osa kivusta poistunee, mutta ei välttämättä kokonaan...
Älkää jääkö odottelemaan liian pitkään. Tuore vamma on aina helpompi hoitaa. Toipuminen ja varsinkin toimiminen on todennäköisempää.
Le1kkola
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 207
Lauteille: Syyskuu 2014
Paikkakunta: Lohja

Ranteen ja käden vaivat

#4

Viesti Le1kkola »

Pitäisi vissiin itekkin mennä lekurin puhelle. Oikean käden ranne ollut nyt noin kuukauden ajan melko arkana, kun menin ottamaan kaverin lyönnin pistehanskalla vastaan jotenkin epäonnistuneesti. Täälä hetkellä on teippaukset kädessä, jotka tuntuvat kyllä jonkin verran auttavan, arjessa aamuja lukuunottamatta ei koko rannetta huomaakaan, mutta heti jos pitäisi käyttää reipasta puristusvoimaa tai kovasti heilutella rannetta, muistuttaa se heti olemassaolostaan.
"Ja sitten tarkastetaan ympäristö, ettei tällä paskiaisella ole kavereita mukana. Tosin Leikkolalla niitähän ei tunnetusti ole muutenkaan!"
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 77 kurkkijaa